Dansdräkt?
_00/01 Vinterbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2002
    #1

    Dansdräkt?

    Om man inte vill ha HMs dansdräkter som alla barnen har på dansskolan - var finns de då att köpa? Detta är en helt ny värld för mig. Har googlat på Internet och kommer då bara till proffsställen med värsting-gymnastik-dräkter eller Tradera. Vill helst ha en ny fräsch dräkt i stl 116.

    Även på Konsumentsnack.
  2. 1
    Dansdräkt? Om man inte vill ha HMs dansdräkter som alla barnen har på dansskolan - var finns de då att köpa? Detta är en helt ny värld för mig. Har googlat på Internet och kommer då bara till proffsställen med värsting-gymnastik-dräkter eller Tradera. Vill helst ha en ny fräsch dräkt i stl 116.

    Även på Konsumentsnack.
  3. Anne med Agnes och Hilda
    #2

    Det är

    inte helt enkelt. Vi har ställts inför samma problem, och hittade ingen lösning (men vi kanske inte letade tillräckligt noga?) så till slut blev det en från HM i alla fall. Just nu har Agnes en dansdräkt som vi köpte i USA i höstas -men det är ju ingen smidig lösning på dilemmat om man inte har vägarna förbi så att säga... men jag hoppas du får svar, för jag är också intresserad av lagom dyra alternativ.
  4. 2
    Det är inte helt enkelt. Vi har ställts inför samma problem, och hittade ingen lösning (men vi kanske inte letade tillräckligt noga?) så till slut blev det en från HM i alla fall. Just nu har Agnes en dansdräkt som vi köpte i USA i höstas -men det är ju ingen smidig lösning på dilemmat om man inte har vägarna förbi så att säga... men jag hoppas du får svar, för jag är också intresserad av lagom dyra alternativ.
  5. Medlem sedan
    May 2000
    #3

    Ingen aning men....

    finns det inte sådana att köpa på div sportbutiker typ stadium, intersport etc?
  6. 3
    Ingen aning men.... finns det inte sådana att köpa på div sportbutiker typ stadium, intersport etc?
  7. Paddel
    #4

    Idun har t-shirt och vanliga tights

    Tycker inte man skall lägga fokus på kläderna när de är så små...
    Tycker det är jättetrist att alla flickorna ser ut som små balettprinsessor, de är ju där för att röra sig till musik - inte för att leka prinssesor...
    Iduns dödskalle t-shirt gör ett underbart avbrott mot dessa små rosa tyllkjolar!
    Men annars kan man ju försöka hitta något neutralt i sportaffärer kanske?
    Lycka till.
  8. 4
    Idun har t-shirt och vanliga tights Tycker inte man skall lägga fokus på kläderna när de är så små...
    Tycker det är jättetrist att alla flickorna ser ut som små balettprinsessor, de är ju där för att röra sig till musik - inte för att leka prinssesor...
    Iduns dödskalle t-shirt gör ett underbart avbrott mot dessa små rosa tyllkjolar!
    Men annars kan man ju försöka hitta något neutralt i sportaffärer kanske?
    Lycka till.
  9. Fia med E+L och Lillbuff
    #5

    Vad skönt

    att din tjej inte kommit in i prinsessåldern men tyvärr är inte alla lika lyckligt lottade. Min tjej skriker hysteriskt varje gång hon ska ha jeans på sig eller en blå tröja för det är killkläder. Till saken hör väl att vi verkligen inte har uppmuntrat till detta utan det är nåt som Emma valt helt själv. Fram till för ett halvår sen var även hon en extrem pojkflicka. Vissa saker styr man inte över helt enkelt och om det är så oskyldigt som en kjol eller en färg på en tröja i en period som de flesta tjejer har och som kommer gå över så är inte jag beredd att ta det problemet.
    Njut av din tjej och hennes döskalletröja men alla har inte likadana barn. Ville bara poängtera det. Hoppas du inte tar illa upp?!
    Kram!
  10. 5
    Vad skönt att din tjej inte kommit in i prinsessåldern men tyvärr är inte alla lika lyckligt lottade. Min tjej skriker hysteriskt varje gång hon ska ha jeans på sig eller en blå tröja för det är killkläder. Till saken hör väl att vi verkligen inte har uppmuntrat till detta utan det är nåt som Emma valt helt själv. Fram till för ett halvår sen var även hon en extrem pojkflicka. Vissa saker styr man inte över helt enkelt och om det är så oskyldigt som en kjol eller en färg på en tröja i en period som de flesta tjejer har och som kommer gå över så är inte jag beredd att ta det problemet.
    Njut av din tjej och hennes döskalletröja men alla har inte likadana barn. Ville bara poängtera det. Hoppas du inte tar illa upp?!
    Kram!
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6

    Jag håller med

    men jag har en oerhört utseendemedveten femåring här hemma. Varifrån hon fått sin fåfänga vet jag inte. Hon ägnar timmar framför spegeln redan. Och jag vet knappt hur jag ska handskas med det. Jag har också föreslagit tshirt och mjuka byxor men då vill hon inte dansa alls. Vi snackar en tjej som i över ett år vägrat ha på sig annat än rosa kläder. Jag har lagt ner striden. Hellre att hon dansar i rosa dansdräkt och är glad än att hon inte rör på sig.
  12. 6
    Jag håller med men jag har en oerhört utseendemedveten femåring här hemma. Varifrån hon fått sin fåfänga vet jag inte. Hon ägnar timmar framför spegeln redan. Och jag vet knappt hur jag ska handskas med det. Jag har också föreslagit tshirt och mjuka byxor men då vill hon inte dansa alls. Vi snackar en tjej som i över ett år vägrat ha på sig annat än rosa kläder. Jag har lagt ner striden. Hellre att hon dansar i rosa dansdräkt och är glad än att hon inte rör på sig.
  13. Medlem sedan
    May 2000
    #7

    Fast jag gillar det

    Jag minns hur urtrist det var att gå på balett som liten (3 år) och inte få ha något rosa alls, utan bara trista svarta drökter, inga strumpbyxor och svarta balettskor. Eller ännu värre; barfota!
    Så jag är jätteglad att mina flickor - och föralldel pojk också när den tiden kommer - får ha på sig rubbet; vingar, gloria, paljetter, rosa och lila tyllkjolar när de dansar balett. Nästa termin blir det \"allvar\" dvs alla ska ha samma kläder; leotard, vita strumpor, rosa eller svarta skor. Kofta och håret uppsatt. Kajsa väntar ivrigt på att få vara \"riktig ballerina i svart\", medan Vera (3) år fortfarande gillar att vara \"fairy\" när hon dansar. De två pojkar som är med har antingen t-shirt och tights eller batmankostym...
  14. 7
    Fast jag gillar det Jag minns hur urtrist det var att gå på balett som liten (3 år) och inte få ha något rosa alls, utan bara trista svarta drökter, inga strumpbyxor och svarta balettskor. Eller ännu värre; barfota!
    Så jag är jätteglad att mina flickor - och föralldel pojk också när den tiden kommer - får ha på sig rubbet; vingar, gloria, paljetter, rosa och lila tyllkjolar när de dansar balett. Nästa termin blir det \"allvar\" dvs alla ska ha samma kläder; leotard, vita strumpor, rosa eller svarta skor. Kofta och håret uppsatt. Kajsa väntar ivrigt på att få vara \"riktig ballerina i svart\", medan Vera (3) år fortfarande gillar att vara \"fairy\" när hon dansar. De två pojkar som är med har antingen t-shirt och tights eller batmankostym...
  15. Paddel
    #8

    Hon är visst i sin rosa period

    MEN den får stanna hemma! :-D
    Hon har mängder av prinsessklänningar, fe-utstyrslar, tiaror, tyllkjolar som hon älskar! Men det är utklädningskläder och de har man hemma när man leker prinsessa. (jag låter som en gestapomamma va?) Idun har faktiskt inte velat gå ut iförd sin nya askungeklänning (en smaskig ljusblå historia med glitter som fäller i hela lägenheten..) utan är nöjd med att leka prinsessa och sedan vara Idun!
    Jeans är tyvärr uteslutet här med...hårda! Tjej och killfärger... ja tyvärr finns det ju fördomsfulla föräldrar som lär sina barn detta vilket snabbt fortplantar sig... har mina onda aningar att en del pojkpappor skulle hellre gå nakna till jobbet än att låta sin son ha rosa kläder.... bara en högst generaliserande helt okvalifiserad gissning ;-)
    Jag tar absolut inte illa upp!
    Kram
  16. 8
    Hon är visst i sin rosa period MEN den får stanna hemma! :-D
    Hon har mängder av prinsessklänningar, fe-utstyrslar, tiaror, tyllkjolar som hon älskar! Men det är utklädningskläder och de har man hemma när man leker prinsessa. (jag låter som en gestapomamma va?) Idun har faktiskt inte velat gå ut iförd sin nya askungeklänning (en smaskig ljusblå historia med glitter som fäller i hela lägenheten..) utan är nöjd med att leka prinsessa och sedan vara Idun!
    Jeans är tyvärr uteslutet här med...hårda! Tjej och killfärger... ja tyvärr finns det ju fördomsfulla föräldrar som lär sina barn detta vilket snabbt fortplantar sig... har mina onda aningar att en del pojkpappor skulle hellre gå nakna till jobbet än att låta sin son ha rosa kläder.... bara en högst generaliserande helt okvalifiserad gissning ;-)
    Jag tar absolut inte illa upp!
    Kram
  17. Paddel
    #9

    hahahhaha

    tja en del visar vad skåpet skall stå tidigt ;-) Tänk dig lillan som tonåring.... hihihi

    Rosa pants?
    :-D
  18. 9
    hahahhaha tja en del visar vad skåpet skall stå tidigt ;-) Tänk dig lillan som tonåring.... hihihi

    Rosa pants?
    :-D
  19. Paddel
    #10

    lite kul är det

    men jag tycker så mycket fokus kommer på kläderna. Visst skall det vara kul och man kanske känner sig underbar i vingar och tyll?
    känner bara att det är inte riktigt det dans handlar om även om det kanske gör det roligare?
    Att det bor en ilsken manshatande rödstrumpa långt inne i mig märks ibland...hon tittar gärna fram när det gäller att könsroller hos barn :-O
    Om pojkarna dina har vingar och kjol är jag däremot 200% bakom dig ;-)
    Nä, du vet bäst hur du och dina barn har det bra och hur du vill uppfostra dem! Jag försöker hålla styr på rödstrumpan och inte låta henne ta överhand när det gäller min uppfostran...fast det är svårt när hon kommer hem och snackar om att pojkar är chefer och flickor lagar mat till cheferna....morrrrrrrr
    kram
  20. 10
    lite kul är det men jag tycker så mycket fokus kommer på kläderna. Visst skall det vara kul och man kanske känner sig underbar i vingar och tyll?
    känner bara att det är inte riktigt det dans handlar om även om det kanske gör det roligare?
    Att det bor en ilsken manshatande rödstrumpa långt inne i mig märks ibland...hon tittar gärna fram när det gäller att könsroller hos barn :-O
    Om pojkarna dina har vingar och kjol är jag däremot 200% bakom dig ;-)
    Nä, du vet bäst hur du och dina barn har det bra och hur du vill uppfostra dem! Jag försöker hålla styr på rödstrumpan och inte låta henne ta överhand när det gäller min uppfostran...fast det är svårt när hon kommer hem och snackar om att pojkar är chefer och flickor lagar mat till cheferna....morrrrrrrr
    kram
  21. Medlem sedan
    May 2000
    #11

    Hi hi...

    Ja, det förstår jag retar rödstrumpan till vansinne. Läste just en intressant artikel i Junior om könsroller hos barn (Januarinumret). Vet inte om det är en \"kulturskillnad\" men den kändes väldigt rätt för mig (handlade bl a om skild skolning för pojkar och flickor, vilket väl inte är helt aktuellt i Sverige!) Där fanns också en artikel om barn och dans... ;-)
    Mamma var - och är - superfeminist, så jag har väl en självklar uppfattning om att jag som kvinna är bäst oavsett om jag är hemmafru eller mekaniker och tror att jag ger åtminstone mina flickor en bra grund. Pojken är jag än så länge befriad ifrån sådana frågor, eftersom han bara är en liten Plins. Men det ska nog bli karl av honom också.
    ;-D
  22. 11
    Hi hi... Ja, det förstår jag retar rödstrumpan till vansinne. Läste just en intressant artikel i Junior om könsroller hos barn (Januarinumret). Vet inte om det är en \"kulturskillnad\" men den kändes väldigt rätt för mig (handlade bl a om skild skolning för pojkar och flickor, vilket väl inte är helt aktuellt i Sverige!) Där fanns också en artikel om barn och dans... ;-)
    Mamma var - och är - superfeminist, så jag har väl en självklar uppfattning om att jag som kvinna är bäst oavsett om jag är hemmafru eller mekaniker och tror att jag ger åtminstone mina flickor en bra grund. Pojken är jag än så länge befriad ifrån sådana frågor, eftersom han bara är en liten Plins. Men det ska nog bli karl av honom också.
    ;-D
  23. Medlem sedan
    Sep 2002
    #12

    Jag bävar!

    Efter många morgnars strid där hemma där tösen gör om frisyren åtta gånger istället för att klä på sig ytterkläderna så brast tålamodet hos mig. Jag sa att \"om du inte kommer nu så tar jag ner varenda spegel i hela huset så du inte kan spegla dig\". Det var nog det värsta jag kunde säga. Tösen blev helt förtvivlad. Hon grät helt otröstligt och var så oerhört ledsen att jag fick ta tillbaka lite av mitt hot för jag fick så dåligt samvete.

    Själv avskyr jag dumma könsroller, att kvinnor åsidosätts på arbetsmarknaden, färguppdelningen mellan pojk- och flickavdelningen i affärerna osv. Försökte länge att klä henne i praktiska lekvänliga kläder men tja, som sagt... vid dryga tre var det bara rosa som gällde och på den vägen är det. Vi uppmuntrar till klättring, sparka boll, leka med bilar, men hon är inte intresserad. Dockor och rollekar. Jodu.

    På vårt dagis jobbar de med genusfrågan och filmar hur de bemöter pojkar och flickor. Men jag som alltid tyckt det var socialt betingat har börjat tvivla. Vi har verkligen ansträngt oss och ändå är hon superflickig. Generna spelar nog in här vad vi än säger. Och hon tycks programmerad på rosa... typ...

    Ja vi bråkar så det ryker, och jag bävar inför tonåren. Brr.
  24. 12
    Jag bävar! Efter många morgnars strid där hemma där tösen gör om frisyren åtta gånger istället för att klä på sig ytterkläderna så brast tålamodet hos mig. Jag sa att \"om du inte kommer nu så tar jag ner varenda spegel i hela huset så du inte kan spegla dig\". Det var nog det värsta jag kunde säga. Tösen blev helt förtvivlad. Hon grät helt otröstligt och var så oerhört ledsen att jag fick ta tillbaka lite av mitt hot för jag fick så dåligt samvete.

    Själv avskyr jag dumma könsroller, att kvinnor åsidosätts på arbetsmarknaden, färguppdelningen mellan pojk- och flickavdelningen i affärerna osv. Försökte länge att klä henne i praktiska lekvänliga kläder men tja, som sagt... vid dryga tre var det bara rosa som gällde och på den vägen är det. Vi uppmuntrar till klättring, sparka boll, leka med bilar, men hon är inte intresserad. Dockor och rollekar. Jodu.

    På vårt dagis jobbar de med genusfrågan och filmar hur de bemöter pojkar och flickor. Men jag som alltid tyckt det var socialt betingat har börjat tvivla. Vi har verkligen ansträngt oss och ändå är hon superflickig. Generna spelar nog in här vad vi än säger. Och hon tycks programmerad på rosa... typ...

    Ja vi bråkar så det ryker, och jag bävar inför tonåren. Brr.
  25. Fia med E+L och Lillbuff
    #13

    Åhh

    vad skönt det vore om Emma kunde hålla sitt glitter och glamourhumör hemma men det är nästan värre på dagis. Tror att det beror på att de är en liten men ack så tjejig grupp på dagis som leker prinsessa mest hela tiden. Det var nackdelen med att byta dagis har jag insett för på förra fanns inte en tjej i rätt ålder på hela avdelningen. Emma trivs mkt bättre nu iaf och det är huvudsaken!
    Vad gäller kill och tjejfärger så håller jag med dig. Jag älskar blått, grönt och brunt men var får ungarna allt ifrån? Jag har aldrig nämnt orden killfärger eller tjejfärger hemma! Dagis återigen antar jag!
    Du behöver inte oroa dig för att du låter som en gestapomamma. Bestämd visst men det är jag okcså fast vi kanske väljer olika duster helt enkelt! Man måste ju tyvärr prioritera sånt nu för tiden. Det måste vi iaf hemma för annars kommer vi slåss om allt:-( Envisa ungrackare säger jag!
    Kram!
  26. 13
    Åhh vad skönt det vore om Emma kunde hålla sitt glitter och glamourhumör hemma men det är nästan värre på dagis. Tror att det beror på att de är en liten men ack så tjejig grupp på dagis som leker prinsessa mest hela tiden. Det var nackdelen med att byta dagis har jag insett för på förra fanns inte en tjej i rätt ålder på hela avdelningen. Emma trivs mkt bättre nu iaf och det är huvudsaken!
    Vad gäller kill och tjejfärger så håller jag med dig. Jag älskar blått, grönt och brunt men var får ungarna allt ifrån? Jag har aldrig nämnt orden killfärger eller tjejfärger hemma! Dagis återigen antar jag!
    Du behöver inte oroa dig för att du låter som en gestapomamma. Bestämd visst men det är jag okcså fast vi kanske väljer olika duster helt enkelt! Man måste ju tyvärr prioritera sånt nu för tiden. Det måste vi iaf hemma för annars kommer vi slåss om allt:-( Envisa ungrackare säger jag!
    Kram!
  27. Fia med E+L och Lillbuff
    #14

    jag som börjat fundera på om det är något fundamentalt fel som vi gör här hemma inser att jag inte är ensam om denna envetna tös. Emma är likadan och jag har redan ångest inför tonåren! Farmor som är den eviga diplomaten och optimisten säger att Emma nog har sitt nu och kommer bli jättelugn sen. Det tror inte jag!
  28. 14
    Så jag som börjat fundera på om det är något fundamentalt fel som vi gör här hemma inser att jag inte är ensam om denna envetna tös. Emma är likadan och jag har redan ångest inför tonåren! Farmor som är den eviga diplomaten och optimisten säger att Emma nog har sitt nu och kommer bli jättelugn sen. Det tror inte jag!
  29. J m T, M & L
    #15

    Kapp-Ahl!

    Tova ska börja på dans på torsdag och vi har köpt ett linne och så där \"blanka\" dansbyxor (lite vida) på KappAhl.
  30. 15
    Kapp-Ahl! Tova ska börja på dans på torsdag och vi har köpt ett linne och så där \"blanka\" dansbyxor (lite vida) på KappAhl.

Liknande trådar

  1. Dansdräkt med Hello Kitty?
    By Svammelmamma in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-16, 12:09
  2. Dansdräkt
    By illan in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-16, 20:56
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar