Tessie!
_0308 Augustibarn
  1. Medlem sedan
    Dec 2002
    #1

    Tessie!

    Tack för ditt superbraiga mail med tips och råd.
    Min mail har strulat så jag har tyvärr blivit av med din mailadress.

    Nea spottar och fräser som en huggorm när pureer kommer fram men har börjat så smått att acceptera gröt. Så det sniglar sig onekligen fram här med frökens matintroduktion. Det här är så främmande för mig eftersom Didrik har gapat åt allt som har erbjudits. Glatt.

    Hur gör man? Skall jag stunta i pureerna ett tag? Hon blir alltså riktigt ARG och visar bestämt att hon inte vill ha.

    Små smörgåsrån och majskrokar går bra dock. Och så gröten då - som hon ibland blir prickig av.

    Grattis till UL:et - tänk om bebin kommer på Celia och Didriks födelsedag!?? ;)

    Må så gott.
    Kram!
  2. 1
    Tessie! Tack för ditt superbraiga mail med tips och råd.
    Min mail har strulat så jag har tyvärr blivit av med din mailadress.

    Nea spottar och fräser som en huggorm när pureer kommer fram men har börjat så smått att acceptera gröt. Så det sniglar sig onekligen fram här med frökens matintroduktion. Det här är så främmande för mig eftersom Didrik har gapat åt allt som har erbjudits. Glatt.

    Hur gör man? Skall jag stunta i pureerna ett tag? Hon blir alltså riktigt ARG och visar bestämt att hon inte vill ha.

    Små smörgåsrån och majskrokar går bra dock. Och så gröten då - som hon ibland blir prickig av.

    Grattis till UL:et - tänk om bebin kommer på Celia och Didriks födelsedag!?? ;)

    Må så gott.
    Kram!
  3. Medlem sedan
    Jul 2002
    #2

    Ahh!

    Roligt att jag kunde hjälpa! :)

    Om hon visar tydligt att hon inte vill ha, då skulle jag lägga ner. För vissa barn funkar sån matintroduktion, andra kan bara tänka sig att äta när de själva kan och får välja vad de vill ha. Sån var ju Celia... Vänta tills hon är stor nog att sitta vid bordet och sträcka sig själv efter vad hon vill ha och stoppa det i munnen så ska du se att det kanske funkar bättre. Kanske kan hon det redan nu? Med egen sked eller kanske hand i purén? Eller kan hon tom äta (mjuka) bitar kanske? Kladdigt lär det bli, men funkar kanske bättre för lillfröken?

    Att fortsätta med puréer om hon tydligt visar att hon inte vill tror jag tyvärr gör mer skada än nytta.

    Kramar!!
  4. 2
    Ahh! Roligt att jag kunde hjälpa! :)

    Om hon visar tydligt att hon inte vill ha, då skulle jag lägga ner. För vissa barn funkar sån matintroduktion, andra kan bara tänka sig att äta när de själva kan och får välja vad de vill ha. Sån var ju Celia... Vänta tills hon är stor nog att sitta vid bordet och sträcka sig själv efter vad hon vill ha och stoppa det i munnen så ska du se att det kanske funkar bättre. Kanske kan hon det redan nu? Med egen sked eller kanske hand i purén? Eller kan hon tom äta (mjuka) bitar kanske? Kladdigt lär det bli, men funkar kanske bättre för lillfröken?

    Att fortsätta med puréer om hon tydligt visar att hon inte vill tror jag tyvärr gör mer skada än nytta.

    Kramar!!
  5. Medlem sedan
    Dec 2002
    #3

    Toppen, toppen!

    Så gör vi - lägger ner de där äckliga puréerna! Såhär ser hon nämligen ut när hon får puré - http://www.familjensandberg.nu/bla.jpg
    (tillagat efter konstens alla regler och med mycket tuttemjölk och kärlek!) ja - du ser ju själv!;)

    No more pureer från och med nu! Tack å kram!
  6. 3
    Toppen, toppen! Så gör vi - lägger ner de där äckliga puréerna! Såhär ser hon nämligen ut när hon får puré - http://www.familjensandberg.nu/bla.jpg
    (tillagat efter konstens alla regler och med mycket tuttemjölk och kärlek!) ja - du ser ju själv!;)

    No more pureer från och med nu! Tack å kram!
  7. Medlem sedan
    Jul 2002
    #4

    Uss!

    Det där såg det ju inte ut som lilltjejen gillade direkt. ;) Vilken min! Underbar.

    Du får kanske försöka locka med leverpastej i små bitar, blodpudding i bitar, små mozzarellabitar, makaroner, sönderklippta plättar, majskorn, smörgås med smör, avocado osv. :)

    Kramar!
  8. 4
    Uss! Det där såg det ju inte ut som lilltjejen gillade direkt. ;) Vilken min! Underbar.

    Du får kanske försöka locka med leverpastej i små bitar, blodpudding i bitar, små mozzarellabitar, makaroner, sönderklippta plättar, majskorn, smörgås med smör, avocado osv. :)

    Kramar!
  9. Cathis m. Didrik & Nea
    #5

    Lverpastej och mozarella?

    Är det okej att ge dem när de är så här små? Tänker på salter och mjölken i...?

    Återkommer med matrapporter - nu ammar vi på och fyller ut med gröt när det passar fröken! ;)

    Kram
  10. 5
    Lverpastej och mozarella? Är det okej att ge dem när de är så här små? Tänker på salter och mjölken i...?

    Återkommer med matrapporter - nu ammar vi på och fyller ut med gröt när det passar fröken! ;)

    Kram
  11. Medlem sedan
    Jul 2002
    #6

    Tja...

    Alltså, det är ju en smaksak. Men barnmatsburkar från Semper innehåller ju både mjölk och salt. Om man ser leverpastej och mozzarella som ersättning för det så är det lite sak samma faktiskt, iaf i de små mängder en liten \"matkinkare\" får i sig. Tycker jag. Viktigare att stimulera aptiten och matglädjen då. Men visst, vill man undvika så ÄR det ju bäst, men det är svårt till året tycker jag..
  12. 6
    Tja... Alltså, det är ju en smaksak. Men barnmatsburkar från Semper innehåller ju både mjölk och salt. Om man ser leverpastej och mozzarella som ersättning för det så är det lite sak samma faktiskt, iaf i de små mängder en liten \"matkinkare\" får i sig. Tycker jag. Viktigare att stimulera aptiten och matglädjen då. Men visst, vill man undvika så ÄR det ju bäst, men det är svårt till året tycker jag..
  13. Cathis m. Didrik & Nea
    #7

    Jag känner mig som en

    nybörjare igen. Tur att du är så gullig och svarar på mina frågor. Skall testa lite med pastej och mozarella på små brödbitar när hon börjar visa intresse igen.
    supertack!
  14. 7
    Jag känner mig som en nybörjare igen. Tur att du är så gullig och svarar på mina frågor. Skall testa lite med pastej och mozarella på små brödbitar när hon börjar visa intresse igen.
    supertack!

Liknande trådar

  1. Tessie!
    By SanktaCecilia in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-27, 14:45
  2. Tessie!!
    By Lurpan in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 17:12
  3. Men Tessie
    By emeli in forum _0308 Augustibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 13:55
  4. Tessie!
    By Galotta in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 13:06
  5. Tessie!
    By -miapia- in forum _0308 Augustibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-27, 19:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar