ÄNTLIGEN!!!
Vårdnad - gemensam/enskild
  1. Sunrise
    #1

    ÄNTLIGEN!!!

    ÄNTLIGEN!!! Jag hörde på TV-nyheterna (SVT kl. 19:30) idag att regeringen snart genomför en \"lag\"-ändring/ändring av praxis så att det ska bli betydligt lättare att på EV.

    Äntligen ska man ta mer hänsyn till barnets bästa istället för föräldrars rättigheter.
    Äntligen ska barn slippa vara ett slagträ i de vuxnas jämlikhetsdebatt.
    Äntligen ska man ta mer hänsyn till verkligheten och inte utgå från en fantasibild av hur det borde vara.
    Äntligen! Det är oundvikligt!
    Synd bara att så många har fått lida och fått sin uppväxt förstörd i detta experiment med GV.
  2. 1
    ÄNTLIGEN!!! ÄNTLIGEN!!! Jag hörde på TV-nyheterna (SVT kl. 19:30) idag att regeringen snart genomför en \"lag\"-ändring/ändring av praxis så att det ska bli betydligt lättare att på EV.

    Äntligen ska man ta mer hänsyn till barnets bästa istället för föräldrars rättigheter.
    Äntligen ska barn slippa vara ett slagträ i de vuxnas jämlikhetsdebatt.
    Äntligen ska man ta mer hänsyn till verkligheten och inte utgå från en fantasibild av hur det borde vara.
    Äntligen! Det är oundvikligt!
    Synd bara att så många har fått lida och fått sin uppväxt förstörd i detta experiment med GV.
  3. Upappa
    #2

    Mycket bra!

    Jag såg också detta.
    Håller helt med.
    \"Gemensam\" vårdnad är dåligt för barn! Det innebär bara att båda föräldrar sviker barnet och hindrar barnets utveckling. Det är bättre att EN bestämmer, och jag anser att det ska vara pappan, om han inte är missbrukare, sjuk, kriminell eller idiot. Flickor ska bo hos sin mamma och pojkar hos sin pappa efter skilsmässan.

    Fd frun ringde och ville att vi skulle ha \"gemensam vårdnad\" om sonen. Jag sade nej. Varför ska vi ha gemensam vårdnad när sonen bara vill bo hos sin pappa?

    Det är bättre att jag ensam har vårdnad. Jag beslutar då ensam om skola, sjukvård, pass, namn, religion, bank och försäkringar, resor, arbete, fritid o s v.
  4. 2
    Mycket bra! Jag såg också detta.
    Håller helt med.
    \"Gemensam\" vårdnad är dåligt för barn! Det innebär bara att båda föräldrar sviker barnet och hindrar barnets utveckling. Det är bättre att EN bestämmer, och jag anser att det ska vara pappan, om han inte är missbrukare, sjuk, kriminell eller idiot. Flickor ska bo hos sin mamma och pojkar hos sin pappa efter skilsmässan.

    Fd frun ringde och ville att vi skulle ha \"gemensam vårdnad\" om sonen. Jag sade nej. Varför ska vi ha gemensam vårdnad när sonen bara vill bo hos sin pappa?

    Det är bättre att jag ensam har vårdnad. Jag beslutar då ensam om skola, sjukvård, pass, namn, religion, bank och försäkringar, resor, arbete, fritid o s v.
  5. Wallander
    #3

    Det var synd

    att du inte såg resten av inslaget. Lagrådet var oerhört kritisk, eftersom den skapar en rättsosäkerhet kring föräldraskapet som inte finns någon annanstans i lagrummet.

    Istället för att angripa det verkliga problemet i vårdnadstvister, nämligen vårdnadsbegreppet själv, väljer man att gå en helt annan väg: belöna den förälder som saboterar samarbetet med att ge henne egen vårdnad.

    Å andra sidan, går lagen igenom, kommer jag att få egen vårdnad för min dotter om jag så önskar. Inget ont utan att det för något gott med sig.
  6. 3
    Det var synd att du inte såg resten av inslaget. Lagrådet var oerhört kritisk, eftersom den skapar en rättsosäkerhet kring föräldraskapet som inte finns någon annanstans i lagrummet.

    Istället för att angripa det verkliga problemet i vårdnadstvister, nämligen vårdnadsbegreppet själv, väljer man att gå en helt annan väg: belöna den förälder som saboterar samarbetet med att ge henne egen vårdnad.

    Å andra sidan, går lagen igenom, kommer jag att få egen vårdnad för min dotter om jag så önskar. Inget ont utan att det för något gott med sig.
  7. Upappa
    #4

    Vårdnadsbegreppet

    i Sverige är fullt av magi - ingen vet egentligen vad det är för något.
    Därför är det många vårdnadstvister i Sverige.

    I stället skulle det vara tydliga regler som alla måste följa. Så skulle det inte behövas tvista om barn - tvist är aldrig bra för barn och föräldrar.

    De flesta barn i Sverige bor hos mamma. Mamma bestämmer över barn i Sverige. Den som inte har vårdnad är helt utanför sina egna barn. Grymt!

    Det hade varit bättre om pappan bestämde om saker som skola, sjukvård, pass, namn, religion, bank och försäkringar, resor, arbete, fritid o s v och att mamman skötte barnet varje dag. Men i Sverige kunde kanske pappan bestämma om pojkar och mamman om flickor.

    Men svensk domstol och myndigheter saknar helt respekt när dessa beslutar om ensam vårdnad. Den som inte har vårdnad är helt utanför. Det är hemskt, jag har upplevet detta i halvt år. Den som inte har juridisk vårdnad måste få
    - all information om sina barn
    - måste kunna besöka barnet närsomhelst i den andre förälderns hem
    - måste kunna få framföra synpunkter i alla frågor till bestämmande förälder

    Den förälder som inte sköter detta, förlorar vårdnad.

    Då behöver det inte bli tvister, utom när en förälder blir missbrukare, våldsam, sjuk eller förlorar sitt förstånd.
  8. 4
    Vårdnadsbegreppet i Sverige är fullt av magi - ingen vet egentligen vad det är för något.
    Därför är det många vårdnadstvister i Sverige.

    I stället skulle det vara tydliga regler som alla måste följa. Så skulle det inte behövas tvista om barn - tvist är aldrig bra för barn och föräldrar.

    De flesta barn i Sverige bor hos mamma. Mamma bestämmer över barn i Sverige. Den som inte har vårdnad är helt utanför sina egna barn. Grymt!

    Det hade varit bättre om pappan bestämde om saker som skola, sjukvård, pass, namn, religion, bank och försäkringar, resor, arbete, fritid o s v och att mamman skötte barnet varje dag. Men i Sverige kunde kanske pappan bestämma om pojkar och mamman om flickor.

    Men svensk domstol och myndigheter saknar helt respekt när dessa beslutar om ensam vårdnad. Den som inte har vårdnad är helt utanför. Det är hemskt, jag har upplevet detta i halvt år. Den som inte har juridisk vårdnad måste få
    - all information om sina barn
    - måste kunna besöka barnet närsomhelst i den andre förälderns hem
    - måste kunna få framföra synpunkter i alla frågor till bestämmande förälder

    Den förälder som inte sköter detta, förlorar vårdnad.

    Då behöver det inte bli tvister, utom när en förälder blir missbrukare, våldsam, sjuk eller förlorar sitt förstånd.
  9. Upappa
    #5

    Jag förstår inte

    den svenska filosofin bakom vårdnadsbegreppet.
    Kan någon förklara denna vårdnadsfilosofi i Sverige?
    Tyvärr verkar ingen begripa den.
    Har någon filosof skrivit stor bok om vårdnadsfilosofin i Sverige?
  10. 5
    Jag förstår inte den svenska filosofin bakom vårdnadsbegreppet.
    Kan någon förklara denna vårdnadsfilosofi i Sverige?
    Tyvärr verkar ingen begripa den.
    Har någon filosof skrivit stor bok om vårdnadsfilosofin i Sverige?
  11. F
    #6

    Ursätkta??

    Håller definitivt INTE med (jag citerar);- måste kunna besöka barnet närsomhelst i den andre förälderns hem.... Om man av olika anledningar INTE kan ta in föräldern i hemmet då??

    Ursäkta, men jag orkade inte vara tyst denna gång...
  12. 6
    Ursätkta?? Håller definitivt INTE med (jag citerar);- måste kunna besöka barnet närsomhelst i den andre förälderns hem.... Om man av olika anledningar INTE kan ta in föräldern i hemmet då??

    Ursäkta, men jag orkade inte vara tyst denna gång...
  13. Sunrise
    #7

    Ha, ha, ha

    Du skriver:
    \"Det hade varit bättre om pappan bestämde om saker som skola, sjukvård, pass, namn, religion, bank och försäkringar, resor, arbete, fritid o s v och att mamman skötte barnet varje dag.\"

    Du menar alltså att pappor ska ska ha all makt när det gäller barnen. Mammor ska sköta vardagsslitet, bara passa upp samt rätta sig efter pappors beslut oavsett hur frånvarande dessa pappor ev är.

    Du bekräftar verkligen alla fördomar om män med utlänsk bakrund. Skönt att långtifrån alla invandrar män har så konstig syn på kvinnor och könsroller som du verkar ha.

  14. 7
    Ha, ha, ha Du skriver:
    \"Det hade varit bättre om pappan bestämde om saker som skola, sjukvård, pass, namn, religion, bank och försäkringar, resor, arbete, fritid o s v och att mamman skötte barnet varje dag.\"

    Du menar alltså att pappor ska ska ha all makt när det gäller barnen. Mammor ska sköta vardagsslitet, bara passa upp samt rätta sig efter pappors beslut oavsett hur frånvarande dessa pappor ev är.

    Du bekräftar verkligen alla fördomar om män med utlänsk bakrund. Skönt att långtifrån alla invandrar män har så konstig syn på kvinnor och könsroller som du verkar ha.

  15. Sunrise
    #8

    Jag såg det.

    Jag såg det och uppfattade inte att lagrådet var så speciellt kritisk. Lagrådet hade heller ingen åsikt om barnets bästa utan påpekade bara formalia i rättssäkerheten för vuxna ur ett vuxenperspektiv.

    De som gnällde var mest föreningen för UF. Även de pratade om vuxnas rättigheter inte om vad som är bäst för barnet.
  16. 8
    Jag såg det. Jag såg det och uppfattade inte att lagrådet var så speciellt kritisk. Lagrådet hade heller ingen åsikt om barnets bästa utan påpekade bara formalia i rättssäkerheten för vuxna ur ett vuxenperspektiv.

    De som gnällde var mest föreningen för UF. Även de pratade om vuxnas rättigheter inte om vad som är bäst för barnet.
  17. Wallander
    #9

    Jag citerade

    bara vad de sa i programmet. Finner det också lite roande att du inte bemödar dig om att bemöta argumentet att den förälder som vägrar samarbeta belönas med egen vårdnad, men det hade jag å andra sidan inte förväntat mig.

    Hade man velat angripa problemet med barn som far illa av skilsmässan, skulle man kunnat skriva det i lagtexten. Man skriver om lagen för uppskattningsvis 1% av barnen - och skiter i de övriga 99%. Tack och lov är de flesta föräldrar inte fullt så galna att det behöver beröra alla dessa men mångdubbelt fler barn kommer att lida för att kunna rädda det fåtal som lagen är skriven för.
  18. 9
    Jag citerade bara vad de sa i programmet. Finner det också lite roande att du inte bemödar dig om att bemöta argumentet att den förälder som vägrar samarbeta belönas med egen vårdnad, men det hade jag å andra sidan inte förväntat mig.

    Hade man velat angripa problemet med barn som far illa av skilsmässan, skulle man kunnat skriva det i lagtexten. Man skriver om lagen för uppskattningsvis 1% av barnen - och skiter i de övriga 99%. Tack och lov är de flesta föräldrar inte fullt så galna att det behöver beröra alla dessa men mångdubbelt fler barn kommer att lida för att kunna rädda det fåtal som lagen är skriven för.
  19. Medlem sedan
    Nov 2004
    #10

    Vårdnadsbegreppet m.m.

    ser mycket olika ut i olika länder, och det har sett olika ut över tiden i Sverige.

    I Argentina har den förälder som barnet vistas hos ensam vårdnad, vilket får till följd att en helgförälder är fråntagen vårdnaden i veckorna, men har ensam vårdnad på helgen. Vårdnad och vistelse är samma begrepp.

    I Finland är vårdnaden, på juristspråk, ett materiellt begrepp. Här delas vårdnaden upp mellan föräldrarna så att varje förälder har ett antal \"ansvarsområden\" som den är skyldig att sköta. Underhåll och informationsansvar fördelas så att det är möjligt att genomföra sin \"uppgift\". Det kan vara så att pappa har ansvar för skolgång, mamma för vardagsboendet, pappa för tandvård, mamma för inköp av vinterkläder etc. etc.
    I ett sådant fall ska skolan skicka info primärt till pappan (ansvarig), mamman ska ha den delen av underhållet som täcker vinterkläderna etc.
    Modellen är tilltalande, då den försöker går ut på att ta \"russinen ur kakan\" från resp. förälders resurser, och det gagnar barnet.

    I USA är det vanligt med den typ av umgänge som F inte gillar, alltså att den ena föräldern har access till barnets hem. Läs noga. BARNETS hem. Det är alltså inte primärt föräldrarnas hem, utan barnets. Föräldrarna bor i princip växelvis i barnets hem, och idén om \"den fasta punkten\" är dragen till sin spets. Modellen har sina fördelar.


  20. 10
    Vårdnadsbegreppet m.m. ser mycket olika ut i olika länder, och det har sett olika ut över tiden i Sverige.

    I Argentina har den förälder som barnet vistas hos ensam vårdnad, vilket får till följd att en helgförälder är fråntagen vårdnaden i veckorna, men har ensam vårdnad på helgen. Vårdnad och vistelse är samma begrepp.

    I Finland är vårdnaden, på juristspråk, ett materiellt begrepp. Här delas vårdnaden upp mellan föräldrarna så att varje förälder har ett antal \"ansvarsområden\" som den är skyldig att sköta. Underhåll och informationsansvar fördelas så att det är möjligt att genomföra sin \"uppgift\". Det kan vara så att pappa har ansvar för skolgång, mamma för vardagsboendet, pappa för tandvård, mamma för inköp av vinterkläder etc. etc.
    I ett sådant fall ska skolan skicka info primärt till pappan (ansvarig), mamman ska ha den delen av underhållet som täcker vinterkläderna etc.
    Modellen är tilltalande, då den försöker går ut på att ta \"russinen ur kakan\" från resp. förälders resurser, och det gagnar barnet.

    I USA är det vanligt med den typ av umgänge som F inte gillar, alltså att den ena föräldern har access till barnets hem. Läs noga. BARNETS hem. Det är alltså inte primärt föräldrarnas hem, utan barnets. Föräldrarna bor i princip växelvis i barnets hem, och idén om \"den fasta punkten\" är dragen till sin spets. Modellen har sina fördelar.


  21. Upappa
    #11

    Varför tror du

    att svenska pappor är så frånvarande i sina barns liv?
    Därför att de är maktlösa.

    Skillnaden mellan dig och mig är kanske att jag anser att pappan ska ha formell makt och mamman den verkliga, men du vill att mamman ska ha all makt över barnen.

    Vem har då konstigaste synen på könsroller, du eller jag? Det är en konstig inställning till barn att man ska \"passa upp\" på dem. Det är inte att ha respekt för barn!

    Nu skrev jag i \"Mycket bra\" ovan att pappan ska ha pojkar boende hos sig och mamman flickor boende hos sig.

    Hemmet ska vara barnens hem inte de vuxnas. Den andre föräldern måste kunna besöka barn hos den andre föräldern varje dag, annars kan föräldern inte vara med och uppfostra barnen.

    De flesta svenska mammor kan inte släppa in pappan i barnets hem. Alla andra kan besöka barnet hur mycket de vill, inte barnets pappa. Det är inte att respektera barnet!
  22. 11
    Varför tror du att svenska pappor är så frånvarande i sina barns liv?
    Därför att de är maktlösa.

    Skillnaden mellan dig och mig är kanske att jag anser att pappan ska ha formell makt och mamman den verkliga, men du vill att mamman ska ha all makt över barnen.

    Vem har då konstigaste synen på könsroller, du eller jag? Det är en konstig inställning till barn att man ska \"passa upp\" på dem. Det är inte att ha respekt för barn!

    Nu skrev jag i \"Mycket bra\" ovan att pappan ska ha pojkar boende hos sig och mamman flickor boende hos sig.

    Hemmet ska vara barnens hem inte de vuxnas. Den andre föräldern måste kunna besöka barn hos den andre föräldern varje dag, annars kan föräldern inte vara med och uppfostra barnen.

    De flesta svenska mammor kan inte släppa in pappan i barnets hem. Alla andra kan besöka barnet hur mycket de vill, inte barnets pappa. Det är inte att respektera barnet!
  23. Wallander
    #12

    Du har skrivit

    om det tidigare i ett bra inlägg. Det är egendomligt att inte lagstiftarna gjort sådana reflektioner. Sverige är ett extremt land - det finns inget land i världen där man värdesätter att barnet ska ha två föräldrar så lite som i detta land, såg jag i en undersökning. Det lär knappast bli bättre med nya lagstiftningen.

    Som förälder i vårdnadstvist är det helt uppenbart att det måste finnas mycket smidigare sätt att minska konflikten mellan föräldrar. Nu späder man istället på den - försöker släcka elden med bensin. Hur bra kommer det att bli?
  24. 12
    Du har skrivit om det tidigare i ett bra inlägg. Det är egendomligt att inte lagstiftarna gjort sådana reflektioner. Sverige är ett extremt land - det finns inget land i världen där man värdesätter att barnet ska ha två föräldrar så lite som i detta land, såg jag i en undersökning. Det lär knappast bli bättre med nya lagstiftningen.

    Som förälder i vårdnadstvist är det helt uppenbart att det måste finnas mycket smidigare sätt att minska konflikten mellan föräldrar. Nu späder man istället på den - försöker släcka elden med bensin. Hur bra kommer det att bli?
  25. Upappa
    #13

    Om föräldern

    respekterar barnet, så är hemmet barnets hem, inte de vuxnas. Man ska ordna så att den andre föräldern alltid kan besöka barnet (självklart inte på natten eller när det är olämpligt).
  26. 13
    Om föräldern respekterar barnet, så är hemmet barnets hem, inte de vuxnas. Man ska ordna så att den andre föräldern alltid kan besöka barnet (självklart inte på natten eller när det är olämpligt).
  27. Medlem sedan
    Jun 2004
    #14

    När ska...

    ...denna lagändring ske? Sa de något om det?
  28. 14
    När ska... ...denna lagändring ske? Sa de något om det?
  29. Upappa
    #15

    1 juli 2006

    om mannen på fotot från vänsterpartiet får bestämma.

    http://hd.se/opinion/2006/01/11/laat_inte_barnens_baesta_bara_ ord/

    Är det någon som vet om denne riksdagsman, Tasso Stafilides, är pappa? Jag hade tänkt skriva till honom och berätta hur invandrarpappor har det. Han verkar inte ens ta upp frågan. Det är mycket konstigt, han borde själv vara pappa, eftersom han får förhandla med regeringen i dessa frågor.
  30. 15
    1 juli 2006 om mannen på fotot från vänsterpartiet får bestämma.

    http://hd.se/opinion/2006/01/11/laat_inte_barnens_baesta_bara_ ord/

    Är det någon som vet om denne riksdagsman, Tasso Stafilides, är pappa? Jag hade tänkt skriva till honom och berätta hur invandrarpappor har det. Han verkar inte ens ta upp frågan. Det är mycket konstigt, han borde själv vara pappa, eftersom han får förhandla med regeringen i dessa frågor.
  31. Wallander
    #16

    Nej, de sa inget om det

    men på inslaget verkar det som regeringen redan inom några veckor lägger fram förslaget till riksdagen. Känner inte till rundorna efter det, men ursprungsplanen var halvårs-skiftet -06. Eftersom den politiska enigheten var stor i utskottet (alla partier var för), lär det knappast dröja längre än till årsskiftet.
  32. 16
    Nej, de sa inget om det men på inslaget verkar det som regeringen redan inom några veckor lägger fram förslaget till riksdagen. Känner inte till rundorna efter det, men ursprungsplanen var halvårs-skiftet -06. Eftersom den politiska enigheten var stor i utskottet (alla partier var för), lär det knappast dröja längre än till årsskiftet.
  33. Wallander
    #17

    Är han inte

    homosexuell? Tror inte han är pappa.
  34. 17
    Är han inte homosexuell? Tror inte han är pappa.
  35. Wallander
    #18

    Jag säger givetvis inte det

    i någon negativbemärkelse, men jag har för mig att han är väldigt aktiv inom HBT-rörelsen.
  36. 18
    Jag säger givetvis inte det i någon negativbemärkelse, men jag har för mig att han är väldigt aktiv inom HBT-rörelsen.
  37. Upappa
    #19

    Ja

    http://www.eaec.org/svenska/Johansen/Riksdagsomr%C3%B6starna_%C3%A4 r_en_samling_ja-s%C3%A4gare.htm

    Jag sökte på hans namn.

    Han är homosex. och inte pappa.
    Sverige är mycket konstigt. Hur kan han få förhandla med regeringen om viktiga frågor för alla pappor?
    Fattar inget.

    Hur kan denna lilla grupp med 2000 medl. ha ett sådant stort inflytande i Sverige?
    Jag trodde att Sverige är ett demokratiskt land med majoriteter som bestämmer. Eller är majoriteten i Sverige homosexulla? De flesta kvinnor är kanske?
  38. 19
    Ja http://www.eaec.org/svenska/Johansen/Riksdagsomr%C3%B6starna_%C3%A4 r_en_samling_ja-s%C3%A4gare.htm

    Jag sökte på hans namn.

    Han är homosex. och inte pappa.
    Sverige är mycket konstigt. Hur kan han få förhandla med regeringen om viktiga frågor för alla pappor?
    Fattar inget.

    Hur kan denna lilla grupp med 2000 medl. ha ett sådant stort inflytande i Sverige?
    Jag trodde att Sverige är ett demokratiskt land med majoriteter som bestämmer. Eller är majoriteten i Sverige homosexulla? De flesta kvinnor är kanske?
  39. Sunrise
    #20

    oresiöst

    Men vad är det för oseriös sida du hänvisar till. European-American Evangelistic Crusades ligger bakom länken.
  40. 20
    oresiöst Men vad är det för oseriös sida du hänvisar till. European-American Evangelistic Crusades ligger bakom länken.
Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Äntligen fredag äntligen.. ♥
    By justEmmie in forum Ordet är fritt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2010-12-17, 11:20
  2. Äntligen äntligen frammåt!!
    By -LillaMy- in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-16, 09:02
  3. Äntligen äntligen funkar det...!
    By Libra in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 21:12
  4. Äntligen glad, äntligen positivt!
    By hannsi in forum _0607 Julibarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 22:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar