Uppsamlingsenkät!
_0602 Februaribarn
  1. sarah,maxen03 o bäbis v37
    #1

    Uppsamlingsenkät!

    Okej tjejer vi närmar oss på allvar dagen F som i förlossning. Några av oss har tom redan fått sina små underverk. Så vad minns vi då av graviditeten och vad tror vi om framtiden ?

    1. Kommer du ihåg hur du fick reda på att du var gravid med denna bebis?

    2. Var det planerat?

    3. Hur långt gången var du när du fick reda på det?

    4. Vilka var de starkaste graviditetssymtomen den första tiden?

    5. Hur var det första gången du fick se bebisen på VUL alt UL?

    6. Några särskilda begär efter något alldeles speciellt i mat eller luktväg?

    7. Minns du när du kände första rörelserna? KOmmer du ihåg när det var?

    8. Har du varit nöjd med din BM under graviditeten?

    9. Har du fört dagbok över graviditeten?

    10. Har du haft foglossning? När började det?

    11. Vad har varit bäst resp sämst med denna graviditet?

    12. Har du haft förvärkar? Från vilken vecka ungefär?

    13. Har du handlat/ordnat färdigt mycket till bebisen eller är du skrockfull och vågar inte fixa så mycket innan?

    14. Tror du att du plussar eller föder tidigare än bf?

    15. Tror du på liten eller stor bebis? ELler kanske mittemellan?

    16Vilken sak får du absolut inte glömma att ha med dej till BB?

    17. Har ni bestämt namn?

    18. Var ska er bebis sova på nätterna?

    19. Har ni ordnat vagn?

    19. Ska du anävnda sjal?

    20. Vill du amma?

    Något du vill tilägga ochsärskilt berätta om?
  2. 1
    Uppsamlingsenkät! Okej tjejer vi närmar oss på allvar dagen F som i förlossning. Några av oss har tom redan fått sina små underverk. Så vad minns vi då av graviditeten och vad tror vi om framtiden ?

    1. Kommer du ihåg hur du fick reda på att du var gravid med denna bebis?

    2. Var det planerat?

    3. Hur långt gången var du när du fick reda på det?

    4. Vilka var de starkaste graviditetssymtomen den första tiden?

    5. Hur var det första gången du fick se bebisen på VUL alt UL?

    6. Några särskilda begär efter något alldeles speciellt i mat eller luktväg?

    7. Minns du när du kände första rörelserna? KOmmer du ihåg när det var?

    8. Har du varit nöjd med din BM under graviditeten?

    9. Har du fört dagbok över graviditeten?

    10. Har du haft foglossning? När började det?

    11. Vad har varit bäst resp sämst med denna graviditet?

    12. Har du haft förvärkar? Från vilken vecka ungefär?

    13. Har du handlat/ordnat färdigt mycket till bebisen eller är du skrockfull och vågar inte fixa så mycket innan?

    14. Tror du att du plussar eller föder tidigare än bf?

    15. Tror du på liten eller stor bebis? ELler kanske mittemellan?

    16Vilken sak får du absolut inte glömma att ha med dej till BB?

    17. Har ni bestämt namn?

    18. Var ska er bebis sova på nätterna?

    19. Har ni ordnat vagn?

    19. Ska du anävnda sjal?

    20. Vill du amma?

    Något du vill tilägga ochsärskilt berätta om?
  3. sarah,maxen03 o bäbis v37
    #2

    Jag svarar

    1. Kommer du ihåg hur du fick reda på att du var gravid med denna bebis?
    Ja. Om jag nu inte minns helt fel så köpte jag ett test och gjorde det inne på bibblan i stan för jag kunde inte vänta tills jag kom hem... Eller så var detta andra testet och jag hade gjort ett som blev svagtsvagt hemma dan innan. Hjälp vad dåligt minne jag har! Fint väder var det iaf, jag minns jag stoppade testet i väskan och sen stod jag i ett gathörn och kollade och kollade igen för att se så det verkligen var sant.

    2. Var det planerat?
    Nja. Vi hade pratat lite löst om det men det var inget spikat utan just den gången var det nog lite slarv som gjorde att det blev bebis. SÅ varken eller.

    3. Hur långt gången var du när du fick reda på det?
    Kan väl ha varit i femte veckan

    4. Vilka var de starkaste graviditetssymtomen den första tiden?
    Så ILLAMÅENDE och så trööööööött

    5. Hur var det första gången du fick se bebisen på VUL alt UL?
    Det var på rutinUL:et. Det är en så fantastisk upplevelse, svårt att fatta att den lilla varelsen på skärmen bor i ens mage. Tyvärr var BM hastig och stressad så vi fick inte se så mycket :(

    6. Några särskilda begär efter något alldeles speciellt i mat eller luktväg?
    Det har pendlat. Ett tag var det räkostmackor, ett tag äpplen, sen popcorn, just nu är det kolhyderatrik mat jag är sugen på. Pasta, ris, bröd godis... Men det som varit stående genom gravisiteten är kall läsk eller juice eller isglass (alla dessa har kunnat dämpa illamåendet lite grann...)

    7. Minns du när du kände första rörelserna? KOmmer du ihåg när det var? Nej jag minns inte! Det är så dåligt men jag gör faktiskt inte det... Nån gång runt v 16 tror jag...

    8. Har du varit nöjd med din BM under graviditeten?
    Ja! Hon är en klippa, ett megastöd, hur go som helst.

    9. Har du fört dagbok över graviditeten?
    Nej tyvärr. Jag önskar att jag gjort det nu. SPeciellt som minnet är superdåligt. Kanske ska börja nu så man är igång när bebis föds?

    10. Har du haft foglossning? När började det?
    Ja. Det började rätt tidigt efter v 20 nån gång men har gått i perioder. Just nu är det grymt dock

    11. Vad har varit bäst resp sämst med denna graviditet? Bäst är bara känslan att ändå få uppleva detta att en ny människa växer och rör sig inuti i en. Sämst.... Jag har mått rätt psykiskt dåligt under graviditeten vilket inte har med gravi. i sig att göra men det har ju pajjat en del... Men annars detta eviga eviga eviga illamående. Och den outärdliga oron som dök upp nu på slutet.

    12. Har du haft förvärkar? Från vilken vecka ungefär?
    Ja. Mycket sammandragningar redan i mitten av gravi. Nu sen v 34 nånting så har jag rejäla förvärkar.

    13. Har du handlat/ordnat färdigt mycket till bebisen eller är du skrockfull och vågar inte fixa så mycket innan?
    Ja. Denna gång satte jag mig över skrockfullheten och har ordnat och donat för att kunna njuta av den mysiga och förväntansfulla känsla det är att ordna för sitt kommande barn!

    14. Tror du att du plussar eller föder tidigare än bf?
    Jag vill ju föda innan, villvillvill. Men tror det blir efter....

    15. Tror du på liten eller stor bebis? ELler kanske mittemellan? Tja BM säger liten och jag är inte så stor. Men sen tror jag att jag komemr plussa så runt 3,6-3,7. Räknas det som mittemellan?

    16Vilken sak får du absolut inte glömma att ha med dej till BB? KAMERAN med laddat batteri och tomt minneskort! Samt första lilla dressen bebis ska ha på sej.

    17. Har ni bestämt namn?
    Flicknamn ja - Amélie pojknamn nej men ev vilhelm eller samuel

    18. Var ska er bebis sova på nätterna?
    I vårt sovrum. I vagga eller mellan oss.

    19. Har ni ordnat vagn?
    Japp. Har ju kvar den gamla sen max (emmaljunga, classic tror jag. svart med grått och blått rutnät) men ocks´å köpt en begagnadsyskonvagn, en EMmaljunga Canon Two, svart

    19. Ska du anävnda sjal?
    Japp tänkte testa det denna gång. Har en moby wrap

    20. Vill du amma?
    Ja

    Något du vill tilägga och särskilt berätta om? Hmm nä är nog rätt nöjd så här:)
  4. 2
    Jag svarar 1. Kommer du ihåg hur du fick reda på att du var gravid med denna bebis?
    Ja. Om jag nu inte minns helt fel så köpte jag ett test och gjorde det inne på bibblan i stan för jag kunde inte vänta tills jag kom hem... Eller så var detta andra testet och jag hade gjort ett som blev svagtsvagt hemma dan innan. Hjälp vad dåligt minne jag har! Fint väder var det iaf, jag minns jag stoppade testet i väskan och sen stod jag i ett gathörn och kollade och kollade igen för att se så det verkligen var sant.

    2. Var det planerat?
    Nja. Vi hade pratat lite löst om det men det var inget spikat utan just den gången var det nog lite slarv som gjorde att det blev bebis. SÅ varken eller.

    3. Hur långt gången var du när du fick reda på det?
    Kan väl ha varit i femte veckan

    4. Vilka var de starkaste graviditetssymtomen den första tiden?
    Så ILLAMÅENDE och så trööööööött

    5. Hur var det första gången du fick se bebisen på VUL alt UL?
    Det var på rutinUL:et. Det är en så fantastisk upplevelse, svårt att fatta att den lilla varelsen på skärmen bor i ens mage. Tyvärr var BM hastig och stressad så vi fick inte se så mycket :(

    6. Några särskilda begär efter något alldeles speciellt i mat eller luktväg?
    Det har pendlat. Ett tag var det räkostmackor, ett tag äpplen, sen popcorn, just nu är det kolhyderatrik mat jag är sugen på. Pasta, ris, bröd godis... Men det som varit stående genom gravisiteten är kall läsk eller juice eller isglass (alla dessa har kunnat dämpa illamåendet lite grann...)

    7. Minns du när du kände första rörelserna? KOmmer du ihåg när det var? Nej jag minns inte! Det är så dåligt men jag gör faktiskt inte det... Nån gång runt v 16 tror jag...

    8. Har du varit nöjd med din BM under graviditeten?
    Ja! Hon är en klippa, ett megastöd, hur go som helst.

    9. Har du fört dagbok över graviditeten?
    Nej tyvärr. Jag önskar att jag gjort det nu. SPeciellt som minnet är superdåligt. Kanske ska börja nu så man är igång när bebis föds?

    10. Har du haft foglossning? När började det?
    Ja. Det började rätt tidigt efter v 20 nån gång men har gått i perioder. Just nu är det grymt dock

    11. Vad har varit bäst resp sämst med denna graviditet? Bäst är bara känslan att ändå få uppleva detta att en ny människa växer och rör sig inuti i en. Sämst.... Jag har mått rätt psykiskt dåligt under graviditeten vilket inte har med gravi. i sig att göra men det har ju pajjat en del... Men annars detta eviga eviga eviga illamående. Och den outärdliga oron som dök upp nu på slutet.

    12. Har du haft förvärkar? Från vilken vecka ungefär?
    Ja. Mycket sammandragningar redan i mitten av gravi. Nu sen v 34 nånting så har jag rejäla förvärkar.

    13. Har du handlat/ordnat färdigt mycket till bebisen eller är du skrockfull och vågar inte fixa så mycket innan?
    Ja. Denna gång satte jag mig över skrockfullheten och har ordnat och donat för att kunna njuta av den mysiga och förväntansfulla känsla det är att ordna för sitt kommande barn!

    14. Tror du att du plussar eller föder tidigare än bf?
    Jag vill ju föda innan, villvillvill. Men tror det blir efter....

    15. Tror du på liten eller stor bebis? ELler kanske mittemellan? Tja BM säger liten och jag är inte så stor. Men sen tror jag att jag komemr plussa så runt 3,6-3,7. Räknas det som mittemellan?

    16Vilken sak får du absolut inte glömma att ha med dej till BB? KAMERAN med laddat batteri och tomt minneskort! Samt första lilla dressen bebis ska ha på sej.

    17. Har ni bestämt namn?
    Flicknamn ja - Amélie pojknamn nej men ev vilhelm eller samuel

    18. Var ska er bebis sova på nätterna?
    I vårt sovrum. I vagga eller mellan oss.

    19. Har ni ordnat vagn?
    Japp. Har ju kvar den gamla sen max (emmaljunga, classic tror jag. svart med grått och blått rutnät) men ocks´å köpt en begagnadsyskonvagn, en EMmaljunga Canon Two, svart

    19. Ska du anävnda sjal?
    Japp tänkte testa det denna gång. Har en moby wrap

    20. Vill du amma?
    Ja

    Något du vill tilägga och särskilt berätta om? Hmm nä är nog rätt nöjd så här:)
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3

    Jenny U svarar

    1. Kommer du ihåg hur du fick reda på att du var gravid med denna bebis?
    - Gjorde ett gravtest när jag var sen, kände det på mig

    2. Var det planerat?
    - Ganska så, hade tagit ut P-staven i april och haft en mens, var dock inte beredd på att det skulle gå så fort

    3. Hur långt gången var du när du fick reda på det?
    - v5 kanske

    4. Vilka var de starkaste graviditetssymtomen den första tiden?
    - Känslan i magen, att det inte var som vanligt, och sedan trötthet och illamående förstås

    5. Hur var det första gången du fick se bebisen på VUL alt UL?
    - Det var i v12 och det var lite häftigt. En liten tår rann ofrivilligt ur ögonvrån

    6. Några särskilda begär efter något alldeles speciellt i mat eller luktväg?
    - Juice har jag suktat efter hela graviditeten, vilket inte är så bra i kombination med min halsbränna. Annars mat i största allmänhet, är hungrig jämt!

    7. Minns du när du kände första rörelserna? KOmmer du ihåg när det var?
    - v14 ungefär, kommer inte ihåg exakt vart jag befann mig

    8. Har du varit nöjd med din BM under graviditeten?
    - Ja, samma som förra gången

    9. Har du fört dagbok över graviditeten?
    - Nej

    10. Har du haft foglossning? När började det?
    - Nej

    11. Vad har varit bäst resp sämst med denna graviditet?
    - Sämst att jag mått såpass mycket sämre än förra gången, allt har liksom varit värre än första gången. Bäst att tiden gått så fort!

    12. Har du haft förvärkar? Från vilken vecka ungefär?
    - Blev sjukskriven för det i november då jag var i v26

    13. Har du handlat/ordnat färdigt mycket till bebisen eller är du skrockfull och vågar inte fixa så mycket innan?
    - Hade ju ganska mycket eftersom jag har en son redan, det som behövde kompletteras är redan klart. Skönt att slippa tänka på det!

    14. Tror du att du plussar eller föder tidigare än bf?
    - Jag ska ju snittas 11 dagar före BF så det blir tidigare

    15. Tror du på liten eller stor bebis? ELler kanske mittemellan?
    - Liten, dels för att tillväxt-UL säger så och för att föder för tidigt

    16 Vilken sak får du absolut inte glömma att ha med dej till BB?
    - Innetofflor!

    17. Har ni bestämt namn?
    - Vi är inte överens, men jag känner att min mans förslag hjärntvättat mig mer och mer. Antagligen blir det hans förslag!

    18. Var ska er bebis sova på nätterna?
    - I spjälsäng bredvid min säng hade jag tänkt. Det funkade bra med Victor

    19. Har ni ordnat vagn?
    - Har 3 vagnar hemma nu, dels en sittvagn med mjuklift till bäbisen som Victor hade, sen en syskonvagn och sedan har vi ju Victors Brio Race också som jag misstänker kommer bli ganska sparsamt använd from nu

    19. Ska du anävnda sjal?
    - Nej

    20. Vill du amma?
    - Absolut! En av de saker jag ser fram emot mest, det är så mysigt!

    Något du vill tilägga ochsärskilt berätta om?
  6. 3
    Jenny U svarar 1. Kommer du ihåg hur du fick reda på att du var gravid med denna bebis?
    - Gjorde ett gravtest när jag var sen, kände det på mig

    2. Var det planerat?
    - Ganska så, hade tagit ut P-staven i april och haft en mens, var dock inte beredd på att det skulle gå så fort

    3. Hur långt gången var du när du fick reda på det?
    - v5 kanske

    4. Vilka var de starkaste graviditetssymtomen den första tiden?
    - Känslan i magen, att det inte var som vanligt, och sedan trötthet och illamående förstås

    5. Hur var det första gången du fick se bebisen på VUL alt UL?
    - Det var i v12 och det var lite häftigt. En liten tår rann ofrivilligt ur ögonvrån

    6. Några särskilda begär efter något alldeles speciellt i mat eller luktväg?
    - Juice har jag suktat efter hela graviditeten, vilket inte är så bra i kombination med min halsbränna. Annars mat i största allmänhet, är hungrig jämt!

    7. Minns du när du kände första rörelserna? KOmmer du ihåg när det var?
    - v14 ungefär, kommer inte ihåg exakt vart jag befann mig

    8. Har du varit nöjd med din BM under graviditeten?
    - Ja, samma som förra gången

    9. Har du fört dagbok över graviditeten?
    - Nej

    10. Har du haft foglossning? När började det?
    - Nej

    11. Vad har varit bäst resp sämst med denna graviditet?
    - Sämst att jag mått såpass mycket sämre än förra gången, allt har liksom varit värre än första gången. Bäst att tiden gått så fort!

    12. Har du haft förvärkar? Från vilken vecka ungefär?
    - Blev sjukskriven för det i november då jag var i v26

    13. Har du handlat/ordnat färdigt mycket till bebisen eller är du skrockfull och vågar inte fixa så mycket innan?
    - Hade ju ganska mycket eftersom jag har en son redan, det som behövde kompletteras är redan klart. Skönt att slippa tänka på det!

    14. Tror du att du plussar eller föder tidigare än bf?
    - Jag ska ju snittas 11 dagar före BF så det blir tidigare

    15. Tror du på liten eller stor bebis? ELler kanske mittemellan?
    - Liten, dels för att tillväxt-UL säger så och för att föder för tidigt

    16 Vilken sak får du absolut inte glömma att ha med dej till BB?
    - Innetofflor!

    17. Har ni bestämt namn?
    - Vi är inte överens, men jag känner att min mans förslag hjärntvättat mig mer och mer. Antagligen blir det hans förslag!

    18. Var ska er bebis sova på nätterna?
    - I spjälsäng bredvid min säng hade jag tänkt. Det funkade bra med Victor

    19. Har ni ordnat vagn?
    - Har 3 vagnar hemma nu, dels en sittvagn med mjuklift till bäbisen som Victor hade, sen en syskonvagn och sedan har vi ju Victors Brio Race också som jag misstänker kommer bli ganska sparsamt använd from nu

    19. Ska du anävnda sjal?
    - Nej

    20. Vill du amma?
    - Absolut! En av de saker jag ser fram emot mest, det är så mysigt!

    Något du vill tilägga ochsärskilt berätta om?
  7. Medlem sedan
    Dec 2003
    #4

    Annas svar:

    1. Kommer du ihåg hur du fick reda på att du var gravid med denna bebis?
    - Ja. Det var torsdagen den 12 maj 2005. Jag skulle haft mens samma dag men testade positivt samma kväll.

    2. Var det planerat?
    - JA!

    3. Hur långt gången var du när du fick reda på det?
    - Vad blir det 2v? Skulle haft mens samma dag.

    4. Vilka var de starkaste graviditetssymtomen den första tiden?
    - Halsbränna och lite illamående.

    5. Hur var det första gången du fick se bebisen på VUL alt UL?
    - Lika häftigt som med Isak. Blev rörd och grät lite har jag för mig. :)

    6. Några särskilda begär efter något alldeles speciellt i mat eller luktväg?
    - Inget kött fram till efter sommaren. Grillat smakade urk i somras till makens stora sorg. :) Älskade banan milkshakes och gillar nu mycket smoothies med hallon och vanlijyogurt. Fil med flingor (frostis) och Samoa yougurt är också smaskens. :)

    7. Minns du när du kände första rörelserna? KOmmer du ihåg när det var?
    - Inte på rak arm. Men ´minns att det kändes som bubblor i magen. Med Isak var det mer som fiskstjärt.

    8. Har du varit nöjd med din BM under graviditeten?
    - JA.

    9. Har du fört dagbok över graviditeten?
    - Ja samma sort som med storebror (Med magen i vädret). Dock inte riktigt lika ofta och noggrant. Skäms. :)

    10. Har du haft foglossning? När började det?
    - Om. Allt för tidigt den här gången.

    11. Vad har varit bäst resp sämst med denna graviditet?
    - Sämst, foglossningen. Bäst, Väntan på lillebror.

    12. Har du haft förvärkar? Från vilken vecka ungefär?
    - Ja, ganska tidigt den här gången.

    13. Har du handlat/ordnat färdigt mycket till bebisen eller är du skrockfull och vågar inte fixa så mycket innan?
    - Jodå vi är nog klara. Blir kanske lite småsaker sedan men det mesta har vi.

    14. Tror du att du plussar eller föder tidigare än bf?
    - Jag plussar nog, tyvärr. Men optimisten i mig tror ju såklart på tidigare. :) Har bara en dryg vecka kvar.

    15. Tror du på liten eller stor bebis? ELler kanske mittemellan?
    - Mittimellan hoppas jag. Får se i morgon. Storebror var stor så jag hoppas så klart på mindre. Av magens storlek att dömma så blir han mindre.

    16. Vilken sak får du absolut inte glömma att ha med dej till BB?
    - MVC journalen, BB väskan. :) (där fick jag väll med allt eftersom det ska ligga i väskan då. ;))

    17. Har ni bestämt namn?
    - Nja, till 95% säkert.

    18. Var ska er bebis sova på nätterna?
    - I sin spjälsäng inne hos oss. Och i vår säng antar jag då jag ammar. :)

    19. Har ni ordnat vagn?
    - Ja, dels storebror gamla men även en ny/begagnad syskonvagn, Phil & Teds.

    19. Ska du anävnda sjal?
    - JA! Har tom köpt en ny, Moby Wrap. Har en Bära barn sedan tidigare och en hemmasydd långsjal.

    20. Vill du amma?
    - JA!

    Något du vill tilägga och särskilt berätta om?
  8. 4
    Annas svar: 1. Kommer du ihåg hur du fick reda på att du var gravid med denna bebis?
    - Ja. Det var torsdagen den 12 maj 2005. Jag skulle haft mens samma dag men testade positivt samma kväll.

    2. Var det planerat?
    - JA!

    3. Hur långt gången var du när du fick reda på det?
    - Vad blir det 2v? Skulle haft mens samma dag.

    4. Vilka var de starkaste graviditetssymtomen den första tiden?
    - Halsbränna och lite illamående.

    5. Hur var det första gången du fick se bebisen på VUL alt UL?
    - Lika häftigt som med Isak. Blev rörd och grät lite har jag för mig. :)

    6. Några särskilda begär efter något alldeles speciellt i mat eller luktväg?
    - Inget kött fram till efter sommaren. Grillat smakade urk i somras till makens stora sorg. :) Älskade banan milkshakes och gillar nu mycket smoothies med hallon och vanlijyogurt. Fil med flingor (frostis) och Samoa yougurt är också smaskens. :)

    7. Minns du när du kände första rörelserna? KOmmer du ihåg när det var?
    - Inte på rak arm. Men ´minns att det kändes som bubblor i magen. Med Isak var det mer som fiskstjärt.

    8. Har du varit nöjd med din BM under graviditeten?
    - JA.

    9. Har du fört dagbok över graviditeten?
    - Ja samma sort som med storebror (Med magen i vädret). Dock inte riktigt lika ofta och noggrant. Skäms. :)

    10. Har du haft foglossning? När började det?
    - Om. Allt för tidigt den här gången.

    11. Vad har varit bäst resp sämst med denna graviditet?
    - Sämst, foglossningen. Bäst, Väntan på lillebror.

    12. Har du haft förvärkar? Från vilken vecka ungefär?
    - Ja, ganska tidigt den här gången.

    13. Har du handlat/ordnat färdigt mycket till bebisen eller är du skrockfull och vågar inte fixa så mycket innan?
    - Jodå vi är nog klara. Blir kanske lite småsaker sedan men det mesta har vi.

    14. Tror du att du plussar eller föder tidigare än bf?
    - Jag plussar nog, tyvärr. Men optimisten i mig tror ju såklart på tidigare. :) Har bara en dryg vecka kvar.

    15. Tror du på liten eller stor bebis? ELler kanske mittemellan?
    - Mittimellan hoppas jag. Får se i morgon. Storebror var stor så jag hoppas så klart på mindre. Av magens storlek att dömma så blir han mindre.

    16. Vilken sak får du absolut inte glömma att ha med dej till BB?
    - MVC journalen, BB väskan. :) (där fick jag väll med allt eftersom det ska ligga i väskan då. ;))

    17. Har ni bestämt namn?
    - Nja, till 95% säkert.

    18. Var ska er bebis sova på nätterna?
    - I sin spjälsäng inne hos oss. Och i vår säng antar jag då jag ammar. :)

    19. Har ni ordnat vagn?
    - Ja, dels storebror gamla men även en ny/begagnad syskonvagn, Phil & Teds.

    19. Ska du anävnda sjal?
    - JA! Har tom köpt en ny, Moby Wrap. Har en Bära barn sedan tidigare och en hemmasydd långsjal.

    20. Vill du amma?
    - JA!

    Något du vill tilägga och särskilt berätta om?
  9. Medlem sedan
    Mar 2002
    #5

    Catharinas svar

    1. Kommer du ihåg hur du fick reda på att du var gravid med denna bebis?
    ::: Hur skulle jag kunna glömma!? Klev upp på morgonen, samma dag vi skulle gifta oss. Gick med skakiga ben in på toa - inget blod! Lite hoppfull. Kissade i en burk, doppade testet och la det plant. Såg ingenting först, och hoppet sjönk. Men sen kom där en skugga, som blev tydligare & tydligare! Blev helt sprallig i kroppen, rusade in till Per & grät! Lyckades hulka fram att jag var GLAD, inte ledsen. Det var liksom bara för bra för att vara sant :-)

    2. Var det planerat?
    ::: Absolut, in i minsta detalj med ägglossningstest & så :-D

    3. Hur långt gången var du när du fick reda på det?
    ::: Enl ÄL 4 fulla veckor, enl UL v 3+5

    4. Vilka var de starkaste graviditetssymtomen den första tiden?
    ::: TRÖTTHET. Och en del illamående, men jag spydde inte. Sjösjuk/bakfull. Ömma bröst (redan då & fortfarande nu. Det har hållt i sig)

    5. Hur var det första gången du fick se bebisen på VUL alt UL?
    ::: Ren lycka! Fick se med UL i v.12 då läkaren skulle sjukskriva mig 25%. Han ville uppskatta så tiden stämde, hade ju inte varit på inskrivning ännu då.

    6. Några särskilda begär efter något alldeles speciellt i mat eller luktväg?
    ::: Det kommer & går. Hade en period med makaroner & brunsås. När jag väl bunkrat på mig så försvann suget *s*. Det var ganska tidigt. Nu varierar det från dag till dag. Ofta sugen på kall mjölk!

    7. Minns du när du kände första rörelserna? KOmmer du ihåg när det var?
    ::: Jag var i v.13. Har för mig att jag satt vid datorn när jag kunde förnimma ett litet fladdrande därinne. Kände sedan av henne dagligen några veckor, men kring 16-17 veckan slutade jag känna henne! Det gick nån vecka eller två, sedan kom hon igång igen. Tur det var UL i den perioden :-)

    8. Har du varit nöjd med din BM under graviditeten?
    ::: Ja, hon är underbar!

    9. Har du fört dagbok över graviditeten?
    ::: Jajamensan. Inte så aktivt alla gånger, men ändå.
    http://www.geocities.com/filur2006

    10. Har du haft foglossning? När började det?
    ::: Oja. Det började kring v.7-8. I v.12 klarade jag inte att jobba heltid längre utan blev sjukskriven 25%.

    11. Vad har varit bäst resp sämst med denna graviditet?
    ::: Bäst är ju hela grejen - ett litet barn! Små sparkar, gosig mage.
    Sämst: foglossningen, halsbrännan, sömnbristen... Men det är ju värt det sedan i slutänden :-)

    12. Har du haft förvärkar? Från vilken vecka ungefär?
    ::: En del sammandragningar, men inte jättesmärtsamma för det mesta. Vet inte riktigt när de började, några veckor sen

    13. Har du handlat/ordnat färdigt mycket till bebisen eller är du skrockfull och vågar inte fixa så mycket innan?
    ::: Inte skrockfull, vill ha allt klart. Så allt är klart & fixat nu tror jag!

    14. Tror du att du plussar eller föder tidigare än bf?
    ::: Tror jag får precis kring BF. Förhoppningsvis före... 1:an kom 3 dagar innan bf, 2:an dagen efter.

    15. Tror du på liten eller stor bebis? ELler kanske mittemellan?
    ::: Rätt så mittemellan denna gången. Då går jag iofs en del på sf-måttet & det ska man ju inte. Men jag är inte lika stor som sist. Ellen vägde 3980, Jonna 3585. Blir nog nånstans i mitten där. Fast på hemsidan har jag gissat 4200g, det var långt innan magmätningarna började på MVC :-)

    16.Vilken sak får du absolut inte glömma att ha med dej till BB?
    ::: Patientbricka, typ. Allt går ju att hämta efteråt, vi bor bara 2 mil bort och Per kommer ändå köra emellan med stora tjejerna.

    17. Har ni bestämt namn?
    ::: Nej. Men jag är så insnöad på Alva att det nog blir det. Maken är fortfarande övertygad om att det ligger en Viggo i min mage. Om han bara visste. Men jag är duktig & håller tyst :-)

    18. Var ska er bebis sova på nätterna?
    ::: Hos mig i stora sängen. Kanske att hon somnar i sin säng, men när det är amningsdags på natten kommer jag inte kliva upp, utan ligga ner & amma. Mysigast & enklast :)

    19. Har ni ordnat vagn?
    ::: Ja, hon ärver storasysters suveräna Teutonia. Tvättad & redo!

    19. Ska du anävnda sjal?
    ::: Ja, har köpt en MobyWrap

    20. Vill du amma?
    ::: Absolut!! Hoppas det funkar lika bra som med tjejerna. Hade lite strul innan mjölken rann till med ettan. Hon var för glupsk, när det inte kom direkt skrek hon bara & då var det omöjligt att få henne att suga rätt. Men det lossnade när mjölken rann till dag 3. Tvåan däremot sög helt perfekt bara en liten stund efter att hon kommit ut!
  10. 5
    Catharinas svar 1. Kommer du ihåg hur du fick reda på att du var gravid med denna bebis?
    ::: Hur skulle jag kunna glömma!? Klev upp på morgonen, samma dag vi skulle gifta oss. Gick med skakiga ben in på toa - inget blod! Lite hoppfull. Kissade i en burk, doppade testet och la det plant. Såg ingenting först, och hoppet sjönk. Men sen kom där en skugga, som blev tydligare & tydligare! Blev helt sprallig i kroppen, rusade in till Per & grät! Lyckades hulka fram att jag var GLAD, inte ledsen. Det var liksom bara för bra för att vara sant :-)

    2. Var det planerat?
    ::: Absolut, in i minsta detalj med ägglossningstest & så :-D

    3. Hur långt gången var du när du fick reda på det?
    ::: Enl ÄL 4 fulla veckor, enl UL v 3+5

    4. Vilka var de starkaste graviditetssymtomen den första tiden?
    ::: TRÖTTHET. Och en del illamående, men jag spydde inte. Sjösjuk/bakfull. Ömma bröst (redan då & fortfarande nu. Det har hållt i sig)

    5. Hur var det första gången du fick se bebisen på VUL alt UL?
    ::: Ren lycka! Fick se med UL i v.12 då läkaren skulle sjukskriva mig 25%. Han ville uppskatta så tiden stämde, hade ju inte varit på inskrivning ännu då.

    6. Några särskilda begär efter något alldeles speciellt i mat eller luktväg?
    ::: Det kommer & går. Hade en period med makaroner & brunsås. När jag väl bunkrat på mig så försvann suget *s*. Det var ganska tidigt. Nu varierar det från dag till dag. Ofta sugen på kall mjölk!

    7. Minns du när du kände första rörelserna? KOmmer du ihåg när det var?
    ::: Jag var i v.13. Har för mig att jag satt vid datorn när jag kunde förnimma ett litet fladdrande därinne. Kände sedan av henne dagligen några veckor, men kring 16-17 veckan slutade jag känna henne! Det gick nån vecka eller två, sedan kom hon igång igen. Tur det var UL i den perioden :-)

    8. Har du varit nöjd med din BM under graviditeten?
    ::: Ja, hon är underbar!

    9. Har du fört dagbok över graviditeten?
    ::: Jajamensan. Inte så aktivt alla gånger, men ändå.
    http://www.geocities.com/filur2006

    10. Har du haft foglossning? När började det?
    ::: Oja. Det började kring v.7-8. I v.12 klarade jag inte att jobba heltid längre utan blev sjukskriven 25%.

    11. Vad har varit bäst resp sämst med denna graviditet?
    ::: Bäst är ju hela grejen - ett litet barn! Små sparkar, gosig mage.
    Sämst: foglossningen, halsbrännan, sömnbristen... Men det är ju värt det sedan i slutänden :-)

    12. Har du haft förvärkar? Från vilken vecka ungefär?
    ::: En del sammandragningar, men inte jättesmärtsamma för det mesta. Vet inte riktigt när de började, några veckor sen

    13. Har du handlat/ordnat färdigt mycket till bebisen eller är du skrockfull och vågar inte fixa så mycket innan?
    ::: Inte skrockfull, vill ha allt klart. Så allt är klart & fixat nu tror jag!

    14. Tror du att du plussar eller föder tidigare än bf?
    ::: Tror jag får precis kring BF. Förhoppningsvis före... 1:an kom 3 dagar innan bf, 2:an dagen efter.

    15. Tror du på liten eller stor bebis? ELler kanske mittemellan?
    ::: Rätt så mittemellan denna gången. Då går jag iofs en del på sf-måttet & det ska man ju inte. Men jag är inte lika stor som sist. Ellen vägde 3980, Jonna 3585. Blir nog nånstans i mitten där. Fast på hemsidan har jag gissat 4200g, det var långt innan magmätningarna började på MVC :-)

    16.Vilken sak får du absolut inte glömma att ha med dej till BB?
    ::: Patientbricka, typ. Allt går ju att hämta efteråt, vi bor bara 2 mil bort och Per kommer ändå köra emellan med stora tjejerna.

    17. Har ni bestämt namn?
    ::: Nej. Men jag är så insnöad på Alva att det nog blir det. Maken är fortfarande övertygad om att det ligger en Viggo i min mage. Om han bara visste. Men jag är duktig & håller tyst :-)

    18. Var ska er bebis sova på nätterna?
    ::: Hos mig i stora sängen. Kanske att hon somnar i sin säng, men när det är amningsdags på natten kommer jag inte kliva upp, utan ligga ner & amma. Mysigast & enklast :)

    19. Har ni ordnat vagn?
    ::: Ja, hon ärver storasysters suveräna Teutonia. Tvättad & redo!

    19. Ska du anävnda sjal?
    ::: Ja, har köpt en MobyWrap

    20. Vill du amma?
    ::: Absolut!! Hoppas det funkar lika bra som med tjejerna. Hade lite strul innan mjölken rann till med ettan. Hon var för glupsk, när det inte kom direkt skrek hon bara & då var det omöjligt att få henne att suga rätt. Men det lossnade när mjölken rann till dag 3. Tvåan däremot sög helt perfekt bara en liten stund efter att hon kommit ut!
  11. Medlem sedan
    Apr 2002
    #6

    Malin skolkar och enkätar istället!

    1. Kommer du ihåg hur du fick reda på att du var gravid med denna bebis?
    - Japp! Jag började vara hungrig på kvällarna.....

    2. Var det planerat?
    - Nja, inte direkt, men väldigt välkommet ändå!

    3. Hur långt gången var du när du fick reda på det?
    - V.5/6

    4. Vilka var de starkaste graviditetssymtomen den första tiden?
    - Hungrig!!!!!

    5. Hur var det första gången du fick se bebisen på VUL alt UL?
    - Det var häftigt, men inte lika häftigt som med första barnet.

    6. Några särskilda begär efter något alldeles speciellt i mat eller luktväg?
    - Mer sötsug denna gången, gärna mycket smält ost. Förra gången var det glass och ravioli.

    7. Minns du när du kände första rörelserna? KOmmer du ihåg när det var?
    - Ja, v.15 hemma framför tv\'n

    8. Har du varit nöjd med din BM under graviditeten?
    - Hon är ok, lite bättre än den förra.

    9. Har du fört dagbok över graviditeten?
    - Spridda noteringar, har inte hunnit vara lika flitig som förra gången!

    10. Har du haft foglossning? När började det?
    - Ja, började runt v17 men släppte igen. Kom tillbaka runt v30 och lär nog vara kvar ett tag.

    11. Vad har varit bäst resp sämst med denna graviditet?
    - Bäst är att man upplevt att tiden har gått fortare för det mesta iaf. Sämst är det att få möjlighet att vila med en 2½-åring hemma och mannen jobbar varannan helg.

    12. Har du haft förvärkar? Från vilken vecka ungefär?
    - Nja, mest bara sammandragningar från runt v30.

    13. Har du handlat/ordnat färdigt mycket till bebisen eller är du skrockfull och vågar inte fixa så mycket innan?
    - Hade ju endel från början som jag tagit fram och dammat av :o). Men lite nytt har det också blivit.

    14. Tror du att du plussar eller föder tidigare än bf?
    - Vill INTE plussa denna gången (blev 3v. förra gången) så om jag inte föder före bf så blir det igångsättning, basta!

    15. Tror du på liten eller stor bebis? ELler kanske mittemellan?
    - Hon verkar bli större än vad storebror var, sisådär runt 4kg?

    16Vilken sak får du absolut inte glömma att ha med dej till BB?
    - Min vetevärmare!!!!!!! Hade inte överlevt utan den förra gången!

    17. Har ni bestämt namn?
    - Vi haltar mellan Agnes, Alva, Elsa och Ellen.....

    18. Var ska er bebis sova på nätterna?
    - Brevid mig och/eller i sin säng brevid mig.

    19. Har ni ordnat vagn?
    - Ja, ny syskonvagn blir det.

    19. Ska du anävnda sjal?
    - Ja, förhoppningsvis.

    20. Vill du amma?
    - Jag hoppas att det går lika bra som förra gången. Det är väldigt smidigt när/om det fungerar.
  12. 6
    Malin skolkar och enkätar istället! 1. Kommer du ihåg hur du fick reda på att du var gravid med denna bebis?
    - Japp! Jag började vara hungrig på kvällarna.....

    2. Var det planerat?
    - Nja, inte direkt, men väldigt välkommet ändå!

    3. Hur långt gången var du när du fick reda på det?
    - V.5/6

    4. Vilka var de starkaste graviditetssymtomen den första tiden?
    - Hungrig!!!!!

    5. Hur var det första gången du fick se bebisen på VUL alt UL?
    - Det var häftigt, men inte lika häftigt som med första barnet.

    6. Några särskilda begär efter något alldeles speciellt i mat eller luktväg?
    - Mer sötsug denna gången, gärna mycket smält ost. Förra gången var det glass och ravioli.

    7. Minns du när du kände första rörelserna? KOmmer du ihåg när det var?
    - Ja, v.15 hemma framför tv\'n

    8. Har du varit nöjd med din BM under graviditeten?
    - Hon är ok, lite bättre än den förra.

    9. Har du fört dagbok över graviditeten?
    - Spridda noteringar, har inte hunnit vara lika flitig som förra gången!

    10. Har du haft foglossning? När började det?
    - Ja, började runt v17 men släppte igen. Kom tillbaka runt v30 och lär nog vara kvar ett tag.

    11. Vad har varit bäst resp sämst med denna graviditet?
    - Bäst är att man upplevt att tiden har gått fortare för det mesta iaf. Sämst är det att få möjlighet att vila med en 2½-åring hemma och mannen jobbar varannan helg.

    12. Har du haft förvärkar? Från vilken vecka ungefär?
    - Nja, mest bara sammandragningar från runt v30.

    13. Har du handlat/ordnat färdigt mycket till bebisen eller är du skrockfull och vågar inte fixa så mycket innan?
    - Hade ju endel från början som jag tagit fram och dammat av :o). Men lite nytt har det också blivit.

    14. Tror du att du plussar eller föder tidigare än bf?
    - Vill INTE plussa denna gången (blev 3v. förra gången) så om jag inte föder före bf så blir det igångsättning, basta!

    15. Tror du på liten eller stor bebis? ELler kanske mittemellan?
    - Hon verkar bli större än vad storebror var, sisådär runt 4kg?

    16Vilken sak får du absolut inte glömma att ha med dej till BB?
    - Min vetevärmare!!!!!!! Hade inte överlevt utan den förra gången!

    17. Har ni bestämt namn?
    - Vi haltar mellan Agnes, Alva, Elsa och Ellen.....

    18. Var ska er bebis sova på nätterna?
    - Brevid mig och/eller i sin säng brevid mig.

    19. Har ni ordnat vagn?
    - Ja, ny syskonvagn blir det.

    19. Ska du anävnda sjal?
    - Ja, förhoppningsvis.

    20. Vill du amma?
    - Jag hoppas att det går lika bra som förra gången. Det är väldigt smidigt när/om det fungerar.
  13. Medlem sedan
    Nov 2001
    #7

    tetrasvar

    1. Kommer du ihåg hur du fick reda på att du var gravid med denna bebis?
    -Absolut! Jag var ledig från jobbet och kände mig lite konstig och tänkte att jag kanske skulle göra ett gravtest. Var alldeles stirrig:) Strecket var vääldigt tunt så jag var tvungen att köpa ett till:)

    2. Var det planerat?
    -ja, vi försökte få till det:)

    3. Hur långt gången var du när du fick reda på det?
    -tiiiidigt, v 3+2!! alltså redan några dar innan jag skulle få mens:)

    4. Vilka var de starkaste graviditetssymtomen den första tiden?
    -kissnödighet på nätterna, illamående och tuttvärk:)

    5. Hur var det första gången du fick se bebisen på VUL alt UL?
    -en lättnad. Vi såg den redan i vecka 7 pga blödningar

    6. Några särskilda begär efter något alldeles speciellt i mat eller luktväg?
    -nej, bara mineralvatten..

    7. Minns du när du kände första rörelserna? KOmmer du ihåg när det var?
    -När jag satt vid datorn i vecka 16+

    8. Har du varit nöjd med din BM under graviditeten?
    -mkt nöjd!! Helst fantastisk!

    9. Har du fört dagbok över graviditeten?
    -nä, jag skulle gjort det eftersom jag gjorde det med tjejen, men det har inte blivit av, bara kanske 3-4 ggr..

    10. Har du haft foglossning? När började det?
    -nej tror inte det, har lite ont, men tror att det är ngt annat.

    11. Vad har varit bäst resp sämst med denna graviditet?
    -sämst- oron i början när jag blödde 6 veckor i sträck, dagligen!! efter det har halsbrännan varit sämst! Bäst har känslan när man känner sparkarna varit:)

    12. Har du haft förvärkar? Från vilken vecka ungefär?
    -YES!! Sjukt mycket! Sammandragningarna började på riktigt runt vecka 17 och förvärkar som gjorde ont kom bara några veckor senare. Jättejobbigt och nu sista veckorna har det gjort RIKTIGT ont:(

    13. Har du handlat/ordnat färdigt mycket till bebisen eller är du skrockfull och vågar inte fixa så mycket innan?
    -det mesta är fixat. Jag gilalr att ha kontroll på läget:)

    14. Tror du att du plussar eller föder tidigare än bf?
    -övertygad om att jag kommer att plussa!!

    15. Tror du på liten eller stor bebis? ELler kanske mittemellan?
    -rätt stor tror bm, eller stor och stor, men runt 4 kg. Min dotter vägde 3,4, så allt över det är stort för mig:)

    16Vilken sak får du absolut inte glömma att ha med dej till BB?
    -Biotherm läppbalsam, kamera, och mobil!

    17. Har ni bestämt namn?
    nej.

    18. Var ska er bebis sova på nätterna?
    -förmodligen i sin egen säng som står brevid våran. Han får komma över och äta men sen flyttar vi nog tillbaka honom till hans säng. Jag tror han är säkrast där eftersom storasyster också kommer till oss på nätterna, och hon sprarkas rätt bra:) Sen får vi ju se vad han vill förstås.. Storasyster ville INTE ligga brevid oss när hon var bebis, utan ville vara i sin säng.

    19. Har ni ordnat vagn?
    -ja, en svart UJ med fin smaragdgrön åkpåse:)

    19. Ska du anävnda sjal?
    -får se! Använde mkt bärsele förra ggn, så sjal vore kanske ett alternativ denna gång? Speciellt som den ju är mer ergonomiskt..

    20. Vill du amma?
    -Absolut! Utgår från att jag ska amma, allt annat är avvikelser:) Sen vill jag kunna ge flaska ibland om jag tex ska ivägutan bebis eller så. Det kunde jag inte med Joanna, och det var rätt jobbigt att vara så bunden..:(

    Något du vill tilägga ochsärskilt berätta om?
    -nu är det bara 4 dgr till bf och jag läääääääääängtar:))))) Ser fram emot förlossningen med skräckblandad förtjusning!!
  14. 7
    tetrasvar 1. Kommer du ihåg hur du fick reda på att du var gravid med denna bebis?
    -Absolut! Jag var ledig från jobbet och kände mig lite konstig och tänkte att jag kanske skulle göra ett gravtest. Var alldeles stirrig:) Strecket var vääldigt tunt så jag var tvungen att köpa ett till:)

    2. Var det planerat?
    -ja, vi försökte få till det:)

    3. Hur långt gången var du när du fick reda på det?
    -tiiiidigt, v 3+2!! alltså redan några dar innan jag skulle få mens:)

    4. Vilka var de starkaste graviditetssymtomen den första tiden?
    -kissnödighet på nätterna, illamående och tuttvärk:)

    5. Hur var det första gången du fick se bebisen på VUL alt UL?
    -en lättnad. Vi såg den redan i vecka 7 pga blödningar

    6. Några särskilda begär efter något alldeles speciellt i mat eller luktväg?
    -nej, bara mineralvatten..

    7. Minns du när du kände första rörelserna? KOmmer du ihåg när det var?
    -När jag satt vid datorn i vecka 16+

    8. Har du varit nöjd med din BM under graviditeten?
    -mkt nöjd!! Helst fantastisk!

    9. Har du fört dagbok över graviditeten?
    -nä, jag skulle gjort det eftersom jag gjorde det med tjejen, men det har inte blivit av, bara kanske 3-4 ggr..

    10. Har du haft foglossning? När började det?
    -nej tror inte det, har lite ont, men tror att det är ngt annat.

    11. Vad har varit bäst resp sämst med denna graviditet?
    -sämst- oron i början när jag blödde 6 veckor i sträck, dagligen!! efter det har halsbrännan varit sämst! Bäst har känslan när man känner sparkarna varit:)

    12. Har du haft förvärkar? Från vilken vecka ungefär?
    -YES!! Sjukt mycket! Sammandragningarna började på riktigt runt vecka 17 och förvärkar som gjorde ont kom bara några veckor senare. Jättejobbigt och nu sista veckorna har det gjort RIKTIGT ont:(

    13. Har du handlat/ordnat färdigt mycket till bebisen eller är du skrockfull och vågar inte fixa så mycket innan?
    -det mesta är fixat. Jag gilalr att ha kontroll på läget:)

    14. Tror du att du plussar eller föder tidigare än bf?
    -övertygad om att jag kommer att plussa!!

    15. Tror du på liten eller stor bebis? ELler kanske mittemellan?
    -rätt stor tror bm, eller stor och stor, men runt 4 kg. Min dotter vägde 3,4, så allt över det är stort för mig:)

    16Vilken sak får du absolut inte glömma att ha med dej till BB?
    -Biotherm läppbalsam, kamera, och mobil!

    17. Har ni bestämt namn?
    nej.

    18. Var ska er bebis sova på nätterna?
    -förmodligen i sin egen säng som står brevid våran. Han får komma över och äta men sen flyttar vi nog tillbaka honom till hans säng. Jag tror han är säkrast där eftersom storasyster också kommer till oss på nätterna, och hon sprarkas rätt bra:) Sen får vi ju se vad han vill förstås.. Storasyster ville INTE ligga brevid oss när hon var bebis, utan ville vara i sin säng.

    19. Har ni ordnat vagn?
    -ja, en svart UJ med fin smaragdgrön åkpåse:)

    19. Ska du anävnda sjal?
    -får se! Använde mkt bärsele förra ggn, så sjal vore kanske ett alternativ denna gång? Speciellt som den ju är mer ergonomiskt..

    20. Vill du amma?
    -Absolut! Utgår från att jag ska amma, allt annat är avvikelser:) Sen vill jag kunna ge flaska ibland om jag tex ska ivägutan bebis eller så. Det kunde jag inte med Joanna, och det var rätt jobbigt att vara så bunden..:(

    Något du vill tilägga ochsärskilt berätta om?
    -nu är det bara 4 dgr till bf och jag läääääääääängtar:))))) Ser fram emot förlossningen med skräckblandad förtjusning!!
  15. Medlem sedan
    Mar 2002
    #8

    Ja såklart (nr 16)

    kameran får man ju inte missa!! Den tänkte jag inte ens på, tänkte mer att kläder och sånt kan maken fixa senare. Men man vill ju helt klart ha kort när hon är alldeles nykläckt!!
  16. 8
    Ja såklart (nr 16) kameran får man ju inte missa!! Den tänkte jag inte ens på, tänkte mer att kläder och sånt kan maken fixa senare. Men man vill ju helt klart ha kort när hon är alldeles nykläckt!!
  17. kathie bf 21/2
    #9

    Kathies svar:

    1. Kommer du ihåg hur du fick reda på att du var gravid med denna bebis?

    *Japp, hade haft ett missfall precis innan och blev glad över att det \"bet\" på en gång

    2. Var det planerat?

    *Absolut!


    3. Hur långt gången var du när du fick reda på det?

    *ca 5v.

    4. Vilka var de starkaste graviditetssymtomen den första tiden?

    *urk, illamåendet

    5. Hur var det första gången du fick se bebisen på VUL alt UL?

    *gjorde första UL i v.8, skönt att se ett pickande hjärta

    6. Några särskilda begär efter något alldeles speciellt i mat eller luktväg?

    * Nej, har inte varit speciellt sugen på mat öh denna gång, jobbigt att komma på vad man skall äta, ingenting är så där väldans gott

    7. Minns du när du kände första rörelserna? KOmmer du ihåg när det var?

    *Ja, jag tror jag minns, kanske runt v.18-19

    8. Har du varit nöjd med din BM under graviditeten?

    *Ja, helt ok

    9. Har du fört dagbok över graviditeten?

    *Nej...

    10. Har du haft foglossning? När började det?

    *Nej

    11. Vad har varit bäst resp sämst med denna graviditet?

    * + Lite krämpor i allmänhet, - illamåendet,tröttheten i början

    12. Har du haft förvärkar? Från vilken vecka ungefär?

    * sen ca v.33

    13. Har du handlat/ordnat färdigt mycket till bebisen eller är du skrockfull och vågar inte fixa så mycket innan?

    * Alla prylar står i förrådet, vågar inte riktigt börja fixa än...

    14. Tror du att du plussar eller föder tidigare än bf?

    * Har plussat med de andra två (2 resp. 6 dagar) så jag vet inte riktigt

    15. Tror du på liten eller stor bebis? ELler kanske mittemellan?

    *Mittemellan, ca 3500g

    16Vilken sak får du absolut inte glömma att ha med dej till BB?

    *hmm, kameran

    17. Har ni bestämt namn?

    *Nej, det tar vi nog när vi får se h*n

    18. Var ska er bebis sova på nätterna?

    * i spjälsäng brevid min säng, men kan tänka mig att efter amningarna ligger bebisen kvar hos oss

    19. Har ni ordnat vagn?

    *Ja, köpt en beg. av en kompis

    19. Ska du anävnda sjal?

    *Nej, har en babybjörn

    20. Vill du amma?

    *Ja!

    Något du vill tilägga ochsärskilt berätta om?
  18. 9
    Kathies svar: 1. Kommer du ihåg hur du fick reda på att du var gravid med denna bebis?

    *Japp, hade haft ett missfall precis innan och blev glad över att det \"bet\" på en gång

    2. Var det planerat?

    *Absolut!


    3. Hur långt gången var du när du fick reda på det?

    *ca 5v.

    4. Vilka var de starkaste graviditetssymtomen den första tiden?

    *urk, illamåendet

    5. Hur var det första gången du fick se bebisen på VUL alt UL?

    *gjorde första UL i v.8, skönt att se ett pickande hjärta

    6. Några särskilda begär efter något alldeles speciellt i mat eller luktväg?

    * Nej, har inte varit speciellt sugen på mat öh denna gång, jobbigt att komma på vad man skall äta, ingenting är så där väldans gott

    7. Minns du när du kände första rörelserna? KOmmer du ihåg när det var?

    *Ja, jag tror jag minns, kanske runt v.18-19

    8. Har du varit nöjd med din BM under graviditeten?

    *Ja, helt ok

    9. Har du fört dagbok över graviditeten?

    *Nej...

    10. Har du haft foglossning? När började det?

    *Nej

    11. Vad har varit bäst resp sämst med denna graviditet?

    * + Lite krämpor i allmänhet, - illamåendet,tröttheten i början

    12. Har du haft förvärkar? Från vilken vecka ungefär?

    * sen ca v.33

    13. Har du handlat/ordnat färdigt mycket till bebisen eller är du skrockfull och vågar inte fixa så mycket innan?

    * Alla prylar står i förrådet, vågar inte riktigt börja fixa än...

    14. Tror du att du plussar eller föder tidigare än bf?

    * Har plussat med de andra två (2 resp. 6 dagar) så jag vet inte riktigt

    15. Tror du på liten eller stor bebis? ELler kanske mittemellan?

    *Mittemellan, ca 3500g

    16Vilken sak får du absolut inte glömma att ha med dej till BB?

    *hmm, kameran

    17. Har ni bestämt namn?

    *Nej, det tar vi nog när vi får se h*n

    18. Var ska er bebis sova på nätterna?

    * i spjälsäng brevid min säng, men kan tänka mig att efter amningarna ligger bebisen kvar hos oss

    19. Har ni ordnat vagn?

    *Ja, köpt en beg. av en kompis

    19. Ska du anävnda sjal?

    *Nej, har en babybjörn

    20. Vill du amma?

    *Ja!

    Något du vill tilägga ochsärskilt berätta om?
  19. Medlem sedan
    Apr 2002
    #10

    Fråga om sjalen!

    Hej!
    Tänkte också beställa en Moby Wrap av samma tjej som dig, men jag hade för mig att hon var billigare än det hon skrev i svarsmailet jag fick. Hon vill ha 425:- inkl frakt... minns jag helt fel eller betalade du lika mycket?
    Spelar inte så stor roll, beställer nog av henne ändå, är mest nyfiken om årskiftet innebar prishöjning.
  20. 10
    Fråga om sjalen! Hej!
    Tänkte också beställa en Moby Wrap av samma tjej som dig, men jag hade för mig att hon var billigare än det hon skrev i svarsmailet jag fick. Hon vill ha 425:- inkl frakt... minns jag helt fel eller betalade du lika mycket?
    Spelar inte så stor roll, beställer nog av henne ändå, är mest nyfiken om årskiftet innebar prishöjning.
  21. Medlem sedan
    May 2003
    #11

    johanna svarar

    1. Kommer du ihåg hur du fick reda på att du var gravid med denna bebis?
    jajjamen. vet till och med när h*n är gjord.

    2. Var det planerat?
    Japp, fast jag trodde inte det skulle gå så snabbt, tog ut spiralen på morgonen, gjorde bebis på eftermiddagen...

    3. Hur långt gången var du när du fick reda på det?
    före beräknad mens

    4. Vilka var de starkaste graviditetssymtomen den första tiden?
    Inga speciella

    5. Hur var det första gången du fick se bebisen på VUL alt UL?
    Första gången såg de bara en hinnsäck inget foster. (v6)Fick veta att det förmodligen var en ofostrig graviditet och ett väntande missfall. Andra gången slog hjärtat, tredje gången såg vi ju hela bebisen.

    6. Några särskilda begär efter något alldeles speciellt i mat eller luktväg?
    Nej, är jättegodissugen men får ju inte. Just nu har jag dille på toast..Fullkornsbröd med ananas och ost.

    7. Minns du när du kände första rörelserna? KOmmer du ihåg när det var? i vecka 14 kankse, tidigt som attans.

    8. Har du varit nöjd med din BM under graviditeten?
    ja hon är go.

    9. Har du fört dagbok över graviditeten?
    nej inte så mycket.

    10. Har du haft foglossning? När började det?
    Hade lite men inte alls i samma utsträckning som med dottern.

    11. Vad har varit bäst resp sämst med denna graviditet?
    Allt bra. Ska inte klaga. Halsbrännan är väl det som är värst tror jag. Eller att jag nu vet att jag bär på GBS vilket ju försvårar det hela lite.

    12. Har du haft förvärkar? Från vilken vecka ungefär?
    ja men minns inte sen när.

    13. Har du handlat/ordnat färdigt mycket till bebisen eller är du skrockfull och vågar inte fixa så mycket innan?
    har gjort i ordning nästan allt.

    14. Tror du att du plussar eller föder tidigare än bf?
    plussar väl förmodligen *suckar*

    15. Tror du på liten eller stor bebis? ELler kanske mittemellan?
    Enligt UL i v 35 ska den väga ungefär 3500 vid födsel v 40.

    16Vilken sak får du absolut inte glömma att ha med dej till BB?
    Kameran.

    17. Har ni bestämt namn?
    Nja

    18. Var ska er bebis sova på nätterna?
    I spjälisen.

    19. Har ni ordnat vagn?
    japp

    19. Ska du anävnda sjal?
    kanske

    20. Vill du amma?
    absolut om det funkar

  22. 11
    johanna svarar 1. Kommer du ihåg hur du fick reda på att du var gravid med denna bebis?
    jajjamen. vet till och med när h*n är gjord.

    2. Var det planerat?
    Japp, fast jag trodde inte det skulle gå så snabbt, tog ut spiralen på morgonen, gjorde bebis på eftermiddagen...

    3. Hur långt gången var du när du fick reda på det?
    före beräknad mens

    4. Vilka var de starkaste graviditetssymtomen den första tiden?
    Inga speciella

    5. Hur var det första gången du fick se bebisen på VUL alt UL?
    Första gången såg de bara en hinnsäck inget foster. (v6)Fick veta att det förmodligen var en ofostrig graviditet och ett väntande missfall. Andra gången slog hjärtat, tredje gången såg vi ju hela bebisen.

    6. Några särskilda begär efter något alldeles speciellt i mat eller luktväg?
    Nej, är jättegodissugen men får ju inte. Just nu har jag dille på toast..Fullkornsbröd med ananas och ost.

    7. Minns du när du kände första rörelserna? KOmmer du ihåg när det var? i vecka 14 kankse, tidigt som attans.

    8. Har du varit nöjd med din BM under graviditeten?
    ja hon är go.

    9. Har du fört dagbok över graviditeten?
    nej inte så mycket.

    10. Har du haft foglossning? När började det?
    Hade lite men inte alls i samma utsträckning som med dottern.

    11. Vad har varit bäst resp sämst med denna graviditet?
    Allt bra. Ska inte klaga. Halsbrännan är väl det som är värst tror jag. Eller att jag nu vet att jag bär på GBS vilket ju försvårar det hela lite.

    12. Har du haft förvärkar? Från vilken vecka ungefär?
    ja men minns inte sen när.

    13. Har du handlat/ordnat färdigt mycket till bebisen eller är du skrockfull och vågar inte fixa så mycket innan?
    har gjort i ordning nästan allt.

    14. Tror du att du plussar eller föder tidigare än bf?
    plussar väl förmodligen *suckar*

    15. Tror du på liten eller stor bebis? ELler kanske mittemellan?
    Enligt UL i v 35 ska den väga ungefär 3500 vid födsel v 40.

    16Vilken sak får du absolut inte glömma att ha med dej till BB?
    Kameran.

    17. Har ni bestämt namn?
    Nja

    18. Var ska er bebis sova på nätterna?
    I spjälisen.

    19. Har ni ordnat vagn?
    japp

    19. Ska du anävnda sjal?
    kanske

    20. Vill du amma?
    absolut om det funkar

  23. Medlem sedan
    May 2003
    #12

    alltså

    din / er historia med ett plustest på självaste bröllopsdagen får mig alltid att gråta. Minns så vl inne på bröllopssnack när du skrev in där. Visst var det så att datorn havererat och vi fick vänta? Du var så lycklig, både över testet och över bröllopet.
    Sååå söt historia det där.
  24. 12
    alltså din / er historia med ett plustest på självaste bröllopsdagen får mig alltid att gråta. Minns så vl inne på bröllopssnack när du skrev in där. Visst var det så att datorn havererat och vi fick vänta? Du var så lycklig, både över testet och över bröllopet.
    Sååå söt historia det där.
  25. Medlem sedan
    May 2003
    #13

    och en fråga till.

    du som är \"van\" så att säga. Hur gjorde ni med storasyskonet när ni fick nr2 oh hur ska ni göra nu med nr3? jag kommer ju att längta ihjäl mig efter C..och hon efter mig. Vill ju egenltien stanna på BB någon dag men ändå.. Nu i RS-tider får ju inte syskon ens hälsa på.
    Hur gör ni tro?
    kram
  26. 13
    och en fråga till. du som är \"van\" så att säga. Hur gjorde ni med storasyskonet när ni fick nr2 oh hur ska ni göra nu med nr3? jag kommer ju att längta ihjäl mig efter C..och hon efter mig. Vill ju egenltien stanna på BB någon dag men ändå.. Nu i RS-tider får ju inte syskon ens hälsa på.
    Hur gör ni tro?
    kram
  27. Medlem sedan
    Mar 2002
    #14

    Samma pris

    hon tar 370:- och frakten är 55:-

    Så hon har inte höjt priset, utan det är samma!
  28. 14
    Samma pris hon tar 370:- och frakten är 55:-

    Så hon har inte höjt priset, utan det är samma!
  29. Anna m Hampus 01+bf14/2
    #15

    Anna svarar

    1. Kommer du ihåg hur du fick reda på att du var gravid med denna bebis?
    Ja, jag hade på känn att jag var gravid innan beräknad mens eftersom det inte kändes normalt. Vi var på vårt sommarställe på Åland när jag gjorde testet och det visade positivt.

    2. Var det planerat?
    Ja, men vi trodde nog inte att det skulle gå så fort.

    3. Hur långt gången var du när du fick reda på det?
    Någon dag efter beräknad mens bara.

    4. Vilka var de starkaste graviditetssymtomen den första tiden?
    Större tuttar och illamående.

    5. Hur var det första gången du fick se bebisen på VUL alt UL?
    Jag hade en blödning tidigt och var rädd för missfall men fick då se det lilla undret på UL och hjärtat som tickade på så jag var lycklig över att allt var ok.

    6. Några särskilda begär efter något alldeles speciellt i mat eller luktväg?
    Ja, gröna äpplen och apelsiner.

    7. Minns du när du kände första rörelserna? KOmmer du ihåg när det var?
    Jag tror det var i vecka 16 när jag låg i sängen och skulle sova. Det fladdrade till liksom.

    8. Har du varit nöjd med din BM under graviditeten?
    Ja, hon är en superpärla.

    9. Har du fört dagbok över graviditeten?
    Näe, är så dålig på att skriva dagbok.

    10. Har du haft foglossning? När började det?
    Peppar, pepapr så har jag klarat mig...

    11. Vad har varit bäst resp sämst med denna graviditet?
    Jag tycker inte så mycket om att vara gravid så det bästa är väl att det snart är över. Det sämsta är smärtan i magen och sammandragningarna som gör att jag inte får sova.

    12. Har du haft förvärkar? Från vilken vecka ungefär?
    Förvärkar från vecka 20.

    13. Har du handlat/ordnat färdigt mycket till bebisen eller är du skrockfull och vågar inte fixa så mycket innan?
    Jag har inte handlat så mycket nytt från förra gången men har däremot fixat ordning lite så här i slutet.

    14. Tror du att du plussar eller föder tidigare än bf?
    Tidigare än beräknad bf. (Tror BM också)

    15. Tror du på liten eller stor bebis? ELler kanske mittemellan?
    Ganska lagom.. Hampus var 49 lång och vägde 3055 så runt där.

    16Vilken sak får du absolut inte glömma att ha med dej till BB?
    Min sambo... Och TNS:en

    17. Har ni bestämt namn?
    Näe, faktiskt inte.

    18. Var ska er bebis sova på nätterna?
    I babykorg i vårt rum alternativt i spjälsängen i extrarummet där även jag har en extrasäng.

    19. Har ni ordnat vagn?
    Japp, den är JÄTTEFIN!!

    19. Ska du anävnda sjal?
    Trodde inte det men med alla inlägg här så kanske man ska prova.

    20. Vill du amma?
    Ja, men inte mer än 6 månader.
  30. 15
    Anna svarar 1. Kommer du ihåg hur du fick reda på att du var gravid med denna bebis?
    Ja, jag hade på känn att jag var gravid innan beräknad mens eftersom det inte kändes normalt. Vi var på vårt sommarställe på Åland när jag gjorde testet och det visade positivt.

    2. Var det planerat?
    Ja, men vi trodde nog inte att det skulle gå så fort.

    3. Hur långt gången var du när du fick reda på det?
    Någon dag efter beräknad mens bara.

    4. Vilka var de starkaste graviditetssymtomen den första tiden?
    Större tuttar och illamående.

    5. Hur var det första gången du fick se bebisen på VUL alt UL?
    Jag hade en blödning tidigt och var rädd för missfall men fick då se det lilla undret på UL och hjärtat som tickade på så jag var lycklig över att allt var ok.

    6. Några särskilda begär efter något alldeles speciellt i mat eller luktväg?
    Ja, gröna äpplen och apelsiner.

    7. Minns du när du kände första rörelserna? KOmmer du ihåg när det var?
    Jag tror det var i vecka 16 när jag låg i sängen och skulle sova. Det fladdrade till liksom.

    8. Har du varit nöjd med din BM under graviditeten?
    Ja, hon är en superpärla.

    9. Har du fört dagbok över graviditeten?
    Näe, är så dålig på att skriva dagbok.

    10. Har du haft foglossning? När började det?
    Peppar, pepapr så har jag klarat mig...

    11. Vad har varit bäst resp sämst med denna graviditet?
    Jag tycker inte så mycket om att vara gravid så det bästa är väl att det snart är över. Det sämsta är smärtan i magen och sammandragningarna som gör att jag inte får sova.

    12. Har du haft förvärkar? Från vilken vecka ungefär?
    Förvärkar från vecka 20.

    13. Har du handlat/ordnat färdigt mycket till bebisen eller är du skrockfull och vågar inte fixa så mycket innan?
    Jag har inte handlat så mycket nytt från förra gången men har däremot fixat ordning lite så här i slutet.

    14. Tror du att du plussar eller föder tidigare än bf?
    Tidigare än beräknad bf. (Tror BM också)

    15. Tror du på liten eller stor bebis? ELler kanske mittemellan?
    Ganska lagom.. Hampus var 49 lång och vägde 3055 så runt där.

    16Vilken sak får du absolut inte glömma att ha med dej till BB?
    Min sambo... Och TNS:en

    17. Har ni bestämt namn?
    Näe, faktiskt inte.

    18. Var ska er bebis sova på nätterna?
    I babykorg i vårt rum alternativt i spjälsängen i extrarummet där även jag har en extrasäng.

    19. Har ni ordnat vagn?
    Japp, den är JÄTTEFIN!!

    19. Ska du anävnda sjal?
    Trodde inte det men med alla inlägg här så kanske man ska prova.

    20. Vill du amma?
    Ja, men inte mer än 6 månader.
  31. Medlem sedan
    Mar 2002
    #16

    Japp, så var det :-)

    Jag hade ju lovat härinne att skriva innan om jag var gravid. Var jag inte gravid skulle jag nog inte rapportera. Och så strulade internet & jag kom inte åt att berätta för er!!! Så snopet *s*
  32. 16
    Japp, så var det :-) Jag hade ju lovat härinne att skriva innan om jag var gravid. Var jag inte gravid skulle jag nog inte rapportera. Och så strulade internet & jag kom inte åt att berätta för er!!! Så snopet *s*
  33. Tise bf 10/2
    #17

    Tise svarar

    1. Kommer du ihåg hur du fick reda på att du var gravid med denna bebis?
    ~Inte det exakta datumet, men det var någon dag före den icke önskade mensen.

    2. Var det planerat?
    ~Ja

    3. Hur långt gången var du när du fick reda på det?
    ~Det var nog så tidigt det gick eftersom jag inte kunde hålla mig från att testa.

    4. Vilka var de starkaste graviditetssymtomen den första tiden?
    ~Illamående!

    5. Hur var det första gången du fick se bebisen på VUL alt UL?
    ~Ordinarie UL i v.19.

    6. Några särskilda begär efter något alldeles speciellt i mat eller luktväg?
    ~Just nu Willys fruktmüslie! Inget annat märke, det måste vara just den sorten....

    7. Minns du när du kände första rörelserna? KOmmer du ihåg när det var?
    ~v. 20 ungefär. Men jag minns inte själva tillfället.

    8. Har du varit nöjd med din BM under graviditeten?
    ~Ja hon är helt ok.

    9. Har du fört dagbok över graviditeten?
    ~Nej.

    10. Har du haft foglossning? När började det?
    ~Nej, tack och lov.

    11. Vad har varit bäst resp sämst med denna graviditet?
    ~Illamåendet är sämst och den glada förväntan bäst!

    12. Har du haft förvärkar? Från vilken vecka ungefär?
    ~Ja, från v. 33 tror jag det var.

    13. Har du handlat/ordnat färdigt mycket till bebisen eller är du skrockfull och vågar inte fixa så mycket innan?
    ~Jag har fixat det mesta nu. Är inte skrockfull.

    14. Tror du att du plussar eller föder tidigare än bf?
    ~Har ingen aning.Trodde tidigare att jag absolut skulle gå över tiden, men nu har jag så mycket förvärkar och mensvärk att jag börjar tro på bebis tidigare.

    15. Tror du på liten eller stor bebis? ELler kanske mittemellan?
    ~Tror på en lite större bebis. Ca 4 kg gissar jag på.

    16Vilken sak får du absolut inte glömma att ha med dej till BB?
    ~Kamera!

    17. Har ni bestämt namn?
    ~Japp, det blir en Valter (eller en Sigrid om det skulle titta ut en tjej)

    18. Var ska er bebis sova på nätterna?
    ~I vår säng, men vi har bäddat en spjälsäng också.

    19. Har ni ordnat vagn?
    ~Ja, en Teutonia Delta.

    19. Ska du anävnda sjal?
    ~Nej

    20. Vill du amma?
    ~Nej, jag kommer inte att amma.
  34. 17
    Tise svarar 1. Kommer du ihåg hur du fick reda på att du var gravid med denna bebis?
    ~Inte det exakta datumet, men det var någon dag före den icke önskade mensen.

    2. Var det planerat?
    ~Ja

    3. Hur långt gången var du när du fick reda på det?
    ~Det var nog så tidigt det gick eftersom jag inte kunde hålla mig från att testa.

    4. Vilka var de starkaste graviditetssymtomen den första tiden?
    ~Illamående!

    5. Hur var det första gången du fick se bebisen på VUL alt UL?
    ~Ordinarie UL i v.19.

    6. Några särskilda begär efter något alldeles speciellt i mat eller luktväg?
    ~Just nu Willys fruktmüslie! Inget annat märke, det måste vara just den sorten....

    7. Minns du när du kände första rörelserna? KOmmer du ihåg när det var?
    ~v. 20 ungefär. Men jag minns inte själva tillfället.

    8. Har du varit nöjd med din BM under graviditeten?
    ~Ja hon är helt ok.

    9. Har du fört dagbok över graviditeten?
    ~Nej.

    10. Har du haft foglossning? När började det?
    ~Nej, tack och lov.

    11. Vad har varit bäst resp sämst med denna graviditet?
    ~Illamåendet är sämst och den glada förväntan bäst!

    12. Har du haft förvärkar? Från vilken vecka ungefär?
    ~Ja, från v. 33 tror jag det var.

    13. Har du handlat/ordnat färdigt mycket till bebisen eller är du skrockfull och vågar inte fixa så mycket innan?
    ~Jag har fixat det mesta nu. Är inte skrockfull.

    14. Tror du att du plussar eller föder tidigare än bf?
    ~Har ingen aning.Trodde tidigare att jag absolut skulle gå över tiden, men nu har jag så mycket förvärkar och mensvärk att jag börjar tro på bebis tidigare.

    15. Tror du på liten eller stor bebis? ELler kanske mittemellan?
    ~Tror på en lite större bebis. Ca 4 kg gissar jag på.

    16Vilken sak får du absolut inte glömma att ha med dej till BB?
    ~Kamera!

    17. Har ni bestämt namn?
    ~Japp, det blir en Valter (eller en Sigrid om det skulle titta ut en tjej)

    18. Var ska er bebis sova på nätterna?
    ~I vår säng, men vi har bäddat en spjälsäng också.

    19. Har ni ordnat vagn?
    ~Ja, en Teutonia Delta.

    19. Ska du anävnda sjal?
    ~Nej

    20. Vill du amma?
    ~Nej, jag kommer inte att amma.
  35. Medlem sedan
    Mar 2002
    #18

    Förhoppningsvis

    så kan vi göra som sist.
    Jag låg kvar 3 dygn med Ellen. Per & Jonna kom och hälsade på några timmar varje dag... hon fick vara med och sköta om lillasyster & hålla henne och sådär.

    Jag längtade ju efter dom, men tyckte samtidigt det var skönt att vara kvar tills PKU var gjort & läkarkollen. För att slippa komma in igen nån dag efter hemgång.

    Jag vet inte hur det är på Varbergs sjukhus nu i RS-tider, jag får kolla med min BM på onsdag tror jag. Om tjejerna mår bra och inte är snoriga kan vi ju ses nere i \"lobbyn\" om inte annat, de måste inte komma upp på BB i sådana fall.

    Jag hade tänkt stanna 3 dygn, men det återstår att se. Det kanske inte alls känns bra när jag väl är där, så jag är inte stenhård på den punkten. :-)

    kram!
  36. 18
    Förhoppningsvis så kan vi göra som sist.
    Jag låg kvar 3 dygn med Ellen. Per & Jonna kom och hälsade på några timmar varje dag... hon fick vara med och sköta om lillasyster & hålla henne och sådär.

    Jag längtade ju efter dom, men tyckte samtidigt det var skönt att vara kvar tills PKU var gjort & läkarkollen. För att slippa komma in igen nån dag efter hemgång.

    Jag vet inte hur det är på Varbergs sjukhus nu i RS-tider, jag får kolla med min BM på onsdag tror jag. Om tjejerna mår bra och inte är snoriga kan vi ju ses nere i \"lobbyn\" om inte annat, de måste inte komma upp på BB i sådana fall.

    Jag hade tänkt stanna 3 dygn, men det återstår att se. Det kanske inte alls känns bra när jag väl är där, så jag är inte stenhård på den punkten. :-)

    kram!
  37. Medlem sedan
    Oct 2002
    #19

    Busiga Lisa svarar

    1. Kommer du ihåg hur du fick reda på att du var gravid med denna bebis?
    * Tog ett gravtest 5 på morgonen och gick och väckte min man för att vara säker på att strecket inte bara var ett önskestreck :o)

    2. Var det planerat?
    * O ja.

    3. Hur långt gången var du när du fick reda på det?
    * Tog testet på icke-mensdagen.

    4. Vilka var de starkaste graviditetssymtomen den första tiden?
    * Började äta mindre ca en vecka innan jag testade positivt, så då började jag misstänka nå´t.

    5. Hur var det första gången du fick se bebisen på VUL alt UL?
    * Då var bebisen jätteliten, bara en liten fläck på skärmen, men hjärtat kunde vi se picka på. Jag var i v7 då.

    6. Några särskilda begär efter något alldeles speciellt i mat eller luktväg?
    * Hade cravings på apelsinjuice. Nu är det mjölk som gäller.

    7. Minns du när du kände första rörelserna? KOmmer du ihåg när det var?
    * Hade småfladder i flera veckor som jag inte var säker på, men i v17 kom den första disktinkta sparken som också träffade min mans öra. (Sen tog det flera veckor innan han kände nå´t igen.)

    8. Har du varit nöjd med din BM under graviditeten?
    * Har bytt bm två gånger under graviditeten. Först för att den första inte hann med alla blivande mammor hon hade fått och sen för att jag träffade på ett riktigt ärkepucko. Nu är jag jättenöjd.

    9. Har du fört dagbok över graviditeten?
    * I början skrev jag en del i aff´s gravkalender, men nu var det länge sen.

    10. Har du haft foglossning? När började det?
    * Ja. Kommer inte ihåg när det började, men jag har haft det större delen av graviditeten.

    11. Vad har varit bäst resp sämst med denna graviditet?
    * Bäst - det gick att bli gravid igen och att Fabian ska få ett syskon. Sämst - foglossningen och migränen.

    12. Har du haft förvärkar? Från vilken vecka ungefär?
    * Nej.

    13. Har du handlat/ordnat färdigt mycket till bebisen eller är du skrockfull och vågar inte fixa så mycket innan?
    * Allt är färdigt förutom bb-väskan som vi började packa igårkväll. Det mesta har vi sen innan. Skrockfull är jag inte.

    14. Tror du att du plussar eller föder tidigare än bf?
    * Inget plussande här inte! Kommer ju att bli igångsatt isåfall.

    15. Tror du på liten eller stor bebis? ELler kanske mittemellan?
    * Gjorde tillväxt-ul i förra veckan och då beräknades bebisen väga 4300g på bf-dagen.

    16Vilken sak får du absolut inte glömma att ha med dej till BB?
    * Kameran.

    17. Har ni bestämt namn?
    * 95% att det blir en liten Alfons. Albert är ett annat förslag.....

    18. Var ska er bebis sova på nätterna?
    * De första månaderna i vaggan som jag låg i när jag föddes. Vaggan står i vårt sovrum. Sen blir det spjälsäng, fortfarande i vårt sovrum.

    19. Har ni ordnat vagn?
    * Vi har ju Fabians vagn, en Emmaljunga edge -04, som är jättefin.

    19. Ska du anävnda sjal?
    * Nej, det kommer jag antagligen inte att göra. Det beror förstås lite på om det är ett närhetstörstande barn som har svårt att komma till ro, då kanske jag får tänka om.

    20. Vill du amma?
    * Både ja och nej. Jag vill amma för att det är den bästa maten för bebisen, bröstet finns alltid lätt tillgängligt, det är något som binder oss samman sas och att det är en bra tröst (isf napp). Nej, för att jag hade grymt ont de fyra första månaderna med Fabian och när han sedan började bitas så var det inte kul. Jag skulle dock aldrig välja bort amningen. Den är jätteviktig för mig och för mitt barn.

    Något du vill tilägga ochsärskilt berätta om?
    * Bara att jag nu håller tummarna för att jag ska slippa gå igenom ännu en helvetesförlossning och att min lille gosse ska komma frisk och kry till världen.
  38. 19
    Busiga Lisa svarar 1. Kommer du ihåg hur du fick reda på att du var gravid med denna bebis?
    * Tog ett gravtest 5 på morgonen och gick och väckte min man för att vara säker på att strecket inte bara var ett önskestreck :o)

    2. Var det planerat?
    * O ja.

    3. Hur långt gången var du när du fick reda på det?
    * Tog testet på icke-mensdagen.

    4. Vilka var de starkaste graviditetssymtomen den första tiden?
    * Började äta mindre ca en vecka innan jag testade positivt, så då började jag misstänka nå´t.

    5. Hur var det första gången du fick se bebisen på VUL alt UL?
    * Då var bebisen jätteliten, bara en liten fläck på skärmen, men hjärtat kunde vi se picka på. Jag var i v7 då.

    6. Några särskilda begär efter något alldeles speciellt i mat eller luktväg?
    * Hade cravings på apelsinjuice. Nu är det mjölk som gäller.

    7. Minns du när du kände första rörelserna? KOmmer du ihåg när det var?
    * Hade småfladder i flera veckor som jag inte var säker på, men i v17 kom den första disktinkta sparken som också träffade min mans öra. (Sen tog det flera veckor innan han kände nå´t igen.)

    8. Har du varit nöjd med din BM under graviditeten?
    * Har bytt bm två gånger under graviditeten. Först för att den första inte hann med alla blivande mammor hon hade fått och sen för att jag träffade på ett riktigt ärkepucko. Nu är jag jättenöjd.

    9. Har du fört dagbok över graviditeten?
    * I början skrev jag en del i aff´s gravkalender, men nu var det länge sen.

    10. Har du haft foglossning? När började det?
    * Ja. Kommer inte ihåg när det började, men jag har haft det större delen av graviditeten.

    11. Vad har varit bäst resp sämst med denna graviditet?
    * Bäst - det gick att bli gravid igen och att Fabian ska få ett syskon. Sämst - foglossningen och migränen.

    12. Har du haft förvärkar? Från vilken vecka ungefär?
    * Nej.

    13. Har du handlat/ordnat färdigt mycket till bebisen eller är du skrockfull och vågar inte fixa så mycket innan?
    * Allt är färdigt förutom bb-väskan som vi började packa igårkväll. Det mesta har vi sen innan. Skrockfull är jag inte.

    14. Tror du att du plussar eller föder tidigare än bf?
    * Inget plussande här inte! Kommer ju att bli igångsatt isåfall.

    15. Tror du på liten eller stor bebis? ELler kanske mittemellan?
    * Gjorde tillväxt-ul i förra veckan och då beräknades bebisen väga 4300g på bf-dagen.

    16Vilken sak får du absolut inte glömma att ha med dej till BB?
    * Kameran.

    17. Har ni bestämt namn?
    * 95% att det blir en liten Alfons. Albert är ett annat förslag.....

    18. Var ska er bebis sova på nätterna?
    * De första månaderna i vaggan som jag låg i när jag föddes. Vaggan står i vårt sovrum. Sen blir det spjälsäng, fortfarande i vårt sovrum.

    19. Har ni ordnat vagn?
    * Vi har ju Fabians vagn, en Emmaljunga edge -04, som är jättefin.

    19. Ska du anävnda sjal?
    * Nej, det kommer jag antagligen inte att göra. Det beror förstås lite på om det är ett närhetstörstande barn som har svårt att komma till ro, då kanske jag får tänka om.

    20. Vill du amma?
    * Både ja och nej. Jag vill amma för att det är den bästa maten för bebisen, bröstet finns alltid lätt tillgängligt, det är något som binder oss samman sas och att det är en bra tröst (isf napp). Nej, för att jag hade grymt ont de fyra första månaderna med Fabian och när han sedan började bitas så var det inte kul. Jag skulle dock aldrig välja bort amningen. Den är jätteviktig för mig och för mitt barn.

    Något du vill tilägga ochsärskilt berätta om?
    * Bara att jag nu håller tummarna för att jag ska slippa gå igenom ännu en helvetesförlossning och att min lille gosse ska komma frisk och kry till världen.
  39. Anna m Hampus 01+bf14/2
    #20

    Svarade jag sambo???

    Jag menar ju min man. Måste ha blivit knäpp i huvet av graviditet och förkylning.
  40. 20
    Svarade jag sambo??? Jag menar ju min man. Måste ha blivit knäpp i huvet av graviditet och förkylning.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar