Blir så trött på alla "goda råd"
Språk- och talstörningar
  1. Pernilla
    #1

    Blir så trött på alla \"goda råd\"

    Vår pojke som är 2 1/2 har inte börjat prata alls än. Vi går på utredning, och han avviker även litegrann mer.
    Men jag blir så innerligt trött på alla släkninger, vänner, och bekantas behov av att ge oss goda råd, alltifrån att \"jag har en mosters bekants barnbarn som..... och det slutar förstås med att vederbörande pratar som ett rinnande vatten , till att , har ni testat att han hör? (JA), om man pratar mycket med barnen så lär de sig (-Tack för den!) Eller den jag tycker sämst om just nu. \"Låtsas att ni inte förstår honom, så kommer han börja prata snart\"

    Alla dessa förslag utgår från att det är nåt som vi gör/inte gör, som föräldrar som orsakar min sons språkstörning.

    Jag vet inte hur jag ska bemöta alla dessa goda råd, jag vill inte ha dem, min pojke är som han är, och vi älskar honom precis som han är. Vi försöker stötta honom på bästa möjliga sätt utifrån hans förutsättningar, och när han är mogen så kommer han börja prata/kommunicera med oss.

    Som det är nu så säger jag ingenting, utam hummar mest, men känner mig kränkt, dessutom avskyr jag när folk pratar ohämmat om min son när han kan höra, över hans huvud.
  2. 1
    Blir så trött på alla \"goda råd\" Vår pojke som är 2 1/2 har inte börjat prata alls än. Vi går på utredning, och han avviker även litegrann mer.
    Men jag blir så innerligt trött på alla släkninger, vänner, och bekantas behov av att ge oss goda råd, alltifrån att \"jag har en mosters bekants barnbarn som..... och det slutar förstås med att vederbörande pratar som ett rinnande vatten , till att , har ni testat att han hör? (JA), om man pratar mycket med barnen så lär de sig (-Tack för den!) Eller den jag tycker sämst om just nu. \"Låtsas att ni inte förstår honom, så kommer han börja prata snart\"

    Alla dessa förslag utgår från att det är nåt som vi gör/inte gör, som föräldrar som orsakar min sons språkstörning.

    Jag vet inte hur jag ska bemöta alla dessa goda råd, jag vill inte ha dem, min pojke är som han är, och vi älskar honom precis som han är. Vi försöker stötta honom på bästa möjliga sätt utifrån hans förutsättningar, och när han är mogen så kommer han börja prata/kommunicera med oss.

    Som det är nu så säger jag ingenting, utam hummar mest, men känner mig kränkt, dessutom avskyr jag när folk pratar ohämmat om min son när han kan höra, över hans huvud.
  3. FiaLisa
    #2

    Vet precis hur du känner det.

    Jag har fått alla de kommentarerna med. Man måste nog ta ett djupt andetag och tänka att de flesta vill väl. Jag vet inte varför det anses ok att skuldbelägga föräldrarna på det sättet, men visst känns det kränkande för mig som förälder. Det kanske är lite tröst att veta att du inte är ensam.
  4. 2
    Vet precis hur du känner det. Jag har fått alla de kommentarerna med. Man måste nog ta ett djupt andetag och tänka att de flesta vill väl. Jag vet inte varför det anses ok att skuldbelägga föräldrarna på det sättet, men visst känns det kränkande för mig som förälder. Det kanske är lite tröst att veta att du inte är ensam.
  5. Ann m Frida
    #3

    Vet precis hur det är.

    Vår dotter inte bara vägrar prata, hon vägrar äta också. Så hon har knapp på magen och får all mat där. Och du anar inte vilka dumma kommentarer vi får om DET. Typ \"Men glass äter hon väl iaf, alla ungar tycker ju om glass??\" \"Har du provat att ge henne något riktigt gott??\" varpå man har lust att säga NÄÄÄ vi ger henne av princip bara äckliga saker, det kanske är DÄRFÖR hon inte äter???!!! *ggrrrrr* Men sista året har jag faktiskt börjat bita ifrån lite mer. Jag orkar inte ta den skiten också ovanpå allt annat man får ta.
  6. 3
    Vet precis hur det är. Vår dotter inte bara vägrar prata, hon vägrar äta också. Så hon har knapp på magen och får all mat där. Och du anar inte vilka dumma kommentarer vi får om DET. Typ \"Men glass äter hon väl iaf, alla ungar tycker ju om glass??\" \"Har du provat att ge henne något riktigt gott??\" varpå man har lust att säga NÄÄÄ vi ger henne av princip bara äckliga saker, det kanske är DÄRFÖR hon inte äter???!!! *ggrrrrr* Men sista året har jag faktiskt börjat bita ifrån lite mer. Jag orkar inte ta den skiten också ovanpå allt annat man får ta.
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4

    jag vet oxå hur du känner

    det värst jag har hör var när en granne berättade att hon minsan hade haft ett dagbarn som inte pratade och föräldrana förstod hans EGNA språk (vilket vi oxå gör) och pga av detta hade han blivit en värsting
    men hallå. Hon sa alltså att vår som kommer att bli en som klottrar, sparkar ner människor mm bara för att han inte pratar så alla förstår honom.

    Sedan våra släktingar har vi tur med de säger ingenting vi håller oss allt nära honom för att tolka i alla situationer så att det inte blir fel för honom.

    JAG SÄGER BAR SÄG TILL DOM ATT
    HAN ÄR INTE DUM I HUVUDET UTAN HAN FÖRSTÅR ALLT SÅ AKTA ER.

    stå på er!!
  8. 4
    jag vet oxå hur du känner det värst jag har hör var när en granne berättade att hon minsan hade haft ett dagbarn som inte pratade och föräldrana förstod hans EGNA språk (vilket vi oxå gör) och pga av detta hade han blivit en värsting
    men hallå. Hon sa alltså att vår som kommer att bli en som klottrar, sparkar ner människor mm bara för att han inte pratar så alla förstår honom.

    Sedan våra släktingar har vi tur med de säger ingenting vi håller oss allt nära honom för att tolka i alla situationer så att det inte blir fel för honom.

    JAG SÄGER BAR SÄG TILL DOM ATT
    HAN ÄR INTE DUM I HUVUDET UTAN HAN FÖRSTÅR ALLT SÅ AKTA ER.

    stå på er!!
  9. Medlem sedan
    May 2005
    #5

    allvarlig (långt blev det )

    frågar folk om ni har gett henne någor gott........
    hur puckade får månnikor vara.

    Det är såmycket ovetskap alla går runt med. JAg ska berätta vad min mamma och pappa fick höra mär min syster föddes för 14 år sedan, hon föddes med downs syndrom
    En granne frågade ska hon bo hemma, finns det något hem för sådana som henne????!!!! JAg vad ska man säga.
    Samma granne sa när hon gick bor det var väl skönt för henne, dom har väl inte värdigt liv.
    Ja men slutas aldrig förvånas.

    Jag måste bara fråga dig har hon aldrig ätit? när började hon mat vägra? hoppas det är okför mig att fråga
  10. 5
    allvarlig (långt blev det ) frågar folk om ni har gett henne någor gott........
    hur puckade får månnikor vara.

    Det är såmycket ovetskap alla går runt med. JAg ska berätta vad min mamma och pappa fick höra mär min syster föddes för 14 år sedan, hon föddes med downs syndrom
    En granne frågade ska hon bo hemma, finns det något hem för sådana som henne????!!!! JAg vad ska man säga.
    Samma granne sa när hon gick bor det var väl skönt för henne, dom har väl inte värdigt liv.
    Ja men slutas aldrig förvånas.

    Jag måste bara fråga dig har hon aldrig ätit? när började hon mat vägra? hoppas det är okför mig att fråga
  11. Pernilla
    #6

    Ja det är tröst

    att inte var ensam om upplevelsen. Jag förstår inte varför folk känner att det _måste_ hitta på en lösning på våra \"problem\"
  12. 6
    Ja det är tröst att inte var ensam om upplevelsen. Jag förstår inte varför folk känner att det _måste_ hitta på en lösning på våra \"problem\"
  13. Pernilla
    #7

    Helt otroligt!

    Vilka korkade kommentarer. Har oxå haft en son som matvägrat, inte totalt, så vi behövde aldrig peg, men gisses vad man blir påhoppad. \"Inga barn svälter när det finns mat\" osv... Låt han bara bli hungrig så äter han säkert det som serveras...
  14. 7
    Helt otroligt! Vilka korkade kommentarer. Har oxå haft en son som matvägrat, inte totalt, så vi behövde aldrig peg, men gisses vad man blir påhoppad. \"Inga barn svälter när det finns mat\" osv... Låt han bara bli hungrig så äter han säkert det som serveras...
  15. Pernilla
    #8

    Det är det jobbigaste tycker jag

    att bara för att min pojke inte pratar begripligt så tror folk han inte förstår nåt, men det gör han, massor.
    Vilken hemsk värd att leva i om inte ens föräldrar skulle förstå en! Hur kan man ens förelså nåt så urbota dumt. Vi gör allt för att uppmuntra sonens vilja att kommunicera, om det sen är med tecken eller ljud eller ord spelar ingen roll.
  16. 8
    Det är det jobbigaste tycker jag att bara för att min pojke inte pratar begripligt så tror folk han inte förstår nåt, men det gör han, massor.
    Vilken hemsk värd att leva i om inte ens föräldrar skulle förstå en! Hur kan man ens förelså nåt så urbota dumt. Vi gör allt för att uppmuntra sonens vilja att kommunicera, om det sen är med tecken eller ljud eller ord spelar ingen roll.
  17. Ann m Frida
    #9

    Visst är det ok.

    Jag ammade Frida när hon var bebis och höll på med det i några månader tills vi upptäckte att hon aldrig åt så hon blev mätt, bara så att den värsta hungern släppte. Hon gick alltså inte upp tillräckligt. Då blev vi inlagda och parallellt med detta fortsatte utredning om vilket syndrom hon har, vilket vi fortfarande inte vet till 100%. Men när hon var 6 månader fick hon knapp iaf, då hade hon haft nässond i två månader och det var hemskt, hon drog ut den så fort hon kunde. :-( Knappen var en räddning!

    Nu har Frida en diagnos som lyder Noonans syndrom eller möjligvis CFC, vi vet inte riktigt, men i båda de diagnoserna ingår svåra uppfödningsproblem. De lär sig äta så småningom men det kan ta några år.

    Ann
  18. 9
    Visst är det ok. Jag ammade Frida när hon var bebis och höll på med det i några månader tills vi upptäckte att hon aldrig åt så hon blev mätt, bara så att den värsta hungern släppte. Hon gick alltså inte upp tillräckligt. Då blev vi inlagda och parallellt med detta fortsatte utredning om vilket syndrom hon har, vilket vi fortfarande inte vet till 100%. Men när hon var 6 månader fick hon knapp iaf, då hade hon haft nässond i två månader och det var hemskt, hon drog ut den så fort hon kunde. :-( Knappen var en räddning!

    Nu har Frida en diagnos som lyder Noonans syndrom eller möjligvis CFC, vi vet inte riktigt, men i båda de diagnoserna ingår svåra uppfödningsproblem. De lär sig äta så småningom men det kan ta några år.

    Ann
  19. Mia
    #10

    jupp


    det är hemskt att man inte slipper klagandet alla råd, som verkar heltokiga. Man kommer inte ifrån det..dessutom hamnar barnet i kläm och kan dessutom bli mera tillbakadragen eller känna sig \"konstig\" på nått sätt. Glad att vi fick möjligheten att flytta utomlands, på så sätt kan kan skydda mitt barn o andra sidan har jag berövat alla släktingar, på sina barnbarn. Men jag känner att det här är bäst för oss och våran familj, när vi har en släkt som är närmast \"helgalen\" hemma i sverige. Alla skulle bestämma hit o dit, om vårat barn.
  20. 10
    jupp
    det är hemskt att man inte slipper klagandet alla råd, som verkar heltokiga. Man kommer inte ifrån det..dessutom hamnar barnet i kläm och kan dessutom bli mera tillbakadragen eller känna sig \"konstig\" på nått sätt. Glad att vi fick möjligheten att flytta utomlands, på så sätt kan kan skydda mitt barn o andra sidan har jag berövat alla släktingar, på sina barnbarn. Men jag känner att det här är bäst för oss och våran familj, när vi har en släkt som är närmast \"helgalen\" hemma i sverige. Alla skulle bestämma hit o dit, om vårat barn.
  21. Medlem sedan
    Jun 2005
    #11

    kan det inte vara så...

    att han blev ett värstingbarn för att han hade en sån dum dagmamma ;)
  22. 11
    kan det inte vara så... att han blev ett värstingbarn för att han hade en sån dum dagmamma ;)
  23. Medlem sedan
    May 2005
    #12

    ha ha ha

    ja du varför inte . Hon är ju lite annurlunda......
  24. 12
    ha ha ha ja du varför inte . Hon är ju lite annurlunda......
  25. Medlem sedan
    Mar 2003
    #13

    ja du.. håller med..

    dessa goda råd får mig att bli spyfärdig... Min mamma kör alltid med att säga till sonen \"att du kan ju bättre varför inte visa det då.. sluta prata som en bäbis o skärp dig nu du är ju i alla fall sju år\" varpå sonen blir jättelessen för han är ju väl medveten om att han har språkproblem och jag försöker förtvivlat få tyst på mamma för att sedan trösta sonen.. grrrr... o resten av släkten måste ju först o främst kommentera sonens prat om de tycker det gått framåt eller bakåt osv.. men när det gäller de andra barnen i släkten så diskuteras hur de har det, vem de leker med och ja, sånt där allmänt.... Ibland vill jag bara stoppa sockor i munnen på folk för att få tyst på dem.. Det gör ju mer skada än nytta.. och vi har oxå fått höra till leda att om vi bara struntar eller låtsas att vi inte hör så kommer han att skärpa till sig.. SUCK... för att inte tala om vad vi får höra om AS sonen...
    Men det är väl så.. har man aldrig varit i sitsen så kan man inte förstå...

    Styrkekram
  26. 13
    ja du.. håller med.. dessa goda råd får mig att bli spyfärdig... Min mamma kör alltid med att säga till sonen \"att du kan ju bättre varför inte visa det då.. sluta prata som en bäbis o skärp dig nu du är ju i alla fall sju år\" varpå sonen blir jättelessen för han är ju väl medveten om att han har språkproblem och jag försöker förtvivlat få tyst på mamma för att sedan trösta sonen.. grrrr... o resten av släkten måste ju först o främst kommentera sonens prat om de tycker det gått framåt eller bakåt osv.. men när det gäller de andra barnen i släkten så diskuteras hur de har det, vem de leker med och ja, sånt där allmänt.... Ibland vill jag bara stoppa sockor i munnen på folk för att få tyst på dem.. Det gör ju mer skada än nytta.. och vi har oxå fått höra till leda att om vi bara struntar eller låtsas att vi inte hör så kommer han att skärpa till sig.. SUCK... för att inte tala om vad vi får höra om AS sonen...
    Men det är väl så.. har man aldrig varit i sitsen så kan man inte förstå...

    Styrkekram
  27. Pernilla
    #14

    Å, ibland vill

    jag oxå bara ta pick och pack och flytta lång väg. Bara njuta av min pojke och strunta i allt vad utredningar och folks värderingar, heter.
  28. 14
    Å, ibland vill jag oxå bara ta pick och pack och flytta lång väg. Bara njuta av min pojke och strunta i allt vad utredningar och folks värderingar, heter.
  29. Pernilla
    #15

    Tack..

    Tänk att folk kan vara så korkade, ryser när jag läser om din mammas kommentarer, fy!
  30. 15
    Tack.. Tänk att folk kan vara så korkade, ryser när jag läser om din mammas kommentarer, fy!
  31. Åsa, barnlogoped
    #16

    Broschyr

    Usch vad upprörande - särskilt det där med \"Låtsas att du inte förstår!\" Jag tycker du ska (här kommer ett råd till!) skaffa broschyren om Språkstörning från Talknuten och trycka i händerna på alla dessa välmenande bekanta. Säg till dem att \"Vad roligt att du är så intresserad av tal och språk - störningar, här har jag lite spännande info!\"
    Stor kram till dig och alla ni andra som kämpar mot allt välmenande (?) oförstånd.
  32. 16
    Broschyr Usch vad upprörande - särskilt det där med \"Låtsas att du inte förstår!\" Jag tycker du ska (här kommer ett råd till!) skaffa broschyren om Språkstörning från Talknuten och trycka i händerna på alla dessa välmenande bekanta. Säg till dem att \"Vad roligt att du är så intresserad av tal och språk - störningar, här har jag lite spännande info!\"
    Stor kram till dig och alla ni andra som kämpar mot allt välmenande (?) oförstånd.

Liknande trådar

  1. Jag blir såå trött på alla som ska tycka
    By Misell in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-22, 11:41
  2. Åh, vad trött jag blir på alla
    By mamma24h in forum Bokstavsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-13, 16:14
  3. Blir så trött på alla..
    By chiquitan in forum _05 Vårbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-21, 19:59
  4. Jag blir saaaaa trött pa alla dess
    By Tango in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-11, 20:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar