Er värsta "självspridande" växt?
Hem & fritid
  1. Jenny zon 3-4
    #1

    Er värsta \"självspridande\" växt?

    Jag menar en sån växt som tar över rabatten fullständigt, och gör precis som den vill hur du än anstränger dig för att stoppa den ;)

    Min värsting är nog Praktlysing. Den är fin och blommar snällt hela sommaren, men FY vad den sprider sig och vilka ENORMA rötter den får! Suck... nån som vill ha några plantor i vår?? Jag har mer än nog!
  2. 1
    Er värsta \"självspridande\" växt? Jag menar en sån växt som tar över rabatten fullständigt, och gör precis som den vill hur du än anstränger dig för att stoppa den ;)

    Min värsting är nog Praktlysing. Den är fin och blommar snällt hela sommaren, men FY vad den sprider sig och vilka ENORMA rötter den får! Suck... nån som vill ha några plantor i vår?? Jag har mer än nog!
  3. Anonym
    #2

    Gullviva :-)

    Fast jag har egentligen ingenting emot den, men den växer verkligen överallt i vår trädgård på landet!
  4. 2
    Gullviva :-) Fast jag har egentligen ingenting emot den, men den växer verkligen överallt i vår trädgård på landet!
  5. Medlem sedan
    Apr 1999
    #3

    Min är snäll!

    Jag har praktlysing uppe mot skogen, den har stått sen förra ägarna och det är flera decennier sedan. Den vägrar sprida sig, jag skulle gärna ha fler där uppe mot skogen men det är liksom EN planta. Kanske för att vi mejade ner med gräsklipparen i många år tills vi ett år inte orkade klippa där (det hör inte till trädgården) och då kom det plötsligt upp praktlysing och irisar.

    Nu ska jag inte ha något gult i trädgården men den där får hänga med ett tag till.
  6. 3
    Min är snäll! Jag har praktlysing uppe mot skogen, den har stått sen förra ägarna och det är flera decennier sedan. Den vägrar sprida sig, jag skulle gärna ha fler där uppe mot skogen men det är liksom EN planta. Kanske för att vi mejade ner med gräsklipparen i många år tills vi ett år inte orkade klippa där (det hör inte till trädgården) och då kom det plötsligt upp praktlysing och irisar.

    Nu ska jag inte ha något gult i trädgården men den där får hänga med ett tag till.
  7. Jennie, zon 2-3
    #4

    Höstanemoner

    som trivs kan vara ett \"elände\", men de är ju så himla fina så jag skulle inte vilja vara utan dem.
    Har en sort som heter silvrig höstanemon och som trivs ypperligt i vår väldränerade jord. Den sprider sig med rotskott och nästlar sig in överallt.
    Varje vår hackar jag bort mängder med skott. Dock än så länge till glada grannars och bekantas förtjusning. De tar mer än gärna emot så många plantor de kan få.

    En \"fröare\" som håller på att ta över helt i en annan del av rabatten är den röda rudbeckian och den måste jag ta en fight med i vår. Har dock även i det fallet grannar som gärna tar emot plantor.

    / Jennie
  8. 4
    Höstanemoner som trivs kan vara ett \"elände\", men de är ju så himla fina så jag skulle inte vilja vara utan dem.
    Har en sort som heter silvrig höstanemon och som trivs ypperligt i vår väldränerade jord. Den sprider sig med rotskott och nästlar sig in överallt.
    Varje vår hackar jag bort mängder med skott. Dock än så länge till glada grannars och bekantas förtjusning. De tar mer än gärna emot så många plantor de kan få.

    En \"fröare\" som håller på att ta över helt i en annan del av rabatten är den röda rudbeckian och den måste jag ta en fight med i vår. Har dock även i det fallet grannar som gärna tar emot plantor.

    / Jennie
  9. Kiddan -18 dagar
    #5

    Beställde

    Kantnepeta från E-plant för några år sedan. Men det var inte kantnepeta som växte upp - det var någon form av anis. Denna gamla kryddväxt växte och växte och nästa år fanns miljontals nya småplantor i rabatten. Ett riktigt ogräs!
  10. 5
    Beställde Kantnepeta från E-plant för några år sedan. Men det var inte kantnepeta som växte upp - det var någon form av anis. Denna gamla kryddväxt växte och växte och nästa år fanns miljontals nya småplantor i rabatten. Ett riktigt ogräs!
  11. Erika m. 5 barn & k-stuga
    #6

    om jag bortser från kirskål

    så är det Kungsmynta(el oregano kallas lite olika)som frösår sig väldigt bra och gärna. En som börjar bli problem men som är vackert¨på våren är scilla men när den blommat ut är det blad överallt där jag vill sätta frön och små plantor. Jag har min praktlysing i ett skogsparti där den trivs lagom och är väldigt vacker.
  12. 6
    om jag bortser från kirskål så är det Kungsmynta(el oregano kallas lite olika)som frösår sig väldigt bra och gärna. En som börjar bli problem men som är vackert¨på våren är scilla men när den blommat ut är det blad överallt där jag vill sätta frön och små plantor. Jag har min praktlysing i ett skogsparti där den trivs lagom och är väldigt vacker.
  13. Jenny zon 3-4
    #7

    Åh den är fin!

    Den har jag funderat på att skaffa ett par år nu... men då kanske jag ska låta bli... så slipper jag slåss med fler växter som bara sprider sig och sprider sig och... *fniss* Nädå. Visst heter den \"Magnus\"? Den är uderbart vacker!
  14. 7
    Åh den är fin! Den har jag funderat på att skaffa ett par år nu... men då kanske jag ska låta bli... så slipper jag slåss med fler växter som bara sprider sig och sprider sig och... *fniss* Nädå. Visst heter den \"Magnus\"? Den är uderbart vacker!
  15. Jennie, zon 2-3
    #8

    Ja, Magnus

    är det!
    Jag skulle ändå rekommendera dem men ta till gott om utrymme och gå ut med renshackan några gånger per år.

    Här finns en bild på mina, http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2/full/3490_1108820908_100_0008.jpg

    Hälften borde (enligt planen) egentligen inte finnas men när man ser den här synen så är det svårt att gå lös med spaden. Busken bakom skulle nog dock bli glad om jag gjorde det ;-)
    Höstanemonerna skymtas lite längra bak åt höger (hos mina föräldrar i zon 3-4 är dessa inte alls lika expansiva som hos mig).

    / Jennie
  16. 8
    Ja, Magnus är det!
    Jag skulle ändå rekommendera dem men ta till gott om utrymme och gå ut med renshackan några gånger per år.

    Här finns en bild på mina, http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2/full/3490_1108820908_100_0008.jpg

    Hälften borde (enligt planen) egentligen inte finnas men när man ser den här synen så är det svårt att gå lös med spaden. Busken bakom skulle nog dock bli glad om jag gjorde det ;-)
    Höstanemonerna skymtas lite längra bak åt höger (hos mina föräldrar i zon 3-4 är dessa inte alls lika expansiva som hos mig).

    / Jennie
  17. Medlem sedan
    Feb 2003
    #9

    \"Trädgårdssippa\"

    Liknar jättevitsippor. De borde ha satt en stor varninsflagga på plantan när jag köpte den för att den skulle växa i ett hörn av rabatten - HA! nu växer den överallt och jag är lika elak mot den varje år! Puh!
    Sedan har jag lupiner överallt också - ofrivliigt, och de får så långa tjocka rötter fast plantorna är små,ett riktigt elände att bli av med. Fast just nu säger jag som mumintrollet \"nu växer där bara snö\".
  18. 9
    \"Trädgårdssippa\" Liknar jättevitsippor. De borde ha satt en stor varninsflagga på plantan när jag köpte den för att den skulle växa i ett hörn av rabatten - HA! nu växer den överallt och jag är lika elak mot den varje år! Puh!
    Sedan har jag lupiner överallt också - ofrivliigt, och de får så långa tjocka rötter fast plantorna är små,ett riktigt elände att bli av med. Fast just nu säger jag som mumintrollet \"nu växer där bara snö\".
  19. Medlem sedan
    May 2000
    #10

    Citronmeliss

    är den värsta planta jag har. Tyvärr försökte jag flytta den en gång, så nu har jag den på 2 ställen. Omöjlig att bli av med, och jorgubbarna har en tusch av citronsmak där jag har både citronmelis och jordgubbar.

    Skall ta en fight i år igen med att försöka få bort dem.
  20. 10
    Citronmeliss är den värsta planta jag har. Tyvärr försökte jag flytta den en gång, så nu har jag den på 2 ställen. Omöjlig att bli av med, och jorgubbarna har en tusch av citronsmak där jag har både citronmelis och jordgubbar.

    Skall ta en fight i år igen med att försöka få bort dem.
  21. Medlem sedan
    Nov 2004
    #11

    Thalictrum!

    Min underbart vackra Thalictrum sprider sig som en våreld i rabatten, men i år ska jag ta alla småplantor o sätta i kruka o ge bort till dom som vill ha. Den är så vacker. *älskar*
  22. 11
    Thalictrum! Min underbart vackra Thalictrum sprider sig som en våreld i rabatten, men i år ska jag ta alla småplantor o sätta i kruka o ge bort till dom som vill ha. Den är så vacker. *älskar*
  23. Medlem sedan
    Sep 2002
    #12

    Å är de så tacksamma?

    Jag vill jättejättegärna ha såna. Då ska jag köpa dem om du säger att de sprider sig så bra :)
  24. 12
    Å är de så tacksamma? Jag vill jättejättegärna ha såna. Då ska jag köpa dem om du säger att de sprider sig så bra :)
  25. Medlem sedan
    Sep 2002
    #13

    Älskar google

    där man kan söka på bilder och se vad det är för blommor ni snackar om :)

    Höstanemon är vekrligen vacker. Köper man dem som planta eller frösås de?
  26. 13
    Älskar google där man kan söka på bilder och se vad det är för blommor ni snackar om :)

    Höstanemon är vekrligen vacker. Köper man dem som planta eller frösås de?
  27. Medlem sedan
    Feb 2003
    #14

    Tacksamma eller hemska??

    var försiktig och tänk noga över vilken rabatt de ska få! På några år har de totalt tagit över rabatten, på 2(!) plantor. Jag skulle ha gått hårdare åt dem om de inte hade blandat sig med mina älskade jätteblåklockor som gärna får ta över rabatten!
    Lycka till!
  28. 14
    Tacksamma eller hemska?? var försiktig och tänk noga över vilken rabatt de ska få! På några år har de totalt tagit över rabatten, på 2(!) plantor. Jag skulle ha gått hårdare åt dem om de inte hade blandat sig med mina älskade jätteblåklockor som gärna får ta över rabatten!
    Lycka till!
  29. Jennie, zon 2-3
    #15

    Jag har köpt

    mina som plantor men de sprids ju även med frö så det borde dock gå att så, men jag har aldrig sett frön ute i handeln.
    Höstanemoner bör planteras på våren pga att de ogillar stående fukt och därför kan ha svårt att klara höstplantering.

    Förutom att höstanemonerna är vackra så gillar jag dem pga att de blommar så länge. Jag har en vit sort som börjar blomma ungefär i slutet av juli och sedan blommar tills frosten har nupit till ordentligt. Hos oss i Stockholm innebär det oftast att de står sig fina in i november.

    / Jennie
  30. 15
    Jag har köpt mina som plantor men de sprids ju även med frö så det borde dock gå att så, men jag har aldrig sett frön ute i handeln.
    Höstanemoner bör planteras på våren pga att de ogillar stående fukt och därför kan ha svårt att klara höstplantering.

    Förutom att höstanemonerna är vackra så gillar jag dem pga att de blommar så länge. Jag har en vit sort som börjar blomma ungefär i slutet av juli och sedan blommar tills frosten har nupit till ordentligt. Hos oss i Stockholm innebär det oftast att de står sig fina in i november.

    / Jennie
  31. Medlem sedan
    May 2002
    #16

    mynta!!!

    Plantera ALDRIg utan att sätta den i en hink (med hål i botten) som du gräver ner! Hela min kryddträdgård är fylld av mynta. Jag fick tipset om hinken lite för sent...
  32. 16
    mynta!!! Plantera ALDRIg utan att sätta den i en hink (med hål i botten) som du gräver ner! Hela min kryddträdgård är fylld av mynta. Jag fick tipset om hinken lite för sent...
  33. Medlem sedan
    Feb 2005
    #17

    Håller med...

    praktlysing och såpnejlika är bara värst. Visst kan de vara fina, men inte i hela rabatten. Tror att det är såpnejlikan som har rosa rötter, och det får inte finnas kvar en enda liten bit, för då kommer det nya. Usch :-(
  34. 17
    Håller med... praktlysing och såpnejlika är bara värst. Visst kan de vara fina, men inte i hela rabatten. Tror att det är såpnejlikan som har rosa rötter, och det får inte finnas kvar en enda liten bit, för då kommer det nya. Usch :-(
  35. Medlem sedan
    Feb 1998
    #18

    Bergklint

    hur jag än gräver försvinner den aldrig.
    Jacobs stege är också en blomma jag hittar överallt i rabatten men de småplantorna är lätta att ta för ogräs på våren så de är inte så besvärliga.
  36. 18
    Bergklint hur jag än gräver försvinner den aldrig.
    Jacobs stege är också en blomma jag hittar överallt i rabatten men de småplantorna är lätta att ta för ogräs på våren så de är inte så besvärliga.
  37. Medlem sedan
    Sep 2000
    #19

    Här med!

    Det går ju inte ens att använda den förutom precis i början av sommaren, för sen är ju bladen som eklöv...
  38. 19
    Här med! Det går ju inte ens att använda den förutom precis i början av sommaren, för sen är ju bladen som eklöv...
  39. Medlem sedan
    Oct 1999
    #20

    haha!

    Vi tog bort ett potqaisland som det även växte tom med citronmeliss i. Varje gång vi nu klipper gräset där landet funnits så luktar det citron!
  40. 20
    haha! Vi tog bort ett potqaisland som det även växte tom med citronmeliss i. Varje gång vi nu klipper gräset där landet funnits så luktar det citron!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Vad är det här för växt
    By Anja- in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-17, 21:32
  2. Växt
    By Carina&Hugo i Ty in forum Missfall
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-30, 18:02
  3. växt!
    By Nenneb in forum _0711 Novemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-26, 09:29
  4. fy vad hon växt
    By Linda m. 4 barn in forum Småbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-08, 11:24
  5. SF som ej växt...
    By Working Girl in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-28, 09:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar