Ledsen idag
_0602 Februaribarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2005
    #1

    Ledsen idag

    Hm. Har pratat med både läkare och bm idag om mitt besök på förlossningen i lördags och känner mig mycket lugnare. Men naturligtvis kommer det någonting nytt då...

    Jag har ju en tarmsjukdom sedan 7 år tillbaka. Den har under långa perioder (år) gjort mig socialt handikappad och bundit mig vid hemmets (nästan) alltid lediga toalett. Men så började jag äta en medicin inför den här graviditeten som hjälpt jättemycket och idag kan jag leva nästan som vem som helst av er andra. Jag kan gå på stan och varje besök utanför dörren kräver inte en timmas förberedelser. Underbart!

    Jag har varit så glad och min sambo har mått så bra av att se mig må bra! Jag hade hittat den perfekta medicinen.

    Läste fass idag. Jag får inte äta min Colazid under det att jag ammar, och känner mig helt förtvivlad nu. Jag kan inte ta bort min medicin för då riskerar jag att bli så dålig att min tjocktarm måste opereras bort och jag får påse på magen. Inget man vill vid 28 års ålder (eller någonsin egentligen).

    Kan tycka att jag borde låta bli att amma då. Men jag har astma och allergier och min sambo har astma, så jag har från början uppmanats att amma extra.
    Det är en skitknepig situation. Så nu får jag verkligen hoppas att bebisen stannar därinne i i alla fall tre veckor till (av fem) så att jag hinner träffa tarmläkaren och ev byta till en annan medicin om det finns något alternativ kvar jag inte provat (väldigt få preparat fungerar för mig). Jag ska träffa henne 2 feb.
    Men idag på ctg:n såg man tydliga, regelbundna sammandragningar som min läkare på smvc kommenterade med orden \"ja, bebisen får ju komma nu om den vill, när du har nått den här veckan\". Hm.

    Hoppas, hoppas att jag kommer kunna amma. Inte bara för att bebisen behöver extra skydd utan för att jag verkligen vill.
    I förhållande till att faktiskt få en frisk, livs levande bebis så är naturligvis amningen ett litet problem. Men det här gör mig nedstämd. Ska försöka allt jag kan att inte ta ut sorgen i försskott dock, utan vänta tills jag pratat med gastroenterologen.
  2. 1
    Ledsen idag Hm. Har pratat med både läkare och bm idag om mitt besök på förlossningen i lördags och känner mig mycket lugnare. Men naturligtvis kommer det någonting nytt då...

    Jag har ju en tarmsjukdom sedan 7 år tillbaka. Den har under långa perioder (år) gjort mig socialt handikappad och bundit mig vid hemmets (nästan) alltid lediga toalett. Men så började jag äta en medicin inför den här graviditeten som hjälpt jättemycket och idag kan jag leva nästan som vem som helst av er andra. Jag kan gå på stan och varje besök utanför dörren kräver inte en timmas förberedelser. Underbart!

    Jag har varit så glad och min sambo har mått så bra av att se mig må bra! Jag hade hittat den perfekta medicinen.

    Läste fass idag. Jag får inte äta min Colazid under det att jag ammar, och känner mig helt förtvivlad nu. Jag kan inte ta bort min medicin för då riskerar jag att bli så dålig att min tjocktarm måste opereras bort och jag får påse på magen. Inget man vill vid 28 års ålder (eller någonsin egentligen).

    Kan tycka att jag borde låta bli att amma då. Men jag har astma och allergier och min sambo har astma, så jag har från början uppmanats att amma extra.
    Det är en skitknepig situation. Så nu får jag verkligen hoppas att bebisen stannar därinne i i alla fall tre veckor till (av fem) så att jag hinner träffa tarmläkaren och ev byta till en annan medicin om det finns något alternativ kvar jag inte provat (väldigt få preparat fungerar för mig). Jag ska träffa henne 2 feb.
    Men idag på ctg:n såg man tydliga, regelbundna sammandragningar som min läkare på smvc kommenterade med orden \"ja, bebisen får ju komma nu om den vill, när du har nått den här veckan\". Hm.

    Hoppas, hoppas att jag kommer kunna amma. Inte bara för att bebisen behöver extra skydd utan för att jag verkligen vill.
    I förhållande till att faktiskt få en frisk, livs levande bebis så är naturligvis amningen ett litet problem. Men det här gör mig nedstämd. Ska försöka allt jag kan att inte ta ut sorgen i försskott dock, utan vänta tills jag pratat med gastroenterologen.
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2

    *kram*

    Vilken jobbig situation du hamnat i. Jag är på språng och hinner inte skriva mer men skickar i alla fall många varma tröstekramar till dig.
  4. 2
    *kram* Vilken jobbig situation du hamnat i. Jag är på språng och hinner inte skriva mer men skickar i alla fall många varma tröstekramar till dig.
  5. tetra, bf om 4 dar!!
    #3

    Jessicka!

    Jag måste bara säga att jag lider med dig, det där låter inte kul. Ingen kan förebrå dig för att du är ledsen, många skulle ha brytit ihop, däribland säkerligen jag..

    Jag håller tummarna för att du får träffa läkaren och att det visar sig att du trots allt kan äta midicinen när du ammar.
    Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, jag vill bara skicka en kram och säga att jag lider med dig!!!
  6. 3
    Jessicka! Jag måste bara säga att jag lider med dig, det där låter inte kul. Ingen kan förebrå dig för att du är ledsen, många skulle ha brytit ihop, däribland säkerligen jag..

    Jag håller tummarna för att du får träffa läkaren och att det visar sig att du trots allt kan äta midicinen när du ammar.
    Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, jag vill bara skicka en kram och säga att jag lider med dig!!!
  7. Medlem sedan
    Jul 2005
    #4

    Tack för dem! *imt*

    .
  8. 4
    Tack för dem! *imt* .
  9. Medlem sedan
    Jul 2005
    #5

    Tackar

    Just den här medicinen vet jag ju att det inte kommer att gå. Det är kategori III vilket innebär att det är påvisat att den ger oönskade effekter. Finns liknanade preparat, som inte är lika starka, som är kategori II. Där är det möjligt, men inte visat, att barnet påverkas. Vågar man chansa är frågan? Och det är det jag får diskutera med läkaren. Alla dörrar är väl inte stängda, men det är inte vidöppet någonstans heller, känns det som.
    Tack för sympati. Suger i mig!
  10. 5
    Tackar Just den här medicinen vet jag ju att det inte kommer att gå. Det är kategori III vilket innebär att det är påvisat att den ger oönskade effekter. Finns liknanade preparat, som inte är lika starka, som är kategori II. Där är det möjligt, men inte visat, att barnet påverkas. Vågar man chansa är frågan? Och det är det jag får diskutera med läkaren. Alla dörrar är väl inte stängda, men det är inte vidöppet någonstans heller, känns det som.
    Tack för sympati. Suger i mig!
  11. Medlem sedan
    Jun 2003
    #6

    Skickar

    en miljon kramar till dig! Vet inte alls vad jag ska säga....

    Jag förstår att du känner dig väldigt besviken. Håller alla tummar för att gastroenterologen ska komma med glädjande besked.. Det finns säkert någon annan likvärdig medicin du kan ta!

    Just det här med att amma för att förebygga allergier känner jag också extra inför just för att både jag och min sambo varit (och är till vis del) allergiska mot en stor del av födoämnena plus att sambon har astma. När Axel var fyra månder visade det sig dock att han var allergisk mot min bröstmjölk och trots att jag slutade med tex all typ av mejeriprodukter gick det inte över. Han fick börja dricka ersättning istället. Idag är han fortfarande mjölkallergiker, men har klarat sig från alla de andra allergierna som både jag och hans pappa har/ har haft. Det KAN ju gå vägen i alla fall! (Sambons syster däremot helammade i sju månader, och hennes son har sedan han slutat amma fått den astma som både min sambo och hans syster hade som små pluss födoämnesallergi).

    Jag förstå givetvis att det förutom allergibiten finns andra anledningar till varför du vill amma.. men.. jag tänkte att jag i alla fall kunde berätta om mina erfarenheter kring det.

    Hoppas så att det löser sig för dig! Skickar tusen tummhållnigar för att bebisen stannar så pass länge att du hinner hitta något likvärdigt alternativ till medicinen!
  12. 6
    Skickar en miljon kramar till dig! Vet inte alls vad jag ska säga....

    Jag förstår att du känner dig väldigt besviken. Håller alla tummar för att gastroenterologen ska komma med glädjande besked.. Det finns säkert någon annan likvärdig medicin du kan ta!

    Just det här med att amma för att förebygga allergier känner jag också extra inför just för att både jag och min sambo varit (och är till vis del) allergiska mot en stor del av födoämnena plus att sambon har astma. När Axel var fyra månder visade det sig dock att han var allergisk mot min bröstmjölk och trots att jag slutade med tex all typ av mejeriprodukter gick det inte över. Han fick börja dricka ersättning istället. Idag är han fortfarande mjölkallergiker, men har klarat sig från alla de andra allergierna som både jag och hans pappa har/ har haft. Det KAN ju gå vägen i alla fall! (Sambons syster däremot helammade i sju månader, och hennes son har sedan han slutat amma fått den astma som både min sambo och hans syster hade som små pluss födoämnesallergi).

    Jag förstå givetvis att det förutom allergibiten finns andra anledningar till varför du vill amma.. men.. jag tänkte att jag i alla fall kunde berätta om mina erfarenheter kring det.

    Hoppas så att det löser sig för dig! Skickar tusen tummhållnigar för att bebisen stannar så pass länge att du hinner hitta något likvärdigt alternativ till medicinen!
  13. Medlem sedan
    Jun 2005
    #7

    Fy tusan!

    Hoppas verkligen det går bra hos doktorn då och att ni hittar nån lösning. Som du säger är det ju ingen idé att ta ut sorgen i förskott, men jag förstår att det är svårt att alldeles låta bli att oroa sig.

    Håller tummarna den 2:a! *KRAM*
  14. 7
    Fy tusan! Hoppas verkligen det går bra hos doktorn då och att ni hittar nån lösning. Som du säger är det ju ingen idé att ta ut sorgen i förskott, men jag förstår att det är svårt att alldeles låta bli att oroa sig.

    Håller tummarna den 2:a! *KRAM*
  15. Medlem sedan
    Jul 2005
    #8

    Jag ska kolla

    hur mycket som är fastlagt kring det där med amning och hur pass mycket det verkligen hjälper i förebyggande syfte. Men vårdpersonal rekommenderar ju att jag ska amma extra länge, så jag antar att det anses bevisat bra.
    Men visst, som du säger, så finns det säkert många exempel på att barn har klarat sig bra ändå (och tvärtom).
    Och ska jag vara helt ärlig så är jag nog, just nu, mest ledsen över att förmodligen missa den närhet som jag inbillar mig att amningen ger till barnet - både för hans/hennes och för min skull.

    Kanske kan man prova någon annan medicin i ett par månader i alla fall, för att få upplevelsen och just närheten (och kanske också ett visst skydd). Och om det inte fungerar så får jag kanske göra som du och sluta lite tidigt för att gå tillbaka till preparatet som fungerar. Men det är ju bara spekulationer.
    Tack för tummarna och svaret!
  16. 8
    Jag ska kolla hur mycket som är fastlagt kring det där med amning och hur pass mycket det verkligen hjälper i förebyggande syfte. Men vårdpersonal rekommenderar ju att jag ska amma extra länge, så jag antar att det anses bevisat bra.
    Men visst, som du säger, så finns det säkert många exempel på att barn har klarat sig bra ändå (och tvärtom).
    Och ska jag vara helt ärlig så är jag nog, just nu, mest ledsen över att förmodligen missa den närhet som jag inbillar mig att amningen ger till barnet - både för hans/hennes och för min skull.

    Kanske kan man prova någon annan medicin i ett par månader i alla fall, för att få upplevelsen och just närheten (och kanske också ett visst skydd). Och om det inte fungerar så får jag kanske göra som du och sluta lite tidigt för att gå tillbaka till preparatet som fungerar. Men det är ju bara spekulationer.
    Tack för tummarna och svaret!
  17. Medlem sedan
    Jul 2005
    #9

    Tack

    Alla tummar är välkomna. Jag har en väldigt bra och förstående tarmläkare numer, så det känns skönt. Jag vet att hon kommer att förstå mig och ta hänsyn till alla aspekter.
  18. 9
    Tack Alla tummar är välkomna. Jag har en väldigt bra och förstående tarmläkare numer, så det känns skönt. Jag vet att hon kommer att förstå mig och ta hänsyn till alla aspekter.
  19. Medlem sedan
    Jan 2003
    #10

    Skickar en stor kram

    Även om du skulle flaskmata så är det ju inget drama.
    Jag trodde det först för att jag inte kunde amma min dotter, men det gick jättebra. Hon är en frisk och stark liten tjej trots att hon alltid har fått ersättning.
    De blir stora i alla fall :)
    Du får inte riskera din egen hälsa. Barnet kommer behöva en frisk mamma och det klarar sig jättebra på ersättning.
  20. 10
    Skickar en stor kram Även om du skulle flaskmata så är det ju inget drama.
    Jag trodde det först för att jag inte kunde amma min dotter, men det gick jättebra. Hon är en frisk och stark liten tjej trots att hon alltid har fått ersättning.
    De blir stora i alla fall :)
    Du får inte riskera din egen hälsa. Barnet kommer behöva en frisk mamma och det klarar sig jättebra på ersättning.
  21. Medlem sedan
    Jan 2003
    #11

    tillägg

    Jag förstår precis hu ledsen du är ifall du inte kommer kunna amma. Jag mådde jättedåligt i början. Vad jag vill säga är bara att du kan ge ditt barn mycket närhet iaf och jag är inte säker om det där med amning - allergier stämmer. Vi har asthma i familjen och allergier, men Amelie är inte allergisk mot någonting och har ingen asthma heller. Så frisk man kan vara :)
  22. 11
    tillägg Jag förstår precis hu ledsen du är ifall du inte kommer kunna amma. Jag mådde jättedåligt i början. Vad jag vill säga är bara att du kan ge ditt barn mycket närhet iaf och jag är inte säker om det där med amning - allergier stämmer. Vi har asthma i familjen och allergier, men Amelie är inte allergisk mot någonting och har ingen asthma heller. Så frisk man kan vara :)
  23. Medlem sedan
    Oct 2001
    #12

    Vet du...

    Jag tycker att du ska ta ett samtal med din läkare. Det är inte alls säkert att du behöver avstå från amning. Det har precis kommit ett nytt läkemedel som heter Salofalk och som innehåller exakt samma substans som det du får nu. Detta är godkänt även för barn från 6 år. Det verkar även finnas lite mer data om detta läkemedel och amning samt graviditet jämfört med det som du tar nu. Antagligen skiljer dessa läkemedel sig inte åt, men just detta har man studerat på barn. Och man skriver att det går över i bröstmjölk, men att vinsten ska vägas mot nackdelarna vid amning samt att man ska avbryta behandlingen om barnet får diarré. Det är ju så att så länge man inte har studerat ett läkemedel på ammande mödrar, så kan man inte rekommendera det för man vet inte vad som händer. Då brukar man av säkerhetsskäl avråda. Men det är dock inte alls säkert att de behöver vara skadliga och i många fall kan säkert en duktig farmakolog bedöma risker utifrån själva substansen. Så prata med din läkare så ska du se att det löser sig. Och kan du inte amma, så kan du inte. Om amning skyddar mot allergi är faktiskt inte klarlagt, det finns även studier som tyder på motsatsen. Min yngsta ammade jag i över två år och hon blev först mjölkallergisk och sedan äggallerisk och varken min man eller jag är eller har varit allergiska. I det individuella fallet skijler det sig mycket åt, det är i stora befolkningsstudier man kan se vissa fördelar (och alltså öven motsatsen). Nu gillar jag verkligen att amma, så jag är inte på något sätt någon motståndare. Men har man dina skäl tycker jag absolut inte att man ska ha något dåligt samvete eller lasta sig själv. Du ska se att det kommer att bli bra, oavsett om du ammar eller ej :-).
  24. 12
    Vet du... Jag tycker att du ska ta ett samtal med din läkare. Det är inte alls säkert att du behöver avstå från amning. Det har precis kommit ett nytt läkemedel som heter Salofalk och som innehåller exakt samma substans som det du får nu. Detta är godkänt även för barn från 6 år. Det verkar även finnas lite mer data om detta läkemedel och amning samt graviditet jämfört med det som du tar nu. Antagligen skiljer dessa läkemedel sig inte åt, men just detta har man studerat på barn. Och man skriver att det går över i bröstmjölk, men att vinsten ska vägas mot nackdelarna vid amning samt att man ska avbryta behandlingen om barnet får diarré. Det är ju så att så länge man inte har studerat ett läkemedel på ammande mödrar, så kan man inte rekommendera det för man vet inte vad som händer. Då brukar man av säkerhetsskäl avråda. Men det är dock inte alls säkert att de behöver vara skadliga och i många fall kan säkert en duktig farmakolog bedöma risker utifrån själva substansen. Så prata med din läkare så ska du se att det löser sig. Och kan du inte amma, så kan du inte. Om amning skyddar mot allergi är faktiskt inte klarlagt, det finns även studier som tyder på motsatsen. Min yngsta ammade jag i över två år och hon blev först mjölkallergisk och sedan äggallerisk och varken min man eller jag är eller har varit allergiska. I det individuella fallet skijler det sig mycket åt, det är i stora befolkningsstudier man kan se vissa fördelar (och alltså öven motsatsen). Nu gillar jag verkligen att amma, så jag är inte på något sätt någon motståndare. Men har man dina skäl tycker jag absolut inte att man ska ha något dåligt samvete eller lasta sig själv. Du ska se att det kommer att bli bra, oavsett om du ammar eller ej :-).
  25. Medlem sedan
    Jul 2005
    #13

    Visst har du rätt

    Förmodligen är hela grejen med amning mycket större så här innan. Pappor får ju kontakt och närhet med sina barn också utan att amma.
    Och säkert är det som du säger att det ligger större vinster i att jag orkar vara en bra mamma för att jag är hyffsat frisk än i att jag kan amma. Det är en vinkel man inte tänker utifrån så där på en gång, hur rätt och riktig den än är. Tack för synpunkten!

    Nä, jag är ju faktiskt ganska välammad själv och ändå allergiker och astmatiker, så det ska naturligvis till fler faktorer. Jag är glad att jag i alla fall slutat röka innan graviditeten så den faktorn är bortplockad.
    Men jag ska läsa mer om det som sagt. Tyvärr känns ju inte alltid \"internetfakta\" helt tillförlitligt.
  26. 13
    Visst har du rätt Förmodligen är hela grejen med amning mycket större så här innan. Pappor får ju kontakt och närhet med sina barn också utan att amma.
    Och säkert är det som du säger att det ligger större vinster i att jag orkar vara en bra mamma för att jag är hyffsat frisk än i att jag kan amma. Det är en vinkel man inte tänker utifrån så där på en gång, hur rätt och riktig den än är. Tack för synpunkten!

    Nä, jag är ju faktiskt ganska välammad själv och ändå allergiker och astmatiker, så det ska naturligvis till fler faktorer. Jag är glad att jag i alla fall slutat röka innan graviditeten så den faktorn är bortplockad.
    Men jag ska läsa mer om det som sagt. Tyvärr känns ju inte alltid \"internetfakta\" helt tillförlitligt.
  27. Medlem sedan
    Nov 2003
    #14

    Vad trist!

    Verkligen typiskt när du hittat en medicin som passar dig!
    En stor kram och hoppas en bra lösning står att finna!
  28. 14
    Vad trist! Verkligen typiskt när du hittat en medicin som passar dig!
    En stor kram och hoppas en bra lösning står att finna!
  29. besökare
    #15

    Jessicka!

    Amning skyddar INTE mot allergi, det är en myt! Läkare som påstår det förnekar den senaste forskningen, enligt den finns det inga belägg alls för detta påstående.
  30. 15
    Jessicka! Amning skyddar INTE mot allergi, det är en myt! Läkare som påstår det förnekar den senaste forskningen, enligt den finns det inga belägg alls för detta påstående.
  31. Medlem sedan
    Dec 2002
    #16

    vad jobbigt!

    Hoppas verkligen att du hittar en lösning som känns bra. Jag hoppas det finns en annan bra medicin som du kan äta istället och må bra och amma samtidigt, eftersom det är det du vill.

    Lycka till hos gastroenterologen, jag hoppas ni hittar en lösning!
    Tänker på dig, kram!
  32. 16
    vad jobbigt! Hoppas verkligen att du hittar en lösning som känns bra. Jag hoppas det finns en annan bra medicin som du kan äta istället och må bra och amma samtidigt, eftersom det är det du vill.

    Lycka till hos gastroenterologen, jag hoppas ni hittar en lösning!
    Tänker på dig, kram!
  33. Medlem sedan
    Jan 2005
    #17

    Alltid ska det vara något...

    ...att oroa sig över, kan det inte få var slut någon gång. Vilken jobbig situation Du hamnat i, stackare. Jag tänker på Dig och hoppas av hela mitt hjärta att läkaren kommer hitta en alternativ medicin till den Du nu har så att Du kan fortsätta att må bra och kan få amma Ditt barn.

    Massa stödkramar vännen!
  34. 17
    Alltid ska det vara något... ...att oroa sig över, kan det inte få var slut någon gång. Vilken jobbig situation Du hamnat i, stackare. Jag tänker på Dig och hoppas av hela mitt hjärta att läkaren kommer hitta en alternativ medicin till den Du nu har så att Du kan fortsätta att må bra och kan få amma Ditt barn.

    Massa stödkramar vännen!
  35. Tise bf 10/2
    #18

    Skickar stora kramar

    till dig och säger att om du bedömer att du måste ta medicinen så kommer bebisen att klara sig alldeles utmärkt på ersättning!

    Jag har en dotter som inte är ammad alls, och allergiker. Har pratat en hel del med hennes läkare (allergi och barnläkare) om detta och enligt honom finns ingen entydig forskning som visar att amning skyddar mot astma och allergier. Det amningen skyddar mot är infektioner vilket astmatiker ofta klarar sämre (då menar jag typ luftrörsinfektioner och dyl.)och därför är amningen bra för dessa barn.
  36. 18
    Skickar stora kramar till dig och säger att om du bedömer att du måste ta medicinen så kommer bebisen att klara sig alldeles utmärkt på ersättning!

    Jag har en dotter som inte är ammad alls, och allergiker. Har pratat en hel del med hennes läkare (allergi och barnläkare) om detta och enligt honom finns ingen entydig forskning som visar att amning skyddar mot astma och allergier. Det amningen skyddar mot är infektioner vilket astmatiker ofta klarar sämre (då menar jag typ luftrörsinfektioner och dyl.)och därför är amningen bra för dessa barn.
  37. Emilie
    #19

    Läste precis om det...

    i det senaste numret av mama; Att det finns studier som visar på nästan motsatt effekt: att barnets immunförsvar tränas för dåligt vid lång amning. Så för den sakens skull tror jag inte du behöver oroa dig vid utebliven amning.
  38. 19
    Läste precis om det... i det senaste numret av mama; Att det finns studier som visar på nästan motsatt effekt: att barnets immunförsvar tränas för dåligt vid lång amning. Så för den sakens skull tror jag inte du behöver oroa dig vid utebliven amning.
  39. Medlem sedan
    Nov 2002
    #20

    Jobbigt..

    ..dilemma!!
    Skickar många kramar o hoppas att det ordnar sig på nåt sätt!!

    *kraaaaaaaaamar*
  40. 20
    Jobbigt.. ..dilemma!!
    Skickar många kramar o hoppas att det ordnar sig på nåt sätt!!

    *kraaaaaaaaamar*
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Ledsen dag idag
    By Ancha75 in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-01-19, 13:56
  2. Ledsen idag
    By Studentmorsan in forum _1106 Junibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-27, 13:34
  3. Ledsen idag
    By cat81 in forum _0801 Januaribarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-01, 16:22
  4. Ledsen idag
    By fetknoppen :o( in forum Vikt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 20:09
  5. Så ledsen idag
    By Usch vad tungt in forum Separation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 16:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar