Är det en merit att amma??
_0309 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    Är det en merit att amma??

    Läste i inläggen nedan att flera av er ser det som en merit att amma länge.
    Blir lite chockad, är det verkligen en merit? varför?
    Kan någon vänlig själ förklara det för mig?

    Alla dessa mammor som försöker o försöker amma sina barn men som inte kan, är de inte lika duktiga då?
    Jag är väldigt dubbel då det gäller amning... Jag skulle aldrig lång- amma ett barn, men som sagt det är jag! Andra får göra precis som dom vill.
    *duckar för slag och elaka kommentarer*
  2. 1
    Är det en merit att amma?? Läste i inläggen nedan att flera av er ser det som en merit att amma länge.
    Blir lite chockad, är det verkligen en merit? varför?
    Kan någon vänlig själ förklara det för mig?

    Alla dessa mammor som försöker o försöker amma sina barn men som inte kan, är de inte lika duktiga då?
    Jag är väldigt dubbel då det gäller amning... Jag skulle aldrig lång- amma ett barn, men som sagt det är jag! Andra får göra precis som dom vill.
    *duckar för slag och elaka kommentarer*
  3. - Miko -
    #2

    Nej,

    jag har svårt att förstå dem som inte ens vill prova att amma (oavsett om det är första barnet eller inte, även om det inte gick med första kan det gå med andra, tredje eller fjortonde om det är så). Jag har lika svårt för attityden \"alla kan amma\". Det är möjligt att nästan alla kan men alla kanske inte _klarar_ att amma i just den sits de är i just då.

    Jag har ammat 6 veckor, 6 månader och 11 månader, utan att ha gjort någon skillnad på barnen, det har bara funkat olika länge. De har själva slutat.
  4. 2
    Nej, jag har svårt att förstå dem som inte ens vill prova att amma (oavsett om det är första barnet eller inte, även om det inte gick med första kan det gå med andra, tredje eller fjortonde om det är så). Jag har lika svårt för attityden \"alla kan amma\". Det är möjligt att nästan alla kan men alla kanske inte _klarar_ att amma i just den sits de är i just då.

    Jag har ammat 6 veckor, 6 månader och 11 månader, utan att ha gjort någon skillnad på barnen, det har bara funkat olika länge. De har själva slutat.
  5. Foppis m. Christoffer-03
    #3

    Ja i sådana fall

    så är det ju inget jag kan lägga till i min meritlista ;-)!
    Nä som du skrev är det ju upp til var och en. Men personligen skulle jag inte heller amma mitt barn om det var över två.
    Någon skrev att amning är mer än mat, och visst det kan jag förstå, men om det är kärlek och närhet du menar så kan väl barn få det utan att ammas?
    Ja bara alla är nöjda med sina egna val, jag har inte ammat något av mina barn, det kändes lite jobbigt med första men nu har jag mått superbra som icke ammande mamma!

  6. 3
    Ja i sådana fall så är det ju inget jag kan lägga till i min meritlista ;-)!
    Nä som du skrev är det ju upp til var och en. Men personligen skulle jag inte heller amma mitt barn om det var över två.
    Någon skrev att amning är mer än mat, och visst det kan jag förstå, men om det är kärlek och närhet du menar så kan väl barn få det utan att ammas?
    Ja bara alla är nöjda med sina egna val, jag har inte ammat något av mina barn, det kändes lite jobbigt med första men nu har jag mått superbra som icke ammande mamma!

  7. Medlem sedan
    Dec 2000
    #4

    inte behöver du ducka?

    Visst har vi högre i tak än så härinne :-)

    Jag gillar inte ordet duktig i samband med amning. Det går inte att komma ifrån att bröstmjölk ÄR bra för barn, MEN barn som inte blir ammade finns det ju jättebra alternativ för. Jag själv är inte ammad tex, och jag tycker att jag klarar mig rätt bra ändå jag *S*

    Däremot tycker jag att det är lite märkligt att när man har en liten bebis så tjatas det från olika håll om hur bra och viktigt det är att amma, men så blir barnet låt säga runt 10 mån och då är det minsann dags att sluta (enligt många). Jag ammade ju som sagt Alice i 15 mån och då var jag ett ufo i mångas ögon, så jag gissar att de som ammar barn över 2 år får utstå en del knasiga kommentarer. Märkligt tycker jag.

    Säger som med Alice, jag ammar på så länge det känns bra för oss båda. Jag vill helst att C får amma så länge hon vill, min övertygelse är att det är bra för HENNE, men jag kanske ändrar mig.
  8. 4
    inte behöver du ducka? Visst har vi högre i tak än så härinne :-)

    Jag gillar inte ordet duktig i samband med amning. Det går inte att komma ifrån att bröstmjölk ÄR bra för barn, MEN barn som inte blir ammade finns det ju jättebra alternativ för. Jag själv är inte ammad tex, och jag tycker att jag klarar mig rätt bra ändå jag *S*

    Däremot tycker jag att det är lite märkligt att när man har en liten bebis så tjatas det från olika håll om hur bra och viktigt det är att amma, men så blir barnet låt säga runt 10 mån och då är det minsann dags att sluta (enligt många). Jag ammade ju som sagt Alice i 15 mån och då var jag ett ufo i mångas ögon, så jag gissar att de som ammar barn över 2 år får utstå en del knasiga kommentarer. Märkligt tycker jag.

    Säger som med Alice, jag ammar på så länge det känns bra för oss båda. Jag vill helst att C får amma så länge hon vill, min övertygelse är att det är bra för HENNE, men jag kanske ändrar mig.
  9. Anonym
    #5

    Problemet med amning

    är att det inte är helt rumsrent att amma vare sig \"för mycket\" eller \"för lite\". Du ska amma lagom annars ses det som avvikande (jag generaliserar så klart, men det ligger ändå något i det anser jag). Lika ofta som de som inte ammar alls, eller väldigt kort tid stöter på kritik gör även de som ammar länge (det vill säga helammar upp till ett år och/eller delammar barn över 1-1,5 år) det tycker jag mig se.

    Det anses okej, ja, till och med bra och önskvärt att amma bara man inte gör det för länge. Och även om du skriver att det är okej att andra långammar även om du inte kan tänka dig det så är det långt ifrån alla som är lika ödmjuka och accepterande.

    Jag tycker inte att det är en tävling. Det är inte bättre att amma sitt barn 2-3 år än att inte amma alls. För mig är det viktigaste att man väljer något som känns rätt för sig själv och för barnet. Det viktigaste för barnet är en mamma som mår bra och gör hon inte det av att amma så ska hon inte det. MEN vill hon amma är det också viktigt att hon får stöd i det. Och stödet är något som ofta är väldigt dåligt – oavsett det gäller stöd att sluta eller stöd att fortsätta.
  10. 5
    Problemet med amning är att det inte är helt rumsrent att amma vare sig \"för mycket\" eller \"för lite\". Du ska amma lagom annars ses det som avvikande (jag generaliserar så klart, men det ligger ändå något i det anser jag). Lika ofta som de som inte ammar alls, eller väldigt kort tid stöter på kritik gör även de som ammar länge (det vill säga helammar upp till ett år och/eller delammar barn över 1-1,5 år) det tycker jag mig se.

    Det anses okej, ja, till och med bra och önskvärt att amma bara man inte gör det för länge. Och även om du skriver att det är okej att andra långammar även om du inte kan tänka dig det så är det långt ifrån alla som är lika ödmjuka och accepterande.

    Jag tycker inte att det är en tävling. Det är inte bättre att amma sitt barn 2-3 år än att inte amma alls. För mig är det viktigaste att man väljer något som känns rätt för sig själv och för barnet. Det viktigaste för barnet är en mamma som mår bra och gör hon inte det av att amma så ska hon inte det. MEN vill hon amma är det också viktigt att hon får stöd i det. Och stödet är något som ofta är väldigt dåligt – oavsett det gäller stöd att sluta eller stöd att fortsätta.
  11. Medlem sedan
    Dec 2000
    #6

    klart de kan

    klart barnen kan få kärlek och gos utan att ammas, men amningen är ETT sätt att få det ju. :-)
  12. 6
    klart de kan klart barnen kan få kärlek och gos utan att ammas, men amningen är ETT sätt att få det ju. :-)
  13. Medlem sedan
    Aug 2003
    #7

    Bra skrivet *imt*

    .
  14. 7
    Bra skrivet *imt* .
  15. Medlem sedan
    May 2005
    #8

    Men efter 6 månaders ålder

    så lever de precis lika bra på vanlig mat, eller rättare sagt det behöver vanlig mat också för att må bra och få i sig allt de behöver. Då är inte amning el ersättning viktigt på samma sätt längre. Det behövs ju inte längre då egentligen.
    Det tror jag är grunden för att det inte pratas om det längre. :-)
  16. 8
    Men efter 6 månaders ålder så lever de precis lika bra på vanlig mat, eller rättare sagt det behöver vanlig mat också för att må bra och få i sig allt de behöver. Då är inte amning el ersättning viktigt på samma sätt längre. Det behövs ju inte längre då egentligen.
    Det tror jag är grunden för att det inte pratas om det längre. :-)
  17. Anonym
    #9

    Behöver och behöver

    Ja, därom tviste de lärde… Det finns de (förmodligen lika många som \"andra sidan\") som säger att barn klarar sig alldeles utmärkt på enbart bröstmjölk minst upp till ett år. Och att det är nödvändigt att introducera \"vanlig mat\" efter 6 mån kan ju lika gärna vara ett skapat behov.
  18. 9
    Behöver och behöver Ja, därom tviste de lärde… Det finns de (förmodligen lika många som \"andra sidan\") som säger att barn klarar sig alldeles utmärkt på enbart bröstmjölk minst upp till ett år. Och att det är nödvändigt att introducera \"vanlig mat\" efter 6 mån kan ju lika gärna vara ett skapat behov.
  19. Medlem sedan
    Sep 2002
    #10

    landet lagom?

    Du är en klok kvinna! Tycker du slog huvudet på spiken där. Man skall vara som alla andra, annars är man suspekt. Ammar man inte alls så är det fel och ammar man för mycket så är det fel. Tänk Stina Ekblad som fick anonyma hatbrev för att hon långammade!

    Kom just på att jag fick kritik av div kvinnor i generationen över mig *hrm* att J ammade för mycket redan som späd! Han ville gärna äta/snutta/ligga länge hos mig på kvällarna och det var visst inte bra det heller. Tänk vad som kan ploppa upp i minnet va ,-)

    Kramar
    R/E
  20. 10
    landet lagom? Du är en klok kvinna! Tycker du slog huvudet på spiken där. Man skall vara som alla andra, annars är man suspekt. Ammar man inte alls så är det fel och ammar man för mycket så är det fel. Tänk Stina Ekblad som fick anonyma hatbrev för att hon långammade!

    Kom just på att jag fick kritik av div kvinnor i generationen över mig *hrm* att J ammade för mycket redan som späd! Han ville gärna äta/snutta/ligga länge hos mig på kvällarna och det var visst inte bra det heller. Tänk vad som kan ploppa upp i minnet va ,-)

    Kramar
    R/E
  21. Medlem sedan
    Dec 2000
    #11

    fast...

    ...JAG tror på WHO och att amningen(el ersättningen då) bör finnas med som ett komplement till annan föda iaf under det första året. Men det är ju vad som känns bra för MIG och MINA barn.

    Om jag skulle sluta amma Cassandra nu skulle hon visserligen inte svälta ihjäl för då skulle hon väl ant äta annat efter ett tag gissar jag, men hon vägrar ju annan mat. Får i henne lite gröt samt lite frukt, thats it, allt annat vägrar hon just nu. Helt annat mot Alice som älskade annan mat OCH bröstmjölk i samma ålder.

    Vet inte vad jag vill med detta :-) Efterlysa tips till matvägrare kanske? ;-)
  22. 11
    fast... ...JAG tror på WHO och att amningen(el ersättningen då) bör finnas med som ett komplement till annan föda iaf under det första året. Men det är ju vad som känns bra för MIG och MINA barn.

    Om jag skulle sluta amma Cassandra nu skulle hon visserligen inte svälta ihjäl för då skulle hon väl ant äta annat efter ett tag gissar jag, men hon vägrar ju annan mat. Får i henne lite gröt samt lite frukt, thats it, allt annat vägrar hon just nu. Helt annat mot Alice som älskade annan mat OCH bröstmjölk i samma ålder.

    Vet inte vad jag vill med detta :-) Efterlysa tips till matvägrare kanske? ;-)
  23. Medlem sedan
    Mar 2003
    #12

    Jag tycker nog faktiskt det..

    fastän det mest var skrivet med en skämtsam ton. ;-)
    Jag är väldigt stolt över att amma. Att jag har gått emot \"normen\" och struntat i att folk på tex. föräldraforum kallat långtidsammare för perversa och incestuösa, att jag vågar amma offentligt trots att medier jämför det med att vifta kön i ansiktet.
    Jag är glad att jag läste så mycket om amning att jag själv kunde rätta till mina amningsproblem och att jag inte gav upp när det var som jobbigast.
    Jag är stolt över att jag helammade i 6 månader, istället för att börja med smakisar så tidigt som möjligt.
    Sen ÄR det tungt att ammma stundoms både psykist och fysiskt, och det kräver mycket av en. Även om jag tycker den \"värsta\" biten är när de är mellan 7-10 månader.

    Jag är helt medveten om att inte alla KAN amma. Däremot har de allra flesta kvinnor med minst ett bröst förutsättningar för att kunna amma. Rent fysiologiskt är procentandelen av de som inte kan amma extremt låg. Sen är jag medveten om att det finns fler orsaker än så för att inte kunna. Psykologiska, inte att förglömma. Dock beror erhört många sabbade amningar beror på felaktiga råd, och tyvärr har amning kontra ickeamning blivit så känsligt att väldigt mycket vårdpersonal inte \"vågar\" hjälpa till för att inte bli kallade för amningshysteriker. Jag tycker det är synd.

    Jag respekterar de som valt att inte amma lika mycket som de som valt att amma i 7-8 år. )Även om jag nog inte skulle valt att göra som nån av dom.) Jag beundrar dock \"långtidsammaren\" för sin osjälviska förmåga att dela med sig av sig själv. Men det är jag det. :-)

    Det här nog på gränsen för min del ändå. ;-)

    http://www.kossan.se/roliga/besokerpojkvann/besoker_pojkvannens_foraldrar. ht
    m


  24. 12
    Jag tycker nog faktiskt det.. fastän det mest var skrivet med en skämtsam ton. ;-)
    Jag är väldigt stolt över att amma. Att jag har gått emot \"normen\" och struntat i att folk på tex. föräldraforum kallat långtidsammare för perversa och incestuösa, att jag vågar amma offentligt trots att medier jämför det med att vifta kön i ansiktet.
    Jag är glad att jag läste så mycket om amning att jag själv kunde rätta till mina amningsproblem och att jag inte gav upp när det var som jobbigast.
    Jag är stolt över att jag helammade i 6 månader, istället för att börja med smakisar så tidigt som möjligt.
    Sen ÄR det tungt att ammma stundoms både psykist och fysiskt, och det kräver mycket av en. Även om jag tycker den \"värsta\" biten är när de är mellan 7-10 månader.

    Jag är helt medveten om att inte alla KAN amma. Däremot har de allra flesta kvinnor med minst ett bröst förutsättningar för att kunna amma. Rent fysiologiskt är procentandelen av de som inte kan amma extremt låg. Sen är jag medveten om att det finns fler orsaker än så för att inte kunna. Psykologiska, inte att förglömma. Dock beror erhört många sabbade amningar beror på felaktiga råd, och tyvärr har amning kontra ickeamning blivit så känsligt att väldigt mycket vårdpersonal inte \"vågar\" hjälpa till för att inte bli kallade för amningshysteriker. Jag tycker det är synd.

    Jag respekterar de som valt att inte amma lika mycket som de som valt att amma i 7-8 år. )Även om jag nog inte skulle valt att göra som nån av dom.) Jag beundrar dock \"långtidsammaren\" för sin osjälviska förmåga att dela med sig av sig själv. Men det är jag det. :-)

    Det här nog på gränsen för min del ändå. ;-)

    http://www.kossan.se/roliga/besokerpojkvann/besoker_pojkvannens_foraldrar. ht
    m


  25. Medlem sedan
    May 2005
    #13

    Kan säga som såhär

    att om Elliot enbart skulle ammats eller ätit ersättning från det att han var 6 månader så hade han fått äta jämt! Han hade inte klarat sig på det.
    Men visst alla barn är olika.
  26. 13
    Kan säga som såhär att om Elliot enbart skulle ammats eller ätit ersättning från det att han var 6 månader så hade han fått äta jämt! Han hade inte klarat sig på det.
    Men visst alla barn är olika.
  27. Medlem sedan
    Mar 2003
    #14

    Håller också med.

    Det var det jag ville ha fram i mitt inlägg också, men jag lyckades inte utrycka mig lika väl som du. :-)
  28. 14
    Håller också med. Det var det jag ville ha fram i mitt inlägg också, men jag lyckades inte utrycka mig lika väl som du. :-)
  29. Anonym
    #15

    Precis!

    Jag har diskuterat det här rätt mycket med en kompis som inte trivdes med amningen och som tvingade sig själv att amma i tre månader. Hon upplevde att hon blev kritiserad från alla håll och kanter för att hon inte ammade och såg amningen som normen. Jag kunde inte riktigt känna igen den bilden riktigt så som hon beskrev det eftersom jag upplever ganska mycket kritik mot mig som ammare, speciellt nu när mitt barn både kan gå och prata. Det var då jag tänkte på just det att det inte finns någon öppenhet för olikheter utan man ska passa in precis i mallen. \"Amma, men inte för länge och helst inte så att jag behöver se det!\" Typ...
  30. 15
    Precis! Jag har diskuterat det här rätt mycket med en kompis som inte trivdes med amningen och som tvingade sig själv att amma i tre månader. Hon upplevde att hon blev kritiserad från alla håll och kanter för att hon inte ammade och såg amningen som normen. Jag kunde inte riktigt känna igen den bilden riktigt så som hon beskrev det eftersom jag upplever ganska mycket kritik mot mig som ammare, speciellt nu när mitt barn både kan gå och prata. Det var då jag tänkte på just det att det inte finns någon öppenhet för olikheter utan man ska passa in precis i mallen. \"Amma, men inte för länge och helst inte så att jag behöver se det!\" Typ...
  31. Medlem sedan
    Dec 2000
    #16

    också stolt

    Jag är jättestolt över mig själv som ammat mina 2 barn trots jättemkt strul i början m Alice. Jag gav mig inte och DET är jag stolt över. Däremot tycker ajg väl inte att jag är mer duktig än någon som inte ammat sina barn. Men jag skulle ha blivit besviken på mig själv om jag inte hade kunnat amma Cassandar. Eller det är jag ju lite ändå nu eftersom hon inte går upp i vikt som hon ska. Men det skyller jag på sjukdomar (BVC håller med mig) även om barnläkaren vill att jag ska gå över till tillägg (hon vägrar).

    Du har all rätt att vara stolt Sandra! :-) Som sagt, kvinnokroppen är häftig!
  32. 16
    också stolt Jag är jättestolt över mig själv som ammat mina 2 barn trots jättemkt strul i början m Alice. Jag gav mig inte och DET är jag stolt över. Däremot tycker ajg väl inte att jag är mer duktig än någon som inte ammat sina barn. Men jag skulle ha blivit besviken på mig själv om jag inte hade kunnat amma Cassandar. Eller det är jag ju lite ändå nu eftersom hon inte går upp i vikt som hon ska. Men det skyller jag på sjukdomar (BVC håller med mig) även om barnläkaren vill att jag ska gå över till tillägg (hon vägrar).

    Du har all rätt att vara stolt Sandra! :-) Som sagt, kvinnokroppen är häftig!
  33. Medlem sedan
    Sep 2002
    #17

    för mig - ja

    I min egen personliga meritlista så låg ammning högt. Har alltid velat ge mitt barn - om jag skulle få något - obegränsad kärlek, uppmärksamhet, närhet, ömhet och glädje. I det ingår det för mig att amma. Samtidigt var jag mycket medveten om att det kanske inte skulle funka så för mig, kanske jag inte skulle klara av att vara mamma alls med en bakgrund av långvarig deppression. När det nu gått så bra för oss så är jag väldigt glad och stolt att jag klarat av det - för mig själv. Behöver inte bevisa nåt för nån annan och jag har full förståelse för om inte andra vill eller klarar att amma. Var och en efter sin fason, bara inte barnet far illa.

    Och jag har inte ens vett att huka mig, men jag tror ju inte att nån är elak här ,-) Ser man väl på alla smileysar i gårdagens diskussion *s*

    Kramar
    R/E
  34. 17
    för mig - ja I min egen personliga meritlista så låg ammning högt. Har alltid velat ge mitt barn - om jag skulle få något - obegränsad kärlek, uppmärksamhet, närhet, ömhet och glädje. I det ingår det för mig att amma. Samtidigt var jag mycket medveten om att det kanske inte skulle funka så för mig, kanske jag inte skulle klara av att vara mamma alls med en bakgrund av långvarig deppression. När det nu gått så bra för oss så är jag väldigt glad och stolt att jag klarat av det - för mig själv. Behöver inte bevisa nåt för nån annan och jag har full förståelse för om inte andra vill eller klarar att amma. Var och en efter sin fason, bara inte barnet far illa.

    Och jag har inte ens vett att huka mig, men jag tror ju inte att nån är elak här ,-) Ser man väl på alla smileysar i gårdagens diskussion *s*

    Kramar
    R/E
  35. Medlem sedan
    May 2005
    #18

    Men dela med sig av sig själv?

    Jag kan istället ofta uppleva långtidsammare som att de inte vill att barnen ska vara självständiga, de vill att det ska vara så beroende av mamman som möjligt. Det är ju inte så att barnen måste ha bröstmjölk, jag upplever det som ett behov av mamman som de för över på barnet. Då det gäller långtidsamning alltså..
  36. 18
    Men dela med sig av sig själv? Jag kan istället ofta uppleva långtidsammare som att de inte vill att barnen ska vara självständiga, de vill att det ska vara så beroende av mamman som möjligt. Det är ju inte så att barnen måste ha bröstmjölk, jag upplever det som ett behov av mamman som de för över på barnet. Då det gäller långtidsamning alltså..
  37. Anonym
    #19

    *asg*

    Jo, DÄR är min gräns nådd också! :-D

    Fast jag gillar annars den här (apropå att vara stolt!)http://hem.bredband.net/j_laestadius/blog/superpower.gif
  38. 19
    *asg* Jo, DÄR är min gräns nådd också! :-D

    Fast jag gillar annars den här (apropå att vara stolt!)http://hem.bredband.net/j_laestadius/blog/superpower.gif
  39. Anonym
    #20

    Oj!

    Så har jag _aldrig_ tänkt på det! ä, jag vet inte vad jag ska säga, men jag håller inte med om det.
  40. 20
    Oj! Så har jag _aldrig_ tänkt på det! ä, jag vet inte vad jag ska säga, men jag håller inte med om det.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Att amma eller inte amma.. det är frågan
    By Afrodite in forum Ordet är fritt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2011-10-24, 13:17
  2. Lite korkad en merit?
    By Malinau in forum Ordet är fritt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2008-10-11, 21:57
  3. Att amma eller sluta amma...tips tack!
    By Skatt 3 in forum Bebissnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-31, 21:53
  4. Merit Wager
    By bstrand in forum Politik
    Svar: 86
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 09:21
  5. Är det en merit(Idol)
    By heaven in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 21:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar