Nyfiken i en strut...
_0511 Novemberbarn
  1. KAJO
    #1

    Nyfiken i en strut...

    Hur är det egentligen, ammar alla och i så fall helammar ni eller finns det de som ger tillägg? Själv testade jag tillägg när Robins skrikperioder om kvällarna drog igång, men nu är vi tillbaka på enbart amning.
  2. 1
    Nyfiken i en strut... Hur är det egentligen, ammar alla och i så fall helammar ni eller finns det de som ger tillägg? Själv testade jag tillägg när Robins skrikperioder om kvällarna drog igång, men nu är vi tillbaka på enbart amning.
  3. Medlem sedan
    Oct 2002
    #2

    Ammar inte

    alls ... ammade i ca två veckor men tröttnade på att få sår på bröstvårtorna hela tiden. Pumpade i runt 6 veckor men nu är det bara ersättning.
  4. 2
    Ammar inte alls ... ammade i ca två veckor men tröttnade på att få sår på bröstvårtorna hela tiden. Pumpade i runt 6 veckor men nu är det bara ersättning.
  5. Astrid m. Alex Isak Julia
    #3

    Ammar...

    helt och har tänkt göra det så länge Julia vill (helamning i 6 månader och sedan så länge hon vill utöver vanlig mat alltså)
    Det händer att hon får en liten slurk ersättning på kvällen när jag är ensam med barnen och hon inte vill släppa bröstet på timmar! Då blir hon lugnare efter att ha fått lite flaska. Har gjort så med alla mina barn och det har inte stört amningen.
  6. 3
    Ammar... helt och har tänkt göra det så länge Julia vill (helamning i 6 månader och sedan så länge hon vill utöver vanlig mat alltså)
    Det händer att hon får en liten slurk ersättning på kvällen när jag är ensam med barnen och hon inte vill släppa bröstet på timmar! Då blir hon lugnare efter att ha fått lite flaska. Har gjort så med alla mina barn och det har inte stört amningen.
  7. Medlem sedan
    May 2003
    #4

    Helammar...

    men har inte alls lust att göra det i 10 mån som sist, som det känns nu.... Är less på det dels för att jag känner mig låst och dels för att hon inte tar riktigt rätt grepp så just nu har jag jätteont i ena bröstvårtan :-( Men ska försöka härda ut i 6 mån....
  8. 4
    Helammar... men har inte alls lust att göra det i 10 mån som sist, som det känns nu.... Är less på det dels för att jag känner mig låst och dels för att hon inte tar riktigt rätt grepp så just nu har jag jätteont i ena bröstvårtan :-( Men ska försöka härda ut i 6 mån....
  9. Medlem sedan
    Sep 2002
    #5

    Helammar

    och ska försöka göra det i 6 månader. Fortsätter gärna med ammningen om Simon vill. Felicia ammade jag tills hon var ungefär 1 år. Tycker detär mysigt att amma men har full förståelse för dem som väljer att inte göra det.
  10. 5
    Helammar och ska försöka göra det i 6 månader. Fortsätter gärna med ammningen om Simon vill. Felicia ammade jag tills hon var ungefär 1 år. Tycker detär mysigt att amma men har full förståelse för dem som väljer att inte göra det.
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6

    Helammar...

    och det funkar bara bra än så länge. Hoppas kunna helamma i sex månader åtminstone sen blir det smakisar och fortsatt ammning kombinerat med mat.

    Jag har ammat mina stora killar 18 månader resp 17 månader och båda har själva lagt ned tutningen så det har blivit ett riktigt bra avslut båda gångerna. Hoppas på detsamma nu. :-)
  12. 6
    Helammar... och det funkar bara bra än så länge. Hoppas kunna helamma i sex månader åtminstone sen blir det smakisar och fortsatt ammning kombinerat med mat.

    Jag har ammat mina stora killar 18 månader resp 17 månader och båda har själva lagt ned tutningen så det har blivit ett riktigt bra avslut båda gångerna. Hoppas på detsamma nu. :-)
  13. Agneta H med 3
    #7

    Helammar...

    ...gör jag. Tänkte helamma 6 månader och sedan så länge Noah vill. Ammade ettan i 2 år då hon valde att sluta. Tvåan är 5 år och han ammar lite fortfarande.

    Jag önskar att vi kunde få ett samhälle där det var lika accepterat att inte amma alls som att amma i 5 år och alla andra varianter också naturligtvis.
  14. 7
    Helammar... ...gör jag. Tänkte helamma 6 månader och sedan så länge Noah vill. Ammade ettan i 2 år då hon valde att sluta. Tvåan är 5 år och han ammar lite fortfarande.

    Jag önskar att vi kunde få ett samhälle där det var lika accepterat att inte amma alls som att amma i 5 år och alla andra varianter också naturligtvis.
  15. Medlem sedan
    Dec 1999
    #8

    Helammar

    och vill fortsätta med det om det funkar minst till 6 mån ålder.
  16. 8
    Helammar och vill fortsätta med det om det funkar minst till 6 mån ålder.
  17. Agneta H med 3
    #9

    Har...

    ...du ringt och pratat med en hjälpmamma? Inte ska du behöva gå och lida p g a av dåligt tag. Har du sår? Var sitter de isåfall - ovanpå bröstvårtan, under, på någon sida? Och hur ser bröstvårtan ut efter amning - hoklämd,pekar åt något håll annat än vanligt?
  18. 9
    Har... ...du ringt och pratat med en hjälpmamma? Inte ska du behöva gå och lida p g a av dåligt tag. Har du sår? Var sitter de isåfall - ovanpå bröstvårtan, under, på någon sida? Och hur ser bröstvårtan ut efter amning - hoklämd,pekar åt något håll annat än vanligt?
  19. Medlem sedan
    Aug 2004
    #10

    Ammar inte

    Det fungerade inte, jaghade för dåligt med mat ocg Amelia gick bara ned i vikt så vi gick över till ersättning
  20. 10
    Ammar inte Det fungerade inte, jaghade för dåligt med mat ocg Amelia gick bara ned i vikt så vi gick över till ersättning
  21. Medlem sedan
    Sep 2005
    #11

    Helammar...

    Vill amma i ca 6 månader och sen hoppas jag på att hon vill ta flaskan... Känner mig så bunden... För visst ska man trivas med det..? Men jag kämpar på...
  22. 11
    Helammar... Vill amma i ca 6 månader och sen hoppas jag på att hon vill ta flaskan... Känner mig så bunden... För visst ska man trivas med det..? Men jag kämpar på...
  23. Medlem sedan
    Aug 2004
    #12

    helammar

    Jag helammar, men räknar dagarna (nästan iallafall) tills Melvin är 6 månader och jag kan börja delamma. Jag hade längtat och längtat efter att få amma och få känna känslan av att ha ett barn vid bröstet men vilken besvikelse amningen visade sig vara =( Det gjorde ONT vid varje amning i över en månad och först efter närmare tre månader började kännas ok, men mysigt är det inte... Melvin är enligt de barnmorskor vi fått hjälp av \"svår ammad\" han är ganska lat (vill helst inte behöva jobba särskilt för maten) och har dåligt tålamod och vill ha mat på en gång då han blir hungrig och blir det inte så blir han mera vild än tam. Det senaste påhittet han har när det gäller amningen är att han tycker att det är jobbigt att gapa stort innan han ska börja äta utan helst vill han suga in bröstet... (vilket INTE uppskattas av mamma eftersom det gör ont innan har \"sugit bröstet rätt\").
    Hur länge jag tänker delamma vet jag inte... vet ju inte hur det kommer kännas att bara delamma, tycker jag att det är lika jobbigt som att helamma så kommer jag nog börja trappa ner och sluta så snabbt som möjligt.
  24. 12
    helammar Jag helammar, men räknar dagarna (nästan iallafall) tills Melvin är 6 månader och jag kan börja delamma. Jag hade längtat och längtat efter att få amma och få känna känslan av att ha ett barn vid bröstet men vilken besvikelse amningen visade sig vara =( Det gjorde ONT vid varje amning i över en månad och först efter närmare tre månader började kännas ok, men mysigt är det inte... Melvin är enligt de barnmorskor vi fått hjälp av \"svår ammad\" han är ganska lat (vill helst inte behöva jobba särskilt för maten) och har dåligt tålamod och vill ha mat på en gång då han blir hungrig och blir det inte så blir han mera vild än tam. Det senaste påhittet han har när det gäller amningen är att han tycker att det är jobbigt att gapa stort innan han ska börja äta utan helst vill han suga in bröstet... (vilket INTE uppskattas av mamma eftersom det gör ont innan har \"sugit bröstet rätt\").
    Hur länge jag tänker delamma vet jag inte... vet ju inte hur det kommer kännas att bara delamma, tycker jag att det är lika jobbigt som att helamma så kommer jag nog börja trappa ner och sluta så snabbt som möjligt.
  25. KAJO
    #13

    Usch ja!

    Suger in bröstet gör Robin också. Alltid. Är så van numera att jag knappt reflekterar över det, och bröstvårtorna är så härdade att det inte gör ont heller. Dessutom gillar han att \"ta med sig bröstet\" när han ligger och ser sig omkring, d v s suga tag ordentligt i bröstet och draaaaaa. Jag slår vad om att jag har de längsta tuttarna i den här ankomstgruppen.
  26. 13
    Usch ja! Suger in bröstet gör Robin också. Alltid. Är så van numera att jag knappt reflekterar över det, och bröstvårtorna är så härdade att det inte gör ont heller. Dessutom gillar han att \"ta med sig bröstet\" när han ligger och ser sig omkring, d v s suga tag ordentligt i bröstet och draaaaaa. Jag slår vad om att jag har de längsta tuttarna i den här ankomstgruppen.
  27. Medlem sedan
    Mar 2005
    #14

    Helammar

    Vill amma så länge det bara går den här gången. Har ammat i 6 månader med de 2 andra. Den här gången funkar det perfekt.
  28. 14
    Helammar Vill amma så länge det bara går den här gången. Har ammat i 6 månader med de 2 andra. Den här gången funkar det perfekt.
  29. Medlem sedan
    Feb 2002
    #15

    Helammar IMT

    .
  30. 15
    Helammar IMT .
  31. Anonym
    #16

    försöker

    gå över till flaska, tycker verkligen inte om att amma. tror jag håller på att få en depression av amningen så...
    Men jag har massor med mjölk den här gången (typiskt) så det är svårt.
  32. 16
    försöker gå över till flaska, tycker verkligen inte om att amma. tror jag håller på att få en depression av amningen så...
    Men jag har massor med mjölk den här gången (typiskt) så det är svårt.
  33. Medlem sedan
    Jul 2004
    #17

    ammar och ger tillägg..

    utan någon som helst bestämd planering kring det hela.
    Jolin verkade inte nöjd utan ammade och ammade och ammade hela dagarna, så när hon var 4,5 vecka (hon är 7v nu) började vi ge henne tillägg. Nu får hon ca 150 ml tillägg/dag och resten ammar hon. Och hon verkar mycket nöjdare så, så jag känner att det är helt rätt för oss (oavsett vad min mormor tycker!) :)
  34. 17
    ammar och ger tillägg.. utan någon som helst bestämd planering kring det hela.
    Jolin verkade inte nöjd utan ammade och ammade och ammade hela dagarna, så när hon var 4,5 vecka (hon är 7v nu) började vi ge henne tillägg. Nu får hon ca 150 ml tillägg/dag och resten ammar hon. Och hon verkar mycket nöjdare så, så jag känner att det är helt rätt för oss (oavsett vad min mormor tycker!) :)
  35. mor till nea och xerxes
    #18

    här ammas

    det för fullt. Jaghar inte givit något tillägg ännu. Dock har min man givit bröstmjölk på flaska flera gånger och det går jättebra.
  36. 18
    här ammas det för fullt. Jaghar inte givit något tillägg ännu. Dock har min man givit bröstmjölk på flaska flera gånger och det går jättebra.
  37. Medlem sedan
    Jan 2001
    #19

    Har aldrig ammat

    Måns fick ersättning och jag fick tabletter för att stoppa bröstmjölken när han var ett par timmar gammal.
  38. 19
    Har aldrig ammat Måns fick ersättning och jag fick tabletter för att stoppa bröstmjölken när han var ett par timmar gammal.
  39. Medlem sedan
    Jul 2004
    #20

    \"ska\"

    Det frågade jag mig själv och mina vänner på FL.. Är det fel på mig för att jag inte tycker om det? Men det visade sig att det inte var nåt fel på mig! ;) Jag (och jag menar bara att JAG) har börjat ge ersättning också och sen jag började med det så tycker jag faktiskt att det är riktigt mysigt de gånger jag ammar. Det tyckte jag inte (INTE!!) före... :) Ville bara säga att man inte _behöver_ tycka att det är trevligt och mysigt... :)
  40. 20
    \"ska\" Det frågade jag mig själv och mina vänner på FL.. Är det fel på mig för att jag inte tycker om det? Men det visade sig att det inte var nåt fel på mig! ;) Jag (och jag menar bara att JAG) har börjat ge ersättning också och sen jag började med det så tycker jag faktiskt att det är riktigt mysigt de gånger jag ammar. Det tyckte jag inte (INTE!!) före... :) Ville bara säga att man inte _behöver_ tycka att det är trevligt och mysigt... :)
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Nyfiken i en strut!
    By yeny in forum Provrörsbefruktning - IVF
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-15, 09:25
  2. Nyfiken i en strut
    By Glupp in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-04-09, 08:47
  3. Nyfiken i en strut!
    By Gunilla m 4 in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-01, 22:55
  4. nyfiken i en strut
    By bmw in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-03-08, 20:53
  5. Nyfiken i en strut!
    By Jenny m Molly in forum _0405 Majbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-11-10, 18:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar