Det närmar sig...
Föräldraskap
  1. Medlem sedan
    Feb 2004
    #1

    Det närmar sig...

    Nu är det bara 12 dagar kvar till BF! Börjar inse att jag när som helst blir tätismamma!! HJÄLP!! Undrar hur 17 det ska gå med båda hemma!? Alla Robins kompisar börjar på dagis nu, och mammorna börjar jobba. Har en kompis med en 2.5 åring hemma och en bebis i alla fall, så vi får leka med dem.
    Men, vad gillar egentligen 16 månaders grabbar att göra!? Vi brukar mata änderna, titta på bilar, gå till öf, vara i lekparken mm, men vad kan man mer hitta på? Vad kan man göra inne när det är dåligt väder? Har idétorka!! Som dagarna ser ut nu, vaknar Robin oftast 06,00. Upp, äta frukost och två timmar senare börjar han bli rastlös och vill ut. Känns rätt ok ändå, för frisk luft mår vi ju bra av allihop. Mitt \"problem\" är att förstå hur jag ska hinna med både honom och bebis. Och mig själv...

    Det känns rätt att ha honom hemma med mig och bebis, samtidigt som det nog skulle kännas bra för honom att få leka med andra, ha yta att röra sig på, och få stimulas. Kanske är det just nu som jag tycker det vore \"skönt\" med dagis åt honom, när jag själv inte orkar? Har foglossning och är trött.
    Som tur är blir det ju varmare och ljusare ute, så vi kan vara ute längre.

    Behöver lite peppning ;)

    Kram
  2. 1
    Det närmar sig... Nu är det bara 12 dagar kvar till BF! Börjar inse att jag när som helst blir tätismamma!! HJÄLP!! Undrar hur 17 det ska gå med båda hemma!? Alla Robins kompisar börjar på dagis nu, och mammorna börjar jobba. Har en kompis med en 2.5 åring hemma och en bebis i alla fall, så vi får leka med dem.
    Men, vad gillar egentligen 16 månaders grabbar att göra!? Vi brukar mata änderna, titta på bilar, gå till öf, vara i lekparken mm, men vad kan man mer hitta på? Vad kan man göra inne när det är dåligt väder? Har idétorka!! Som dagarna ser ut nu, vaknar Robin oftast 06,00. Upp, äta frukost och två timmar senare börjar han bli rastlös och vill ut. Känns rätt ok ändå, för frisk luft mår vi ju bra av allihop. Mitt \"problem\" är att förstå hur jag ska hinna med både honom och bebis. Och mig själv...

    Det känns rätt att ha honom hemma med mig och bebis, samtidigt som det nog skulle kännas bra för honom att få leka med andra, ha yta att röra sig på, och få stimulas. Kanske är det just nu som jag tycker det vore \"skönt\" med dagis åt honom, när jag själv inte orkar? Har foglossning och är trött.
    Som tur är blir det ju varmare och ljusare ute, så vi kan vara ute längre.

    Behöver lite peppning ;)

    Kram
  3. Medlem sedan
    May 2003
    #2

    Ut i skogen

    Fixa så ni kan äta lunch eller mellanmål ute.
    Ta med spadar och annat så ni kan undersöka vad som finns under jorden.

    Mina tjejer kunde underhållas en hel dag på en fotbollsplan. Barn i den åldern behöver inga jättestora planeringar för att underhållas.

    Vet ju inte hur du bor, men om du har natur i närheten så ta det ibland istället för lekparken. Kolla också när andra barn är i lekparken, kanske har du dagis eller dagmamma som gör sina besök. De följer oftast sina \"scheman\" och återkommer vid samma tider.

    Snart kommer våren och då kan man undersöka alla kryp på marken också. Bara en sån sak kan ta flera timmar. :)

    Sedan finns det alltid någon hemma, det behöver ju inte vara barnlediga utan det finns ofta någon som är sjukskriven eller kanske jobbar oregelbundna tider.
  4. 2
    Ut i skogen Fixa så ni kan äta lunch eller mellanmål ute.
    Ta med spadar och annat så ni kan undersöka vad som finns under jorden.

    Mina tjejer kunde underhållas en hel dag på en fotbollsplan. Barn i den åldern behöver inga jättestora planeringar för att underhållas.

    Vet ju inte hur du bor, men om du har natur i närheten så ta det ibland istället för lekparken. Kolla också när andra barn är i lekparken, kanske har du dagis eller dagmamma som gör sina besök. De följer oftast sina \"scheman\" och återkommer vid samma tider.

    Snart kommer våren och då kan man undersöka alla kryp på marken också. Bara en sån sak kan ta flera timmar. :)

    Sedan finns det alltid någon hemma, det behöver ju inte vara barnlediga utan det finns ofta någon som är sjukskriven eller kanske jobbar oregelbundna tider.
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3

    Jag vet inte hur ni bor

    men att vara ute slår ju det mesta. När du har fått lite rutin på mattider till din lilla så blir det ju lättare (tänker på att det är kallt ute nu ifall du ammar).
    När jag var hemma med mina pojkar, och den minsta var ny, så ritade, bakade, pusslade vi mm. när vi var inne.
    Annars så försökte jag ta med dom ut så mycket som möjligt. Ingen av dom bryr sig ju speciellt mycket om vilket väder det är bara dom är varma.
    Sedan så har du ju mycket grejor som ni gör redan. Små barn har inte så stort behov av olika aktiviteter. För dom är ju det lilla stort också...tror det mest är vi föräldrar som tror att dom har högre krav än vad dom har. Förra vintern när min äldsta var knappt två och min yngsta nyfödd så gick vi en promenad varje dag längst sjön som vi har här. Att mata änderna skulle min son kunna ha som heltidssysselsättning ;) Han tycker fortfarande (snart 3) att det är jätteskoj.

    Angående dagis så är det ju väldigt individuellt vad man tycker passar sig själv, barnet och familjen. För oss så passade det bra att ha kvar min äldsta 15h/v. Han hade då gått heltid på dagis i nästan ett halvår och jag måste säga att han är ett riktigt dagisbarn. Han trivs otroligt på dagis, längtar dit när vi har semester. Och för honom så är det hans egna grej som han gör på dagarna. Fast om han inte hade gått på dagis innan han blev storebror så skulle han ha fått vara hemma. Hade känts konstigt att skola in honom på ett annat ställe när jag själv var hemma med en nyfödd. Och jag tror nog inte han hade tyckt det vore så kul då heller.
    Foglossningen som jag hade minskade markant de första veckorna efter förlossningen.
    Det kommer bli jättebra. Och som du säger, i vår får ni jättemysigt =)
  6. 3
    Jag vet inte hur ni bor men att vara ute slår ju det mesta. När du har fått lite rutin på mattider till din lilla så blir det ju lättare (tänker på att det är kallt ute nu ifall du ammar).
    När jag var hemma med mina pojkar, och den minsta var ny, så ritade, bakade, pusslade vi mm. när vi var inne.
    Annars så försökte jag ta med dom ut så mycket som möjligt. Ingen av dom bryr sig ju speciellt mycket om vilket väder det är bara dom är varma.
    Sedan så har du ju mycket grejor som ni gör redan. Små barn har inte så stort behov av olika aktiviteter. För dom är ju det lilla stort också...tror det mest är vi föräldrar som tror att dom har högre krav än vad dom har. Förra vintern när min äldsta var knappt två och min yngsta nyfödd så gick vi en promenad varje dag längst sjön som vi har här. Att mata änderna skulle min son kunna ha som heltidssysselsättning ;) Han tycker fortfarande (snart 3) att det är jätteskoj.

    Angående dagis så är det ju väldigt individuellt vad man tycker passar sig själv, barnet och familjen. För oss så passade det bra att ha kvar min äldsta 15h/v. Han hade då gått heltid på dagis i nästan ett halvår och jag måste säga att han är ett riktigt dagisbarn. Han trivs otroligt på dagis, längtar dit när vi har semester. Och för honom så är det hans egna grej som han gör på dagarna. Fast om han inte hade gått på dagis innan han blev storebror så skulle han ha fått vara hemma. Hade känts konstigt att skola in honom på ett annat ställe när jag själv var hemma med en nyfödd. Och jag tror nog inte han hade tyckt det vore så kul då heller.
    Foglossningen som jag hade minskade markant de första veckorna efter förlossningen.
    Det kommer bli jättebra. Och som du säger, i vår får ni jättemysigt =)
  7. Medlem sedan
    Feb 2004
    #4

    Snart flyttar vi

    Snart flyttar vi (24 feb) till en nybyggd lägenhet, och bara 1,2km till Hjälmaren och skog, och djur. Det är ett naturreservat, där det brukar gå kossor och får. Lite måste man väl få gräva i jorden där också?! ;)
    Värmestuga finns det också!

    Tack för tips och peppning!!
  8. 4
    Snart flyttar vi Snart flyttar vi (24 feb) till en nybyggd lägenhet, och bara 1,2km till Hjälmaren och skog, och djur. Det är ett naturreservat, där det brukar gå kossor och får. Lite måste man väl få gräva i jorden där också?! ;)
    Värmestuga finns det också!

    Tack för tips och peppning!!
  9. Medlem sedan
    Feb 2004
    #5

    Känns rätt!

    Det är lite kluvet med dagis, men innerst inne känns det rätt att ha Robin hemma med mig. Han känner väl av att jag är trött nu också, och inte har samma tålamod med honom. Hoppas det vänder när bebis är ute!
    Som du skriver är det säkert jag som har högre krav på vad vi ska göra.

    Tack för tips och peppning!
  10. 5
    Känns rätt! Det är lite kluvet med dagis, men innerst inne känns det rätt att ha Robin hemma med mig. Han känner väl av att jag är trött nu också, och inte har samma tålamod med honom. Hoppas det vänder när bebis är ute!
    Som du skriver är det säkert jag som har högre krav på vad vi ska göra.

    Tack för tips och peppning!
  11. Filippa&Novalie&Miranda
    #6

    hihi=)

    jobbiga funderingar....har nog inte så mycket att säga eller berätta från tiden då jag precis blivit tätis-mamma (11 mån mellan mina). För jag minns inte!(förträngt kanske?=)
    Klart det blev lite meckigare praktiskt. Nu var det sommar oxå när mina kom så då var det såklart lättare att vara ute.Hoppas våren kommer tidigt i år=)
    har inga bra pepp-ord tyvärr, bara att allt kommer att lösa sig. Det tar ju ett tag att hitta sina nya rutiner med en bebis men du ska se att det blir bra...Det fixar du! lycka till, kram
  12. 6
    hihi=) jobbiga funderingar....har nog inte så mycket att säga eller berätta från tiden då jag precis blivit tätis-mamma (11 mån mellan mina). För jag minns inte!(förträngt kanske?=)
    Klart det blev lite meckigare praktiskt. Nu var det sommar oxå när mina kom så då var det såklart lättare att vara ute.Hoppas våren kommer tidigt i år=)
    har inga bra pepp-ord tyvärr, bara att allt kommer att lösa sig. Det tar ju ett tag att hitta sina nya rutiner med en bebis men du ska se att det blir bra...Det fixar du! lycka till, kram

Liknande trådar

  1. Det närmar sig...
    By Nillis m.A&E in forum _0702 Februaribarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 13:15
  2. Det närmar sig...
    By •Milou• in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-31, 22:03
  3. Det närmar sig....
    By brymaria in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-29, 09:33
  4. Närmar sig
    By wickz in forum Förlossning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-12-27, 13:10
  5. Det närmar sig..
    By willow in forum _0506 Junibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-01, 17:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar