Olivia vill vara kille....
_0210 Oktoberbarn
  1. Britta&Olivia
    #1

    Olivia vill vara kille....

    och blir jättearg när vi säger att hon är en tjej. Hon är helt klar över att Johannes är en kille och Amanda är en tjej (syskonen). När vi testar av hennes dagiskompisar är hon lika tvärsäker. Emma är en tjej och Oskar är en kille. Och Olivia är också en kille, så det så.

    Var på föreläsning om jämställdhet i förskola och skola i går på kvällen. Funderar faktiskt på om hon helt enkelt tycker det verkar roligare att vara kille, eller trivs mer i de lekarna. Klänning vill hon inte ha. Hon gillar Supermannen och Pokemon. Hon leker gärna med doktorsgrejerna eller affär. Tror hon går mycket över gränserna i sin lek på dagis, är både i dockvrån i busar i lekhallen eller leker med svärd.

    Själv försöker jag ju tjeja till henne lite, fast helt klart gillar hon en tuff stil bättre än en ljuvlig.

    Jag är inte alls orolig för henne, tycker mest det är lite kul. Är det fler treåringar som funderar kring tjejer och killar??
  2. 1
    Olivia vill vara kille.... och blir jättearg när vi säger att hon är en tjej. Hon är helt klar över att Johannes är en kille och Amanda är en tjej (syskonen). När vi testar av hennes dagiskompisar är hon lika tvärsäker. Emma är en tjej och Oskar är en kille. Och Olivia är också en kille, så det så.

    Var på föreläsning om jämställdhet i förskola och skola i går på kvällen. Funderar faktiskt på om hon helt enkelt tycker det verkar roligare att vara kille, eller trivs mer i de lekarna. Klänning vill hon inte ha. Hon gillar Supermannen och Pokemon. Hon leker gärna med doktorsgrejerna eller affär. Tror hon går mycket över gränserna i sin lek på dagis, är både i dockvrån i busar i lekhallen eller leker med svärd.

    Själv försöker jag ju tjeja till henne lite, fast helt klart gillar hon en tuff stil bättre än en ljuvlig.

    Jag är inte alls orolig för henne, tycker mest det är lite kul. Är det fler treåringar som funderar kring tjejer och killar??
  3. Medlem sedan
    Nov 2001
    #2

    Jodå, funderingar har han.........

    ...pojkar e coola! Bara pojkar får leka här...?
    *muttrar* Han är helt klart påverkad av några små 5-åringar som är vääldigt noga med pojke och flicka. Medans en annan 5-årig gosse var lucia i lussetåget på skolan.

    Jag och en annan mamma konstaerade att det hjälper verkligen inte att som mamma fösöka styra barnen i de valen :)
    Hon har 2 ganska grabbiga pojkar och sen kom lilla Elsa.
    Hon har verkligen inet haft \"rätt\" förutsättningar för att bli tjejjigast i stan utan hängt med mycket på brödernas aktiviteter och lekar.

    Men det är den prinsessigaste/glitter/my little pony rosa tjej man kan tänka sig och mamman bara skakar på huvudet och fattar ingenting *fniss* Hon har ständigt små löshårstoffsar i håret och får hon inte kläning eller kjol på sig på morgonen så bryter hon ihop och traskar raskt in i utklädningslådan och hämtar en prinsessklänning.

    Anton fick docka och spis innan han fick bilar men han är verkligen en bilfantast stora bilar ska det vara helst traktorer och lastbilar :). Men han är en riktig liten pappa med som lämnar sina barn på skolan och går och jobbar med avskedsfrasen \"nu går pappa jobbet, kommer och hämtar dig en annan dag\"

    Sen kan han fråa ungefär 200ggr om dagen - Har du en snopp mamma? Har du en snopp David? Vad har du mamma? Har du för ntt Emelie? Har du ingen snopp? Har du en snippa? Har du blod? Har du ont i huvudet? Har du stooora tuttar mamma? Ja har inga stora tuttar, jag har bara små tuttar. Har du ingen snopp mamma??? osv i det oändliga.....rart men jobbigt att svara på heeela tiden.

    Kram från svammelbo :)
  4. 2
    Jodå, funderingar har han......... ...pojkar e coola! Bara pojkar får leka här...?
    *muttrar* Han är helt klart påverkad av några små 5-åringar som är vääldigt noga med pojke och flicka. Medans en annan 5-årig gosse var lucia i lussetåget på skolan.

    Jag och en annan mamma konstaerade att det hjälper verkligen inte att som mamma fösöka styra barnen i de valen :)
    Hon har 2 ganska grabbiga pojkar och sen kom lilla Elsa.
    Hon har verkligen inet haft \"rätt\" förutsättningar för att bli tjejjigast i stan utan hängt med mycket på brödernas aktiviteter och lekar.

    Men det är den prinsessigaste/glitter/my little pony rosa tjej man kan tänka sig och mamman bara skakar på huvudet och fattar ingenting *fniss* Hon har ständigt små löshårstoffsar i håret och får hon inte kläning eller kjol på sig på morgonen så bryter hon ihop och traskar raskt in i utklädningslådan och hämtar en prinsessklänning.

    Anton fick docka och spis innan han fick bilar men han är verkligen en bilfantast stora bilar ska det vara helst traktorer och lastbilar :). Men han är en riktig liten pappa med som lämnar sina barn på skolan och går och jobbar med avskedsfrasen \"nu går pappa jobbet, kommer och hämtar dig en annan dag\"

    Sen kan han fråa ungefär 200ggr om dagen - Har du en snopp mamma? Har du en snopp David? Vad har du mamma? Har du för ntt Emelie? Har du ingen snopp? Har du en snippa? Har du blod? Har du ont i huvudet? Har du stooora tuttar mamma? Ja har inga stora tuttar, jag har bara små tuttar. Har du ingen snopp mamma??? osv i det oändliga.....rart men jobbigt att svara på heeela tiden.

    Kram från svammelbo :)
  5. Medlem sedan
    Feb 2002
    #3

    Ja då, tidigare.

    Fast numera är han helt på det klara med att han är kille, men jag har en lite rolig kommentar från ungefär 1 år sedan. -När jag blir stor ska jag bli en stor tjej med hår på armarna! ;-)
  6. 3
    Ja då, tidigare. Fast numera är han helt på det klara med att han är kille, men jag har en lite rolig kommentar från ungefär 1 år sedan. -När jag blir stor ska jag bli en stor tjej med hår på armarna! ;-)
  7. Medlem sedan
    Feb 2000
    #4

    Ludwig

    har väl aldrig sagt att han vill vara flicka vad jag vet, men han gillar rosa och glitter och får han (och William med för den delen)ha nagellack så tar han gärna det :)

    Annars är han väl väldigt \"pojkig\". Han älskar att bygga pistoler av lego, krascha småbilar osv...han är ganska våldsam i sin lek...bara köra med bilar är inte kul, de ska gärna köras in i väggen eller ramla ner från bordet osv. Dockor har han efter mig men leker aldrig med dem. Samtidigt som han då kan vara prinsessklädd när han springer runt och skjuter omkring sig osv.

    Tror inte heller man kan styra dem i någon riktning. Min mamma säger alltid att det är jag som gjort att de leker med bilar osv, men de har från första början haft tillgång till både sk flick- och pojkleksaker och har hela tiden själva valt bort dockor osv. När jag var med william på öf första gången hade han precis lärt sig krypa (5mån)och jag satte ner honom på golvet så kröp han förbi alla dockor och vagnar och direkt fram till den stora billådan. Hemma hade vi då bara \"bebisleksaker\" som klossar och sådant, så han hade inte blivit styrd något innan och ändå så var det så tydligt att han valde bort dockorna och valde bilarna.

    Tror han har klart för sig skillnad mellan killar och tjejer och han har många frågor om snoppar och tuttar *s*
    Happ, långt svammel som vanligt men jag tycker det är rätt intressant:)
    Stor kram!
  8. 4
    Ludwig har väl aldrig sagt att han vill vara flicka vad jag vet, men han gillar rosa och glitter och får han (och William med för den delen)ha nagellack så tar han gärna det :)

    Annars är han väl väldigt \"pojkig\". Han älskar att bygga pistoler av lego, krascha småbilar osv...han är ganska våldsam i sin lek...bara köra med bilar är inte kul, de ska gärna köras in i väggen eller ramla ner från bordet osv. Dockor har han efter mig men leker aldrig med dem. Samtidigt som han då kan vara prinsessklädd när han springer runt och skjuter omkring sig osv.

    Tror inte heller man kan styra dem i någon riktning. Min mamma säger alltid att det är jag som gjort att de leker med bilar osv, men de har från första början haft tillgång till både sk flick- och pojkleksaker och har hela tiden själva valt bort dockor osv. När jag var med william på öf första gången hade han precis lärt sig krypa (5mån)och jag satte ner honom på golvet så kröp han förbi alla dockor och vagnar och direkt fram till den stora billådan. Hemma hade vi då bara \"bebisleksaker\" som klossar och sådant, så han hade inte blivit styrd något innan och ändå så var det så tydligt att han valde bort dockorna och valde bilarna.

    Tror han har klart för sig skillnad mellan killar och tjejer och han har många frågor om snoppar och tuttar *s*
    Happ, långt svammel som vanligt men jag tycker det är rätt intressant:)
    Stor kram!
  9. Elin & Emilia
    #5

    Emilia

    har inte sagt nåt sånt om att hon skulle vara kille eller så. Hon gillar att leka med dockor, hon har bilar men dom används inte så ofta. Jag köpte en orm till henne och den var nog rätt rolig, iaf en stund igår:) Får se om den kommer fram igen snart.

    Emilia gillar att leka med alla barn och väljer inte tjejer före killar eller tvärtom. Hon är inte superflickig av sig med massa krimskrams och så. Men hon gillar att ha kjol eller klänning om vi ska på kalas. Men frågar inte så ofta om hon får ha det på dagis tex.

    Kram från oss.
  10. 5
    Emilia har inte sagt nåt sånt om att hon skulle vara kille eller så. Hon gillar att leka med dockor, hon har bilar men dom används inte så ofta. Jag köpte en orm till henne och den var nog rätt rolig, iaf en stund igår:) Får se om den kommer fram igen snart.

    Emilia gillar att leka med alla barn och väljer inte tjejer före killar eller tvärtom. Hon är inte superflickig av sig med massa krimskrams och så. Men hon gillar att ha kjol eller klänning om vi ska på kalas. Men frågar inte så ofta om hon får ha det på dagis tex.

    Kram från oss.

Liknande trådar

  1. Fråga vad ni vill - Kille 17 år.
    By Wedst in forum Tonåringar
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2022-10-20, 22:09
  2. Stor kille vill se mamma
    By Vagnsökning in forum Bebissnack
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-11-01, 16:46
  3. Vår lille kille verkar vara unik *långt*
    By Jess_M_T in forum _0502 Februaribarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-09-14, 21:19
  4. Min dotter vill vara kille
    By Kixet in forum Känsliga snack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 13:02
  5. Min dotter vill vara kille!
    By Kixet in forum Föräldraskap
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-11, 09:45
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar