Samsovning?
_02 Vårbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2001
    #1

    Samsovning?

    Mina barn har börjat sova tillsammans i en 1,20-säng, det var lilla som sonika flyttade dit till stora själv från spjälsängen när hon lärde sig klättra ur. Det funkar väldigt bra och är rätt praktiskt eftersom man kan lägga sig med dom när det behövs, lätt att läsa saga för bägge, plus att det spar utrymme jämfört med att ha två sängar, och det verkar mysigt och tryggt för dom. Kan inte komma på några nackdelar just nu men undrar om det finns några som man bör tänka på? Typ att någon har erfarenhet av att det är svårt att vänja dem att sova själva sedan eller något sånt? Stora tjejen kommer vandrande sedan till oss i sovrummet framåt morgonkröken medan lilla oftast ligger kvar hela natten.
  2. 1
    Samsovning? Mina barn har börjat sova tillsammans i en 1,20-säng, det var lilla som sonika flyttade dit till stora själv från spjälsängen när hon lärde sig klättra ur. Det funkar väldigt bra och är rätt praktiskt eftersom man kan lägga sig med dom när det behövs, lätt att läsa saga för bägge, plus att det spar utrymme jämfört med att ha två sängar, och det verkar mysigt och tryggt för dom. Kan inte komma på några nackdelar just nu men undrar om det finns några som man bör tänka på? Typ att någon har erfarenhet av att det är svårt att vänja dem att sova själva sedan eller något sånt? Stora tjejen kommer vandrande sedan till oss i sovrummet framåt morgonkröken medan lilla oftast ligger kvar hela natten.
  3. Medlem sedan
    Jan 1999
    #2

    Vad gulligt!

    Låter ju jättemysigt! Jag har ingen erfarenhet av barn som sover tillsammans, men Nova har nyligen börjat komma till oss på natten/morgonen. Det funkar utmärkt för hon sover så lugnt.

    Det är ju inte samma sak, men det jag tänkte komma till var att det _inte_ funkar att ha vår sexåring i sängen i alla fall, och har inte funkat på flera år. Hon rör sig så mycket, sparkas och viftar med armarna, bökar runt etc, och då får ju ingen av oss sova. Så det kan ju va en nackdel om de väcker varann. Men det låter det ju inte som att dina barn rör sig så, så det är säkert inget problem för er. =) Jag tycker det låter supermysigt med barnen i samma säng medan de är små, om det funkar. De har ju en extra trygghet i varann.
  4. 2
    Vad gulligt! Låter ju jättemysigt! Jag har ingen erfarenhet av barn som sover tillsammans, men Nova har nyligen börjat komma till oss på natten/morgonen. Det funkar utmärkt för hon sover så lugnt.

    Det är ju inte samma sak, men det jag tänkte komma till var att det _inte_ funkar att ha vår sexåring i sängen i alla fall, och har inte funkat på flera år. Hon rör sig så mycket, sparkas och viftar med armarna, bökar runt etc, och då får ju ingen av oss sova. Så det kan ju va en nackdel om de väcker varann. Men det låter det ju inte som att dina barn rör sig så, så det är säkert inget problem för er. =) Jag tycker det låter supermysigt med barnen i samma säng medan de är små, om det funkar. De har ju en extra trygghet i varann.
  5. Medlem sedan
    May 2000
    #3

    Mina barn

    brukar somna tillsammans, de ligger och kliar varandra på ryggen eller så läser storasyster en saga för Oscar :)
    Men vi bär upp Oscar sen eftersom Jennifers säng bara är en 90-säng, och de är båda ganska \"snurriga\" i sömnen.

    Mina barn bråkar ofta på dagarna om smått och stort, så det är ju riktigt bra tycker jag att de ändå på kvällen kan ligga och mysa tillsammans i sängen.
  6. 3
    Mina barn brukar somna tillsammans, de ligger och kliar varandra på ryggen eller så läser storasyster en saga för Oscar :)
    Men vi bär upp Oscar sen eftersom Jennifers säng bara är en 90-säng, och de är båda ganska \"snurriga\" i sömnen.

    Mina barn bråkar ofta på dagarna om smått och stort, så det är ju riktigt bra tycker jag att de ändå på kvällen kan ligga och mysa tillsammans i sängen.
  7. Anonym
    #4

    testat

    i mina föräldrars ena hus sover mina tjejer ihop i en utdragssoffa, det funkar jättebra. Sover bra!
    Gillar de det så varför inte?
    Min bm på mvc berätade att hennes barn alltid valt att sova tillsammans, när de inte ville mer(ofta den ena) hade de ställt sängarna omlott, alttså köpt en lite högre och en vanlig och ställt dem så att de fortfarande sov nära.
    Det enda jag känner rent spontant att jag hade gjort var att inreda så att de hade varsinn säng även om de bara sover i den ena.
  8. 4
    testat i mina föräldrars ena hus sover mina tjejer ihop i en utdragssoffa, det funkar jättebra. Sover bra!
    Gillar de det så varför inte?
    Min bm på mvc berätade att hennes barn alltid valt att sova tillsammans, när de inte ville mer(ofta den ena) hade de ställt sängarna omlott, alttså köpt en lite högre och en vanlig och ställt dem så att de fortfarande sov nära.
    Det enda jag känner rent spontant att jag hade gjort var att inreda så att de hade varsinn säng även om de bara sover i den ena.
  9. Sandra m. Melvin & Liam
    #5

    Melvin och Liam sover tillsammans

    Vi har en våningssäng där nederdelen är 120cm och övervåningen 90cm. Meningen va ju egentligen att Melvin skulle börja sova uppe nu när Liam inte ligger i spjälsäng längre. Men han är lite för liten att sova uppe ännu tycker vi. Därför sover båda nere och det fungerar toppen! Vi ligger brevid dom och läser och sen sover dom oftast lugnt. Men vissa nätter kommer båda in till oss, för vaknar en så vaknar den andra och då blir de lite trång.
    Jag ser inga nackdelar att dom sover så, men Melvin ska så snart han vill och vi tror han kan de få sova uppe.
  10. 5
    Melvin och Liam sover tillsammans Vi har en våningssäng där nederdelen är 120cm och övervåningen 90cm. Meningen va ju egentligen att Melvin skulle börja sova uppe nu när Liam inte ligger i spjälsäng längre. Men han är lite för liten att sova uppe ännu tycker vi. Därför sover båda nere och det fungerar toppen! Vi ligger brevid dom och läser och sen sover dom oftast lugnt. Men vissa nätter kommer båda in till oss, för vaknar en så vaknar den andra och då blir de lite trång.
    Jag ser inga nackdelar att dom sover så, men Melvin ska så snart han vill och vi tror han kan de få sova uppe.

Liknande trådar

  1. samsovning
    By Häxa in forum Föräldraskap
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-06, 16:04
  2. Hur gör man vid samsovning?
    By Samsovare?????? in forum Bebissnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 11:42
  3. Samsovning
    By Karin m A & N in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-12-07, 17:24
  4. Samsovning.
    By __tess__ in forum Efter Svårt att bli gravid/IVF
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-26, 07:12
  5. Nya rön ang psd o samsovning
    By Kattie m G och A in forum Bebissnack
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 12:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar