15h/v men vilka tider? *långt*
_0312 Decemberbarn
  1. Jag m pojke-03&flicka-06
    #1

    15h/v men vilka tider? *långt*

    Hur har ni det, ni med syskon?

    Måste få hjälp...

    Vi kommer få ha 2-åringen på heltid i 2 månader nu när hans syster fötts. Därefter är det 15 h/v som gäller, precis som för alla andra.
    kl 9-15 3 dgr ena veckan och 2 dgr andra veckan är reglerna.

    MEN
    Är det någon som vet om det MÅSTE vara så?
    Vi vill ju så hemskt gärna ha honom där 8-14 istället. Så han får frukost precis som vanligt och för att jag ska slippa klä på två barn, mig själv och passa en tid på morgonen med ett spädbarn osv, Ja ni vet... när det ändå bara gäller en timme.
    Alltså att pappan kan fortsätta lämna som vanligt. Förskolan sätter sig fullständigt på tvären och hänvisar till politiska beslut och att den pedagogiska verksamheten är lagd 9-15. Men vad gör dte om han missar en timme utav den på em? Det avgör väl vi om det är skadligt?
    Personalen har sagt OK till vårt önskemål.

    Vad kan vi göra?
  2. 1
    15h/v men vilka tider? *långt* Hur har ni det, ni med syskon?

    Måste få hjälp...

    Vi kommer få ha 2-åringen på heltid i 2 månader nu när hans syster fötts. Därefter är det 15 h/v som gäller, precis som för alla andra.
    kl 9-15 3 dgr ena veckan och 2 dgr andra veckan är reglerna.

    MEN
    Är det någon som vet om det MÅSTE vara så?
    Vi vill ju så hemskt gärna ha honom där 8-14 istället. Så han får frukost precis som vanligt och för att jag ska slippa klä på två barn, mig själv och passa en tid på morgonen med ett spädbarn osv, Ja ni vet... när det ändå bara gäller en timme.
    Alltså att pappan kan fortsätta lämna som vanligt. Förskolan sätter sig fullständigt på tvären och hänvisar till politiska beslut och att den pedagogiska verksamheten är lagd 9-15. Men vad gör dte om han missar en timme utav den på em? Det avgör väl vi om det är skadligt?
    Personalen har sagt OK till vårt önskemål.

    Vad kan vi göra?
  3. Sema m. Bella o Dennis
    #2

    Alltså,

    visst att den pedagogiska verksamheten är förlagd till 9-15, men alla som jobbar då? Hämtar o lämnar dom sina barn dessa tider fast dom jobbar heltid?

    Frågade förskolan där Bella går vad dom ansåg om hon skulle gå mellan 10-16 varje dag istället för 9-15 (vi har 30 timmar/v), och fick precis samma svar som dig.

    Tänkte själv om lite efter att ha pratat med min man och vi tycker det är viktigt att hon får vara med på samlingen på morgonen och sjunga etc, men dom har ingen speciell avslutning runt 15-tiden. Det är ju för att det ska passa ihop med personalens arbetstider osv.

    Bella ska från och med nästa vecka gå 9-16 måndag till torsdag och vara ledig på fredagar, vill ha henne hemma och mysa lite också.

    Jag tycker du ska stå på dig, för det finns inga politiska beslut som säger att ditt barn MÅSTE gå dessa tider som dom har satt upp. Det är helt upp till föräldrarna.

    Så stå på dig och hoppas att det löser sig!
  4. 2
    Alltså, visst att den pedagogiska verksamheten är förlagd till 9-15, men alla som jobbar då? Hämtar o lämnar dom sina barn dessa tider fast dom jobbar heltid?

    Frågade förskolan där Bella går vad dom ansåg om hon skulle gå mellan 10-16 varje dag istället för 9-15 (vi har 30 timmar/v), och fick precis samma svar som dig.

    Tänkte själv om lite efter att ha pratat med min man och vi tycker det är viktigt att hon får vara med på samlingen på morgonen och sjunga etc, men dom har ingen speciell avslutning runt 15-tiden. Det är ju för att det ska passa ihop med personalens arbetstider osv.

    Bella ska från och med nästa vecka gå 9-16 måndag till torsdag och vara ledig på fredagar, vill ha henne hemma och mysa lite också.

    Jag tycker du ska stå på dig, för det finns inga politiska beslut som säger att ditt barn MÅSTE gå dessa tider som dom har satt upp. Det är helt upp till föräldrarna.

    Så stå på dig och hoppas att det löser sig!
  5. Medlem sedan
    May 2003
    #3

    men, om

    personalen sagt ja, vem är det som sätter käppar i hjulet?
    Egentligen har jag ju ingen koll och absolut ingen erfarenhet av svenska förskolor (och borde kanske inte lägga mig i ;o) och tycker att det låter fånigt att man inte ska kunna rucka lite på tider för en två-åring. Här är det ju så att man köper det man behöver, hade jag velat ha barnomsorg 8-14 då hade jag ju köpt den tiden så att säga. Men, ok, barnomsorgen är ju inte subventionerad heller så då blir det ju inte lika reglerat.
    Hoppas det löser sig!
  6. 3
    men, om personalen sagt ja, vem är det som sätter käppar i hjulet?
    Egentligen har jag ju ingen koll och absolut ingen erfarenhet av svenska förskolor (och borde kanske inte lägga mig i ;o) och tycker att det låter fånigt att man inte ska kunna rucka lite på tider för en två-åring. Här är det ju så att man köper det man behöver, hade jag velat ha barnomsorg 8-14 då hade jag ju köpt den tiden så att säga. Men, ok, barnomsorgen är ju inte subventionerad heller så då blir det ju inte lika reglerat.
    Hoppas det löser sig!
  7. Medlem sedan
    Jun 2003
    #4

    Vi har fasta tider

    Halv nio till halv två tisdag - torsdag och det är i princip helt omöjligt att ändra nåt på det. Lite trist men för oss funkar det rätt bra.

    Anledningen kanske är för att det är mest personal mitt på dagen och färre på morgonen t ex? Eller jag vet inte...

    På Elias kompis dagis går de 8 - 11 varje dag och får inte ens äta frukost utan sitta och titta på när de andra barnen äter, sen får de hjälpa till och duka men sen får de åka hem innan lunch :(

    Kram!
  8. 4
    Vi har fasta tider Halv nio till halv två tisdag - torsdag och det är i princip helt omöjligt att ändra nåt på det. Lite trist men för oss funkar det rätt bra.

    Anledningen kanske är för att det är mest personal mitt på dagen och färre på morgonen t ex? Eller jag vet inte...

    På Elias kompis dagis går de 8 - 11 varje dag och får inte ens äta frukost utan sitta och titta på när de andra barnen äter, sen får de hjälpa till och duka men sen får de åka hem innan lunch :(

    Kram!
  9. Medlem sedan
    Feb 2002
    #5

    Här...

    ...är det 8-11 5 dgr per vecka som gäller. Inga två månader heltid och tiderna är inte diskuterbara. BLÄ!
  10. 5
    Här... ...är det 8-11 5 dgr per vecka som gäller. Inga två månader heltid och tiderna är inte diskuterbara. BLÄ!
  11. Medlem sedan
    Feb 2002
    #6

    Kanske ska skriva rätt signatur ;)

    Petra med Kevin ska de ju va :)
  12. 6
    Kanske ska skriva rätt signatur ;) Petra med Kevin ska de ju va :)
  13. Medlem sedan
    May 2003
    #7

    Nu är ju jag nybörjare...

    För mina barn har ju inte gått på dagis tidigare.
    Vi ska skola in dom den 8 februari och har rätt till 20 timmar, ska dock bara utnyttja 16 av dom eftersom maken är ledig på fredagar och vi vill ha dom hemma då.
    Sebbe och Bella kommer gå 8-12, mån-tor. Vi fick i stort sett välja själva.
    Om personalen går med på den tiden ni vill ha så borde det väl vara okej, eller?
  14. 7
    Nu är ju jag nybörjare... För mina barn har ju inte gått på dagis tidigare.
    Vi ska skola in dom den 8 februari och har rätt till 20 timmar, ska dock bara utnyttja 16 av dom eftersom maken är ledig på fredagar och vi vill ha dom hemma då.
    Sebbe och Bella kommer gå 8-12, mån-tor. Vi fick i stort sett välja själva.
    Om personalen går med på den tiden ni vill ha så borde det väl vara okej, eller?
  15. Jag m pojke-03&flicka-06
    #8

    Det är så alltså?

    för jag misstänkte det... det måste väl ändå vara upp till oss. eller åtminstone att det är förskolan so sätter upp regler, men inte generellt för alla dagis. Tack för stödet!
  16. 8
    Det är så alltså? för jag misstänkte det... det måste väl ändå vara upp till oss. eller åtminstone att det är förskolan so sätter upp regler, men inte generellt för alla dagis. Tack för stödet!
  17. Jag m pojke-03&flicka-06
    #9

    vi betalar fullt pris

    alltså som om vi hade haft honom där heltid.
    Men föreståndaren hänvisar till
    1. Planeringen (det går väl att planera bara man vet när barnet kommer och går?)
    2. Att heltisplatsen delas på två barn (men hallå, det andra barnet kommer ju inte när vår pojke går hem, utan en annan dag!)
    3. Att om vi får ända tiden skulle alla vilja göra det (yeah, so what, är ingen nöjd nu då? Byt tiden för alla...?)

    Blir så trött... =)
  18. 9
    vi betalar fullt pris alltså som om vi hade haft honom där heltid.
    Men föreståndaren hänvisar till
    1. Planeringen (det går väl att planera bara man vet när barnet kommer och går?)
    2. Att heltisplatsen delas på två barn (men hallå, det andra barnet kommer ju inte när vår pojke går hem, utan en annan dag!)
    3. Att om vi får ända tiden skulle alla vilja göra det (yeah, so what, är ingen nöjd nu då? Byt tiden för alla...?)

    Blir så trött... =)
  19. Jag m pojke-03&flicka-06
    #10

    det var det sämsat jag hört!

    sitta o titta på!? Allvarligt? Helt sjukt ju! *upprörd*

    men antal personal... borde de inte vara glada att ha ett eftermiddagstrött barn mindre vid mellis? Det är ju oftast den tiden barnen är som gnälligast...?
  20. 10
    det var det sämsat jag hört! sitta o titta på!? Allvarligt? Helt sjukt ju! *upprörd*

    men antal personal... borde de inte vara glada att ha ett eftermiddagstrött barn mindre vid mellis? Det är ju oftast den tiden barnen är som gnälligast...?
  21. Jag m pojke-03&flicka-06
    #11

    har förstått att det är så

    på vissa dagis, vilket tycks ännu sjukare... Vad hinner barnen på den tiden? Vad hinner mamman hemma?

    Nä, fy. De har verkligen inte tänkt vare sig på familjens eller barnets bästa. *suck*
  22. 11
    har förstått att det är så på vissa dagis, vilket tycks ännu sjukare... Vad hinner barnen på den tiden? Vad hinner mamman hemma?

    Nä, fy. De har verkligen inte tänkt vare sig på familjens eller barnets bästa. *suck*
  23. Jag m pojke-03&flicka-06
    #12

    Jo, man tycker ju det

    men det verkar inte bättre än att hon är principfast. Men det är jag också och jag kommer inte ge mig *S*

    Åtminstone vill vi få igenom så att han kan komma 8.45 (lämnas av pappan) så han hinner till sitt jobb i tid och att jag hämtar 14.45
    Eftersom mellis är 15.00 och det blir ramaskri om barnen inte är hämtade då mellis serveras...
  24. 12
    Jo, man tycker ju det men det verkar inte bättre än att hon är principfast. Men det är jag också och jag kommer inte ge mig *S*

    Åtminstone vill vi få igenom så att han kan komma 8.45 (lämnas av pappan) så han hinner till sitt jobb i tid och att jag hämtar 14.45
    Eftersom mellis är 15.00 och det blir ramaskri om barnen inte är hämtade då mellis serveras...
  25. Mica
    #13

    Hur menar du?

    Menar du att ni har rätt att välja tiderna själva eller menar du att ni har rätt att avstå från de tider de erbjuder?

  26. 13
    Hur menar du? Menar du att ni har rätt att välja tiderna själva eller menar du att ni har rätt att avstå från de tider de erbjuder?

  27. Medlem sedan
    Aug 2002
    #14

    Vet att de gärna vill att man....

    ... följer deras önskemål och det är 8-13 alt. 9-14 som gäller tis, ons och tors.....

    Alt 2 får de lunch under, mer hinns inte med..... Alt 1 får de frukost och lunch samt hinner sova där också....

    Vi valde att ha Mira där enl. alt 2 då hon var 15 timmars barn då det passade henne och oss bäst....
  28. 14
    Vet att de gärna vill att man.... ... följer deras önskemål och det är 8-13 alt. 9-14 som gäller tis, ons och tors.....

    Alt 2 får de lunch under, mer hinns inte med..... Alt 1 får de frukost och lunch samt hinner sova där också....

    Vi valde att ha Mira där enl. alt 2 då hon var 15 timmars barn då det passade henne och oss bäst....
  29. Sema m. Bella o Dennis
    #15

    Hej igen,

    jo det är så. En av personalen på Izabellas förskola förklarade att den pedagogiska verksamheten är mellan 9-15, och att dom helst såg att deltidsbarnen gick dessa tider, men att dom inte kunde tvinga oss föräldrar att låta barnen gå dessa tider, för det finns inga politiska beslut som stödjer det.

    Så att det inte är diskuterbart är skitsnack vad jag har förstått. Reglerna är inte skrivna i sten och vill du ha vissa tider så är det inte omöjligt.

    Kram*
  30. 15
    Hej igen, jo det är så. En av personalen på Izabellas förskola förklarade att den pedagogiska verksamheten är mellan 9-15, och att dom helst såg att deltidsbarnen gick dessa tider, men att dom inte kunde tvinga oss föräldrar att låta barnen gå dessa tider, för det finns inga politiska beslut som stödjer det.

    Så att det inte är diskuterbart är skitsnack vad jag har förstått. Reglerna är inte skrivna i sten och vill du ha vissa tider så är det inte omöjligt.

    Kram*
  31. Mica
    #16

    Beror på kommunens bestämmelser!

    I skollagen står inget specificerat mer änså här:
    Utdrag ur skollagen:
    \"6 b § Barn vars föräldrar är föräldralediga enligt
    föräldraledighetslagen (1995:584) för vård av annat barn skall tillhandahållas förskoleverksamhet enligt 6 § andra stycketFörskoleverksamheten skall i sådana fall omfatta minst tre timmar per dag eller 15 timmar i veckan. Lag (2000:1375).\"

    Så det är upp till kommunerna att bestämma reglerna i övrigt.

    I min kommun ska dessa tider läggas då det passar verksamheten, vilket innebär att det i princip bara är för föräldrarna att acceptera de tider som erbjuds.

    På vår förskola har vi utrymme att vara flexibla, men jag vet förskolor som inte har det utrymmet av praktiska skäl.

    Det är alltså olika beroende på kommun och t o m stadsdel, så du kan inte generalisera.
  32. 16
    Beror på kommunens bestämmelser! I skollagen står inget specificerat mer änså här:
    Utdrag ur skollagen:
    \"6 b § Barn vars föräldrar är föräldralediga enligt
    föräldraledighetslagen (1995:584) för vård av annat barn skall tillhandahållas förskoleverksamhet enligt 6 § andra stycketFörskoleverksamheten skall i sådana fall omfatta minst tre timmar per dag eller 15 timmar i veckan. Lag (2000:1375).\"

    Så det är upp till kommunerna att bestämma reglerna i övrigt.

    I min kommun ska dessa tider läggas då det passar verksamheten, vilket innebär att det i princip bara är för föräldrarna att acceptera de tider som erbjuds.

    På vår förskola har vi utrymme att vara flexibla, men jag vet förskolor som inte har det utrymmet av praktiska skäl.

    Det är alltså olika beroende på kommun och t o m stadsdel, så du kan inte generalisera.
  33. Possan
    #17

    9-12, mån-fre

    och tiderna går INTE att rucka på åt något håll. KASST!
  34. 17
    9-12, mån-fre och tiderna går INTE att rucka på åt något håll. KASST!
  35. Medlem sedan
    Jan 2000
    #18

    Tyckte det var rätt bra tider.

    Här har man bara att inpassa sig på 8-11. Sedan spelar det ingen roll hur fel man tycker de tiderna känns, utan det är de som gäller.
    Försökte ett tag att fråga lite snällt om man inte kunde få ha 5 timmar per dag, 3 dar i veckan istället, men det blev ett stort fet NEJ till svar. Det gick absolut inte, såvida man inte pendlade långt, vilket ju inte jag gjorde. Så med de tider ni har hade jag varit rätt glad. Just detta att bara ha 3 timmar per gång, vilket många kommuner har, tycker jag själv är rätt värdelöst, för man hinner ju knappt ingenting under den tiden. Dessutom blir det att man ska \"tvingas dit\" vareviga dag.

    Har lite svårt att förstå varför det dock inte skulle gå att ändra ifall det var okey för dagispersonalen. Men de kanske inte vågar \"se genom fingrarna lite\". På mitt första dagis, var det sådär. Eller dagis var det egentligen inte, utan en slags kombination av dagismamma och \"dagis\". Några dagar i veckan var nämligen den äldsta sonen då hos dagismamman, och några dagar i veckan var han i en lokal där några dagismammor slagit ihop sig, och dessa dagar såg det ut precis som på ett dagis. (Detta för att minska ner de orimliga tider som annars blev för dagismammorna). Hur som helst, så hade min dagismamma inte heller något emot tanken på 5 timmar per dag, 3 dagar i veckan, men en av de andra dagismammorna var jättesurig och gick bara enligt \"reglerna\", utan det var 3 timmar per dag 5 dagar i veckan som gällde. Detta gjorde att vi kunde \"fuska lite\" de dagar som sonen var hos dagismamman, för hon tyckte det var helt okey, ja faktum var att hon tyckte att det var bättre, medan vi inför den andra dagismamman höll tyst och låtsades köra våra 5 dgr i veckan enligt regelverket. Men sådär är det väl på många ställen, att det alltid finns någon som är helt \"regelmässig\" och inte kan tänka sig se genom fingrarna med något.
  36. 18
    Tyckte det var rätt bra tider. Här har man bara att inpassa sig på 8-11. Sedan spelar det ingen roll hur fel man tycker de tiderna känns, utan det är de som gäller.
    Försökte ett tag att fråga lite snällt om man inte kunde få ha 5 timmar per dag, 3 dar i veckan istället, men det blev ett stort fet NEJ till svar. Det gick absolut inte, såvida man inte pendlade långt, vilket ju inte jag gjorde. Så med de tider ni har hade jag varit rätt glad. Just detta att bara ha 3 timmar per gång, vilket många kommuner har, tycker jag själv är rätt värdelöst, för man hinner ju knappt ingenting under den tiden. Dessutom blir det att man ska \"tvingas dit\" vareviga dag.

    Har lite svårt att förstå varför det dock inte skulle gå att ändra ifall det var okey för dagispersonalen. Men de kanske inte vågar \"se genom fingrarna lite\". På mitt första dagis, var det sådär. Eller dagis var det egentligen inte, utan en slags kombination av dagismamma och \"dagis\". Några dagar i veckan var nämligen den äldsta sonen då hos dagismamman, och några dagar i veckan var han i en lokal där några dagismammor slagit ihop sig, och dessa dagar såg det ut precis som på ett dagis. (Detta för att minska ner de orimliga tider som annars blev för dagismammorna). Hur som helst, så hade min dagismamma inte heller något emot tanken på 5 timmar per dag, 3 dagar i veckan, men en av de andra dagismammorna var jättesurig och gick bara enligt \"reglerna\", utan det var 3 timmar per dag 5 dagar i veckan som gällde. Detta gjorde att vi kunde \"fuska lite\" de dagar som sonen var hos dagismamman, för hon tyckte det var helt okey, ja faktum var att hon tyckte att det var bättre, medan vi inför den andra dagismamman höll tyst och låtsades köra våra 5 dgr i veckan enligt regelverket. Men sådär är det väl på många ställen, att det alltid finns någon som är helt \"regelmässig\" och inte kan tänka sig se genom fingrarna med något.
  37. Medlem sedan
    Jun 2003
    #19

    Vi bor också i Malmö

    och jag är rätt avundsjuk på dig *asgarv* Vi har tidigare haft Wille 9-14 mån-tors (superbra tider!) men from i måndags har vi 9-12! Och då har jag en inflammation i höger handled och ska alltså klä på och dra vagn 5 dagar i veckan istället för 3...

    Vet inte vad ni ska göra - jag tror tyvärr att det är rätt kört att byta tider. Är man arbetslös eller föräldrarledig så kör de över en vad gäller tider.

    Hoppas att det ordnar sig! Mvh Tove
  38. 19
    Vi bor också i Malmö och jag är rätt avundsjuk på dig *asgarv* Vi har tidigare haft Wille 9-14 mån-tors (superbra tider!) men from i måndags har vi 9-12! Och då har jag en inflammation i höger handled och ska alltså klä på och dra vagn 5 dagar i veckan istället för 3...

    Vet inte vad ni ska göra - jag tror tyvärr att det är rätt kört att byta tider. Är man arbetslös eller föräldrarledig så kör de över en vad gäller tider.

    Hoppas att det ordnar sig! Mvh Tove

Liknande trådar

  1. Vilka tider går man på ett ungefär
    By Irene Huss in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 22:21
  2. Fy vilka tider vi får!
    By mammis in forum _0710 Oktoberbarn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 21:09
  3. 15 h/v men vilka tider?? *långt*
    By A m A-03&B-060112 in forum Småbarn
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 10:01
  4. Vilka tider har ni nu på
    By pinse in forum Tonåringar
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-12-23, 13:36
  5. Hur jobbar ni, vilka tider ?
    By Helena, bf23/3 in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-09, 12:40
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar