Liten enkät!
Utvecklingshämning
  1. Medlem sedan
    Oct 2002
    #1

    Liten enkät!

    Jag är väldigt sugen på att få ett barn till och maken är helt emot det så jag tänkte kolla med er andra som fått \"speciella\" barn om hur ni tänkt när det gäller syskon.

    1. Hur många barn har du och vilket i ordningen är ditt utvecklingsförsenade?
    2. Ville du ha fler barn efter ditt speciella?
    3. Hur resonerade du och din man om riskerna att få ett speciellt barn till?
    4. Var du rädd när du var gravid med nästa barn, gjorde du fosterdiagnostik?
    5. Har ditt barn en diagnos som ses på fosterdiagnostik?
    6. Om du inte fått fler barn, vad är anledningen till det?

    Hoppas ni inte tycker det är för intima frågor!!

    Ann
  2. 1
    Liten enkät! Jag är väldigt sugen på att få ett barn till och maken är helt emot det så jag tänkte kolla med er andra som fått \"speciella\" barn om hur ni tänkt när det gäller syskon.

    1. Hur många barn har du och vilket i ordningen är ditt utvecklingsförsenade?
    2. Ville du ha fler barn efter ditt speciella?
    3. Hur resonerade du och din man om riskerna att få ett speciellt barn till?
    4. Var du rädd när du var gravid med nästa barn, gjorde du fosterdiagnostik?
    5. Har ditt barn en diagnos som ses på fosterdiagnostik?
    6. Om du inte fått fler barn, vad är anledningen till det?

    Hoppas ni inte tycker det är för intima frågor!!

    Ann
  3. Ann m Frida (& Fanny)
    #2

    Svarar själv. :-)

    1. Hur många barn har du och vilket i ordningen är ditt utvecklingsförsenade?
    Jag har en storasyster till Frida och en storebror som vi miste i v 15. Frida är alltså yngst.
    2. Ville du ha fler barn efter ditt speciella?
    Ja jag vill hemskt gärna ha fler. Skulle så gärna vilja uppleva det där med babylycka en gång till. Med Frida var allt mest oro, sjukhus, operationer, syndromletande osv....
    3. Hur resonerade du och din man om riskerna att få ett speciellt barn till?
    Min man är skiträdd att det ska bli fel igen, han tycker att risken är väldigt hög, särskilt som jag dessutom är 40 år nu. Jag tror att det skulle gå bra men skulle absolut göra fosterdiagnostik.
    4. Var du rädd när du var gravid med nästa barn, gjorde du fosterdiagnostik?
    Visst hade jag varit nervös, iaf tills tester är klara.
    5. Har ditt barn en diagnos som ses på fosterdiagnostik?
    Ja på både Frida och Emanuel (som vi miste) har det synts en väldigt stor nacksvullnad på NUPP. Dock inget på MKP/FVP.
    6. Om du inte fått fler barn, vad är anledningen till det?
    Blir det inga fler så beror det på att maken tvärvägrar.
  4. 2
    Svarar själv. :-) 1. Hur många barn har du och vilket i ordningen är ditt utvecklingsförsenade?
    Jag har en storasyster till Frida och en storebror som vi miste i v 15. Frida är alltså yngst.
    2. Ville du ha fler barn efter ditt speciella?
    Ja jag vill hemskt gärna ha fler. Skulle så gärna vilja uppleva det där med babylycka en gång till. Med Frida var allt mest oro, sjukhus, operationer, syndromletande osv....
    3. Hur resonerade du och din man om riskerna att få ett speciellt barn till?
    Min man är skiträdd att det ska bli fel igen, han tycker att risken är väldigt hög, särskilt som jag dessutom är 40 år nu. Jag tror att det skulle gå bra men skulle absolut göra fosterdiagnostik.
    4. Var du rädd när du var gravid med nästa barn, gjorde du fosterdiagnostik?
    Visst hade jag varit nervös, iaf tills tester är klara.
    5. Har ditt barn en diagnos som ses på fosterdiagnostik?
    Ja på både Frida och Emanuel (som vi miste) har det synts en väldigt stor nacksvullnad på NUPP. Dock inget på MKP/FVP.
    6. Om du inte fått fler barn, vad är anledningen till det?
    Blir det inga fler så beror det på att maken tvärvägrar.
  5. Cecilia m. små troll
    #3

    Jag svarar

    1. Hur många barn har du och vilket i ordningen är ditt utvecklingsförsenade? Jag har två, storebror Samuel 6,5 år och så Amanda med funktionshinder 3,5 år.

    2. Ville du ha fler barn efter ditt speciella? Vi har alltid sagt att vi skulle vilja ha många barn. Kommer från stora familjer och tänkte oss i alla fall 4 barn.

    3. Hur resonerade du och din man om riskerna att få ett speciellt barn till? Vi funderar på ifall vi ska våga ha fler barn. Vi vet ju inte varför Amanda är som hon är så vi vet ju inte hur stora riskerna är för nästa barn. Just nu tar Amanda så mycket tid och kraft ( för att inte tala om dålig ekonomi) så det är inte aktuellt. I framtiden kanske!

    4. Var du rädd när du var gravid med nästa barn, gjorde du fosterdiagnostik? Nej, ingen fosterdiagnostik.

    5. Har ditt barn en diagnos som ses på fosterdiagnostik? Nej, hon har inte ens en diagnos *ler*

    6. Om du inte fått fler barn, vad är anledningen till det? Hade det inte varit som det är med Amanda hade vi redan haft fler barn det är jag övertygad om.
  6. 3
    Jag svarar 1. Hur många barn har du och vilket i ordningen är ditt utvecklingsförsenade? Jag har två, storebror Samuel 6,5 år och så Amanda med funktionshinder 3,5 år.

    2. Ville du ha fler barn efter ditt speciella? Vi har alltid sagt att vi skulle vilja ha många barn. Kommer från stora familjer och tänkte oss i alla fall 4 barn.

    3. Hur resonerade du och din man om riskerna att få ett speciellt barn till? Vi funderar på ifall vi ska våga ha fler barn. Vi vet ju inte varför Amanda är som hon är så vi vet ju inte hur stora riskerna är för nästa barn. Just nu tar Amanda så mycket tid och kraft ( för att inte tala om dålig ekonomi) så det är inte aktuellt. I framtiden kanske!

    4. Var du rädd när du var gravid med nästa barn, gjorde du fosterdiagnostik? Nej, ingen fosterdiagnostik.

    5. Har ditt barn en diagnos som ses på fosterdiagnostik? Nej, hon har inte ens en diagnos *ler*

    6. Om du inte fått fler barn, vad är anledningen till det? Hade det inte varit som det är med Amanda hade vi redan haft fler barn det är jag övertygad om.
  7. Victoria
    #4

    Svar

    1. Hur många barn har du och vilket i ordningen är ditt utvecklingsförsenade?
    Jag har tre barn, pojke född -00, Agnes född -02 utvecklingsförsenad och flicka född -05
    2. Ville du ha fler barn efter ditt speciella?
    Ja, och det har jag fått också.
    3. Hur resonerade du och din man om riskerna att få ett speciellt barn till?
    Vi trodde inte riskerna var så stora, inte att det skulle bli samma fel igen i alla fall.
    4. Var du rädd när du var gravid med nästa barn, gjorde du fosterdiagnostik?
    Orolig var jag ju trots allt, men jag gjorde ingen fosterdiagnostik.
    5. Har ditt barn en diagnos som ses på fosterdiagnostik?
    Nej inget fel som skulle upptäckas med fosterdiagnistik, hon har ingen diagnos.
    6. Om du inte fått fler barn, vad är anledningen till det?
    Har fler barn, hade kanske varit mer orolig om det varit första barnet som varit utvecklingshämmat, nu viste vi ju att vi kunde få friska barn också iom att hon har en frisk storebror. Tror snarare att Agnes problem gjorde mig ännu säkrare på att jag ville ha ett barn till eftersom jag gick miste om så mycket när hon föddes, precis som Ann skriver.
  8. 4
    Svar 1. Hur många barn har du och vilket i ordningen är ditt utvecklingsförsenade?
    Jag har tre barn, pojke född -00, Agnes född -02 utvecklingsförsenad och flicka född -05
    2. Ville du ha fler barn efter ditt speciella?
    Ja, och det har jag fått också.
    3. Hur resonerade du och din man om riskerna att få ett speciellt barn till?
    Vi trodde inte riskerna var så stora, inte att det skulle bli samma fel igen i alla fall.
    4. Var du rädd när du var gravid med nästa barn, gjorde du fosterdiagnostik?
    Orolig var jag ju trots allt, men jag gjorde ingen fosterdiagnostik.
    5. Har ditt barn en diagnos som ses på fosterdiagnostik?
    Nej inget fel som skulle upptäckas med fosterdiagnistik, hon har ingen diagnos.
    6. Om du inte fått fler barn, vad är anledningen till det?
    Har fler barn, hade kanske varit mer orolig om det varit första barnet som varit utvecklingshämmat, nu viste vi ju att vi kunde få friska barn också iom att hon har en frisk storebror. Tror snarare att Agnes problem gjorde mig ännu säkrare på att jag ville ha ett barn till eftersom jag gick miste om så mycket när hon föddes, precis som Ann skriver.
  9. Susanne m D & E
    #5

    Ska jag verkligen svara?

    Hahahaha, du vet ju alla svar redan....men här kommer mina svar.

    1. Hur många barn har du och vilket i ordningen är ditt utvecklingsförsenade?
    * Två och Douglas är vårt första barn.

    2. Ville du ha fler barn efter ditt speciella?
    * Ja, jag ville ha fler och därför blev det ju en liten Ella. Vill gärna ha fler barn, men så som vår vardag ser ut idag är det helt omöjligt. Det skulle inte vara rättvist mot någon i familjen.
    Men, som jag har sagt till dig...idag har vi med våra två barn två \"fel\" med kromosom 13 så det känns som om det bara är trisomi 13 kvar. Blir det det nästa gång?

    3. Hur resonerade du och din man om riskerna att få ett speciellt barn till?
    * Efter att ha kollat våra kromosomer och de inte fann något där och vår genetiker menade att risken var så liten att den knappt fanns att vi skulle få ett barn till med Douglas fel så kände vi oss rätt ok med det. Idag har jag svårt att tro att det är en slump att båda våra barn har något vajsing med kromosom 13. Sen kan genetikern säga vad hon vill!

    4. Var du rädd när du var gravid med nästa barn, gjorde du fosterdiagnostik?
    * Ja, det vet du att jag var. Framförallt med tanke på vad de hittade vid mkp. Det var först när Ella väl var född och jag fick se henne som jag kunde andas ut.

    5. Har ditt barn en diagnos som ses på fosterdiagnostik?
    * Ja, om man letar efter det speciellt. Tittar man inte efter det så missar man det vid mkp och fvp.

    6. Om du inte fått fler barn, vad är anledningen till det?
  10. 5
    Ska jag verkligen svara? Hahahaha, du vet ju alla svar redan....men här kommer mina svar.

    1. Hur många barn har du och vilket i ordningen är ditt utvecklingsförsenade?
    * Två och Douglas är vårt första barn.

    2. Ville du ha fler barn efter ditt speciella?
    * Ja, jag ville ha fler och därför blev det ju en liten Ella. Vill gärna ha fler barn, men så som vår vardag ser ut idag är det helt omöjligt. Det skulle inte vara rättvist mot någon i familjen.
    Men, som jag har sagt till dig...idag har vi med våra två barn två \"fel\" med kromosom 13 så det känns som om det bara är trisomi 13 kvar. Blir det det nästa gång?

    3. Hur resonerade du och din man om riskerna att få ett speciellt barn till?
    * Efter att ha kollat våra kromosomer och de inte fann något där och vår genetiker menade att risken var så liten att den knappt fanns att vi skulle få ett barn till med Douglas fel så kände vi oss rätt ok med det. Idag har jag svårt att tro att det är en slump att båda våra barn har något vajsing med kromosom 13. Sen kan genetikern säga vad hon vill!

    4. Var du rädd när du var gravid med nästa barn, gjorde du fosterdiagnostik?
    * Ja, det vet du att jag var. Framförallt med tanke på vad de hittade vid mkp. Det var först när Ella väl var född och jag fick se henne som jag kunde andas ut.

    5. Har ditt barn en diagnos som ses på fosterdiagnostik?
    * Ja, om man letar efter det speciellt. Tittar man inte efter det så missar man det vid mkp och fvp.

    6. Om du inte fått fler barn, vad är anledningen till det?
  11. Medlem sedan
    Nov 2004
    #6

    Ullet svarar:

    1. Hur många barn har du och vilket i ordningen är ditt utvecklingsförsenade?

    tre barn o Plorp är den andra i ordningen

    2. Ville du ha fler barn efter ditt speciella?

    ja, absolut

    3. Hur resonerade du och din man om riskerna att få ett speciellt barn till?

    Vi funderade hit o dit, o önskan om ett barn till var större än rädslan. Vi visste att risken för ett kromosomskadat barn var större för att vi redan har ett skadat barn men risken ökar bara 5-10%. Vi resonerade också med att vi klarat Plorp o då klarar vi också ett skadat barn till.

    4. Var du rädd när du var gravid med nästa barn, gjorde du fosterdiagnostik?

    Nej, ingen fosterdiagnostik annat än NUPP o täta UL

    5. Har ditt barn en diagnos som ses på fosterdiagnostik?

    Nej det syns inte o går inte att kolla via fvp el mkp
    6. Om du inte fått fler barn, vad är anledningen till det?
  12. 6
    Ullet svarar: 1. Hur många barn har du och vilket i ordningen är ditt utvecklingsförsenade?

    tre barn o Plorp är den andra i ordningen

    2. Ville du ha fler barn efter ditt speciella?

    ja, absolut

    3. Hur resonerade du och din man om riskerna att få ett speciellt barn till?

    Vi funderade hit o dit, o önskan om ett barn till var större än rädslan. Vi visste att risken för ett kromosomskadat barn var större för att vi redan har ett skadat barn men risken ökar bara 5-10%. Vi resonerade också med att vi klarat Plorp o då klarar vi också ett skadat barn till.

    4. Var du rädd när du var gravid med nästa barn, gjorde du fosterdiagnostik?

    Nej, ingen fosterdiagnostik annat än NUPP o täta UL

    5. Har ditt barn en diagnos som ses på fosterdiagnostik?

    Nej det syns inte o går inte att kolla via fvp el mkp
    6. Om du inte fått fler barn, vad är anledningen till det?
  13. Erika med Loke
    #7

    Svar

    1. Hur många barn har du och vilket i ordningen är ditt utvecklingsförsenade?
    Jag har bara ett barn (om man inte räknar den ludne hunden förstås!)
    2. Ville du ha fler barn efter ditt speciella?
    Vi hade tänkt oss två barn, men nu nöjer vi oss med Loke.
    3. Hur resonerade du och din man om riskerna att få ett speciellt barn till?
    Nej, se nedan.
    4. Var du rädd när du var gravid med nästa barn, gjorde du fosterdiagnostik?
    -
    5. Har ditt barn en diagnos som ses på fosterdiagnostik?
    -
    6. Om du inte fått fler barn, vad är anledningen till det?

    Min graviditet var svår och jag kan inte tänka mig en sådan graviditet till. Inledningsvis talade vi därför om att adoptera. Nu har det dock visat sig att jag har ett kvarstående funktionshinder efter graviditeten och det tillsammans Lokes speciella behov gör att vi helt enkelt inte har kraft till ett barn till.
  14. 7
    Svar 1. Hur många barn har du och vilket i ordningen är ditt utvecklingsförsenade?
    Jag har bara ett barn (om man inte räknar den ludne hunden förstås!)
    2. Ville du ha fler barn efter ditt speciella?
    Vi hade tänkt oss två barn, men nu nöjer vi oss med Loke.
    3. Hur resonerade du och din man om riskerna att få ett speciellt barn till?
    Nej, se nedan.
    4. Var du rädd när du var gravid med nästa barn, gjorde du fosterdiagnostik?
    -
    5. Har ditt barn en diagnos som ses på fosterdiagnostik?
    -
    6. Om du inte fått fler barn, vad är anledningen till det?

    Min graviditet var svår och jag kan inte tänka mig en sådan graviditet till. Inledningsvis talade vi därför om att adoptera. Nu har det dock visat sig att jag har ett kvarstående funktionshinder efter graviditeten och det tillsammans Lokes speciella behov gör att vi helt enkelt inte har kraft till ett barn till.
  15. Millimeterns mamma
    #8

    Svarar

    1. Hur många barn har du och vilket i ordningen är ditt utvecklingsförsenade?
    Två, Millimetern (f.02)är storasyster till en \"extremt tidig\" lillebror (f.04) - suck aldrig får jag någon som hamnar på \"normalkurvan\" ;-)

    2. Ville du ha fler barn efter ditt speciella?
    Oh, ja - suktar efter en \"trea\" - maken är skeptiskt...

    3. Hur resonerade du och din man om riskerna att få ett speciellt barn till?
    Livet är något som man aldrig vet någoting om - man måste chansa. Syskon är toppen - ville absolut inte ha ett \"ensambarn\". Både maken och jag har flera syskon.

    4. Var du rädd när du var gravid med nästa barn, gjorde du fosterdiagnostik?
    Mmmm, mina barn kom till oss på ett litet annorlunda sätt - ingen fosterdiagnostik gjordes. Orolig under min \"väntan\" var jag, men det är nog alla.

    5. Har ditt barn en diagnos som ses på fosterdiagnostik?
    Nej

    6. Om du inte fått fler barn, vad är anledningen till det?
  16. 8
    Svarar 1. Hur många barn har du och vilket i ordningen är ditt utvecklingsförsenade?
    Två, Millimetern (f.02)är storasyster till en \"extremt tidig\" lillebror (f.04) - suck aldrig får jag någon som hamnar på \"normalkurvan\" ;-)

    2. Ville du ha fler barn efter ditt speciella?
    Oh, ja - suktar efter en \"trea\" - maken är skeptiskt...

    3. Hur resonerade du och din man om riskerna att få ett speciellt barn till?
    Livet är något som man aldrig vet någoting om - man måste chansa. Syskon är toppen - ville absolut inte ha ett \"ensambarn\". Både maken och jag har flera syskon.

    4. Var du rädd när du var gravid med nästa barn, gjorde du fosterdiagnostik?
    Mmmm, mina barn kom till oss på ett litet annorlunda sätt - ingen fosterdiagnostik gjordes. Orolig under min \"väntan\" var jag, men det är nog alla.

    5. Har ditt barn en diagnos som ses på fosterdiagnostik?
    Nej

    6. Om du inte fått fler barn, vad är anledningen till det?
  17. Åsa
    #9

    Fler svar

    1. Hur många barn har du och vilket i ordningen är ditt utvecklingsförsenade?
    Jag har två barn och Gabriel med utvecklingsförseningen är det första.

    2. Ville du ha fler barn efter ditt speciella?
    Ja, vi har hela tiden velat haft två barn.

    3. Hur resonerade du och din man om riskerna att få ett speciellt barn till?
    Gabriel inte har någon diagnos än (utredning i mars)och vi har ingen aning om varför han är som han är. Men det fanns inget som tydde på att ett syskon skulle få samma utvecklingsförsening.

    4. Var du rädd när du var gravid med nästa barn, gjorde du fosterdiagnostik?
    Nej jag var inte rädd. Jag gjorde inte fosterdiagnostik.

    5. Har ditt barn en diagnos som ses på fosterdiagnostik?
    Vet inte :-)

    6. Om du inte fått fler barn, vad är anledningen till det?
  18. 9
    Fler svar 1. Hur många barn har du och vilket i ordningen är ditt utvecklingsförsenade?
    Jag har två barn och Gabriel med utvecklingsförseningen är det första.

    2. Ville du ha fler barn efter ditt speciella?
    Ja, vi har hela tiden velat haft två barn.

    3. Hur resonerade du och din man om riskerna att få ett speciellt barn till?
    Gabriel inte har någon diagnos än (utredning i mars)och vi har ingen aning om varför han är som han är. Men det fanns inget som tydde på att ett syskon skulle få samma utvecklingsförsening.

    4. Var du rädd när du var gravid med nästa barn, gjorde du fosterdiagnostik?
    Nej jag var inte rädd. Jag gjorde inte fosterdiagnostik.

    5. Har ditt barn en diagnos som ses på fosterdiagnostik?
    Vet inte :-)

    6. Om du inte fått fler barn, vad är anledningen till det?
  19. Medlem sedan
    Jan 2003
    #10

    Helene svarar

    1. Hur många barn har du och vilket i ordningen är ditt utvecklingsförsenade?
    2 barn, det första är hjärnskadat
    Vi vill gärna ha ett tredje barn så småningom men än är det för tidigt. Vi planerade ursprungligen för två barn men känner att både Alexander och hans syskon skulle ha nytta av att vara fler

    2. Ville du ha fler barn efter ditt speciella?
    ja men det dröjde till han fick sond vid 9-10 månaders ålder innan vi tänkte på det innan dess var det bara mat som gällde. Vi tidigarelade faktiskt syskonplanerna just för att vi tror att Alexander drar nytta av ett tätt syskon

    3. Hur resonerade du och din man om riskerna att få ett speciellt barn till?
    vi väntade till vi kände att ett handikappat barn skulle kännas välkommet men riskerna var väldigt små enl läkarna
    4. Var du rädd när du var gravid med nästa barn, gjorde du fosterdiagnostik?
    ja, livrädd, tjatade mig till extra ultraljud
    5. Har ditt barn en diagnos som ses på fosterdiagnostik?nej
    6. Om du inte fått fler barn, vad är anledningen till det?
  20. 10
    Helene svarar 1. Hur många barn har du och vilket i ordningen är ditt utvecklingsförsenade?
    2 barn, det första är hjärnskadat
    Vi vill gärna ha ett tredje barn så småningom men än är det för tidigt. Vi planerade ursprungligen för två barn men känner att både Alexander och hans syskon skulle ha nytta av att vara fler

    2. Ville du ha fler barn efter ditt speciella?
    ja men det dröjde till han fick sond vid 9-10 månaders ålder innan vi tänkte på det innan dess var det bara mat som gällde. Vi tidigarelade faktiskt syskonplanerna just för att vi tror att Alexander drar nytta av ett tätt syskon

    3. Hur resonerade du och din man om riskerna att få ett speciellt barn till?
    vi väntade till vi kände att ett handikappat barn skulle kännas välkommet men riskerna var väldigt små enl läkarna
    4. Var du rädd när du var gravid med nästa barn, gjorde du fosterdiagnostik?
    ja, livrädd, tjatade mig till extra ultraljud
    5. Har ditt barn en diagnos som ses på fosterdiagnostik?nej
    6. Om du inte fått fler barn, vad är anledningen till det?
  21. Medlem sedan
    Jan 2003
    #11

    JennieLina svarar

    1. Hur många barn har du och vilket i ordningen är ditt utvecklingsförsenade?
    ~ Jag har tre barn. Mellandotter är handikappad, yngsta sonen har en annan pappa än de övriga

    2. Ville du ha fler barn efter ditt speciella?
    ~ Från början inte, fast sen träffade jag en ny som inte hade egna barn.. Så blev det en liten till :-)

    3. Hur resonerade du och din man om riskerna att få ett speciellt barn till?
    ~ Visst fanns tanken där, men jag funderade inte överdrivet mycket på det. Det är väl lika stor/liten risk som för alla andra ..

    4. Var du rädd när du var gravid med nästa barn, gjorde du fosterdiagnostik?
    ~ Nej och nej, avböjde erbjudande om alla extra prov förutom ultraljud.

    5. Har ditt barn en diagnos som ses på fosterdiagnostik?
    ~ Det kan visa sig men inget garanterat !

    6. Om du inte fått fler barn, vad är anledningen till det?
    ~ Pass
  22. 11
    JennieLina svarar 1. Hur många barn har du och vilket i ordningen är ditt utvecklingsförsenade?
    ~ Jag har tre barn. Mellandotter är handikappad, yngsta sonen har en annan pappa än de övriga

    2. Ville du ha fler barn efter ditt speciella?
    ~ Från början inte, fast sen träffade jag en ny som inte hade egna barn.. Så blev det en liten till :-)

    3. Hur resonerade du och din man om riskerna att få ett speciellt barn till?
    ~ Visst fanns tanken där, men jag funderade inte överdrivet mycket på det. Det är väl lika stor/liten risk som för alla andra ..

    4. Var du rädd när du var gravid med nästa barn, gjorde du fosterdiagnostik?
    ~ Nej och nej, avböjde erbjudande om alla extra prov förutom ultraljud.

    5. Har ditt barn en diagnos som ses på fosterdiagnostik?
    ~ Det kan visa sig men inget garanterat !

    6. Om du inte fått fler barn, vad är anledningen till det?
    ~ Pass
  23. mamma till 4 kottar
    #12

    mina svar

    1. Hur många barn har du och vilket i ordningen är ditt utvecklingsförsenade?

    3 barn. Den med utvecklingsstörning är en av de två första.

    2. Ville du ha fler barn efter ditt speciella?

    Det växtre fram efter ett tag.

    3. Hur resonerade du och din man om riskerna att få ett speciellt barn till?

    Att chanserna var små, risken att få tvillingar vad betydligt större så det var framförallt det vi diskuterade.

    4. Var du rädd när du var gravid med nästa barn, gjorde du fosterdiagnostik?

    Jag var orolig för att det skulle bli tvillingar och hjärtfel; rädd för missfall och kejsarsnitt.
    Vi använde UL för att avgöra hur många det var.
    Vi informerade sjukvården direkt om att vi inte ville ha frågor om ytterligare fosterdiagnostik eftersom vi skulle tagit illa upp då - detta respekterades.

    5. Har ditt barn en diagnos som ses på fosterdiagnostik?

    Ja, Downs syndrom

    Jag är ingen motståndare till fosterdiagnostik - bara till selektiv abort där vissa individer sållas bort.
  24. 12
    mina svar 1. Hur många barn har du och vilket i ordningen är ditt utvecklingsförsenade?

    3 barn. Den med utvecklingsstörning är en av de två första.

    2. Ville du ha fler barn efter ditt speciella?

    Det växtre fram efter ett tag.

    3. Hur resonerade du och din man om riskerna att få ett speciellt barn till?

    Att chanserna var små, risken att få tvillingar vad betydligt större så det var framförallt det vi diskuterade.

    4. Var du rädd när du var gravid med nästa barn, gjorde du fosterdiagnostik?

    Jag var orolig för att det skulle bli tvillingar och hjärtfel; rädd för missfall och kejsarsnitt.
    Vi använde UL för att avgöra hur många det var.
    Vi informerade sjukvården direkt om att vi inte ville ha frågor om ytterligare fosterdiagnostik eftersom vi skulle tagit illa upp då - detta respekterades.

    5. Har ditt barn en diagnos som ses på fosterdiagnostik?

    Ja, Downs syndrom

    Jag är ingen motståndare till fosterdiagnostik - bara till selektiv abort där vissa individer sållas bort.
  25. Medlem sedan
    Dec 1999
    #13

    Nikki svarar!

    1. Hur många barn har du och vilket i ordningen är ditt utvecklingsförsenade? Jag har två barn och väntar vårt tredje barn till midsommar. Det är vårt första barn som är handikappad.
    2. Ville du ha fler barn efter ditt speciella? Ja, så fort hon var född ville jag ha ett barn till (ja, jag ville givetvis vänta liiiiiite)
    3. Hur resonerade du och din man om riskerna att få ett speciellt barn till? Risken var väldigt liten att det skulle hända igen.
    4. Var du rädd när du var gravid med nästa barn, gjorde du fosterdiagnostik? Jag var lite orolig för jag visste ju att även om risken var liten så hade den ju varit ännu mindre första gången när vi fick ett handikappat barn.
    5. Har ditt barn en diagnos som ses på fosterdiagnostik? Ja, hon har Downs syndrom
    6. Om du inte fått fler barn, vad är anledningen till det?

    Att Emma fick en lillebror har varit väldigt nyttigt för henne (och för oss) och han är hennes bästa kompis och de leker jättemycket och lär mycket av varandra.
  26. 13
    Nikki svarar! 1. Hur många barn har du och vilket i ordningen är ditt utvecklingsförsenade? Jag har två barn och väntar vårt tredje barn till midsommar. Det är vårt första barn som är handikappad.
    2. Ville du ha fler barn efter ditt speciella? Ja, så fort hon var född ville jag ha ett barn till (ja, jag ville givetvis vänta liiiiiite)
    3. Hur resonerade du och din man om riskerna att få ett speciellt barn till? Risken var väldigt liten att det skulle hända igen.
    4. Var du rädd när du var gravid med nästa barn, gjorde du fosterdiagnostik? Jag var lite orolig för jag visste ju att även om risken var liten så hade den ju varit ännu mindre första gången när vi fick ett handikappat barn.
    5. Har ditt barn en diagnos som ses på fosterdiagnostik? Ja, hon har Downs syndrom
    6. Om du inte fått fler barn, vad är anledningen till det?

    Att Emma fick en lillebror har varit väldigt nyttigt för henne (och för oss) och han är hennes bästa kompis och de leker jättemycket och lär mycket av varandra.
  27. Ann m Frida
    #14

    Tack alla ni som svarat!

    Det är så kul att läsa om hur ni resonerar allihopa. Även om vi inte alls har samma bakgrund och upplevelser av saker så är det ändå roligt. Undrar om vi inte skulle göra lite fler enkäter? :-)))

    Kram!
    Ann
  28. 14
    Tack alla ni som svarat! Det är så kul att läsa om hur ni resonerar allihopa. Även om vi inte alls har samma bakgrund och upplevelser av saker så är det ändå roligt. Undrar om vi inte skulle göra lite fler enkäter? :-)))

    Kram!
    Ann

Liknande trådar

  1. Liten enkät
    By Es mamma in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 16:16
  2. Lånad enkät: Liten enkät om ettåringarna
    By seife in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-08, 11:52
  3. En Liten Enkät...
    By Anonymis in forum Försöker bli med barn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 17:35
  4. En liten liten enkät
    By Veris mamma in forum _0410 Oktoberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 16:22
  5. en liten liten enkät
    By Therese m. Tilde 28/6-04å Albin 13/8 in forum _0307 Julibarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 08:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar