Ritalina?
Bokstavsbarn
  1. nettan
    #1

    Ritalina?

    Tösens läkare sa idag att hon funderar på att byta medicin till tösen, från concerta till långtidsverkande ritalina. Som jag förstod det så har det kommit en ny variant på ritalina som även den håller i sig i 12 timmar.
    Nån här som provat det?
    Tydligen så ska det ha jämnare spridning under dagen och kunde kanske påverka tösen när det gäller humöret men även sömnen.
  2. 1
    Ritalina? Tösens läkare sa idag att hon funderar på att byta medicin till tösen, från concerta till långtidsverkande ritalina. Som jag förstod det så har det kommit en ny variant på ritalina som även den håller i sig i 12 timmar.
    Nån här som provat det?
    Tydligen så ska det ha jämnare spridning under dagen och kunde kanske påverka tösen när det gäller humöret men även sömnen.
  3. marib
    #2

    Än så länge så är jag positiv

    till Ritalin.
    Vi har ju iofs den korttidsverkande men vi har bara fått de positiva effekterna.
    Med C så tog det ju en månad med PMS innan det blev bra.
    Är ännu på höjninggstadiet så vi får väl se vad slutresultatet blir.
    När vi väl landat på rätt dos hoppas jag vi får den långtidsverkande varianten. Berätta gärna mera när Tösen börjat :-)
  4. 2
    Än så länge så är jag positiv till Ritalin.
    Vi har ju iofs den korttidsverkande men vi har bara fått de positiva effekterna.
    Med C så tog det ju en månad med PMS innan det blev bra.
    Är ännu på höjninggstadiet så vi får väl se vad slutresultatet blir.
    När vi väl landat på rätt dos hoppas jag vi får den långtidsverkande varianten. Berätta gärna mera när Tösen börjat :-)
  5. nettan
    #3

    Ok

    har inte bestämt mig än hur jag ska göra, tänkte höra mig för först, precis som jag gjorde innan hon fick börja med concerta. :)
    Men det lutar väl åt att vi kanske gör ett försök, men det blir först efter sportlovet isåfall. Ska testa ett par olika tips vad gäller sömnen först, håller på och dokumenterar hennes sömn och så får jag olika strategier från läkaren....
    Får kapitulera och bosätta mig på en bäddsoffa inne hos henne ett tag (tur man är särbo så blir inte samlivet lidande) och se om det går att bryta anti-sov-trenden eller om det helt enkelt är adhd´n som blir framträdande vid sovdags, för då kan det ju vara aktuellt att byta medicin.
    Vi får se....
  6. 3
    Ok har inte bestämt mig än hur jag ska göra, tänkte höra mig för först, precis som jag gjorde innan hon fick börja med concerta. :)
    Men det lutar väl åt att vi kanske gör ett försök, men det blir först efter sportlovet isåfall. Ska testa ett par olika tips vad gäller sömnen först, håller på och dokumenterar hennes sömn och så får jag olika strategier från läkaren....
    Får kapitulera och bosätta mig på en bäddsoffa inne hos henne ett tag (tur man är särbo så blir inte samlivet lidande) och se om det går att bryta anti-sov-trenden eller om det helt enkelt är adhd´n som blir framträdande vid sovdags, för då kan det ju vara aktuellt att byta medicin.
    Vi får se....
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4

    varför

    vill hon byta medicin?
    Hälsningar Åsa.
  8. 4
    varför vill hon byta medicin?
    Hälsningar Åsa.
  9. Nickan
    #5

    Vi har....

    Ritalina till sonen, den långtidsverkande. Concerta har vi aldrig provat. Medicinen funkar jättebra men framåt kvällen blir han \"helstirrig\". Sovandet funkar ganska bra. Han lägger sig vid 22.oo och somnar vid 22,30. Sonen är 11 år.
  10. 5
    Vi har.... Ritalina till sonen, den långtidsverkande. Concerta har vi aldrig provat. Medicinen funkar jättebra men framåt kvällen blir han \"helstirrig\". Sovandet funkar ganska bra. Han lägger sig vid 22.oo och somnar vid 22,30. Sonen är 11 år.
  11. Wild
    #6

    Vi har concerta !

    Hej, Jag är en f.d gammal medlem av fN och har inte varit aktiv på många många år i det här sammanhanget.
    Har en son som är snart 13 år och han äter sedan tre år tillbaka concerta. Innan dess hade han Ritalin (kortidsverkande 2-3 tbl/dag). Vi upplever concerta och 36mg som han äter mycket bra. Det fungerar för oss.
    Jag skulle inte byta tillbaka till Ritalin idag. MEN..om det finns en långtidsverkande så kan det ju kanske var värt det. Tycker ni att concerta inte funkar? Eller varför vill ni/läkaren byta? Det finns ju olika doser av concerta 18,36,52(52?) mg.
    Tänk att jag känner igen flera av \"nicken\" här inne, då när jag var aktiv för längesedan kallade jag mig för wildkatten - är det någon som kommer ihåg mig?

    Ha det bra alla!
  12. 6
    Vi har concerta ! Hej, Jag är en f.d gammal medlem av fN och har inte varit aktiv på många många år i det här sammanhanget.
    Har en son som är snart 13 år och han äter sedan tre år tillbaka concerta. Innan dess hade han Ritalin (kortidsverkande 2-3 tbl/dag). Vi upplever concerta och 36mg som han äter mycket bra. Det fungerar för oss.
    Jag skulle inte byta tillbaka till Ritalin idag. MEN..om det finns en långtidsverkande så kan det ju kanske var värt det. Tycker ni att concerta inte funkar? Eller varför vill ni/läkaren byta? Det finns ju olika doser av concerta 18,36,52(52?) mg.
    Tänk att jag känner igen flera av \"nicken\" här inne, då när jag var aktiv för längesedan kallade jag mig för wildkatten - är det någon som kommer ihåg mig?

    Ha det bra alla!
  13. nettan
    #7

    För att

    concertan tydligen har en något ojämnare spridning över dagen. Som hon sa så har den här nya långtidsverkande ritalina en jämnare fördelning över dagen och avtrappningen till kvällen blir mjukare än concertans ganska tvära avrundning....
  14. 7
    För att concertan tydligen har en något ojämnare spridning över dagen. Som hon sa så har den här nya långtidsverkande ritalina en jämnare fördelning över dagen och avtrappningen till kvällen blir mjukare än concertans ganska tvära avrundning....
  15. nettan
    #8

    Då har ni det ju ganska bra

    tösen lägger sig vid 20, läser till 21 och är vaken till 24-03 varje natt i stort sett......
    Hon är 10 år nyfyllda....
  16. 8
    Då har ni det ju ganska bra tösen lägger sig vid 20, läser till 21 och är vaken till 24-03 varje natt i stort sett......
    Hon är 10 år nyfyllda....
  17. nettan
    #9

    Japp

    känner igen dig och har saknat dig härinne. Välkommen tillbaka!

    Läkaren vill prova att byta då den nya långtidsverkande ritalina tydligen har en jämnare spridning över dagen än C har.... Nu äter hon Concerta 36 mg.... ev diskuterade hon en doshöjning. Vi får se hur det blir.
  18. 9
    Japp känner igen dig och har saknat dig härinne. Välkommen tillbaka!

    Läkaren vill prova att byta då den nya långtidsverkande ritalina tydligen har en jämnare spridning över dagen än C har.... Nu äter hon Concerta 36 mg.... ev diskuterade hon en doshöjning. Vi får se hur det blir.
  19. Medlem sedan
    Dec 2001
    #10

    Men heej!

    Jo om du kollar nån sida tillbaks så ser du att vi SAKNAT dej här inne. Har själv varit borta mer eller mindre under ett par år visserligen.

    Bra att du är här!
  20. 10
    Men heej! Jo om du kollar nån sida tillbaks så ser du att vi SAKNAT dej här inne. Har själv varit borta mer eller mindre under ett par år visserligen.

    Bra att du är här!
  21. Medlem sedan
    May 2004
    #11

    japp

    min son har ritalina depot . tidigare hade han concerta 36mg fungerade bra men som du precis tog upp så bytte vi av just den andledningen jämnare spridning under dagen min son äter 30mgs ritalina och oj allt fungerar jätte bra lugnare övergång på kvällen samt äter bättre och hans tics är inte lika utmärkande som det var med concerta han är nöjd och lika glad som han brukar.fråga på om du undrar över något mer min son har ätit ritalin sedan medicinen kom i aug 05.
  22. 11
    japp min son har ritalina depot . tidigare hade han concerta 36mg fungerade bra men som du precis tog upp så bytte vi av just den andledningen jämnare spridning under dagen min son äter 30mgs ritalina och oj allt fungerar jätte bra lugnare övergång på kvällen samt äter bättre och hans tics är inte lika utmärkande som det var med concerta han är nöjd och lika glad som han brukar.fråga på om du undrar över något mer min son har ätit ritalin sedan medicinen kom i aug 05.
  23. Medlem sedan
    May 2004
    #12

    min

    son får attarax innan han ska sova det är rogivande och inte beroendeframkallande.
  24. 12
    min son får attarax innan han ska sova det är rogivande och inte beroendeframkallande.
  25. Fjärilens mamma
    #13

    Nyss börjat

    Fjärilen har nyss börjat (4-5 veckor sedan) med långtidsverkande Ritalin (20 mg). Vi började med Concerta, men efter två veckor låste det sig med sväljreflexen och pillren gick inte att få ned. Ritalin-kapslarna får vi öppna och blanda med sylt. Fjärilen tar medicinen på morgonen vid 7-snåret och lyckas faktiskt somna runt 20-snåret även om hon är lite stirrigare än vanligt. Jobbigast har vi runt 16-17-snåret då hon springer gatlopp hemma. Antar att effekten börjar avta då. Vet ännu inte hur mycket effekt på skolarbetet medicineringen har. Dottern säger själv av hon inte har lika mycket spring i benen längre och känner sig lugnare.
  26. 13
    Nyss börjat Fjärilen har nyss börjat (4-5 veckor sedan) med långtidsverkande Ritalin (20 mg). Vi började med Concerta, men efter två veckor låste det sig med sväljreflexen och pillren gick inte att få ned. Ritalin-kapslarna får vi öppna och blanda med sylt. Fjärilen tar medicinen på morgonen vid 7-snåret och lyckas faktiskt somna runt 20-snåret även om hon är lite stirrigare än vanligt. Jobbigast har vi runt 16-17-snåret då hon springer gatlopp hemma. Antar att effekten börjar avta då. Vet ännu inte hur mycket effekt på skolarbetet medicineringen har. Dottern säger själv av hon inte har lika mycket spring i benen längre och känner sig lugnare.
  27. marib
    #14

    Nyfiken fråga

    hur kan det komma sig att ni kan öppna Ritalin kapslarna? På Consertan är det ju totalförbud på det.
  28. 14
    Nyfiken fråga hur kan det komma sig att ni kan öppna Ritalin kapslarna? På Consertan är det ju totalförbud på det.
  29. marib
    #15

    Kul att \"se\" DIG igen :-)

    som Ulle också skrev så efterlyste vi dig nån sida bakåt. Hoppas du har tid över igen. OCh välkommen tillbaka
  30. 15
    Kul att \"se\" DIG igen :-) som Ulle också skrev så efterlyste vi dig nån sida bakåt. Hoppas du har tid över igen. OCh välkommen tillbaka
  31. nettan
    #16

    Ok

    tösen har provat lergigan och theralen.... utan effekt. Hon somnade ialla fall inte och då känns det meningslöst att prova nåt annat.
    Attarax? Är det på recept eller hälsokost eller vad? *nyfiken*
  32. 16
    Ok tösen har provat lergigan och theralen.... utan effekt. Hon somnade ialla fall inte och då känns det meningslöst att prova nåt annat.
    Attarax? Är det på recept eller hälsokost eller vad? *nyfiken*
  33. nettan
    #17

    Ok

    kanske kan vara värt att prova då. Det märks så väldigt tydligt på tösen när concertan börjar avta, hon blir spattig och snarstucken och oerhört tankspridd....
    Får ta upp det med läkaren igen v 8...
    Tack för svaret
  34. 17
    Ok kanske kan vara värt att prova då. Det märks så väldigt tydligt på tösen när concertan börjar avta, hon blir spattig och snarstucken och oerhört tankspridd....
    Får ta upp det med läkaren igen v 8...
    Tack för svaret
  35. nettan
    #18

    Vad skönt

    att din dotter märker effekten själv. Så sa min tös också när hon började med concerta, att hon kände själv att hon blev lugnare och orkade lyssna på sin fröken.
  36. 18
    Vad skönt att din dotter märker effekten själv. Så sa min tös också när hon började med concerta, att hon kände själv att hon blev lugnare och orkade lyssna på sin fröken.
  37. Medlem sedan
    Jan 2004
    #19

    jaha

    det var ju intressant att höra. Vår dotter fick ju concerta och det var ju inget snack om att ha något som var \"mjukare\".
    Åsa.
  38. 19
    jaha det var ju intressant att höra. Vår dotter fick ju concerta och det var ju inget snack om att ha något som var \"mjukare\".
    Åsa.
  39. nettan
    #20

    Inte när min tös fick det heller

    utan det var först igår jag fick höra att ritalina fanns i långtidsverkande form. Men det är en rätt ny medicin som jag förstått....
  40. 20
    Inte när min tös fick det heller utan det var först igår jag fick höra att ritalina fanns i långtidsverkande form. Men det är en rätt ny medicin som jag förstått....
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Börjat med Ritalina
    By ruffa in forum Bokstavsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-29, 03:37
  2. Fördelar-nackdelar Ritalina, Concerta??
    By ruffa in forum Bokstavsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-31, 19:10
  3. Från Ritalina till Medikinet
    By Morba in forum Bokstavsbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-11-23, 08:50
  4. Nu är det klart - får Ritalina
    By Kristin 7 in forum Bokstavsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-13, 16:37
  5. Nu har vi Ritalina....
    By Nickan in forum Bokstavsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-19, 13:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar