sista grej om bilstolarna bara
_02 Vårbarn
  1. Anonym
    #1

    sista grej om bilstolarna bara

    ni vet väl att det säkerhetsmässigt inte är några problem att sitta med böjda ben?

    Saxat från ntf
    ...En bakåtvänd stol har en skadereducerande effekt på ungefär 90 procent, jämfört med 60 procent för en framåtvänd. Därför ska man inte vända barnet förrän det absolut inte går att åka bakåtvänt längre. Att det är trångt för benen är inte farligt...
  2. 1
    sista grej om bilstolarna bara ni vet väl att det säkerhetsmässigt inte är några problem att sitta med böjda ben?

    Saxat från ntf
    ...En bakåtvänd stol har en skadereducerande effekt på ungefär 90 procent, jämfört med 60 procent för en framåtvänd. Därför ska man inte vända barnet förrän det absolut inte går att åka bakåtvänt längre. Att det är trångt för benen är inte farligt...
  3. Medlem sedan
    Jan 1999
    #2

    Jopp....

    ...det tror jag de flesta vet. Men eftersom alla bestämmer själva så handlar det ju om prioriteringar. Vissa sätter bekvämlighet framför säkerhet. Det är deras val.
  4. 2
    Jopp.... ...det tror jag de flesta vet. Men eftersom alla bestämmer själva så handlar det ju om prioriteringar. Vissa sätter bekvämlighet framför säkerhet. Det är deras val.
  5. Nillan m. Malva 020528
    #3

    Vi kämpar på

    Vi hade tänkt försöka ha Malvas stol bakåtvänd tills det är dags för vinterkläder nästa gång. Hon har aldrig protesterat men det är bökigt att få henne på plats i stolen tycker jag. Men när kan man absolut inte åka bakvänd längre. Jag menar, det skulle ju gå i flera år till, även om det skulle bli väldigt trångt. Men är det verkligen bra hur länge som helst. Är det inte ngt med längd också?
  6. 3
    Vi kämpar på Vi hade tänkt försöka ha Malvas stol bakåtvänd tills det är dags för vinterkläder nästa gång. Hon har aldrig protesterat men det är bökigt att få henne på plats i stolen tycker jag. Men när kan man absolut inte åka bakvänd längre. Jag menar, det skulle ju gå i flera år till, även om det skulle bli väldigt trångt. Men är det verkligen bra hur länge som helst. Är det inte ngt med längd också?
  7. Anonym
    #4

    inte säker

    på att alla vet ;)
    Håller med alla gör egna prioriteringar (om det nu är bekvämlighet ,åksjuka eller vad det är så är det ett val man gjort och som måste kännas bra för en själv) men att vända barnen för att man \"inte visste\" tycker jag är en lam förklaring.
  8. 4
    inte säker på att alla vet ;)
    Håller med alla gör egna prioriteringar (om det nu är bekvämlighet ,åksjuka eller vad det är så är det ett val man gjort och som måste kännas bra för en själv) men att vända barnen för att man \"inte visste\" tycker jag är en lam förklaring.
  9. Anonym
    #5

    bilstolen

    är väl den största begränsningen.
    Isadora har vuxit ur vår cosmic (tydligen kortast rygg på marknaden...)så vi har köpte en britax twoway plus till henne. Hoppas ju att hon ska kunna sitta i den tills hon är fem (bakåtvänd när vi vänder henen kommer hon att få en kudde med rygg) men jag börjar tvivla...
    Från NTF:
    \"Stolen är urvuxen när ca 1/3 av huvudet sticker upp ovanför stolens rygg.\"

    http://www.ntf.se/konsument/fraga48.asp?katid=1&katnamn=Ba rn%20i%20bil%20-%20bilbarnstolar&bildfil=/bilder/frageikoner/stol32.jpg
  10. 5
    bilstolen är väl den största begränsningen.
    Isadora har vuxit ur vår cosmic (tydligen kortast rygg på marknaden...)så vi har köpte en britax twoway plus till henne. Hoppas ju att hon ska kunna sitta i den tills hon är fem (bakåtvänd när vi vänder henen kommer hon att få en kudde med rygg) men jag börjar tvivla...
    Från NTF:
    \"Stolen är urvuxen när ca 1/3 av huvudet sticker upp ovanför stolens rygg.\"

    http://www.ntf.se/konsument/fraga48.asp?katid=1&katnamn=Ba rn%20i%20bil%20-%20bilbarnstolar&bildfil=/bilder/frageikoner/stol32.jpg
  11. Maja
    #6

    Alltså...

    Det är ju säkrast att åka baklänges för alla egentligen, men det går ju inte. Så länge barnets öron inte går upp över kanten på stolsryggen kan de sitta bakåt.
  12. 6
    Alltså... Det är ju säkrast att åka baklänges för alla egentligen, men det går ju inte. Så länge barnets öron inte går upp över kanten på stolsryggen kan de sitta bakåt.
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7

    Ja, men det är..

    .. inte alltid svart eller vitt!
    I vårt fall är det verkligen inte bekvämlighet och vi är jätte noga med säkerheten! Men har man ett barn som är åksjukt och knappt vill åka bil för att de hatar att spy.. så blir valet faktiskt ganska enkelt ändå! Vi vände nu vid årsskiftet och han blir 4 i April. Känns som att man kämpat länge nog!

    Känns fel att tro att alla gör det av bekvämlighets skäl och struntar i säkerheten (och då får skylla sig själva?!) Tror att man inte kan sätta sig in i hur det är att ha ett barn som spyr (och barnet som dessutom hatar att spy)om man själv inte har problemen!

    /Pillan
  14. 7
    Ja, men det är.. .. inte alltid svart eller vitt!
    I vårt fall är det verkligen inte bekvämlighet och vi är jätte noga med säkerheten! Men har man ett barn som är åksjukt och knappt vill åka bil för att de hatar att spy.. så blir valet faktiskt ganska enkelt ändå! Vi vände nu vid årsskiftet och han blir 4 i April. Känns som att man kämpat länge nog!

    Känns fel att tro att alla gör det av bekvämlighets skäl och struntar i säkerheten (och då får skylla sig själva?!) Tror att man inte kan sätta sig in i hur det är att ha ett barn som spyr (och barnet som dessutom hatar att spy)om man själv inte har problemen!

    /Pillan
  15. Medlem sedan
    Jan 1999
    #8

    Jodå...

    ...jag vet visst hur det är att ha barn som spyr efter max 10 minuter i bil. Vi kan _aldrig_ åka nånstans utan fulla ombyten och en massa plastpåsar för jag har nämligen också ett sånt barn. Vi väljer att inte åka bil annat än nödvändigt för buss och/eller tåg är bättre för Nova. Tur att vi bor med bra kommunikationer, annars hade det inte funkat. (Men man väljer ju också var man vill bo.)
  16. 8
    Jodå... ...jag vet visst hur det är att ha barn som spyr efter max 10 minuter i bil. Vi kan _aldrig_ åka nånstans utan fulla ombyten och en massa plastpåsar för jag har nämligen också ett sånt barn. Vi väljer att inte åka bil annat än nödvändigt för buss och/eller tåg är bättre för Nova. Tur att vi bor med bra kommunikationer, annars hade det inte funkat. (Men man väljer ju också var man vill bo.)
  17. Medlem sedan
    Nov 1999
    #9

    Okej!

    Skönt för er som kan använda er av andra kommunikationer! Här är det dessvärre omöjligt! Liten ort utan istort sett några som helst kommunikationer!

    Och det där med att välja var man vill bo förstod jag inte riktigt, för så länge man inte bor i någon större stad, så finns dessvärre ingen vidare valmöjlighet till transport!
    /Pillan
  18. 9
    Okej! Skönt för er som kan använda er av andra kommunikationer! Här är det dessvärre omöjligt! Liten ort utan istort sett några som helst kommunikationer!

    Och det där med att välja var man vill bo förstod jag inte riktigt, för så länge man inte bor i någon större stad, så finns dessvärre ingen vidare valmöjlighet till transport!
    /Pillan
  19. Medlem sedan
    Sep 2001
    #10

    Pillan

    Vill bara säga att du inte ska behöva känna att du måste försvara var du bor eller hur du transporterar dina barn. Jag (och många med mig) utgår ifrån att du gör det som du anser är nödvändigt och att du har dina barns bästa för ögonen.
  20. 10
    Pillan Vill bara säga att du inte ska behöva känna att du måste försvara var du bor eller hur du transporterar dina barn. Jag (och många med mig) utgår ifrån att du gör det som du anser är nödvändigt och att du har dina barns bästa för ögonen.
  21. Medlem sedan
    Nov 1999
    #11

    Tack!

    Nej, det känns väl dumt att behöva försvara sig mot det, men samtidigt vill man inte att någon ska tro att man är slarvig eller lat! ´=)
    /Pillan
  22. 11
    Tack! Nej, det känns väl dumt att behöva försvara sig mot det, men samtidigt vill man inte att någon ska tro att man är slarvig eller lat! ´=)
    /Pillan
  23. Marianne m. S-00 och L-02
    #12

    Sant.

    Säg den vuxen som sitter med raka ben? :-)

    Liiite halvironisk för jag \"brinner\" för bakåtvänt åkande... Det rör sig om så kort period i alla fall. Tycker personligen att 5 år är ett bra riktmärke. Jag tycker också att speciella omständigheter kan göra att valet kommer tidigare - åksjuka tex. Argument som \"andra har ju\" får mig att se rött.
  24. 12
    Sant. Säg den vuxen som sitter med raka ben? :-)

    Liiite halvironisk för jag \"brinner\" för bakåtvänt åkande... Det rör sig om så kort period i alla fall. Tycker personligen att 5 år är ett bra riktmärke. Jag tycker också att speciella omständigheter kan göra att valet kommer tidigare - åksjuka tex. Argument som \"andra har ju\" får mig att se rött.
  25. Anonym
    #13

    åh en likasinnad ;)

    tänker precis som du men går nu och är lite småförbannad då jag inser att vår äldsta inte kommer att kunna åka bakåt tills hon är fem år vilket hela tiden varit vår tanke. Vi har precis köpt en ny bakåtvänd stol, twoway eftersom den är störst på marknaden men jag ser ju att det förmodligen inte kommer att gå över nästa vinter. Grrrr varför kan de inte göra stolar till alla????
  26. 13
    åh en likasinnad ;) tänker precis som du men går nu och är lite småförbannad då jag inser att vår äldsta inte kommer att kunna åka bakåt tills hon är fem år vilket hela tiden varit vår tanke. Vi har precis köpt en ny bakåtvänd stol, twoway eftersom den är störst på marknaden men jag ser ju att det förmodligen inte kommer att gå över nästa vinter. Grrrr varför kan de inte göra stolar till alla????

Liknande trådar

  1. kollar en grej bara...
    By anki72 in forum _0812 Decemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-11, 20:17
  2. en kul grej bara...
    By sanni87 in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-15, 20:17
  3. Bilstolarna på tippen!!!
    By QueenOfNight in forum Småbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-25, 10:16
  4. dom där bilstolarna
    By sandra_78 in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-18, 17:38
  5. En kul grej bara...
    By Strix in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-23, 11:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar