Hes i halsen (Saga)
_05 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2004
    #1

    Hes i halsen (Saga)

    Igår var Saga så hes när hon gnydde eller jollrade och hon var heller inte på så bra humör trots att det var hennes dag (Namnfest)...hon var väldigt gnällig.

    Tidigt imorse när jag ammade henne i sängen så var hon så snuvig och täppt att det knappt gick..hon var så snorig och hon blev lite frustrerade så hon släppte och gnällde..jag fick hämta koksaltlösning i spray och sprayade i näsan på henne...efter det så blev det bättre och hon kunde äta riktigt.

    Jag är så rädd för RS virus..hur är symptomen på det?
    Hon verkar ju vara grötig i halsen liksom..så kanske hon har lite ont i halsen..och så snuva då..det rinner inte..
  2. 1
    Hes i halsen (Saga) Igår var Saga så hes när hon gnydde eller jollrade och hon var heller inte på så bra humör trots att det var hennes dag (Namnfest)...hon var väldigt gnällig.

    Tidigt imorse när jag ammade henne i sängen så var hon så snuvig och täppt att det knappt gick..hon var så snorig och hon blev lite frustrerade så hon släppte och gnällde..jag fick hämta koksaltlösning i spray och sprayade i näsan på henne...efter det så blev det bättre och hon kunde äta riktigt.

    Jag är så rädd för RS virus..hur är symptomen på det?
    Hon verkar ju vara grötig i halsen liksom..så kanske hon har lite ont i halsen..och så snuva då..det rinner inte..
  3. Medlem sedan
    Mar 2005
    #2

    Startar som en vanlig förkylning

    Hoppas att Saga blir bättre ich inte fått rs virus. här står lite info om det.

    Infektionen startar oftast som en vanlig förkylning med snuva. Man kan också ha lite feber, irriterade röda ögon, hosta och öronvärk. Symtom på en djupare infektion är hosta, ansträngd andning och andfåddhet.

    Den som drabbas av en allvarlig infektion får först vanliga förkylningsbesvär. Sedan kommer en tilltagande hosta - som kan saknas hos de minsta barnen - med segt slem och andningsbesvär i form av snabb andning, väsande utandning och andfåddhet. De minsta barnen kan även få andningsuppehåll.

    Spädbarn andas mest genom näsan och en stor del av de besvär som drabbar de minsta beror på att det sega slemmet hindrar andningen genom näsan.

    Spädbarnen får ofta svårt att orka äta. Hög feber och ökade besvär med andningen kan tyda på att barnet fått lunginflammation.


    Framförallt spädbarn och äldre kan få allvarliga besvär
    Infektioner med RS-virus kan vara allvarliga. De barn som riskerar att få svårare infektioner är framför allt

    friska spädbarn under två månaders ålder

    barn som är födda mer än 5 veckor för tidigt upp till ett års ålder

    barn som har nedsatt immunförsvar

    spädbarn som har kronisk lungsjukdom

    spädbarn med hjärtsjukdomar.
    Bland vuxna är det framför allt äldre människor och människor med nedsatt immunförsvar som drabbas av allvarliga RS-virusinfektioner som kräver sjukhusvård. Vanligtvis har de fått lunginflammation.

    Ibland krävs vård på sjukhus
    Av hundra spädbarn som insjuknar i RS-virusinfektioner måste en till två vårdas på sjukhus. Av dem behöver några få vårdas på intensivvårdsavdelning och i enstaka fall behöver barnet vårdas i respirator.

    De som haft en RS-infektion kan få astmaliknande andningsbesvär i samband med förkylningar under två till tre år efter infektionen.
  4. 2
    Startar som en vanlig förkylning Hoppas att Saga blir bättre ich inte fått rs virus. här står lite info om det.

    Infektionen startar oftast som en vanlig förkylning med snuva. Man kan också ha lite feber, irriterade röda ögon, hosta och öronvärk. Symtom på en djupare infektion är hosta, ansträngd andning och andfåddhet.

    Den som drabbas av en allvarlig infektion får först vanliga förkylningsbesvär. Sedan kommer en tilltagande hosta - som kan saknas hos de minsta barnen - med segt slem och andningsbesvär i form av snabb andning, väsande utandning och andfåddhet. De minsta barnen kan även få andningsuppehåll.

    Spädbarn andas mest genom näsan och en stor del av de besvär som drabbar de minsta beror på att det sega slemmet hindrar andningen genom näsan.

    Spädbarnen får ofta svårt att orka äta. Hög feber och ökade besvär med andningen kan tyda på att barnet fått lunginflammation.


    Framförallt spädbarn och äldre kan få allvarliga besvär
    Infektioner med RS-virus kan vara allvarliga. De barn som riskerar att få svårare infektioner är framför allt

    friska spädbarn under två månaders ålder

    barn som är födda mer än 5 veckor för tidigt upp till ett års ålder

    barn som har nedsatt immunförsvar

    spädbarn som har kronisk lungsjukdom

    spädbarn med hjärtsjukdomar.
    Bland vuxna är det framför allt äldre människor och människor med nedsatt immunförsvar som drabbas av allvarliga RS-virusinfektioner som kräver sjukhusvård. Vanligtvis har de fått lunginflammation.

    Ibland krävs vård på sjukhus
    Av hundra spädbarn som insjuknar i RS-virusinfektioner måste en till två vårdas på sjukhus. Av dem behöver några få vårdas på intensivvårdsavdelning och i enstaka fall behöver barnet vårdas i respirator.

    De som haft en RS-infektion kan få astmaliknande andningsbesvär i samband med förkylningar under två till tre år efter infektionen.
  5. Medlem sedan
    Nov 2004
    #3

    tack

    läste att de kan bli lite röa om ögonen och det är Saga...samt väldigt slemmig och snorig..hon verkar svälja massor med slem hela tiden..och kan inte andas genom näsan..
    inatt har jag fått suga med en näs frida + spraya med koksaltlösning för att hon skulle kunna äta och sova...men hon blev så arg när jag pillade med henne så hon skrek högt...ena gången fick jag ta upp henne en stund och trösta henne, då var hon helt igenslemmad i näsan och halsen..det rosslade för fullt..usch.

    Tur att hon är 5 månader snart iallafall, då är det väl ingen större fara om det är rs virus?
  6. 3
    tack läste att de kan bli lite röa om ögonen och det är Saga...samt väldigt slemmig och snorig..hon verkar svälja massor med slem hela tiden..och kan inte andas genom näsan..
    inatt har jag fått suga med en näs frida + spraya med koksaltlösning för att hon skulle kunna äta och sova...men hon blev så arg när jag pillade med henne så hon skrek högt...ena gången fick jag ta upp henne en stund och trösta henne, då var hon helt igenslemmad i näsan och halsen..det rosslade för fullt..usch.

    Tur att hon är 5 månader snart iallafall, då är det väl ingen större fara om det är rs virus?

Liknande trådar

  1. Ont i halsen
    By "Es mamma" in forum Vikt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-19, 21:47
  2. Ont i halsen
    By Bian in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-18, 21:14
  3. Klump i halsen/ont i halsen?
    By Klumphalsen in forum Kropp & hälsa
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-26, 09:10
  4. Ont i halsen
    By katwah in forum Känsliga snack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 12:08
  5. Ont i halsen...
    By sandra_78 in forum _0707 Julibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-05, 19:47
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar