En januari06-bebbe är född!
Förlossning
  1. Medlem sedan
    Sep 2000
    #1

    En januari06-bebbe är född!

    Kom på att jag har missat att rapportera till er här inne på föda hemma-snacket att lillasyster föddes här hemma i vardagsrummet 060111, kl 03.22.

    Bilder på henne finns att beskåda på:
    http://medlem.spray.se/bigfamily/bebis/
    under menyn bilder ->nyfödd.

    Här kommer en snabb rapport om när lillasyster kom till världen (längre förlossningsberättelse kommer senare):

    Hade under tisdag em känt en del sammandragningar efter promenad m döttrarna i snön, så jag hade nån känsla av att det kanske var nåt på gång. Ordnade barnvakt för natten och tur var väl det för vid tolv på natten, efter att jag hade sovit en stund, så vaknade jag av att värkarna startade. Ringde min bm vid 00.30, hon kom vid 2-tiden, och efter att hon kollat bebisens hjärtljud och vaginal u-sökning (jag var fullt öppen) så ringde hon till de andra två barnmorskorna som skulle vara med. Jag har ingen riktig tidsuppfattning, men de kom hit ganska snabbt eftersom de bor nära. Sedan tog det inte så lång tid, för kl 03.22 föddes hon på madrassen i vardagsrummet.

    Helt underbar så klart! :)

    Fick apgar: 9-10-10 och hon är så fin.
    Vikt: 4050, Längd:53 cm , h-omf: 36, precis lika stor som syster hennes som föddes hemma (en onsdag morgon) för 1½ år sen.

    Moderkakan kom som den skulle, men jag tappade en hel del blod strax efter pga att min livmoder inte drog ihop sig tillräckligt snabbt, tuppade av ett par gånger, men allt ordnade sig med hjälp av mina 3 bm som masserade livmodern och höll koll på att den drog ihop sig till slut. Jag var lite matt de första timmarna och tog mig inte upp på benen förrän framåt kvällen. Men jag fick ligga med dottern bredvid mig och bli ompysslad av sambon hela dan. Han har varit ett sånt stöd, helt underbar.

    Nu mår jag mycket bättre, är uppe på benen och känner mig oförskämt pigg för att ha förlorat nästan 2 lit blod. Tänk va kroppen är fantastisk på att återhämta sig. Fast jag har fått stränga order av min bm att ta det lugnt och bara vila den här första tiden. Jag försöker så gått det går trots 3 barn sen tidigare. :)

    Ja, så nu är man 4-barnsmor då, vilken känsla! :)

    Förresten, grattis till din nyårsbäbis, Anna Teresia. Du hann före mig iaf. :)
  2. 1
    En januari06-bebbe är född! Kom på att jag har missat att rapportera till er här inne på föda hemma-snacket att lillasyster föddes här hemma i vardagsrummet 060111, kl 03.22.

    Bilder på henne finns att beskåda på:
    http://medlem.spray.se/bigfamily/bebis/
    under menyn bilder ->nyfödd.

    Här kommer en snabb rapport om när lillasyster kom till världen (längre förlossningsberättelse kommer senare):

    Hade under tisdag em känt en del sammandragningar efter promenad m döttrarna i snön, så jag hade nån känsla av att det kanske var nåt på gång. Ordnade barnvakt för natten och tur var väl det för vid tolv på natten, efter att jag hade sovit en stund, så vaknade jag av att värkarna startade. Ringde min bm vid 00.30, hon kom vid 2-tiden, och efter att hon kollat bebisens hjärtljud och vaginal u-sökning (jag var fullt öppen) så ringde hon till de andra två barnmorskorna som skulle vara med. Jag har ingen riktig tidsuppfattning, men de kom hit ganska snabbt eftersom de bor nära. Sedan tog det inte så lång tid, för kl 03.22 föddes hon på madrassen i vardagsrummet.

    Helt underbar så klart! :)

    Fick apgar: 9-10-10 och hon är så fin.
    Vikt: 4050, Längd:53 cm , h-omf: 36, precis lika stor som syster hennes som föddes hemma (en onsdag morgon) för 1½ år sen.

    Moderkakan kom som den skulle, men jag tappade en hel del blod strax efter pga att min livmoder inte drog ihop sig tillräckligt snabbt, tuppade av ett par gånger, men allt ordnade sig med hjälp av mina 3 bm som masserade livmodern och höll koll på att den drog ihop sig till slut. Jag var lite matt de första timmarna och tog mig inte upp på benen förrän framåt kvällen. Men jag fick ligga med dottern bredvid mig och bli ompysslad av sambon hela dan. Han har varit ett sånt stöd, helt underbar.

    Nu mår jag mycket bättre, är uppe på benen och känner mig oförskämt pigg för att ha förlorat nästan 2 lit blod. Tänk va kroppen är fantastisk på att återhämta sig. Fast jag har fått stränga order av min bm att ta det lugnt och bara vila den här första tiden. Jag försöker så gått det går trots 3 barn sen tidigare. :)

    Ja, så nu är man 4-barnsmor då, vilken känsla! :)

    Förresten, grattis till din nyårsbäbis, Anna Teresia. Du hann före mig iaf. :)
  3. Medlem sedan
    Sep 2001
    #2

    Åh grattis..

    till din lilla flicka. Jobbigt att du råkade ut för en blödning, men bra att det gick att lösa hemma med hjälp av dina bm. Sköt om dig.
  4. 2
    Åh grattis.. till din lilla flicka. Jobbigt att du råkade ut för en blödning, men bra att det gick att lösa hemma med hjälp av dina bm. Sköt om dig.
  5. Medlem sedan
    Jun 2003
    #3

    Grattis!

    till flickan! Det måste vara ett alldeles nyföddfoto ni hade på hemsidan. =D
    Vad härligt att bli ompysslad hemma.
    Vad jobbigt att förlora så mycket blod, skönt att du redan repat dig! Kroppen är fantastisk. Vila och njut av den lilla.. Nu längtar jag med..
    (Vilken fin hemsida ni har gjort.)
  6. 3
    Grattis! till flickan! Det måste vara ett alldeles nyföddfoto ni hade på hemsidan. =D
    Vad härligt att bli ompysslad hemma.
    Vad jobbigt att förlora så mycket blod, skönt att du redan repat dig! Kroppen är fantastisk. Vila och njut av den lilla.. Nu längtar jag med..
    (Vilken fin hemsida ni har gjort.)
  7. Anna Teresia
    #4

    Stort grattis!

    Härligt att det gick så fint ändå, hembarnmorskor är ju helt otroliga med sitt lugn och sina kunskaper.
    Hur gamla är dina andra tre barn? Sov de under födseln?
  8. 4
    Stort grattis! Härligt att det gick så fint ändå, hembarnmorskor är ju helt otroliga med sitt lugn och sina kunskaper.
    Hur gamla är dina andra tre barn? Sov de under födseln?
  9. Anna m. M&F
    #5

    Grattis grattis!

    Till det nya lilla underverket! Härligt att förlossningen gick bra!
  10. 5
    Grattis grattis! Till det nya lilla underverket! Härligt att förlossningen gick bra!
  11. Minna med nelson 021105
    #6

    Välkommen till världen (imt)!

    qq
  12. 6
    Välkommen till världen (imt)! qq
  13. För tryggare födsel
    #7

    Grattis!Men varför blödde du?

    Skönt att allt gick bra, men fick du inget för att stoppa blödningen. Har läst att om man blött så mycket får man inte föda barn hemma med bidrag nästa gång. En stor blödning är en komplikation dvs om ni vill föda hemma nästa barn så får ni betala hembarnmorskan själv.
    Många läkare varnar just att en större blödning hemma kan vara svår att stoppa (har varit på risksamtal),så synd att din barnmorska tog en sådan risk med dig. Låter som hon missade den.
    Infektionsrisken ökar dessutom med stora blödningar eftersom immunsysstemet rubbas, risken för streptokock infektion, \"barnsängsfeber\" är större och kan så vara i flera månader. Ta det lungt och vila som barnmorskan säger, men du måste fråga henne om varför hon inte såg blödningen. Var hon upptagen av annat ??? Risken att landstinget stoppar hemförlossningarna ökar ju med händelser som den du beskriver. Vi har just haft möte med våra hembarnmorskor och de påstår att man blöder mindre vid en hemförlossning. Känner mig kluven när jag läser om hur det blev för dig. Du måste varit påverkad men vill inte skriva om det för att skrämma, eller?
  14. 7
    Grattis!Men varför blödde du? Skönt att allt gick bra, men fick du inget för att stoppa blödningen. Har läst att om man blött så mycket får man inte föda barn hemma med bidrag nästa gång. En stor blödning är en komplikation dvs om ni vill föda hemma nästa barn så får ni betala hembarnmorskan själv.
    Många läkare varnar just att en större blödning hemma kan vara svår att stoppa (har varit på risksamtal),så synd att din barnmorska tog en sådan risk med dig. Låter som hon missade den.
    Infektionsrisken ökar dessutom med stora blödningar eftersom immunsysstemet rubbas, risken för streptokock infektion, \"barnsängsfeber\" är större och kan så vara i flera månader. Ta det lungt och vila som barnmorskan säger, men du måste fråga henne om varför hon inte såg blödningen. Var hon upptagen av annat ??? Risken att landstinget stoppar hemförlossningarna ökar ju med händelser som den du beskriver. Vi har just haft möte med våra hembarnmorskor och de påstår att man blöder mindre vid en hemförlossning. Känner mig kluven när jag läser om hur det blev för dig. Du måste varit påverkad men vill inte skriva om det för att skrämma, eller?

Liknande trådar

  1. min bebbe är ingen bebbe längre...
    By -kråkan- in forum _1007 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-01, 21:40
  2. Grattis alla januari06 kompisar!
    By Sissi82 in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-01-19, 19:08
  3. Bebbe 3 på G
    By Hemliga Snärtan in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-31, 09:46
  4. maj bebbe?blir juni bebbe!!
    By mucklan81 in forum Försöker bli med barn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 16:21
  5. Bebbe 25/6 är:
    By karinko in forum _0606 Junibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-05, 14:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar