Hur valde ni era barns namn?
_0309 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Hur valde ni era barns namn?

    Barnen här inne heter ju så himmelens olika saker, olika stilar åt höger och vänster. Jag är lite nyfiken på hur ni valde just ERA barns namn; gärna alla barn och alla namn. :)
  2. 1
    Hur valde ni era barns namn? Barnen här inne heter ju så himmelens olika saker, olika stilar åt höger och vänster. Jag är lite nyfiken på hur ni valde just ERA barns namn; gärna alla barn och alla namn. :)
  3. Isa med Ellen&Gustav
    #2

    Isa svarar

    Smed Ellen Astrid- Smed är ett gårdsnamn ifrån pappas släkt i Dalarna som jag absolut ville ha med. Ellen tyckte vi lät bra helt enkelt. Lite gammeldags fint sådär. :-) Ellen var nog 3 veckor innan vi hade kommit fram till vad hon skulle heta stackarn..*s* Astrid är efter min mormor som jag aldrig har träffat men hört så mycket gott om, tycker att namnet är fint.

    Smed Gustav Erik-Ja, lilla \"Gustan\" fick ju också heta Smed förstås. Gustav för att det var lite robust, \"tufft gubbigt\" och Erik efter min farfar som tyvärr inte lever längre.

    Kul fråga, väntar nyfiket på allas svar!
  4. 2
    Isa svarar Smed Ellen Astrid- Smed är ett gårdsnamn ifrån pappas släkt i Dalarna som jag absolut ville ha med. Ellen tyckte vi lät bra helt enkelt. Lite gammeldags fint sådär. :-) Ellen var nog 3 veckor innan vi hade kommit fram till vad hon skulle heta stackarn..*s* Astrid är efter min mormor som jag aldrig har träffat men hört så mycket gott om, tycker att namnet är fint.

    Smed Gustav Erik-Ja, lilla \"Gustan\" fick ju också heta Smed förstås. Gustav för att det var lite robust, \"tufft gubbigt\" och Erik efter min farfar som tyvärr inte lever längre.

    Kul fråga, väntar nyfiket på allas svar!
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3

    *s*

    Jadå, Elliot var en Herbert fram till 2veckor innan förlossningen. Då såg jag på tv en kul kille som hette Elliot, det där tänkte jag kunde vara något.. Maken nappade men vi var ju inte helt 100 förän han var ute, då tittade vi båda på honom och sen på varandra´och med de otroligt pigga ögonen som sa \"Heeej världen här är jaaaag!\" så fanns det inga andra altenativ.

    Han heter Mitchel i andranamn, det är ett tufft ovanligt namn som min morfar heter, det var för att jag älskar honom otroligt som vi valde det! Så Elliot Mitchel och vårt efternamn *s* Det finns ingen mer som heter så! *s*
  6. 3
    *s* Jadå, Elliot var en Herbert fram till 2veckor innan förlossningen. Då såg jag på tv en kul kille som hette Elliot, det där tänkte jag kunde vara något.. Maken nappade men vi var ju inte helt 100 förän han var ute, då tittade vi båda på honom och sen på varandra´och med de otroligt pigga ögonen som sa \"Heeej världen här är jaaaag!\" så fanns det inga andra altenativ.

    Han heter Mitchel i andranamn, det är ett tufft ovanligt namn som min morfar heter, det var för att jag älskar honom otroligt som vi valde det! Så Elliot Mitchel och vårt efternamn *s* Det finns ingen mer som heter så! *s*
  7. Medlem sedan
    Aug 2002
    #4

    Trixies svar

    Ellen: har alltid funnits i bakhuvudet hos mig, långt innan jag fick barn. Tycker det är vackert och enkelt. Fick dock strida en hel del för det namnet då Ellens pappa inte var fullt så förtjust.......då.Andra namnet, Christina, har hon fått från mig:). Vi har en tradition att ge vår förstfödda dotter vårt tilltalsnamn. Ellens dotter kommer förhoppningsvis heta Ellen och nåt mer:).

    Erik: Var inte mitt val, även om jag tycker mycket om namnet. Kände att jag fick lämna över bollen eftersom jag bestämde första barnets namn. Andra namnet Gabriel tycker jag mycket mer om:).

    Karl: Erik tyckte att barnet skulle heta Kalle om det blev en pojke. Vi gillade det direkt med det blev Karl eftersom farfar kallas Kalle. Valdermar heter han i andra namn efter min morfar.
  8. 4
    Trixies svar Ellen: har alltid funnits i bakhuvudet hos mig, långt innan jag fick barn. Tycker det är vackert och enkelt. Fick dock strida en hel del för det namnet då Ellens pappa inte var fullt så förtjust.......då.Andra namnet, Christina, har hon fått från mig:). Vi har en tradition att ge vår förstfödda dotter vårt tilltalsnamn. Ellens dotter kommer förhoppningsvis heta Ellen och nåt mer:).

    Erik: Var inte mitt val, även om jag tycker mycket om namnet. Kände att jag fick lämna över bollen eftersom jag bestämde första barnets namn. Andra namnet Gabriel tycker jag mycket mer om:).

    Karl: Erik tyckte att barnet skulle heta Kalle om det blev en pojke. Vi gillade det direkt med det blev Karl eftersom farfar kallas Kalle. Valdermar heter han i andra namn efter min morfar.
  9. Medlem sedan
    May 2003
    #5

    Annika svarar

    Anna Sofia Matilda
    När vi försökte bli med barn funderade jag på att jag ville ha en dotter som hette Sofia.. Vi tittade på Sofia och konstaterade att det var hon. Sen fick Sofia heta Anna Matilda också. Anna från min mormorsmor och Matilda, som betyder styrka, för att hon var så liten ochn stark. Förmodligen blev hon till ett par dagar efter Maria också.

    Helga Maria Josefin
    Fredrik ville ha en dotter som hette Maria. Så blev det. Min mormor hette det och det var ett starkt ögonblick när de träffades den enda gången innan mormor dog. Det var som om den gamla Maria lämnade över till den nya. Sen heter Maria Helga efter min farmor och Josefin (skulle egentligen varit Josefina men det stämde inte med de andra namnen) efter min farmors mormor.
    Ungefär så.
  10. 5
    Annika svarar Anna Sofia Matilda
    När vi försökte bli med barn funderade jag på att jag ville ha en dotter som hette Sofia.. Vi tittade på Sofia och konstaterade att det var hon. Sen fick Sofia heta Anna Matilda också. Anna från min mormorsmor och Matilda, som betyder styrka, för att hon var så liten ochn stark. Förmodligen blev hon till ett par dagar efter Maria också.

    Helga Maria Josefin
    Fredrik ville ha en dotter som hette Maria. Så blev det. Min mormor hette det och det var ett starkt ögonblick när de träffades den enda gången innan mormor dog. Det var som om den gamla Maria lämnade över till den nya. Sen heter Maria Helga efter min farmor och Josefin (skulle egentligen varit Josefina men det stämde inte med de andra namnen) efter min farmors mormor.
    Ungefär så.
  11. - Miko -
    #6

    Okej,

    Trixie hette ingenting första två dagarna av två anledningar. Vi trodde att hon skulle vara en pojke (och heta Marvin eller Felix) och tjejnamnet vi hade på lut, det enda, var Malvina och det såg hon inte ut som (be mig inte förklara varför, hon bara inte gjorde det). Tur det för jag gillar inte namnet längre! Att Trixie betyder Bringer of joy gör inte saken sämre! Inte för inte som Trixie i Familjen Flax pratar med solstrålen, samma personlighet som min Trixie :)

    Elliot hette Bella hela tiden i magen men det är inte så gångbart på en pojke. Vi hade hela tiden Elliot som förslag, OM det var en pojke men det var inte klockrent förrän han kom ut ;) Gillar draken Elliot i Peter och Draken. Valde helt enkelt namnet för att det är fint och passar ihop med Trixie (vilket inte t.ex. Axel hade gjort, inte i min värld iaf).

    Felix var också en Bella tills han tittade ut. Vi velade mellan Calle, Vincent och Felix. Det blev Vincent i andranamn. Han ser inte ut som en Calle.
  12. 6
    Okej, Trixie hette ingenting första två dagarna av två anledningar. Vi trodde att hon skulle vara en pojke (och heta Marvin eller Felix) och tjejnamnet vi hade på lut, det enda, var Malvina och det såg hon inte ut som (be mig inte förklara varför, hon bara inte gjorde det). Tur det för jag gillar inte namnet längre! Att Trixie betyder Bringer of joy gör inte saken sämre! Inte för inte som Trixie i Familjen Flax pratar med solstrålen, samma personlighet som min Trixie :)

    Elliot hette Bella hela tiden i magen men det är inte så gångbart på en pojke. Vi hade hela tiden Elliot som förslag, OM det var en pojke men det var inte klockrent förrän han kom ut ;) Gillar draken Elliot i Peter och Draken. Valde helt enkelt namnet för att det är fint och passar ihop med Trixie (vilket inte t.ex. Axel hade gjort, inte i min värld iaf).

    Felix var också en Bella tills han tittade ut. Vi velade mellan Calle, Vincent och Felix. Det blev Vincent i andranamn. Han ser inte ut som en Calle.
  13. - Miko -
    #7

    Hoppsan.

    Glömde varför vi valde Felix, för att det betyder lycklig eller den lycklige.

    Är det namnet som gör bäraren eller bäraren som gör namnet? Mina nöjdaste (godmodigaste) barn är Trixie (lyckobringaren) och Felix (den lycklige). Den krävande och som var missnöjd som bebis, hans namn betyder Jahve är Gud. *s* Har det någon koppling tro ;)
  14. 7
    Hoppsan. Glömde varför vi valde Felix, för att det betyder lycklig eller den lycklige.

    Är det namnet som gör bäraren eller bäraren som gör namnet? Mina nöjdaste (godmodigaste) barn är Trixie (lyckobringaren) och Felix (den lycklige). Den krävande och som var missnöjd som bebis, hans namn betyder Jahve är Gud. *s* Har det någon koppling tro ;)
  15. Medlem sedan
    Aug 2003
    #8

    Mina svar

    Våra barns namn;
    Abbe Oscar
    Estelle Albina

    Abbe valde vi för att det var ett enkelt namn, som var lätt att komma ihåg och att uttala, även utomlands. Sen tycker jag det är ett coolt namn, inte så många som har det, enbart cirka 300 i sverige.

    Oscar för att det är ett släktnamn och för att vi tyckte det passade bra med Abbe och vårt efternamn.

    Estelle valde vi för att vi tycker det är ett vackert tjejnamn och för att inte så många heter det också omkring 300 i sverige.

    Albina för att det är ett släktnamn och för att det passade ihop med Estelle och vårt efternamn.
  16. 8
    Mina svar Våra barns namn;
    Abbe Oscar
    Estelle Albina

    Abbe valde vi för att det var ett enkelt namn, som var lätt att komma ihåg och att uttala, även utomlands. Sen tycker jag det är ett coolt namn, inte så många som har det, enbart cirka 300 i sverige.

    Oscar för att det är ett släktnamn och för att vi tyckte det passade bra med Abbe och vårt efternamn.

    Estelle valde vi för att vi tycker det är ett vackert tjejnamn och för att inte så många heter det också omkring 300 i sverige.

    Albina för att det är ett släktnamn och för att det passade ihop med Estelle och vårt efternamn.
  17. Medlem sedan
    Jan 2003
    #9

    Så här var det

    Luna skulle hetat Marija, men det fanns ett undantag....om hon födds mitt inatten, en natt med Måne så får det blir Luna.....och så blev det. Aleksandra efetr min älskade pappa...

    Milla....ja, vad skall jag säga, ett namn jag älskar sedan gymnasieskolan, min mormors syster, som jag stod oehört nära hette så. Srdan tyckte också om namnet, men i hade inga planer att ge Milla det namnet. Jag ville ha Paula, Srdan ville ha Alma....Så Milla blev en kompromiss!
  18. 9
    Så här var det Luna skulle hetat Marija, men det fanns ett undantag....om hon födds mitt inatten, en natt med Måne så får det blir Luna.....och så blev det. Aleksandra efetr min älskade pappa...

    Milla....ja, vad skall jag säga, ett namn jag älskar sedan gymnasieskolan, min mormors syster, som jag stod oehört nära hette så. Srdan tyckte också om namnet, men i hade inga planer att ge Milla det namnet. Jag ville ha Paula, Srdan ville ha Alma....Så Milla blev en kompromiss!
  19. Anonym
    #10

    Haha

    Det där med gårdsnamn kan vara lite roligt. Jag hade en tjej i min klass som hette Pung Lina. Inte så roligt alla gånger kanske! ;-) Då är Smed lite bättre i alla fall!
  20. 10
    Haha Det där med gårdsnamn kan vara lite roligt. Jag hade en tjej i min klass som hette Pung Lina. Inte så roligt alla gånger kanske! ;-) Då är Smed lite bättre i alla fall!
  21. Anonym
    #11

    Hihi

    Det är lite kul att jag har råkat lära känna två stycken som heter Abbe. Den andra Abbe-mamman blev väldigt förvånad när jag sa att jag kände en till och att det inte bara var en som kallades så.
  22. 11
    Hihi Det är lite kul att jag har råkat lära känna två stycken som heter Abbe. Den andra Abbe-mamman blev väldigt förvånad när jag sa att jag kände en till och att det inte bara var en som kallades så.
  23. Anonym
    #12

    Inga alternativ

    Jag hörde namnet Luna för första gången för massor av år sedan när jag zappade förbi mangaserien Sailor Moon på tv. Jag hade en klasskompis på gymnasiet som var så väldigt insnöad på just Sailor Moon varför jag tittade en stund. Hennes katt heter Luna och tydligen är det inte ett helt ovanligt namn i Japan.

    Det tog ett tag innan jag lyckades övertyga folk i omgivningen om att Luna är ett fint namn, men tills dess att Luna kom ut hade alla vant sig. Även långt innan hon var påtänkt brukade jag och maken använda Luna som begrepp för \"vårt eventuella framtida barn\" så när det nu blev en flicka så var det liksom inget att bråka om.

    Luna heter även Doris Charlotta. Doris efter Ms mormor som dog när han var liten och Charlotta efter min morfarsmor som dog när jag var liten. Båda mycket starka kvinnor.

    Pojknamn var inte på långa vägar överens om så det var tur att det blev en tjej förresten.
    Förra veckan kom vi för övrigt på vad nästa eventuella barn ska heta! ;-)
  24. 12
    Inga alternativ Jag hörde namnet Luna för första gången för massor av år sedan när jag zappade förbi mangaserien Sailor Moon på tv. Jag hade en klasskompis på gymnasiet som var så väldigt insnöad på just Sailor Moon varför jag tittade en stund. Hennes katt heter Luna och tydligen är det inte ett helt ovanligt namn i Japan.

    Det tog ett tag innan jag lyckades övertyga folk i omgivningen om att Luna är ett fint namn, men tills dess att Luna kom ut hade alla vant sig. Även långt innan hon var påtänkt brukade jag och maken använda Luna som begrepp för \"vårt eventuella framtida barn\" så när det nu blev en flicka så var det liksom inget att bråka om.

    Luna heter även Doris Charlotta. Doris efter Ms mormor som dog när han var liten och Charlotta efter min morfarsmor som dog när jag var liten. Båda mycket starka kvinnor.

    Pojknamn var inte på långa vägar överens om så det var tur att det blev en tjej förresten.
    Förra veckan kom vi för övrigt på vad nästa eventuella barn ska heta! ;-)
  25. Medlem sedan
    Jan 2003
    #13

    Svarar halvt medvetslös ;-)

    Eric Gustav Alexander - Eric efter N:s älskade framlidne morfar, Gustav efter min framlidne morfar, Alexander för att jag bestämde mig vid ca 12 års ålder att om jag fick en son nångång skulle han heta så. Tur att vi inte heter Andersson eller nåt annat långt i efternamn ;-)

    Cornelia Anna Linnéa - Cornelia satt långt inne. Hon var en Josef/Isak väldigt länge, eftersom vi inte kom på några flicknamn som vi var överens om. Jag ville Thea men N vägrade. Han ville Beatrice eller Sigrid men jag vägrade.
    A har en tjejkompis som heter Klara Kornelia och eftersom det är världens goaste tjej så började vi mer och mer smaka på Klaras andranamn. När C kikade ut tittade jag på henne och sa att det ÄR ju en Cornelia (inte det är en tjej ;-)! N bara instämde och mös :-D
    Anna heter hon efter våra båda mammor som har Ann-namn. Linnéa eftersom storasyster I heter så i andranamn, döpt efter N:s farmor, och för att tjejerna skulle få lite släktsamhörighet med namnen.

    I vår familj heter alla killar Anders och alla tjejer Maria i andranamn, i N:s släkt har de inga sådana släkthistorier, och jag kan inte köpa att döpa mitt barn till något namn jag inte gillar så vi bröt den traditionen. Hade C däremot blivit en Josef så hade vi kört Eric som nytt släktnamn.
  26. 13
    Svarar halvt medvetslös ;-) Eric Gustav Alexander - Eric efter N:s älskade framlidne morfar, Gustav efter min framlidne morfar, Alexander för att jag bestämde mig vid ca 12 års ålder att om jag fick en son nångång skulle han heta så. Tur att vi inte heter Andersson eller nåt annat långt i efternamn ;-)

    Cornelia Anna Linnéa - Cornelia satt långt inne. Hon var en Josef/Isak väldigt länge, eftersom vi inte kom på några flicknamn som vi var överens om. Jag ville Thea men N vägrade. Han ville Beatrice eller Sigrid men jag vägrade.
    A har en tjejkompis som heter Klara Kornelia och eftersom det är världens goaste tjej så började vi mer och mer smaka på Klaras andranamn. När C kikade ut tittade jag på henne och sa att det ÄR ju en Cornelia (inte det är en tjej ;-)! N bara instämde och mös :-D
    Anna heter hon efter våra båda mammor som har Ann-namn. Linnéa eftersom storasyster I heter så i andranamn, döpt efter N:s farmor, och för att tjejerna skulle få lite släktsamhörighet med namnen.

    I vår familj heter alla killar Anders och alla tjejer Maria i andranamn, i N:s släkt har de inga sådana släkthistorier, och jag kan inte köpa att döpa mitt barn till något namn jag inte gillar så vi bröt den traditionen. Hade C däremot blivit en Josef så hade vi kört Eric som nytt släktnamn.
  27. Medlem sedan
    Nov 1999
    #14

    Men stackars barn!!

    Alltså..vad GÖR de på prv när de godkänner sånt??

    Själv bodde jag i Pungpinan som barn. Inte heller alltid skoj...
  28. 14
    Men stackars barn!! Alltså..vad GÖR de på prv när de godkänner sånt??

    Själv bodde jag i Pungpinan som barn. Inte heller alltid skoj...
  29. Medlem sedan
    Nov 1999
    #15

    Coolt!

    Tufft, annorlunda och så himla skoj att någon har vett att bevara så gammal namnhistoria!
  30. 15
    Coolt! Tufft, annorlunda och så himla skoj att någon har vett att bevara så gammal namnhistoria!
  31. Medlem sedan
    Nov 1999
    #16

    Valborg Helga Maria

    hette min mormor, men hon kallades Bolla. Helga Maria låter supernaturligt i mina öron och jag förstår att ni valde Josefin istället för Josefina, ett a till där på slutet hade stört rytmen.
  32. 16
    Valborg Helga Maria hette min mormor, men hon kallades Bolla. Helga Maria låter supernaturligt i mina öron och jag förstår att ni valde Josefin istället för Josefina, ett a till där på slutet hade stört rytmen.
  33. Medlem sedan
    Nov 1999
    #17

    Är Alma

    ett jugoslaviskt namn? *förvånad* För mig är det så attans ursvenskt, men jag är väl indoktrinerad av Emil i Lönnebergas mamma... ;)
  34. 17
    Är Alma ett jugoslaviskt namn? *förvånad* För mig är det så attans ursvenskt, men jag är väl indoktrinerad av Emil i Lönnebergas mamma... ;)
  35. Medlem sedan
    Nov 1999
    #18

    Åhååå!

    Då dröjer det bara några år av namnprat innan ni slår till på nästa? ;)
  36. 18
    Åhååå! Då dröjer det bara några år av namnprat innan ni slår till på nästa? ;)
  37. Medlem sedan
    Nov 1999
    #19

    Thea kommer jag ihåg

    att du pratade om. Jag håller nog på N, Sigrid och Beatrice är finare. ;) Men det är klart att hon ÄR en Cornelia. Och jag tycker ni valde rätt begynnelsebokstav också.
  38. 19
    Thea kommer jag ihåg att du pratade om. Jag håller nog på N, Sigrid och Beatrice är finare. ;) Men det är klart att hon ÄR en Cornelia. Och jag tycker ni valde rätt begynnelsebokstav också.
  39. Anonym
    #20

    Det är redan bestämt

    har jag inte sagt det. ;-P Det dröjer dock ett tag innan ni får se några inlägg från mig om att jag plussat eller varit på ul! Mer än så säger jag inte. moahahahaa
  40. 20
    Det är redan bestämt har jag inte sagt det. ;-P Det dröjer dock ett tag innan ni får se några inlägg från mig om att jag plussat eller varit på ul! Mer än så säger jag inte. moahahahaa
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Vickans barns namn
    By Achelois in forum Ordet är fritt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2011-08-17, 20:42
  2. era barns namn
    By Carro.J in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 18:22
  3. Mina barns namn?
    By Mollsan in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-11, 22:41
  4. Barns namn
    By maisy in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-08-28, 21:15
  5. Hur valde ni ert namn
    By Uppmärksam in forum Ordet är fritt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 05:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar