Hanna i skena igen...
Höftluxationer
  1. musli30
    #1

    Hanna i skena igen...

    Hej!
    Vår dotter föddes med vänster höft luxerad och höger höft luxerbar. Hon låg i von Rosen-skena i 6 veckor och sen röntgenkontroller. I slutet på november gjordes en skelettröntgen och allt verkade bra. 2 dagar innan julafton så ringde de från ortopeden och bad oss komma på en ny ul-röntgen eftersom det var en skugga på röntgenbilden från november som de inte kunde bortse från... Snacka om att man vart deppig... Nå, vänster höft är fortfarande luxerad och nu har vi efter besök i Umeå fått en orthos till Hanna som hon ska ha upp till 6 månader från nu... Jisses...
    Vi slapp i alla fall sträck och gips för det har de nästan helt slutat med i Umeå så det var ju skönt iaf!!! Nu ska det då krånglas med försäkringskassan och försäkringsbolaget, är så less på dem... Har iaf ansökt om vård av barn nu, får se vad de säger om det! Samt sa läkaren att vi ska ansöka om vårdbidrag för merkostnader, måste t.ex. ha en annan bilbarnstol då våran har för höga sidor samt att det sliter grymt på golven här hemma när Hanna drar fram med sin skena... För att inte tala om byxor och strumpbyxor! Det går ju hål hur snabbt som helst under skenan!!!!!
    Jaja, vi får väl se... Har nån någon erfarenhet av vab och vårdbidrag här inne???

    Mvh, Beatrice
  2. 1
    Hanna i skena igen... Hej!
    Vår dotter föddes med vänster höft luxerad och höger höft luxerbar. Hon låg i von Rosen-skena i 6 veckor och sen röntgenkontroller. I slutet på november gjordes en skelettröntgen och allt verkade bra. 2 dagar innan julafton så ringde de från ortopeden och bad oss komma på en ny ul-röntgen eftersom det var en skugga på röntgenbilden från november som de inte kunde bortse från... Snacka om att man vart deppig... Nå, vänster höft är fortfarande luxerad och nu har vi efter besök i Umeå fått en orthos till Hanna som hon ska ha upp till 6 månader från nu... Jisses...
    Vi slapp i alla fall sträck och gips för det har de nästan helt slutat med i Umeå så det var ju skönt iaf!!! Nu ska det då krånglas med försäkringskassan och försäkringsbolaget, är så less på dem... Har iaf ansökt om vård av barn nu, får se vad de säger om det! Samt sa läkaren att vi ska ansöka om vårdbidrag för merkostnader, måste t.ex. ha en annan bilbarnstol då våran har för höga sidor samt att det sliter grymt på golven här hemma när Hanna drar fram med sin skena... För att inte tala om byxor och strumpbyxor! Det går ju hål hur snabbt som helst under skenan!!!!!
    Jaja, vi får väl se... Har nån någon erfarenhet av vab och vårdbidrag här inne???

    Mvh, Beatrice
  3. Medlem sedan
    Jan 1999
    #2

    Hej på er!

    Välkomna hit! Trist att den första behandlingen inte lyckades helt. Förstår att det blev ett rejält bakslag för er. Jag har ingen erfarenhet av vab/vårdbidrag då August låg i von Rosenskena hela tiden (12 veckor). Men när vi tog vår försäkring på August så friskrev de sig från allt beträffande hans höftlux tom den dagen då hans doktor säger att höften är okej. I vårt fall så ska vi på en förhoppningsvis sista kontroll nu i februari (då är August 16 mån.)Menar du att er försäkring täcker en del av era kostnader? Sitter en orthos utanför kläderna eller hur funkar det? Var ju tvungen att hitta en bild på internet så jag i alla fall vet hur en orthos ser ut :)Men du kanske har en bild på din tös så vi får se hur den fungerar? Jag håller tummarna att striden med FK/fösäkringsbolag inte blir för hård. Och så skickar vi ett gäng uppmuntringskramar Camilla & August
  4. 2
    Hej på er! Välkomna hit! Trist att den första behandlingen inte lyckades helt. Förstår att det blev ett rejält bakslag för er. Jag har ingen erfarenhet av vab/vårdbidrag då August låg i von Rosenskena hela tiden (12 veckor). Men när vi tog vår försäkring på August så friskrev de sig från allt beträffande hans höftlux tom den dagen då hans doktor säger att höften är okej. I vårt fall så ska vi på en förhoppningsvis sista kontroll nu i februari (då är August 16 mån.)Menar du att er försäkring täcker en del av era kostnader? Sitter en orthos utanför kläderna eller hur funkar det? Var ju tvungen att hitta en bild på internet så jag i alla fall vet hur en orthos ser ut :)Men du kanske har en bild på din tös så vi får se hur den fungerar? Jag håller tummarna att striden med FK/fösäkringsbolag inte blir för hård. Och så skickar vi ett gäng uppmuntringskramar Camilla & August
  5. bejbis
    #3

    jobbigt..

    Nej vad tråkigt. Men kanske skönt att slippa gips och sträck. Kan man få igenom vård av barn när barnet har ortos?????
    Min lilla tös slipper nu ha skena på dagen ( endast nattetid) Men puh vad det har varit jobbigt på vägen... Skenor, op och gips..
  6. 3
    jobbigt.. Nej vad tråkigt. Men kanske skönt att slippa gips och sträck. Kan man få igenom vård av barn när barnet har ortos?????
    Min lilla tös slipper nu ha skena på dagen ( endast nattetid) Men puh vad det har varit jobbigt på vägen... Skenor, op och gips..
  7. Medlem sedan
    Jan 2001
    #4

    Ingen erfarenhet...

    Av vab och vårdbidrag har jag. Min Myra låg i von Rosenskena när hon var nyfödd så det var aldrig aktuellt. Jag håller tummarna för att det går bra för dig!
  8. 4
    Ingen erfarenhet... Av vab och vårdbidrag har jag. Min Myra låg i von Rosenskena när hon var nyfödd så det var aldrig aktuellt. Jag håller tummarna för att det går bra för dig!
  9. Anna m. Leo + Antonia
    #5

    Vill bara skriva några rader

    Så jobbigt för er, men skönt att slippa sträck och gips. Man får vara glad åt det lilla ibland. Jag har inte någon erfarenhet av vab och vårdbidrag för sådant utan jag ville bara skriva några sympatirader.

    kram från oss!
  10. 5
    Vill bara skriva några rader Så jobbigt för er, men skönt att slippa sträck och gips. Man får vara glad åt det lilla ibland. Jag har inte någon erfarenhet av vab och vårdbidrag för sådant utan jag ville bara skriva några sympatirader.

    kram från oss!

Liknande trådar

  1. Hanna Andersson på tradera igen
    By fabfix in forum Småbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 21:01
  2. Hanna igen!!
    By tuva06 in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 18:18
  3. Röra sig i db-skena?
    By tina_79 in forum Klumpfot
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-25, 17:25
  4. Eliaz är av med sin skena!
    By Marieoeliaz in forum Höftluxationer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-02, 10:50
  5. HEJA Hanna!! (Till Hanna m Robin)
    By RHWH in forum _0410 Oktoberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-19, 20:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar