När byter man till sittvagn?
_05 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2005
    #1

    När byter man till sittvagn?

    Jag menar, klart det inte finns ett magist datum, men när har ni som har barn sen innan satt era barn i sittvagn? Är det någon med höstbebis som redan börjat? *nyfiken*
  2. 1
    När byter man till sittvagn? Jag menar, klart det inte finns ett magist datum, men när har ni som har barn sen innan satt era barn i sittvagn? Är det någon med höstbebis som redan börjat? *nyfiken*
  3. Joa med Viggo
    #2

    Vi byter väl

    antingen när Viggo inte får plats i insatsen längre eller när han vill upp och inte ligga rakt upp och ner :)
  4. 2
    Vi byter väl antingen när Viggo inte får plats i insatsen längre eller när han vill upp och inte ligga rakt upp och ner :)
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3

    Har inte byggt om

    Lilly fick ju sin vagn för en vecka sedan. Den är byggd som sittvagn och jag brydde mej inte om att bygga tillbaka den till liggvagn. Hon trivs fint att halvligga. Då kan hon snacka med mej. -Uuuu och -Yyyy. När hon somnar fäller jag ner henne.

    Hon har dubbla dynor och åkpåse. Tre gånger har hon fått åka vagn och det har gått bra. För säkerhets skull har jag på mej bärsjalen = )

    När Magnus var liten började jag pallra upp honom med kuddar vid 2-3 månader och byggde om vagnen runt 4 månader.
  6. 3
    Har inte byggt om Lilly fick ju sin vagn för en vecka sedan. Den är byggd som sittvagn och jag brydde mej inte om att bygga tillbaka den till liggvagn. Hon trivs fint att halvligga. Då kan hon snacka med mej. -Uuuu och -Yyyy. När hon somnar fäller jag ner henne.

    Hon har dubbla dynor och åkpåse. Tre gånger har hon fått åka vagn och det har gått bra. För säkerhets skull har jag på mej bärsjalen = )

    När Magnus var liten började jag pallra upp honom med kuddar vid 2-3 månader och byggde om vagnen runt 4 månader.
  7. U med septembertjej
    #4

    Hej

    När mina 2 stora barn var små så hade jag en Emmaljunga med mjuklift, så den körde jag med hela tiden, från det att de var nyfödda tills de inte använde vagn mer.

    Nu har jag en Emmaljunga med liggdel plus en sittdel. Lilltjejen ligger ff i liggdelen. Men hon har snart vuxit ur den (på längden). Kommer att ha den så länge som hon får plats. Hon har ännu inte börjat visa några tendenser på att vilja sitta upp i vagnen, men om hon börjar visa tecken på det före det att hon väåxer ur den så får jag byta till sittdelen....
  8. 4
    Hej När mina 2 stora barn var små så hade jag en Emmaljunga med mjuklift, så den körde jag med hela tiden, från det att de var nyfödda tills de inte använde vagn mer.

    Nu har jag en Emmaljunga med liggdel plus en sittdel. Lilltjejen ligger ff i liggdelen. Men hon har snart vuxit ur den (på längden). Kommer att ha den så länge som hon får plats. Hon har ännu inte börjat visa några tendenser på att vilja sitta upp i vagnen, men om hon börjar visa tecken på det före det att hon väåxer ur den så får jag byta till sittdelen....
  9. Azza
    #5

    Sist...

    bytte jag från liggvagn till \"riktig\" sittvagn när treåringen var rätt stor. Eftersom vi inte har nån sittdel till liggvagnen, så köpte vi en Brio Sitty när han var runt 8 månader. Tills dess satt han i liggvagnen, men då kunde han börja \"häva sig över kanten\", så det kändes ostadigt.
    Min lilla tös hör ju till de äldsta här (aug) och jag är inte på nåt sätt inne på att byta än. Dels ligger hon ju fortfarande mest och det går så bra att bara fälla upp bakom henne när hon vill se sig mer omkring. Å så använder jag ju mest vagnen till att sova i eller när vi är på möten, så några långa vagnpromenader hör inte till vår vardag. Ska kanske tillägga att storebrorsan har/hade en \"hemma-vagn\" som funkade som sittvagn + sovvagn när han var med ute i ladugården o sånt. En med vändbart handtag och sittläge men som går att fälla ner oxå. Men dels har han lite \"revirtänk\" kring den (han anser fortfarande att den är hans)o dels har jag inte jobbat ute i stallarna sedan lillasyster kom, så hon har inte provat nån ladugårdslukt än ;-) Men om vi ska gå på vagnpromenad hemma i vår, så blir det den som hon får åka i då.
  10. 5
    Sist... bytte jag från liggvagn till \"riktig\" sittvagn när treåringen var rätt stor. Eftersom vi inte har nån sittdel till liggvagnen, så köpte vi en Brio Sitty när han var runt 8 månader. Tills dess satt han i liggvagnen, men då kunde han börja \"häva sig över kanten\", så det kändes ostadigt.
    Min lilla tös hör ju till de äldsta här (aug) och jag är inte på nåt sätt inne på att byta än. Dels ligger hon ju fortfarande mest och det går så bra att bara fälla upp bakom henne när hon vill se sig mer omkring. Å så använder jag ju mest vagnen till att sova i eller när vi är på möten, så några långa vagnpromenader hör inte till vår vardag. Ska kanske tillägga att storebrorsan har/hade en \"hemma-vagn\" som funkade som sittvagn + sovvagn när han var med ute i ladugården o sånt. En med vändbart handtag och sittläge men som går att fälla ner oxå. Men dels har han lite \"revirtänk\" kring den (han anser fortfarande att den är hans)o dels har jag inte jobbat ute i stallarna sedan lillasyster kom, så hon har inte provat nån ladugårdslukt än ;-) Men om vi ska gå på vagnpromenad hemma i vår, så blir det den som hon får åka i då.
  11. Medlem sedan
    Nov 2004
    #6

    runt 6 månader

    har jag bytt
  12. 6
    runt 6 månader har jag bytt
  13. Medlem sedan
    Jan 2003
    #7

    Jag tror...

    ... att Amanda bytte vid 6 månader, när hon inte fick plats i liggdelen längre. :) Men från ca 4 månader fick hon sitta \"uppallad\" kortare stunder. Jag vet inte vad du har för vagn, men i vår Emmaljunga kan man fälla upp halva \"liggdynan\" så att bebisen kan halvsitta. Amanda var ju aldrig nån vagnbebis men på detta sätt kunde hon trivas en stund i alla fall, då hon fick se omgivningen lite mer.

    Kram!

  14. 7
    Jag tror... ... att Amanda bytte vid 6 månader, när hon inte fick plats i liggdelen längre. :) Men från ca 4 månader fick hon sitta \"uppallad\" kortare stunder. Jag vet inte vad du har för vagn, men i vår Emmaljunga kan man fälla upp halva \"liggdynan\" så att bebisen kan halvsitta. Amanda var ju aldrig nån vagnbebis men på detta sätt kunde hon trivas en stund i alla fall, då hon fick se omgivningen lite mer.

    Kram!

  15. Medlem sedan
    Oct 2002
    #8

    Vi har ju

    bara sittvagn (Brio Nova) med en mjuklift, som man kan göra om till åkpåse genom att ta ur brädan...

    Har för mig att David ville börja se sig omkring lite när han var runt 4 månader, så då tog vi ur brädan så vi kunde höja huvudändan ett hack. Det handlade ju inte precis om att sitta upp... Han var nog runt 6 månader när han satt upp \"riktigt\" första gången, fastspänd av selen så han inte skulle vingla runt *ler*
  16. 8
    Vi har ju bara sittvagn (Brio Nova) med en mjuklift, som man kan göra om till åkpåse genom att ta ur brädan...

    Har för mig att David ville börja se sig omkring lite när han var runt 4 månader, så då tog vi ur brädan så vi kunde höja huvudändan ett hack. Det handlade ju inte precis om att sitta upp... Han var nog runt 6 månader när han satt upp \"riktigt\" första gången, fastspänd av selen så han inte skulle vingla runt *ler*
  17. Medlem sedan
    Mar 2002
    #9

    Vi har...

    ...en mjuklift till vår vagn, så det är bara att plocka ur den hårda brädan när man vill att barnet ska kunna sitta upp. Med Arvid har jag för mig att vi gjorde det när han var runt 6 månader. Till dess var han så nöjd så med att ligga ner.
  18. 9
    Vi har... ...en mjuklift till vår vagn, så det är bara att plocka ur den hårda brädan när man vill att barnet ska kunna sitta upp. Med Arvid har jag för mig att vi gjorde det när han var runt 6 månader. Till dess var han så nöjd så med att ligga ner.
  19. Medlem sedan
    May 2001
    #10

    Har gjort olika

    men Felix som var så stor fick åka sittvagn från 4 månader för då fick han inte plats längre. Låg ju mycket ner i den ändå, men det var skönt att kunna höja upp huvudet lite när han var vaken och otålig. De andra var något äldre tror jag. Sara är ju drygt tre månader, men snart växer hon ur mjukliften och då blir det sittvagn med åkpåse.
  20. 10
    Har gjort olika men Felix som var så stor fick åka sittvagn från 4 månader för då fick han inte plats längre. Låg ju mycket ner i den ändå, men det var skönt att kunna höja upp huvudet lite när han var vaken och otålig. De andra var något äldre tror jag. Sara är ju drygt tre månader, men snart växer hon ur mjukliften och då blir det sittvagn med åkpåse.
  21. Medlem sedan
    Oct 2004
    #11

    vi bytte

    när hon var 6 måna typ lite innan och lixom inte ville ligga ner lika mycket, med Ella alltså. Sedan har jag \"hört\" att när bebisen kan sitta själv ska man absolut byta (?)
  22. 11
    vi bytte när hon var 6 måna typ lite innan och lixom inte ville ligga ner lika mycket, med Ella alltså. Sedan har jag \"hört\" att när bebisen kan sitta själv ska man absolut byta (?)
  23. Medlem sedan
    Dec 2004
    #12

    Har kört sittvagn från start

    först med en mjuklift i men sedan en månad tillbaks med åkpåse. Går jättebra. Fast hon ligger mest ner i den ännu så länge.
  24. 12
    Har kört sittvagn från start först med en mjuklift i men sedan en månad tillbaks med åkpåse. Går jättebra. Fast hon ligger mest ner i den ännu så länge.
  25. Johanna med Lova 051021
    #13

    Lova åker redan sittvagn..

    Men vi har ju iof bara sittvagn med mjuklift..men den hårda brädan har vi tagit ur så att hon kan sitta i vagnen när hon är vaken, annars blir hon uttråkad...
  26. 13
    Lova åker redan sittvagn.. Men vi har ju iof bara sittvagn med mjuklift..men den hårda brädan har vi tagit ur så att hon kan sitta i vagnen när hon är vaken, annars blir hon uttråkad...
  27. Medlem sedan
    Sep 2003
    #14

    Edwin sitter

    sedan ca 1 vecka i sittdelen på sin vagn. Han var så dryg och kämpade och stod i för att komma upp när han låg ner, så jag fick vackert sätta honom upp.
    När jag är ute och promenerar så har jag honom i liggläge, men är jag på stan så sitter han upp. Han bara älskar att kunna se allting som händer runt honom då. :)
  28. 14
    Edwin sitter sedan ca 1 vecka i sittdelen på sin vagn. Han var så dryg och kämpade och stod i för att komma upp när han låg ner, så jag fick vackert sätta honom upp.
    När jag är ute och promenerar så har jag honom i liggläge, men är jag på stan så sitter han upp. Han bara älskar att kunna se allting som händer runt honom då. :)
  29. Medlem sedan
    Jul 2004
    #15

    så länge hon...

    får plats i liggdelen och är nöjd får hon ligga i den ock. *ler*

    för det mesta så sover lillan så fort hon hamnar i vagnen. och gör hon inte det, och har tröttnat på att ligga ner så får hon hänga i baby björn på magen(brukar ha med den när vi skall på längre utfärder, typ in till stan).

    men vill hon sitta upp framöver, ja då tar jag nog bara en kudde bakom ryggen på henne.

    hej hej!
  30. 15
    så länge hon... får plats i liggdelen och är nöjd får hon ligga i den ock. *ler*

    för det mesta så sover lillan så fort hon hamnar i vagnen. och gör hon inte det, och har tröttnat på att ligga ner så får hon hänga i baby björn på magen(brukar ha med den när vi skall på längre utfärder, typ in till stan).

    men vill hon sitta upp framöver, ja då tar jag nog bara en kudde bakom ryggen på henne.

    hej hej!

Liknande trådar

  1. Bytt till sittvagn
    By Päron in forum _0901 Januaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 20:33
  2. Sittvagn till 2-åring?
    By Susanne m 4:a barn in forum Bebissnack
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-05-18, 20:58
  3. När byter ni till sittvagn??
    By Å.sa in forum _0812 Decemberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-29, 16:00
  4. Har ni bytt till sittvagn?
    By annika85 in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-07-14, 21:54
  5. sittvagn till 14 mån?
    By molima in forum Bebissnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-03-04, 20:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar