Ang delad fp 2
Föräldraskap
  1. Lina
    #1

    Ang delad fp 2

    Jag har lite fler tankar till Gabrielles fråga:

    De flesta på den här sidan tror att barn är kompetenta. Deras vilja skall inte brytas med auktoritära föräldrametoder, utan genom att bli lyssnade till och respekterade så kommer barnet naturligt göra val som grundar sig på just lyhördhet och respekt. De flesta är eniga om att det är okay att låta barnet ta tid på sig. Några vill amma länge, andra vill sova med sina föräldrar många år och potträning är inte aktuellt eftersom barnen tar av sig blöjan när de är mogna för det.

    Samtidigt så tvivlar många av er på människans inneboende kompetens. Ni tycker det är okay att den fria viljan hos enskilda familjer bryts genom auktoritär lagstiftning. Som argument använder ni att det skulle ta för lång tid att invänta en naturlig utveckling, baserad på individens egna val.

    Jag får inte ihop de ideologierna.

    Hur menar ni att dessa familjer, vars viljor inte har blivit lyssnade till eller respekterade, är rustade att i sin tur visa lyhördhet och respekt mot samhället?

    Hur hållbart är det samhälle som drivits fram genom framtvingade val, jämfört med det samhälle som har vuxit fram ur den enskilda familjens mognad?

    Jag håller med om att vårt samhälle inte är jämställt. Men jag håller inte med om att det inte finns alternativ till lagstadgad likadelning av föräldraledigheten.
  2. 1
    Ang delad fp 2 Jag har lite fler tankar till Gabrielles fråga:

    De flesta på den här sidan tror att barn är kompetenta. Deras vilja skall inte brytas med auktoritära föräldrametoder, utan genom att bli lyssnade till och respekterade så kommer barnet naturligt göra val som grundar sig på just lyhördhet och respekt. De flesta är eniga om att det är okay att låta barnet ta tid på sig. Några vill amma länge, andra vill sova med sina föräldrar många år och potträning är inte aktuellt eftersom barnen tar av sig blöjan när de är mogna för det.

    Samtidigt så tvivlar många av er på människans inneboende kompetens. Ni tycker det är okay att den fria viljan hos enskilda familjer bryts genom auktoritär lagstiftning. Som argument använder ni att det skulle ta för lång tid att invänta en naturlig utveckling, baserad på individens egna val.

    Jag får inte ihop de ideologierna.

    Hur menar ni att dessa familjer, vars viljor inte har blivit lyssnade till eller respekterade, är rustade att i sin tur visa lyhördhet och respekt mot samhället?

    Hur hållbart är det samhälle som drivits fram genom framtvingade val, jämfört med det samhälle som har vuxit fram ur den enskilda familjens mognad?

    Jag håller med om att vårt samhälle inte är jämställt. Men jag håller inte med om att det inte finns alternativ till lagstadgad likadelning av föräldraledigheten.
  3. Mamma
    #2

    Ingen tvingar en

    och det är ingen som mej veterligen är ute efter att tvinga någon till något. Det som är frågan är ska staten ekonomiskt stödja orättvisa eller inte.
  4. 2
    Ingen tvingar en och det är ingen som mej veterligen är ute efter att tvinga någon till något. Det som är frågan är ska staten ekonomiskt stödja orättvisa eller inte.
  5. Helena m Y
    #3

    Jag håller med dig

    Personligen förstår jag inte diskussionen alls... Det finns väl inget i dagsläget som _egentligen_ hindrar föräldrarna att dela lika eller att för all del pappan att tar ut all föräldraledighet om han skulle vilja det? Arbetsgivaren har inte rätt att neka honom, han kan inte få sparken och det är väl _egentligen_ strunt samma vad \"andra tycker om honom\"! Samma sak gäller mamman. Inte kan vi väl på allvar tro att föräldrar inte är kompetenta nog att stå på sig ens det minsta för de val de tror är bäst för sig och sina barn? Är de inte det, utan det är något som måste lagstadgas för att slå igenom, så kan man ju undra hur stor drivkraften var i själ och hjärta... Det är i dagsläget politiskt korrekt att säga att båda föräldrarna \"egentligen vill\" vara hemma lika mycket. Men om det verkligen, verkligen var sant så är jag övertygad om att det stora flertalet faktiskt skulle se till att det blev genomförbart också! _Utan_ att det måste lagstadgas om det. Det sker inte, åt då måste jag ifrågasätta den _egentliga_ viljan bakom...

    Oavsett kön är det väl ganska uppenbart att det inte passar alla att vara hemma länge med barn? Precis som det inte passar alla att jobba inom (betalda) pedagogiska arbeten, vården, IT, livsmedelsindustrin, administrativa tjänster eller vad som helst. Alla tycker faktiskt inte att samma saker är roliga i längden, även om de tycker att det är roligt att umgås med _individerna_ på den arbetsplatsen. Precis som jag är säker på att alla gillar att umgås med sina barn så behöver faktiskt alla inte gilla att jobba med det 24/7.

    Varför inte låta alla göra precis som de själva känner och tycker och anser passa just deras familj bäst, och lita till att de är kapabla nog för att göra det?
  6. 3
    Jag håller med dig Personligen förstår jag inte diskussionen alls... Det finns väl inget i dagsläget som _egentligen_ hindrar föräldrarna att dela lika eller att för all del pappan att tar ut all föräldraledighet om han skulle vilja det? Arbetsgivaren har inte rätt att neka honom, han kan inte få sparken och det är väl _egentligen_ strunt samma vad \"andra tycker om honom\"! Samma sak gäller mamman. Inte kan vi väl på allvar tro att föräldrar inte är kompetenta nog att stå på sig ens det minsta för de val de tror är bäst för sig och sina barn? Är de inte det, utan det är något som måste lagstadgas för att slå igenom, så kan man ju undra hur stor drivkraften var i själ och hjärta... Det är i dagsläget politiskt korrekt att säga att båda föräldrarna \"egentligen vill\" vara hemma lika mycket. Men om det verkligen, verkligen var sant så är jag övertygad om att det stora flertalet faktiskt skulle se till att det blev genomförbart också! _Utan_ att det måste lagstadgas om det. Det sker inte, åt då måste jag ifrågasätta den _egentliga_ viljan bakom...

    Oavsett kön är det väl ganska uppenbart att det inte passar alla att vara hemma länge med barn? Precis som det inte passar alla att jobba inom (betalda) pedagogiska arbeten, vården, IT, livsmedelsindustrin, administrativa tjänster eller vad som helst. Alla tycker faktiskt inte att samma saker är roliga i längden, även om de tycker att det är roligt att umgås med _individerna_ på den arbetsplatsen. Precis som jag är säker på att alla gillar att umgås med sina barn så behöver faktiskt alla inte gilla att jobba med det 24/7.

    Varför inte låta alla göra precis som de själva känner och tycker och anser passa just deras familj bäst, och lita till att de är kapabla nog för att göra det?
  7. Medlem sedan
    May 2002
    #4

    Intressant

    tanke. Jag hade själv rätt så liknande funderingar igår kväll, eftersom jag anser att man bör ha samma inställning till vuxna som till barn. Dvs att man inte utgår ifrån att man vet hur någon tänker eller vad som är bäst för någon annan, utan att faktiskt tillåta vissa skillnader och att man agerar utifrån det.

    Till exempel blev många åsikter lagda i min mun igår och jag tror att mer än en såg mig som en traditionalist som var emot jämställdhet. Och att jag levde i ett ojämlikt förhållande till exempel eftersom jag och min man har satsat olika mycket på karriär de senaste åren.

    Man bör bära med sig att människor ser olika på vad jämställdhet är! Att dela lika rakt av på pappret är inte så självklart att det innebär jämställdhet i praktiken. Det är därför jag pratar om förändrade attityder också.
  8. 4
    Intressant tanke. Jag hade själv rätt så liknande funderingar igår kväll, eftersom jag anser att man bör ha samma inställning till vuxna som till barn. Dvs att man inte utgår ifrån att man vet hur någon tänker eller vad som är bäst för någon annan, utan att faktiskt tillåta vissa skillnader och att man agerar utifrån det.

    Till exempel blev många åsikter lagda i min mun igår och jag tror att mer än en såg mig som en traditionalist som var emot jämställdhet. Och att jag levde i ett ojämlikt förhållande till exempel eftersom jag och min man har satsat olika mycket på karriär de senaste åren.

    Man bör bära med sig att människor ser olika på vad jämställdhet är! Att dela lika rakt av på pappret är inte så självklart att det innebär jämställdhet i praktiken. Det är därför jag pratar om förändrade attityder också.
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5

    Bra inlägg!

    Jag får inte heller de två ideologierna att gå ihop.
  10. 5
    Bra inlägg! Jag får inte heller de två ideologierna att gå ihop.
  11. Mustardseed
    #6

    Fast det du skriver

    om att män tex inte kan bli avskedade osv för att de är föräldralediga är ju sant i teorin men inte i praktiken. Faktum är ju att detta är något som drabbar kvinnor i ganska stor utsträckning idag: man blir av med jobbet under graviditet eller föräldraledighet.

    Att varje familj kanske vet vad som är bäst för dem i stunden är en sak - att det är bäst för samhället i stort i längden är inte samma sak. Jag vill inte att min dotter ska diskrimineras på arbetsmarknaden när hon vuxit upp ÄVEN om jag gärna är hemma hela föräldraledigheten.

    För typ 30 år sen lagstiftades om att man inte får aga sina barn. Ska man ifrågasätta den verkliga viljan bakom att föräldrar avstår från att slå sina barn också?

    Det är svårt att bryta sig ur strukturer, svårt att gå emot strömmen. Framförallt tycker jag det är lessamt att kvinnor ska straffas på arbetsmarknaden för att andra inte vill dela på sitt föräldraskap. Jag vill inte att min dotter ska drabbas av det.
  12. 6
    Fast det du skriver om att män tex inte kan bli avskedade osv för att de är föräldralediga är ju sant i teorin men inte i praktiken. Faktum är ju att detta är något som drabbar kvinnor i ganska stor utsträckning idag: man blir av med jobbet under graviditet eller föräldraledighet.

    Att varje familj kanske vet vad som är bäst för dem i stunden är en sak - att det är bäst för samhället i stort i längden är inte samma sak. Jag vill inte att min dotter ska diskrimineras på arbetsmarknaden när hon vuxit upp ÄVEN om jag gärna är hemma hela föräldraledigheten.

    För typ 30 år sen lagstiftades om att man inte får aga sina barn. Ska man ifrågasätta den verkliga viljan bakom att föräldrar avstår från att slå sina barn också?

    Det är svårt att bryta sig ur strukturer, svårt att gå emot strömmen. Framförallt tycker jag det är lessamt att kvinnor ska straffas på arbetsmarknaden för att andra inte vill dela på sitt föräldraskap. Jag vill inte att min dotter ska drabbas av det.
  13. Kattis
    #7

    Men en individualiserad...

    ...föräldraförsäkring utgör inget tvång! Ingen kommer att tvinga mammor tillbaka till jobbet efter x antal månader, de kommer liksom inte att hämtas till jobbet med polisbil :-)

    Utan som jag ser det är det lika logiskt att föräldraförsäkringen är individuell som att semestern, sjukpenningen och övriga sociala försäkringar är det. Varje barn har två föräldrar, och i en stor majoritet av fallen har dessa föräldrar gemensam vårdnad, då tycker jag det är fullt logiskt att varje förälder ges en av samhället subventionerad möjlighet att tillbringa tid med sitt barn.

    Denna subvention kan man sedan välja att använda sig av eller inte. Och om de enskilda familjerna väljer att någon av föräldrarna ska stanna hemma från jobbet under längre tid än den tid som täcks av föräldraförsäkringen så står det dem ju fritt att hitta egna privata lösningar för detta. Men varför kräva att samhället ska stå för fiolerna i så fall?

    Jag känner starkt att kvinnor idag inte räknas fullt ut i samhället. Kvinnor tjänar mindre, når färre chefspositioner och styrelseposter och har mindre makt och inflytande. Detta kommer att fortsätta så länge det förväntas att kvinnorna tar huvudansvaret för hem och barn och att kvinnorna försvinner från arbetet under långa perioder när de får barn, medan männen fortsätter att jobba på precis som vanligt.

    Om vi ska få till en förändring här så tror jag det är helt nödvändigt att samhället anpassas till att både män och kvinnor blir föräldrar.
  14. 7
    Men en individualiserad... ...föräldraförsäkring utgör inget tvång! Ingen kommer att tvinga mammor tillbaka till jobbet efter x antal månader, de kommer liksom inte att hämtas till jobbet med polisbil :-)

    Utan som jag ser det är det lika logiskt att föräldraförsäkringen är individuell som att semestern, sjukpenningen och övriga sociala försäkringar är det. Varje barn har två föräldrar, och i en stor majoritet av fallen har dessa föräldrar gemensam vårdnad, då tycker jag det är fullt logiskt att varje förälder ges en av samhället subventionerad möjlighet att tillbringa tid med sitt barn.

    Denna subvention kan man sedan välja att använda sig av eller inte. Och om de enskilda familjerna väljer att någon av föräldrarna ska stanna hemma från jobbet under längre tid än den tid som täcks av föräldraförsäkringen så står det dem ju fritt att hitta egna privata lösningar för detta. Men varför kräva att samhället ska stå för fiolerna i så fall?

    Jag känner starkt att kvinnor idag inte räknas fullt ut i samhället. Kvinnor tjänar mindre, når färre chefspositioner och styrelseposter och har mindre makt och inflytande. Detta kommer att fortsätta så länge det förväntas att kvinnorna tar huvudansvaret för hem och barn och att kvinnorna försvinner från arbetet under långa perioder när de får barn, medan männen fortsätter att jobba på precis som vanligt.

    Om vi ska få till en förändring här så tror jag det är helt nödvändigt att samhället anpassas till att både män och kvinnor blir föräldrar.
  15. Sofia
    #8

    Håller med!

    Det har ju faktiskt visat sig i undersökningar ifrån RFV att de allra flesta föräldrar är nöjda med sin föräldraledighet och hur de delat den. Så vad är problemet?
    Jag har valt att satsa något mindre på min karriär under småbarnsåren och det är ett helt frivilligt val. För mig känns det som en lyxtillvaro, min barn är faktiskt viktigare än min karriär just nu. Min make har dragit ner på tempot något och vägrar tex övertid osv men inte fullt lika mycket som jag. Vi har båda kommit överrens om att göra så och vi båda är nöjda. Eller har varit, nu börjar maken fundera på att också gå ner mer i tid, att hämta 3 istället för 2 dagar på dagis. Och då kanske jag får mindre barntid, men det hela är en förhandlingsfråga inom vår familj inget som statsmakterna har med att göra.
  16. 8
    Håller med! Det har ju faktiskt visat sig i undersökningar ifrån RFV att de allra flesta föräldrar är nöjda med sin föräldraledighet och hur de delat den. Så vad är problemet?
    Jag har valt att satsa något mindre på min karriär under småbarnsåren och det är ett helt frivilligt val. För mig känns det som en lyxtillvaro, min barn är faktiskt viktigare än min karriär just nu. Min make har dragit ner på tempot något och vägrar tex övertid osv men inte fullt lika mycket som jag. Vi har båda kommit överrens om att göra så och vi båda är nöjda. Eller har varit, nu börjar maken fundera på att också gå ner mer i tid, att hämta 3 istället för 2 dagar på dagis. Och då kanske jag får mindre barntid, men det hela är en förhandlingsfråga inom vår familj inget som statsmakterna har med att göra.
  17. Heathen
    #9

    Exakt så!

    Det är det som gör mig så besviken när man läser nedan. Jag vet av egen erfarenhet att man inte brukar bry sig så mycket om när halvanonyma människor deklarerar att de inte kommer skriva på ett visst snack längre. Men jag kommer inte läsa här inne mer, av den enkla anledningen att många jag gillade att läsa har helt tappat sin trovärdighet.
  18. 9
    Exakt så! Det är det som gör mig så besviken när man läser nedan. Jag vet av egen erfarenhet att man inte brukar bry sig så mycket om när halvanonyma människor deklarerar att de inte kommer skriva på ett visst snack längre. Men jag kommer inte läsa här inne mer, av den enkla anledningen att många jag gillade att läsa har helt tappat sin trovärdighet.
  19. Kattis
    #10

    Men...

    ...det är fruktansvärt svårt att stå emot sociala och kulturella könsrollsnormer och det förväntansförtryck som dessa ofta utgör. Min man jobbar t ex nu i finansbranschen där jag kan säga att han INTE hade kunnat jobba när våra barn var små eftersom pappaledighet, mer än på sin höjd en månad eller två om man vill anses \"extrem\" i praktiken är en omöjlighet. Förekommer helt enkelt inte. De förhållandevis få kvinnorna som finns där tar antingen hjälp av barnflickor (om de har uppnått högavlönade poster)för att snabbt kunna återgå till jobbet, eller slutar helt sonika när de blir mammor. Eller väljer att stanna kvar och petas snett neråt till tjänster med lägre lön och sämre karriärmöjligheter. Så ser den hårda verkligheten ut. Och jag har väldigt svårt att se hur den skulle kunna ändras så länge det inte blir en självklarhet att även män blir föräldrar och även män försvinner frn jobbet en längre period när de får barn.
  20. 10
    Men... ...det är fruktansvärt svårt att stå emot sociala och kulturella könsrollsnormer och det förväntansförtryck som dessa ofta utgör. Min man jobbar t ex nu i finansbranschen där jag kan säga att han INTE hade kunnat jobba när våra barn var små eftersom pappaledighet, mer än på sin höjd en månad eller två om man vill anses \"extrem\" i praktiken är en omöjlighet. Förekommer helt enkelt inte. De förhållandevis få kvinnorna som finns där tar antingen hjälp av barnflickor (om de har uppnått högavlönade poster)för att snabbt kunna återgå till jobbet, eller slutar helt sonika när de blir mammor. Eller väljer att stanna kvar och petas snett neråt till tjänster med lägre lön och sämre karriärmöjligheter. Så ser den hårda verkligheten ut. Och jag har väldigt svårt att se hur den skulle kunna ändras så länge det inte blir en självklarhet att även män blir föräldrar och även män försvinner frn jobbet en längre period när de får barn.
  21. Medlem sedan
    Feb 2002
    #11

    Men

    att man har olika åsikter är väl bara en tillgång? Att debattera gör ju bara att alla åsikter lyfts fram? Jag förstår faktiskt inte varför du väljer att dra dig undan när folk inte tycker som du. Vi har ju samma (eller iaf liknande) grundläggande värderingar i alla fall.
  22. 11
    Men att man har olika åsikter är väl bara en tillgång? Att debattera gör ju bara att alla åsikter lyfts fram? Jag förstår faktiskt inte varför du väljer att dra dig undan när folk inte tycker som du. Vi har ju samma (eller iaf liknande) grundläggande värderingar i alla fall.
  23. Kattis
    #12

    Tråkigt att höra, Heathen...

    ...men jag förstår inte riktigt hur du menar med att många har tappat sin trovärdighet. Visst kan man väl ha olika uppfattningar men ändå respektera och lita på varandra, och ändå ha utbyte av att diskutera?
  24. 12
    Tråkigt att höra, Heathen... ...men jag förstår inte riktigt hur du menar med att många har tappat sin trovärdighet. Visst kan man väl ha olika uppfattningar men ändå respektera och lita på varandra, och ändå ha utbyte av att diskutera?
  25. Anna m. M&F
    #13

    Precis!

    Det är lätt att säga att vi har ett val men i praktiken är det krångligare. Blev själv av med jobbet som höggravid och mannen har fått strida för sitt halvår som föräldrarledig... (eftersom han trivs och gärna vill behålla sitt jobb...)
  26. 13
    Precis! Det är lätt att säga att vi har ett val men i praktiken är det krångligare. Blev själv av med jobbet som höggravid och mannen har fått strida för sitt halvår som föräldrarledig... (eftersom han trivs och gärna vill behålla sitt jobb...)
  27. Kattis
    #14

    Men det kommer ju fortfarande...

    ..att vara ett fritt val för dig att satsa mindre på din karriär, även om föräldraförsäkringen blir individualiserad! Ingen kommer att tvinga dig tillbaka till jobbet, ingen förbjuder dig att stanna hemma på heltid tills dina barn har börjat skolan - eller tills de har tagit studenten, för den delen :-)

    Enda skillnaden är att du inte får ersättning från samhället för längre tid än vad pappan får. Men det står er ju fritt att hitta egna, privata lösningar för att göra det möjligt för dig att stanna hemma längre om det är vad ni önskar. Fast då subventioneras ert val inte längre av samhället utan ni får lösa finansieringen själva.

    På samma sätt funkar det ju med t ex semestern idag - vi får 5 veckors semester betald (i vissa fall lite mer) men vill vi vara lediga mer än så, så får vi avtala det själva med vår arbetsgivare och kolla om det går att ta ut obetald ledighet. Men vi får bara betalt för 5 veckor. Det finns säkert många som vill vara lediga längre än så men då får de lösa sin försörjning själva.
  28. 14
    Men det kommer ju fortfarande... ..att vara ett fritt val för dig att satsa mindre på din karriär, även om föräldraförsäkringen blir individualiserad! Ingen kommer att tvinga dig tillbaka till jobbet, ingen förbjuder dig att stanna hemma på heltid tills dina barn har börjat skolan - eller tills de har tagit studenten, för den delen :-)

    Enda skillnaden är att du inte får ersättning från samhället för längre tid än vad pappan får. Men det står er ju fritt att hitta egna, privata lösningar för att göra det möjligt för dig att stanna hemma längre om det är vad ni önskar. Fast då subventioneras ert val inte längre av samhället utan ni får lösa finansieringen själva.

    På samma sätt funkar det ju med t ex semestern idag - vi får 5 veckors semester betald (i vissa fall lite mer) men vill vi vara lediga mer än så, så får vi avtala det själva med vår arbetsgivare och kolla om det går att ta ut obetald ledighet. Men vi får bara betalt för 5 veckor. Det finns säkert många som vill vara lediga längre än så men då får de lösa sin försörjning själva.
  29. Lina
    #15

    En fråga

    Lagstiftningen om att inte aga sina barn handlar om att skydda den mindres (barnets) integritet mot den störres (förälderns) intressen.

    Lagstiftningen om likadelad föräldraledighet handlar om att skydda den störres (samhällets) intressen på bekostnad av den mindres (familjens) integritet.

    Det finns en mängd psykologiska teorier och forskning som stöder det sunda och hållbara i att skydda barnets integritet under uppväxten.

    Vilka psykologiska teorier - och vilken forskning inom psykologin - stödjer det hållbara i ett samhälle som har forcerats fram på bekostnad av integriteten av dess medlemmar?
  30. 15
    En fråga Lagstiftningen om att inte aga sina barn handlar om att skydda den mindres (barnets) integritet mot den störres (förälderns) intressen.

    Lagstiftningen om likadelad föräldraledighet handlar om att skydda den störres (samhällets) intressen på bekostnad av den mindres (familjens) integritet.

    Det finns en mängd psykologiska teorier och forskning som stöder det sunda och hållbara i att skydda barnets integritet under uppväxten.

    Vilka psykologiska teorier - och vilken forskning inom psykologin - stödjer det hållbara i ett samhälle som har forcerats fram på bekostnad av integriteten av dess medlemmar?
  31. Betula
    #16

    Nöjd - inga problem?

    Det var det mest simplistiska resonemang jag har hört. Helt aningslöst. Vet du att väldigt många kvinnor och män i kollektivistiska så kallade hederskulturer också är nöjda med tingens ordning - familjen blir stabil, alla vet vad som gäller, inga uppfostringsproblem, bestraffning fullt tillåtna. Inga problem, alla är nöjda.

    Eller?
  32. 16
    Nöjd - inga problem? Det var det mest simplistiska resonemang jag har hört. Helt aningslöst. Vet du att väldigt många kvinnor och män i kollektivistiska så kallade hederskulturer också är nöjda med tingens ordning - familjen blir stabil, alla vet vad som gäller, inga uppfostringsproblem, bestraffning fullt tillåtna. Inga problem, alla är nöjda.

    Eller?
  33. Betula
    #17

    Det var ju trist...

    ... att du känner så, för dig alltså. Personligen tycker jag snarare att AP känns MER trovärdigt närjag läser åsikter som går emot den traditionella bilden av Modern som primärvårdare och Fadern som familjeförsörjare.
  34. 17
    Det var ju trist... ... att du känner så, för dig alltså. Personligen tycker jag snarare att AP känns MER trovärdigt närjag läser åsikter som går emot den traditionella bilden av Modern som primärvårdare och Fadern som familjeförsörjare.
  35. Medlem sedan
    May 2002
    #18

    Exakt _vad_

    har det med AP att göra??? Kan inte en familjeförsörjare knyta an till sina barn? Exakt vart vill du komma med en sån kommentar? Det strider mot min uppfattning om AP:s grundstomme... Glöm inte att vi är olika!
  36. 18
    Exakt _vad_ har det med AP att göra??? Kan inte en familjeförsörjare knyta an till sina barn? Exakt vart vill du komma med en sån kommentar? Det strider mot min uppfattning om AP:s grundstomme... Glöm inte att vi är olika!
  37. Maja
    #19

    !

    \"Enda skillnaden är att du inte får ersättning från samhället för längre tid än vad pappan får.\"

    Det får man inte nu heller!
  38. 19
    ! \"Enda skillnaden är att du inte får ersättning från samhället för längre tid än vad pappan får.\"

    Det får man inte nu heller!
  39. Sofia
    #20

    Ok

    det här hade väl inte direkt med den delade föräldraförsäkringen att göra, jag blir bara så irriterad att vi inte ska få välja hur vi lägger upp livet själva. Jag får bara ont i magen när jag tänker på att lämna en 6 månaders bebis, där måste vi få välja själva hur vi vill lägga upp det hela.

    Jag är inte hemma med mina barn på heltid, jag gör också karriär, men åker på något mindre konferenser nuförtiden och jobbar aldrig på helgerna längre. Så på det sättet har jag valt att gå ner i tempo.
  40. 20
    Ok det här hade väl inte direkt med den delade föräldraförsäkringen att göra, jag blir bara så irriterad att vi inte ska få välja hur vi lägger upp livet själva. Jag får bara ont i magen när jag tänker på att lämna en 6 månaders bebis, där måste vi få välja själva hur vi vill lägga upp det hela.

    Jag är inte hemma med mina barn på heltid, jag gör också karriär, men åker på något mindre konferenser nuförtiden och jobbar aldrig på helgerna längre. Så på det sättet har jag valt att gå ner i tempo.
Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Delad vårdnad - delad kostnad?
    By Molle11 in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-07-03, 22:18
  2. Delad FL
    By Marmelad in forum Ordet är fritt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 11:55
  3. Hur ser jag om jag har delad..
    By Bea in forum Träning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 12:59
  4. Delad VAB
    By seven in forum Feminism & jämställdhet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-05-04, 15:46
  5. Ang delad fp
    By Gabrielle in forum Föräldraskap
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-27, 10:24
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar