Det här med språket...
_03 Vårbarn
  1. Medlem sedan
    Dec 2001
    #1

    Det här med språket...

    Hur mycket är \"normalt\" att en snart treåring pratar och förstår??
    Lucas är ju lite sen med talet och det är först de senaste månaderna som det lossnat och han pratar förståeligt (för oss och dagispersonalen. För de som inte träffar honom så ofta är hans prat oftast bara bladder). Den biten är jag väl inte så jätteorolig för, det känns som om det kommer att bli tydligare efter hand. Vad jag har hängt upp mig på är hur mycket han egentligen _förstår_. Han kan några olika färger (röd, grön, blå, gul) men när man försöker lära honom andra, lite mer avancerade färger så verkar det bara ta stopp. Hur mycket man än tragglar det (naturligvis i leken, inte sitter jag med honom som i skolan) så fastnar det inte. Hur många färger och nyanser kan era barn?? Kan era barn peka ut vilka djur som jamar, skäller etc på en bild?? Lucas kan det inte, hur mycket man än försöker traggla, men kanske är det normalt??

    Hur har era barn det med språk och förståelse??

    Kramar
  2. 1
    Det här med språket... Hur mycket är \"normalt\" att en snart treåring pratar och förstår??
    Lucas är ju lite sen med talet och det är först de senaste månaderna som det lossnat och han pratar förståeligt (för oss och dagispersonalen. För de som inte träffar honom så ofta är hans prat oftast bara bladder). Den biten är jag väl inte så jätteorolig för, det känns som om det kommer att bli tydligare efter hand. Vad jag har hängt upp mig på är hur mycket han egentligen _förstår_. Han kan några olika färger (röd, grön, blå, gul) men när man försöker lära honom andra, lite mer avancerade färger så verkar det bara ta stopp. Hur mycket man än tragglar det (naturligvis i leken, inte sitter jag med honom som i skolan) så fastnar det inte. Hur många färger och nyanser kan era barn?? Kan era barn peka ut vilka djur som jamar, skäller etc på en bild?? Lucas kan det inte, hur mycket man än försöker traggla, men kanske är det normalt??

    Hur har era barn det med språk och förståelse??

    Kramar
  3. Medlem sedan
    Jan 2002
    #2

    Bara bra, tack! :-)

    Skämt åsido, Ella är väldigt tidig med språket och har alltid varit så det är svårt att jämföra. Vilket man i och för sig inte heller ska.

    Ella kan skilja på olika färger mer än grundfärgen utan också nyanser, men hon är väldigt verbal och härmar oss vad vi än säger. Det blir lite roligt ibland :-)

    För David lossnade talet vid 2 år 4 månaders ålder, och 7 månader senare lärde han sig läsa, så han är inte heller riktigt normal i det hänseendet.

    Om du är orolig tycker jag du ska prata med bvc, jag kommer faktiskt inte ihåg vad de \"ska\" kunna och vad som är \"normalt\" - vilket för övrigt ofta är ett väldigt brett spann.

    Vi har haft kontakt med bvc av många andra orsaker, men inte just talet.

    *kramar*

  4. 2
    Bara bra, tack! :-) Skämt åsido, Ella är väldigt tidig med språket och har alltid varit så det är svårt att jämföra. Vilket man i och för sig inte heller ska.

    Ella kan skilja på olika färger mer än grundfärgen utan också nyanser, men hon är väldigt verbal och härmar oss vad vi än säger. Det blir lite roligt ibland :-)

    För David lossnade talet vid 2 år 4 månaders ålder, och 7 månader senare lärde han sig läsa, så han är inte heller riktigt normal i det hänseendet.

    Om du är orolig tycker jag du ska prata med bvc, jag kommer faktiskt inte ihåg vad de \"ska\" kunna och vad som är \"normalt\" - vilket för övrigt ofta är ett väldigt brett spann.

    Vi har haft kontakt med bvc av många andra orsaker, men inte just talet.

    *kramar*

  5. Johanna&Fanny00+Tom03
    #3

    Pladdrar på!

    Jag vet inte vad som är \"normalt\" för en nästan treåring, jag antar att spannet är ganska stort. Kan bara utgå från mina barn, som verkar vara ganska lika varandra i språkutvecklingen.

    Tom pladdrar på som sjutton, pratar hela meningar och har börjat att självmant berätta saker som har hänt under dagen, t ex. Han förstår det mesta, verkar det som, t ex om man ber honom hämta eller göra olika saker. Men sånt som färger har han inte riktig koll på, han har en gul mugg som han kallar för sin blå mugg, han blandar ihop rött och blått etc. Det var samma med Fanny har jag för mig, men sen en vacker dag så lossnade det av sig själv. Vi kör inte med några övningar.

    Tom tar ju efter storasyster ganska mycket (och de andra stora barnen på 2-5-årsavdelningen där de går) och de stora håller ju på mycket med bokstäver och siffror. Så Tom rabblar på ända fram till fjorton, femton, och \"stavar\" som Fanny: T-O-M säger han. Men det är nog för att han hör henne hela tiden.

    Simma lugnt, jag tror inte du behöver traggla. Snart knäcker han färg- och djurkoden själv!
  6. 3
    Pladdrar på! Jag vet inte vad som är \"normalt\" för en nästan treåring, jag antar att spannet är ganska stort. Kan bara utgå från mina barn, som verkar vara ganska lika varandra i språkutvecklingen.

    Tom pladdrar på som sjutton, pratar hela meningar och har börjat att självmant berätta saker som har hänt under dagen, t ex. Han förstår det mesta, verkar det som, t ex om man ber honom hämta eller göra olika saker. Men sånt som färger har han inte riktig koll på, han har en gul mugg som han kallar för sin blå mugg, han blandar ihop rött och blått etc. Det var samma med Fanny har jag för mig, men sen en vacker dag så lossnade det av sig själv. Vi kör inte med några övningar.

    Tom tar ju efter storasyster ganska mycket (och de andra stora barnen på 2-5-årsavdelningen där de går) och de stora håller ju på mycket med bokstäver och siffror. Så Tom rabblar på ända fram till fjorton, femton, och \"stavar\" som Fanny: T-O-M säger han. Men det är nog för att han hör henne hela tiden.

    Simma lugnt, jag tror inte du behöver traggla. Snart knäcker han färg- och djurkoden själv!
  7. _basilika_
    #4

    Clara

    kan nog det mesta av det där, hon är -väldigt- tidig i sin språkutveckling och otroligt verbal.
    Jag ser inget som hindrar henne i hennes språk och hon förstår det allra mesta bra .
    Hon pratade redan mycket tidigt och nu är det nästan överkurs ibland.

    Jag tror inte du ska behöva traggla, jag tror det är helt normalt att man inte har full koll på vilket djur som skäller eller färger vid denna åldern.
    Rätt som det är knäcker Lucas koden och allt faller på plats.
    Språkutvecklingen är så induviduell och jag tycker egentligen inte att man ska jämföra alls.
    Kram på er
  8. 4
    Clara kan nog det mesta av det där, hon är -väldigt- tidig i sin språkutveckling och otroligt verbal.
    Jag ser inget som hindrar henne i hennes språk och hon förstår det allra mesta bra .
    Hon pratade redan mycket tidigt och nu är det nästan överkurs ibland.

    Jag tror inte du ska behöva traggla, jag tror det är helt normalt att man inte har full koll på vilket djur som skäller eller färger vid denna åldern.
    Rätt som det är knäcker Lucas koden och allt faller på plats.
    Språkutvecklingen är så induviduell och jag tycker egentligen inte att man ska jämföra alls.
    Kram på er
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5

    Victor

    Är eller var tidig med språket. En utomstående har inga problem att förstå honom och han kan även förklara på ett bra sätt om man inte förstår. Det där med färger har han inget bra koll på. men det kommer. Djuren klarar han om man pekar på en bild så vet han vilket djur som säger vad. Jag är säker på att det kommer rätt som det är för Lucas oxå. Så jag toro inte att du behöver tragla så mycket.
    Kramisar!
  10. 5
    Victor Är eller var tidig med språket. En utomstående har inga problem att förstå honom och han kan även förklara på ett bra sätt om man inte förstår. Det där med färger har han inget bra koll på. men det kommer. Djuren klarar han om man pekar på en bild så vet han vilket djur som säger vad. Jag är säker på att det kommer rätt som det är för Lucas oxå. Så jag toro inte att du behöver tragla så mycket.
    Kramisar!
  11. Medlem sedan
    Aug 2002
    #6

    Låter som Linus

    Och vi har vart hos en logoped som skulle ta kontakt med dagis där han har en resurs som de skulle utarbeta en handlingsplan med. Vi skall tillbaka till logopeden i vår. Det var BVC som snappade upp förståelse och språkförseningen, efter jag uttryckt min oro då förståss. Jag tror dock inte att det är nåt fel på varken Lucas eller Linus, de är bara lite sena med utvecklingen på det planet.

    Min oro ligger nog mest i att om det skall hänga i upp i skolåldern så han behöver extraresurs även där.

    Det släpper nog för Lucas ska du se.

    Kram
  12. 6
    Låter som Linus Och vi har vart hos en logoped som skulle ta kontakt med dagis där han har en resurs som de skulle utarbeta en handlingsplan med. Vi skall tillbaka till logopeden i vår. Det var BVC som snappade upp förståelse och språkförseningen, efter jag uttryckt min oro då förståss. Jag tror dock inte att det är nåt fel på varken Lucas eller Linus, de är bara lite sena med utvecklingen på det planet.

    Min oro ligger nog mest i att om det skall hänga i upp i skolåldern så han behöver extraresurs även där.

    Det släpper nog för Lucas ska du se.

    Kram
  13. Medlem sedan
    Aug 2003
    #7

    Emilia är...

    ...jätte duktig på att förstå och prata. (om jag får skyta lite;)
    Jag tror att det kommer, alla är vi ju olika. Jag jobbar ju på dagis och där har vi barn som är 4 år och knappt säger någonting. Så det är olika. Jag tror inte d ska vara orolig, inte ännu iaf. traggl vidare du, så småning om snappar han upp det! *tror*
    *kram*
  14. 7
    Emilia är... ...jätte duktig på att förstå och prata. (om jag får skyta lite;)
    Jag tror att det kommer, alla är vi ju olika. Jag jobbar ju på dagis och där har vi barn som är 4 år och knappt säger någonting. Så det är olika. Jag tror inte d ska vara orolig, inte ännu iaf. traggl vidare du, så småning om snappar han upp det! *tror*
    *kram*
  15. mie- oscar 03 + emil 04
    #8

    Är nog väldigt olika...

    ...Oscar har sedan i höstas pratat \"ordentligt\", dvs med hela meningar, låter ungefär som när vi vuxna pratar med varandra. Vissa ord uttalar han såklart lite knasigt ibland. Men annars pratar han alldeles obehindrat..

    Det går ju inte att jämföra barn och jag har ingen aning om vad som är normalt i den här åldern. Jag antar att det normala spänner över ett stort spann...
  16. 8
    Är nog väldigt olika... ...Oscar har sedan i höstas pratat \"ordentligt\", dvs med hela meningar, låter ungefär som när vi vuxna pratar med varandra. Vissa ord uttalar han såklart lite knasigt ibland. Men annars pratar han alldeles obehindrat..

    Det går ju inte att jämföra barn och jag har ingen aning om vad som är normalt i den här åldern. Jag antar att det normala spänner över ett stort spann...

Liknande trådar

  1. Språket
    By mej76 in forum _1002 Februaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-14, 17:58
  2. Språket....
    By Engla in forum _0307 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-16, 09:06
  3. Språket
    By mamma till4 in forum Tonåringar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 05:19
  4. Ang språket
    By Orolig ? in forum _0408 Augustibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 09:51
  5. Språket
    By Hekla in forum Autismspektrum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-29, 08:17
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar