Tand-enkät!
_0506 Junibarn
  1. Medlem sedan
    May 2001
    #1

    Tand-enkät!

    God morgon alla goa aff-mammor!

    Jag tänkte börja dagen med en liten enkät för er med bäbisar som fått sina första bissingar. Min lilla snor-fia har ju fått sin andra tand nu så jag är lite nyfiken på hur era små har det.

    1. Hur många tänder har eran bäbis(ar)fått?

    2. Hur märktes det att det var tand på G?

    3. Hur ofta borstar ni deras tänder?

    4. Tandkräm?

    Kramiz!
  2. 1
    Tand-enkät! God morgon alla goa aff-mammor!

    Jag tänkte börja dagen med en liten enkät för er med bäbisar som fått sina första bissingar. Min lilla snor-fia har ju fått sin andra tand nu så jag är lite nyfiken på hur era små har det.

    1. Hur många tänder har eran bäbis(ar)fått?

    2. Hur märktes det att det var tand på G?

    3. Hur ofta borstar ni deras tänder?

    4. Tandkräm?

    Kramiz!
  3. Medlem sedan
    May 2003
    #2

    Har en tandlösFia!

    1. Hur många tänder har eran bäbis(ar)fått?ZERO

    2. Hur märktes det att det var tand på G?TROR ATT DET ÄR PÅ G NU FÖR HON ÄR JÄTTE GNÄLLIG HAR HAFT FEBER LITE HATTIGT OSV.

    3. Hur ofta borstar ni deras tänder? FINNS JU INGA ATT BORSTA!

    4. Tandkräm?iNGEN
  4. 2
    Har en tandlösFia! 1. Hur många tänder har eran bäbis(ar)fått?ZERO

    2. Hur märktes det att det var tand på G?TROR ATT DET ÄR PÅ G NU FÖR HON ÄR JÄTTE GNÄLLIG HAR HAFT FEBER LITE HATTIGT OSV.

    3. Hur ofta borstar ni deras tänder? FINNS JU INGA ATT BORSTA!

    4. Tandkräm?iNGEN
  5. Medlem sedan
    Aug 2002
    #3

    ::Camilla svarar::

    1. Hur många tänder har eran bäbis(ar)fått?
    ** 2 gryn

    2. Hur märktes det att det var tand på G?
    ** gnällig, dregglig och bitsugen

    3. Hur ofta borstar ni deras tänder?
    ** har bara gjort det 1 gång hittills, däremot leker han själv med borsten ibland. Ska skärpa mig och göra det till en vana på kvällarna!

    4. Tandkräm?
    **Näpp

  6. 3
    ::Camilla svarar:: 1. Hur många tänder har eran bäbis(ar)fått?
    ** 2 gryn

    2. Hur märktes det att det var tand på G?
    ** gnällig, dregglig och bitsugen

    3. Hur ofta borstar ni deras tänder?
    ** har bara gjort det 1 gång hittills, däremot leker han själv med borsten ibland. Ska skärpa mig och göra det till en vana på kvällarna!

    4. Tandkräm?
    **Näpp

  7. Medlem sedan
    Nov 2004
    #4

    stardust74 svarar

    Tomas har inga tänder fått, och verkar inte vara på g heller
  8. 4
    stardust74 svarar Tomas har inga tänder fått, och verkar inte vara på g heller
  9. Medlem sedan
    Sep 2000
    #5

    Inga tänder här än! imt

  10. 5
    Inga tänder här än! imt
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6

    Två vid 4,5 mån

    Men efter det har det inte kommit några fler. Men hpn är väldigt öt när hon ler och de två små grynen sticker upp. :-)

    Vi märkte inget av att tänderna var på väg. Jag trodde att bäbisar dreglade så mycket, liksom.

    Vi borstar varje kväll med tandkräm (samma som till oss).
  12. 6
    Två vid 4,5 mån Men efter det har det inte kommit några fler. Men hpn är väldigt öt när hon ler och de två små grynen sticker upp. :-)

    Vi märkte inget av att tänderna var på väg. Jag trodde att bäbisar dreglade så mycket, liksom.

    Vi borstar varje kväll med tandkräm (samma som till oss).
  13. Medlem sedan
    May 2004
    #7

    Inga gaddar här ännu...imt

    .
  14. 7
    Inga gaddar här ännu...imt .
  15. Medlem sedan
    Jul 2004
    #8

    Titus bissingar

    1. Hur många tänder har eran bäbis(ar)fått?
    ** 2 små gryn, vassa som sylar *s*

    2. Hur märktes det att det var tand på G?
    ** Dreggel i kubik... Lite gnällig och småledsen.

    3. Hur ofta borstar ni deras tänder?
    ** Morgon och kväll. Det tar väl styvt 7 sekunder ;)

    4. Tandkräm?
    ** Pyttepyttepytte, bara nuddar med tandborsten mot tandkrämstuben. Bara för att han ska vänja sig vid smaken. Dessutom gapar han bättre då :)
  16. 8
    Titus bissingar 1. Hur många tänder har eran bäbis(ar)fått?
    ** 2 små gryn, vassa som sylar *s*

    2. Hur märktes det att det var tand på G?
    ** Dreggel i kubik... Lite gnällig och småledsen.

    3. Hur ofta borstar ni deras tänder?
    ** Morgon och kväll. Det tar väl styvt 7 sekunder ;)

    4. Tandkräm?
    ** Pyttepyttepytte, bara nuddar med tandborsten mot tandkrämstuben. Bara för att han ska vänja sig vid smaken. Dessutom gapar han bättre då :)
  17. Medlem sedan
    Aug 1999
    #9

    inte för...

    att komma me pekpinnar men tänderna kan bli jättefula om man använder \"vuxentandkräm\"....
    Fick lära mig det när jag läste tandvård, det är därför de finns \"barntandkrämer\". De kan bli på lång sikt altså, även de permanenta tänderna kan \"skadas\".
  18. 9
    inte för... att komma me pekpinnar men tänderna kan bli jättefula om man använder \"vuxentandkräm\"....
    Fick lära mig det när jag läste tandvård, det är därför de finns \"barntandkrämer\". De kan bli på lång sikt altså, även de permanenta tänderna kan \"skadas\".
  19. Medlem sedan
    Aug 1999
    #10

    Tandsvar

    1. Hur många tänder har eran bäbis(ar)fått?
    ** tre, fyran på väg.

    2. Hur märktes det att det var tand på G?
    ** Han fick feber en dag, tror att de va därför... annars inget.

    3. Hur ofta borstar ni deras tänder?
    ** Aldrig!,det börjar vi med vid 1 år.

    4. Tandkräm?
    ** pass
  20. 10
    Tandsvar 1. Hur många tänder har eran bäbis(ar)fått?
    ** tre, fyran på väg.

    2. Hur märktes det att det var tand på G?
    ** Han fick feber en dag, tror att de va därför... annars inget.

    3. Hur ofta borstar ni deras tänder?
    ** Aldrig!,det börjar vi med vid 1 år.

    4. Tandkräm?
    ** pass
  21. Medlem sedan
    May 2004
    #11

    Jaså..

    ..det hade jag ingen aning om, nu har ju Iza inga tänder men bvc säger ju att man kan använda vilket som, fast iofs så ger jag inte så mycket för deras råd:)

    Jag trodde att barntandkräm bara var till för att det smakade mer barnvänligt*s*
  22. 11
    Jaså.. ..det hade jag ingen aning om, nu har ju Iza inga tänder men bvc säger ju att man kan använda vilket som, fast iofs så ger jag inte så mycket för deras råd:)

    Jag trodde att barntandkräm bara var till för att det smakade mer barnvänligt*s*
  23. Medlem sedan
    Nov 2003
    #12

    Anja svarar...

    1. Hur många tänder har eran bäbis(ar)fått?
    *** En tand, den högra i underkäken.

    2. Hur märktes det att det var tand på G?
    *** Märktes inte alls, plötsligt var den bara där och jag som hade känt efter bara några timmar innan och då var där ingen tand. Häftigt. Det var på nyårsaftons natt vid 01 som den upptäcktes :o) kl.01 1/1 alltså ;o)

    3. Hur ofta borstar ni deras tänder?
    *** *host och harkel* alldeles för sällan, samma m Alice, måååååååste bli bättre på det. Men det blir väl någon gång i veckan för hoppningsvis.

    4. Tandkräm?
    *** Kommer ej på så här på rak arm men det är en m mycket mild mintsmak som är från 0-6 månader, Alice använder samma.
  24. 12
    Anja svarar... 1. Hur många tänder har eran bäbis(ar)fått?
    *** En tand, den högra i underkäken.

    2. Hur märktes det att det var tand på G?
    *** Märktes inte alls, plötsligt var den bara där och jag som hade känt efter bara några timmar innan och då var där ingen tand. Häftigt. Det var på nyårsaftons natt vid 01 som den upptäcktes :o) kl.01 1/1 alltså ;o)

    3. Hur ofta borstar ni deras tänder?
    *** *host och harkel* alldeles för sällan, samma m Alice, måååååååste bli bättre på det. Men det blir väl någon gång i veckan för hoppningsvis.

    4. Tandkräm?
    *** Kommer ej på så här på rak arm men det är en m mycket mild mintsmak som är från 0-6 månader, Alice använder samma.
  25. Medlem sedan
    Jun 2004
    #13

    Tandlöst här ännu... *imt*

    .
  26. 13
    Tandlöst här ännu... *imt* .
  27. Medlem sedan
    Oct 2004
    #14

    Susanna svarar

    1. Hur många tänder har eran bäbis(ar)fått?
    **har två nertill och en har spruckit fram uppe och en till uppe på G
    2. Hur märktes det att det var tand på G?
    **sover dåligt på nätterna, lite febrig och så börjar han dreggla massor igen...
    3. Hur ofta borstar ni deras tänder?
    **varje morgon, först jag och sedan borstar han själv..
    4. Tandkräm?
    **nej...inte än..
  28. 14
    Susanna svarar 1. Hur många tänder har eran bäbis(ar)fått?
    **har två nertill och en har spruckit fram uppe och en till uppe på G
    2. Hur märktes det att det var tand på G?
    **sover dåligt på nätterna, lite febrig och så börjar han dreggla massor igen...
    3. Hur ofta borstar ni deras tänder?
    **varje morgon, först jag och sedan borstar han själv..
    4. Tandkräm?
    **nej...inte än..
  29. Medlem sedan
    Oct 2004
    #15

    oj

    jag har hört precis som Tina att man kan använda vuxentandkräm för det är ingen fara, kan vara starkare i smaken bara.....skall definitivt ha barntandkräm sen...
  30. 15
    oj jag har hört precis som Tina att man kan använda vuxentandkräm för det är ingen fara, kan vara starkare i smaken bara.....skall definitivt ha barntandkräm sen...
  31. Medlem sedan
    Nov 1999
    #16

    Bellas svar

    1. Hur många tänder har eran bäbis(ar)fått? ***2 st i underkäken

    2. Hur märktes det att det var tand på G? ***Dregglade jättemycket o länge innan de kom fram. Det gjorde ont också.

    3. Hur ofta borstar ni deras tänder? ***Skäms faktiskt men jag har inte börjat...

    4. Tandkräm?
    ***Bamses eller lilleskutts tror jag vi har.
  32. 16
    Bellas svar 1. Hur många tänder har eran bäbis(ar)fått? ***2 st i underkäken

    2. Hur märktes det att det var tand på G? ***Dregglade jättemycket o länge innan de kom fram. Det gjorde ont också.

    3. Hur ofta borstar ni deras tänder? ***Skäms faktiskt men jag har inte börjat...

    4. Tandkräm?
    ***Bamses eller lilleskutts tror jag vi har.
  33. Medlem sedan
    Feb 2003
    #17

    Inga tänder här!

    Så det är nog inte lönt att svara på enkäten. Här är det Tandlösa Thelma för hela slanten och hon är 7,5 månader.
  34. 17
    Inga tänder här! Så det är nog inte lönt att svara på enkäten. Här är det Tandlösa Thelma för hela slanten och hon är 7,5 månader.
  35. Medlem sedan
    Nov 2004
    #18

    Tandlöst här.

    1. Hur många tänder har eran bäbis(ar)fått?
    - Ingen än så länge

    2. Hur märktes det att det var tand på G?
    - Har trott att det varit på gång i flera månader för han skriker och gnager på knogarna febrilt .

    3. Hur ofta borstar ni deras tänder?
    - Gabriel får suga /bita lite på tandborsten någon gång ibland för att vänja sig vid den och för att han verkr tycka om det.

    4. Tandkräm?
    - Nej inte innan han har fått någon tand.
  36. 18
    Tandlöst här. 1. Hur många tänder har eran bäbis(ar)fått?
    - Ingen än så länge

    2. Hur märktes det att det var tand på G?
    - Har trott att det varit på gång i flera månader för han skriker och gnager på knogarna febrilt .

    3. Hur ofta borstar ni deras tänder?
    - Gabriel får suga /bita lite på tandborsten någon gång ibland för att vänja sig vid den och för att han verkr tycka om det.

    4. Tandkräm?
    - Nej inte innan han har fått någon tand.
  37. Medlem sedan
    Nov 2004
    #19

    Men så sa inte ...

    tandhygienisten på informationen jag var på.Hon sa att man kan använda vuxentandkräm men inte större mängd än lillfingernageln på barnet.Den informationen har jag fått nu i höstas.
  38. 19
    Men så sa inte ... tandhygienisten på informationen jag var på.Hon sa att man kan använda vuxentandkräm men inte större mängd än lillfingernageln på barnet.Den informationen har jag fått nu i höstas.
  39. Medlem sedan
    Nov 2003
    #20

    Japp...

    infon är ändrad som jag förstått det. Man kan ta vanlig tandkräm, men som du säger små mängder...

    Men däremot, det som tandhygienisterna kanske ej informerar om är att fluoren är bra för tändernas yta, men absolut inte att få i sig och våra barn är så små så att de sväljer ju fluoren.

    Det finns flourfri tandkräm att köpa på hälsokost butiker men den är jätteäcklig (enligt mig), gjort på fänkål om jag ej minns fel, urk...

    För de ska INTE svälja fluor. det är ju inte alls bra för resten av kroppen. Bara för tändernas emalj.

    Kramis

    Anja
  40. 20
    Japp... infon är ändrad som jag förstått det. Man kan ta vanlig tandkräm, men som du säger små mängder...

    Men däremot, det som tandhygienisterna kanske ej informerar om är att fluoren är bra för tändernas yta, men absolut inte att få i sig och våra barn är så små så att de sväljer ju fluoren.

    Det finns flourfri tandkräm att köpa på hälsokost butiker men den är jätteäcklig (enligt mig), gjort på fänkål om jag ej minns fel, urk...

    För de ska INTE svälja fluor. det är ju inte alls bra för resten av kroppen. Bara för tändernas emalj.

    Kramis

    Anja
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. David har en lös tand!!+enkät
    By systerA med David in forum _0506 Junibarn
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-01-28, 02:47
  2. David har en lös tand!!+enkät
    By systerA med David in forum _0506 Junibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-11-03, 14:58
  3. Lös tand och permanent tand
    By Gabricia in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-22, 11:53
  4. Tand-enkät
    By millimin in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-02-06, 08:39
  5. "Min tand é lös, åh min tand é lös...
    By --vickan-- in forum _01 Sommarbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-10-03, 17:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar