vill inte sova själv
_00/01 Vinterbarn
  1. Lotta & Lucas
    #1

    vill inte sova själv

    Lucas har fått för sig nånting de senaste månaderna, han vill inte gå och lägga sig själv. Han ser spöken i syner när han blundar säger han.

    Så länge han ligger i sängen och kollar på tv går det bra, men när han blir trött och vill släcka så vill han inte vara ensam. Inte ens om han ligger i vår stora säng. Vi har sovrummet alldeles bredvid vardagsrummet så han ser oss om han ligger i sängen, men det räcker inte. Någon måste ligga med honom, och det börjar bli riktigt jobbigt.

    Han har alltid varit duktig på att somna själv tidigare, och jag har trott att det här går över, men det verkar inte göra det.

    Har någon några bra tips??
  2. 1
    vill inte sova själv Lucas har fått för sig nånting de senaste månaderna, han vill inte gå och lägga sig själv. Han ser spöken i syner när han blundar säger han.

    Så länge han ligger i sängen och kollar på tv går det bra, men när han blir trött och vill släcka så vill han inte vara ensam. Inte ens om han ligger i vår stora säng. Vi har sovrummet alldeles bredvid vardagsrummet så han ser oss om han ligger i sängen, men det räcker inte. Någon måste ligga med honom, och det börjar bli riktigt jobbigt.

    Han har alltid varit duktig på att somna själv tidigare, och jag har trott att det här går över, men det verkar inte göra det.

    Har någon några bra tips??
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2

    Vi hade kossor som klätt ut sig

    som skrämde vår tös (då var hon tre-fyra) Vi sparkade ner dem för trappan en kväll. Sen tog vi det stegvis att först ligga bredvid, sedan sitta i sängen, sedan sitta på en stol bredvid sängen...

    Nu när jag läst godnattsaga så sitter jag så att båda barnen ser mig från sina sängar och läser en god bok medan de somnar. De känner sig trygga och jag får läsa varje kväll :)
  4. 2
    Vi hade kossor som klätt ut sig som skrämde vår tös (då var hon tre-fyra) Vi sparkade ner dem för trappan en kväll. Sen tog vi det stegvis att först ligga bredvid, sedan sitta i sängen, sedan sitta på en stol bredvid sängen...

    Nu när jag läst godnattsaga så sitter jag så att båda barnen ser mig från sina sängar och läser en god bok medan de somnar. De känner sig trygga och jag får läsa varje kväll :)
  5. Annamaja
    #3

    Vi hade monster under sängen

    i höstas. Nästan varje natt vaknade vi av förtvivlad gråt från hennes rum. Innan kom hon smygande till oss ibland, men om det är monster under sängen kan man ju inte sätta ner fötterna på golvet, ju!

    Vi gjorde som jag läst i en bilderbok: satte de allra modigaste gosedjuren på vakt under sängen. Tänk, det fungerade!!! Monsterna försvann och lillan kunde sova gott! Kanske inte funkar för alla, men här var det perfekt!
  6. 3
    Vi hade monster under sängen i höstas. Nästan varje natt vaknade vi av förtvivlad gråt från hennes rum. Innan kom hon smygande till oss ibland, men om det är monster under sängen kan man ju inte sätta ner fötterna på golvet, ju!

    Vi gjorde som jag läst i en bilderbok: satte de allra modigaste gosedjuren på vakt under sängen. Tänk, det fungerade!!! Monsterna försvann och lillan kunde sova gott! Kanske inte funkar för alla, men här var det perfekt!
  7. Medlem sedan
    Apr 2000
    #4

    Vi kör belöningsvarianten

    Jag har gjort en enkelt papper med ett antal rutor (30 st), för varje kväll William somnar själv i sin säng så får han ett klistermärke till en av rutorna, när alla är fyllda så skall han få en present har vi lovat. Han har bara 5 kvällar kvar nu till sin belöning.

    Vi gjorde detta även i höstas, men sen föll allt tillbaka till gamla dåliga vanor i samband med hans operation, men nu tar vi nya tag igen. Vissa kvällar försöker han somna själv, men säger att det inte går, då lägger någon av oss sig på sängen bakom en halvvägg som vi har i rummet och då somnar han snabbt, men det blir ju inget märke då, och det accepterar han.

    Hoppas det ordnar sig, det är jobbigt när det strular på kvällarna.
  8. 4
    Vi kör belöningsvarianten Jag har gjort en enkelt papper med ett antal rutor (30 st), för varje kväll William somnar själv i sin säng så får han ett klistermärke till en av rutorna, när alla är fyllda så skall han få en present har vi lovat. Han har bara 5 kvällar kvar nu till sin belöning.

    Vi gjorde detta även i höstas, men sen föll allt tillbaka till gamla dåliga vanor i samband med hans operation, men nu tar vi nya tag igen. Vissa kvällar försöker han somna själv, men säger att det inte går, då lägger någon av oss sig på sängen bakom en halvvägg som vi har i rummet och då somnar han snabbt, men det blir ju inget märke då, och det accepterar han.

    Hoppas det ordnar sig, det är jobbigt när det strular på kvällarna.

Liknande trådar

  1. bebis vill inte sova själv..men vi vill!
    By Anonym in forum Bebissnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-26, 00:21
  2. Vill inte sova själv borta!
    By Anonym in forum Stora barn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-03-24, 05:28
  3. Gillar inte att sova själv
    By *Camilla* in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-07-02, 21:59
  4. vill inte sova själv
    By SvartaPantern in forum _03 Vårbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-04, 10:18
  5. 3-åring som inte kan sova själv..
    By Anonym in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-19, 11:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar