Klär alla somarbarn här på sig
_02 Sommarbarn
  1. nicki
    #1

    Klär alla somarbarn här på sig

    själva ?? Jag tycker det är dags för min 3,5 åring att börja ta på sig själv men han tycker det är jättesvårt....Har jag för stort krav ??
  2. 1
    Klär alla somarbarn här på sig själva ?? Jag tycker det är dags för min 3,5 åring att börja ta på sig själv men han tycker det är jättesvårt....Har jag för stort krav ??
  3. Medlem sedan
    Jan 2002
    #2

    Ja men

    numera vill hon gärna att jag hjälper till, av bekvämlighetsskäl.
    Men hon kan själv och det har hon kunnat länge.
  4. 2
    Ja men numera vill hon gärna att jag hjälper till, av bekvämlighetsskäl.
    Men hon kan själv och det har hon kunnat länge.
  5. Mari
    #3

    Inte min kille.

    Han är också 3,5 år. Kalsonger och strumpor går bra, byxor sådär, tröja är helt kört och dra upp dragkedjor går inte heller. Jag är inte orolig, han lär sig nog snart. På morgonen är han så trött så då tar jag på honom, det är på helgerna han får öva (och på dagis ibland).
  6. 3
    Inte min kille. Han är också 3,5 år. Kalsonger och strumpor går bra, byxor sådär, tröja är helt kört och dra upp dragkedjor går inte heller. Jag är inte orolig, han lär sig nog snart. På morgonen är han så trött så då tar jag på honom, det är på helgerna han får öva (och på dagis ibland).
  7. mathilda
    #4

    så gott som

    behöver hjälp med kläder som det är knappar på, med handskarna och ibland med dragkedjor.
  8. 4
    så gott som behöver hjälp med kläder som det är knappar på, med handskarna och ibland med dragkedjor.
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5

    Njae

    periodvis är han superduktig, periodvis vill han inte alls.
    Jag bryr mig inte för jag vet att han kan och det är huvudsaken
  10. 5
    Njae periodvis är han superduktig, periodvis vill han inte alls.
    Jag bryr mig inte för jag vet att han kan och det är huvudsaken
  11. Medlem sedan
    Sep 2004
    #6

    Jag har också

    tyckt att alla andra barn verkar vara så duktiga på att klä på sig tidigt. Men båda mina större barn har varit sega med det. Noah är också 3,5. Och det är trögt fortfarande. Han kan ganska mkt om han vill, pyjamas, kalsonger, byxor (får kämpa och de blir bakofram *ler*), början på tröja, men inte hela, benen på overallen men inte dra upp. Absolut inte knappar och dragkjedjor. Inte skorna men mössan och ibland vantar/handskar. Men det kommer väl. Rädd att jag kanske varit för snäll eftersom han är lillebror. Men nu har jag blivit hårdare ;-)
  12. 6
    Jag har också tyckt att alla andra barn verkar vara så duktiga på att klä på sig tidigt. Men båda mina större barn har varit sega med det. Noah är också 3,5. Och det är trögt fortfarande. Han kan ganska mkt om han vill, pyjamas, kalsonger, byxor (får kämpa och de blir bakofram *ler*), början på tröja, men inte hela, benen på overallen men inte dra upp. Absolut inte knappar och dragkjedjor. Inte skorna men mössan och ibland vantar/handskar. Men det kommer väl. Rädd att jag kanske varit för snäll eftersom han är lillebror. Men nu har jag blivit hårdare ;-)
  13. Medlem sedan
    Sep 2005
    #7

    min son

    kan ta på sig själv, men ibland är han bekväm och vill ha hjälp. Knappar har han svårt för och att ta på sig vantar och vinterskor. Ibland hjälper jag honom, ibland pushar jag honom att ta på sig själv. Han blir 4 i Maj.
  14. 7
    min son kan ta på sig själv, men ibland är han bekväm och vill ha hjälp. Knappar har han svårt för och att ta på sig vantar och vinterskor. Ibland hjälper jag honom, ibland pushar jag honom att ta på sig själv. Han blir 4 i Maj.
  15. Medlem sedan
    Jul 2000
    #8

    Ja Hannes gör det, men

    Bara när han vill och orkar. Nästan allt är på han intiativ, han tror han bestämmer här hemma och är en liten trotsunge från och till.
  16. 8
    Ja Hannes gör det, men Bara när han vill och orkar. Nästan allt är på han intiativ, han tror han bestämmer här hemma och är en liten trotsunge från och till.
  17. Medlem sedan
    Feb 2002
    #9

    Nixpix

    Här kläs inte på själv! HOn kan ta på trosor och byxoro ch strumpor (om de är använda tidigare och lite uttänjda). Tröjor kan hon inte, hon har i alla fall aldrig försökt som jag sett. Overallsbenen kan hon väl kravla sig i, men sedan är det tvärstopp. Skorna kan hon ta på själv men gör det nästan aldrig. Tar inte ens på mössa själv trots att hon kan.

    Det hänger mer på viljan än kunnandet. Knappar kan hon inte förstås. Men hon har inte precis övat heller...

    Vi har en lill-kille som tar mycket kraft så vi orkar helt enkelt inte ta fajten om atthon ska ta på sig själv. HOn gör det nog en vacker dag när hon tröttnar på att vänta :o)

  18. 9
    Nixpix Här kläs inte på själv! HOn kan ta på trosor och byxoro ch strumpor (om de är använda tidigare och lite uttänjda). Tröjor kan hon inte, hon har i alla fall aldrig försökt som jag sett. Overallsbenen kan hon väl kravla sig i, men sedan är det tvärstopp. Skorna kan hon ta på själv men gör det nästan aldrig. Tar inte ens på mössa själv trots att hon kan.

    Det hänger mer på viljan än kunnandet. Knappar kan hon inte förstås. Men hon har inte precis övat heller...

    Vi har en lill-kille som tar mycket kraft så vi orkar helt enkelt inte ta fajten om atthon ska ta på sig själv. HOn gör det nog en vacker dag när hon tröttnar på att vänta :o)

  19. Medlem sedan
    Mar 2004
    #10

    Ställer krav

    Oliver är verkligen lat! Han kan men tycker det är så förfärligt bekvämt att vi gör saker åt honom. Så är det med mycket. Fick nog av påklädning iom vintersässongen så \"tvingade\" helt enkelt honom att göra det själv. Kanske låter hårt men det funkar perfekt! Hjälper honom självklart med tex knappar osv. Nu är det sällan problem. Var lika med att åka vagn. Fick nog och sa att han var för tung för vagnen och det har funkat jättebra att gå sen dess:-)
  20. 10
    Ställer krav Oliver är verkligen lat! Han kan men tycker det är så förfärligt bekvämt att vi gör saker åt honom. Så är det med mycket. Fick nog av påklädning iom vintersässongen så \"tvingade\" helt enkelt honom att göra det själv. Kanske låter hårt men det funkar perfekt! Hjälper honom självklart med tex knappar osv. Nu är det sällan problem. Var lika med att åka vagn. Fick nog och sa att han var för tung för vagnen och det har funkat jättebra att gå sen dess:-)
  21. Medlem sedan
    Apr 2002
    #11

    Ja när hon själv vill...

    dvs inte alltid.
  22. 11
    Ja när hon själv vill... dvs inte alltid.
  23. Medlem sedan
    Apr 2002
    #12

    nu blev det fel....

    tänkte på ytterkläder o stövlar.

    När jag läste era andra svar insåg jag att det var vanliga kläder... Jotack visst gör hon det... Byter själv oxå minst två tre gånger en dagis dag o är hon hemma kan det bli oftare. Vet aldig vad hon har på sig. Har tom funderat på att sätta lås på garderoben. Men hon tycker det e så kul med kläder.
  24. 12
    nu blev det fel.... tänkte på ytterkläder o stövlar.

    När jag läste era andra svar insåg jag att det var vanliga kläder... Jotack visst gör hon det... Byter själv oxå minst två tre gånger en dagis dag o är hon hemma kan det bli oftare. Vet aldig vad hon har på sig. Har tom funderat på att sätta lås på garderoben. Men hon tycker det e så kul med kläder.
  25. Medlem sedan
    Mar 1999
    #13

    Ja

    Hon kan klä på sig alla sina kläder själv, inräknat ytterkläder. Däremot sätter hon sig ibland på tvären och kräver vår hjälp.
  26. 13
    Ja Hon kan klä på sig alla sina kläder själv, inräknat ytterkläder. Däremot sätter hon sig ibland på tvären och kräver vår hjälp.
  27. Medlem sedan
    Aug 1999
    #14

    Jo Didrik

    gör det. han är jätte duktig. men däremot har han fortfarande blöja. Vägrar göra ngt annat i toan:-(
    Alla barn är olika:-)
  28. 14
    Jo Didrik gör det. han är jätte duktig. men däremot har han fortfarande blöja. Vägrar göra ngt annat i toan:-(
    Alla barn är olika:-)
  29. Medlem sedan
    Nov 1999
    #15

    För det mesta.

    Strumpor och sådant brukar vi hjälpa till med, även om vi vet att han kan. Sen är han jättenoga med att alla snören ska knytas i midjan eftersom han är en smalis, och det kan han ju förstås inte.
  30. 15
    För det mesta. Strumpor och sådant brukar vi hjälpa till med, även om vi vet att han kan. Sen är han jättenoga med att alla snören ska knytas i midjan eftersom han är en smalis, och det kan han ju förstås inte.
  31. Medlem sedan
    Feb 2004
    #16

    Vanja kan men

    vill inte alltid så hon får lite hjälp, men oftast kräver jag att hon ska göra det, eftersom jag vet att hon kan!
  32. 16
    Vanja kan men vill inte alltid så hon får lite hjälp, men oftast kräver jag att hon ska göra det, eftersom jag vet att hon kan!
  33. Medlem sedan
    Dec 2005
    #17

    ja, men

    hon e vääldigt lat=)o vill helst inte. men kan=)
  34. 17
    ja, men hon e vääldigt lat=)o vill helst inte. men kan=)
  35. Medlem sedan
    Sep 2004
    #18

    Nu när jag inte varit så \"snäll\"..

    Så har det visat sig att Noah kan mer än jag trott :O
    Idag när de skulle ut, tog han på sig byxor (hade redan tröja)och sen overallen och allt det andra helt själv! Allt jag behövde göra var att dra upp dragkjedjan. Dessutom blev han riktigt stolt över sig själv när jag berömde honom också :-), Så nu får han klä sig själv hedan efter ;-)
  36. 18
    Nu när jag inte varit så \"snäll\".. Så har det visat sig att Noah kan mer än jag trott :O
    Idag när de skulle ut, tog han på sig byxor (hade redan tröja)och sen overallen och allt det andra helt själv! Allt jag behövde göra var att dra upp dragkjedjan. Dessutom blev han riktigt stolt över sig själv när jag berömde honom också :-), Så nu får han klä sig själv hedan efter ;-)
  37. Medlem sedan
    Sep 1999
    #19

    Inte för stora krav

    att få dem att försöka. Sedan kan de nog behöva lite fysisk eller mental vägledning ibland...
    Min stora tjej lärde sig tidigt själv. Lukas har inte varit lika intresserad av \"kan själv\" och har tyckt det varit lättare om jag har gjort. Nu har jag som krav att han ska försöka själv, vilket oftast går bra med moraliskt stöd.
  38. 19
    Inte för stora krav att få dem att försöka. Sedan kan de nog behöva lite fysisk eller mental vägledning ibland...
    Min stora tjej lärde sig tidigt själv. Lukas har inte varit lika intresserad av \"kan själv\" och har tyckt det varit lättare om jag har gjort. Nu har jag som krav att han ska försöka själv, vilket oftast går bra med moraliskt stöd.

Liknande trådar

  1. Hur klär ni era små?
    By Empa in forum _0909 Septemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-12-19, 15:33
  2. Hur klär ni er?
    By illan in forum Resesnack
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-11-15, 20:20
  3. Vad 17 klär man på dem nu då???
    By Mini-74 in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-04-30, 14:37
  4. Hur klär ni era
    By Tjorven +10 in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-25, 19:59
  5. Klär av sig
    By Annika113 in forum _0310 Oktoberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-13, 21:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar