Kräks 1-2 ggr- Magsjuka eller ej?
Barnsjukdomar
  1. mafaldan
    #1

    Kräks 1-2 ggr- Magsjuka eller ej?

    Kan det vara magsjuka fast barnet kräks bara 1 gång eller två gånger tätt ihop, så att säga? Och annars verkar pigg? Fast iofs är det nåt skumt för han äter inte som vanligtk, inte ens kakor och godis går ner med samma iver som annars och det går magsjuka på dagis. Han kräktes igårkväll kan tilläggas. Inget idag.
  2. 1
    Kräks 1-2 ggr- Magsjuka eller ej? Kan det vara magsjuka fast barnet kräks bara 1 gång eller två gånger tätt ihop, så att säga? Och annars verkar pigg? Fast iofs är det nåt skumt för han äter inte som vanligtk, inte ens kakor och godis går ner med samma iver som annars och det går magsjuka på dagis. Han kräktes igårkväll kan tilläggas. Inget idag.
  3. Ma
    #2

    Japp det kan det vara..

    vissa har sån \"tur\" att dom inte kräks eller bara blir dåliga i magen.
  4. 2
    Japp det kan det vara.. vissa har sån \"tur\" att dom inte kräks eller bara blir dåliga i magen.
  5. Medlem sedan
    Apr 2003
    #3

    Självklart!

    Jag förundras lite över att så många inte vill tro att det är magsjuka. Flera ggr när Gustav har varit magsjuk har han bara kräkts en enda gång. Vi har ändå åkt dit hela familjen, ibland har han haft diarré i 2-3 veckor efteråt och dålig aptit.
    Det är inte _antalet_ kräkningar som avgör om det är magsjuka... Bara vilken _sorts_ magsjuka!
  6. 3
    Självklart! Jag förundras lite över att så många inte vill tro att det är magsjuka. Flera ggr när Gustav har varit magsjuk har han bara kräkts en enda gång. Vi har ändå åkt dit hela familjen, ibland har han haft diarré i 2-3 veckor efteråt och dålig aptit.
    Det är inte _antalet_ kräkningar som avgör om det är magsjuka... Bara vilken _sorts_ magsjuka!
  7. Annika
    #4

    Håller med, men

    barn kan ju kräkas av andra anledningar, än att det måste smittas.
  8. 4
    Håller med, men barn kan ju kräkas av andra anledningar, än att det måste smittas.
  9. Medlem sedan
    Dec 2003
    #5

    Håller med lite...

    kräks man så är det troligtvis magsjuka....

    Min son kan ibland kräkas av andra anledningar... o då är det inte någon i familjen som blir smittad..
    Men jag håller honom ändå hemma som om det vore magsjuka, jag har oxå hållit storasyster hemma från skolan ifall det varit magsjuka..
    Jag tycker att man ska behandla varje kräkning..(om det inte finns någon anledning till att man kräks)... som om det vore magsjuka...
  10. 5
    Håller med lite... kräks man så är det troligtvis magsjuka....

    Min son kan ibland kräkas av andra anledningar... o då är det inte någon i familjen som blir smittad..
    Men jag håller honom ändå hemma som om det vore magsjuka, jag har oxå hållit storasyster hemma från skolan ifall det varit magsjuka..
    Jag tycker att man ska behandla varje kräkning..(om det inte finns någon anledning till att man kräks)... som om det vore magsjuka...
  11. Medlem sedan
    Apr 2003
    #6

    Men det var inte frågan.

    Frågan var om det _kan_ vara magsjuka.
    Jag tyckte frågan var märklig efter som kräkning givetvis _kan_ vara magsjuka.
    Gustav var länge ett \"kräkbarn\" men given situationen, att det går magsjuka på barnets dagis och att han inte har ngn aptit, tyder väl ändå på magsjuka mer än ngt annat? Jag höll alltid hemma Gustav utifall att, och det tycker jag att alla borde göra om barnet har kräkts.
  12. 6
    Men det var inte frågan. Frågan var om det _kan_ vara magsjuka.
    Jag tyckte frågan var märklig efter som kräkning givetvis _kan_ vara magsjuka.
    Gustav var länge ett \"kräkbarn\" men given situationen, att det går magsjuka på barnets dagis och att han inte har ngn aptit, tyder väl ändå på magsjuka mer än ngt annat? Jag höll alltid hemma Gustav utifall att, och det tycker jag att alla borde göra om barnet har kräkts.
  13. Ännu en med magsjukefobi!
    #7

    Håller absolut med.....

    det första jag tänker just i vintertid är magsjuka när barnen kräks. Mina barn har oxå bara kräkts en gång och efter det verkat ganska pigga, medan det på nästa individ blir betydligt värre......
    Det är inte kul att smitta ner en massa fler med detta hemska virus. Skona alla från det!
  14. 7
    Håller absolut med..... det första jag tänker just i vintertid är magsjuka när barnen kräks. Mina barn har oxå bara kräkts en gång och efter det verkat ganska pigga, medan det på nästa individ blir betydligt värre......
    Det är inte kul att smitta ner en massa fler med detta hemska virus. Skona alla från det!
  15. Mafaldan
    #8

    Tack för svaren, kan tillägga att..

    ...jag tar det säkra före det osäkra och håller oss hemma och \"isolerade\" enligt 48-timmarsregeln oberoende av om det är magsjuka eller inte som kräkset beror på, men undrar rent allmänt och tekniskt om en magsjuka kan vara så \"lindrig\"? Tydligen kan det det, det var ju iofs goda nyheter för en magsjuke-fobiker....
  16. 8
    Tack för svaren, kan tillägga att.. ...jag tar det säkra före det osäkra och håller oss hemma och \"isolerade\" enligt 48-timmarsregeln oberoende av om det är magsjuka eller inte som kräkset beror på, men undrar rent allmänt och tekniskt om en magsjuka kan vara så \"lindrig\"? Tydligen kan det det, det var ju iofs goda nyheter för en magsjuke-fobiker....
  17. Helen
    #9

    Javisst

    det är klart! Nu ska han vara hemma två dygn efter att han kräkts sista gången - så smittar han ingen annan på dagis.

    Lycka till, skönt att ni slapp kräkmaraton!
  18. 9
    Javisst det är klart! Nu ska han vara hemma två dygn efter att han kräkts sista gången - så smittar han ingen annan på dagis.

    Lycka till, skönt att ni slapp kräkmaraton!
  19. Helen
    #10

    Ja

    läste inte ditt sista inlägg förrän efter att jag svarat dig....tack för at du tar ansvar! Det är vi andra föräldrar glada för....tyvärr är de här vidriga magsjukevirusen så lömska att en del blir bara lite lösa i magen ett par timmmar men kan ändå smitta i två dygn...magsjuka kan se så olika ut. Sjävl är jag också magsjukefobiker och har klarat mina barn från det (pga tur, inte skicklighet gissar jag även om jag drillat dem i handtvättning in absurdum) ända tills de var 3 resp 5 år....sen har de haft magsjuka ett par ggr var (de är nu 5 resp 7) men alltid lindrigt. De kräks en gång och har diarré några ggr och ligger sen slöa i sofffan en dag och vill inte äta. Värre är det med mig, jag blir superdålig och har oerhörda smärtor i magsäcken en vecka efteråt varje gång....
  20. 10
    Ja läste inte ditt sista inlägg förrän efter att jag svarat dig....tack för at du tar ansvar! Det är vi andra föräldrar glada för....tyvärr är de här vidriga magsjukevirusen så lömska att en del blir bara lite lösa i magen ett par timmmar men kan ändå smitta i två dygn...magsjuka kan se så olika ut. Sjävl är jag också magsjukefobiker och har klarat mina barn från det (pga tur, inte skicklighet gissar jag även om jag drillat dem i handtvättning in absurdum) ända tills de var 3 resp 5 år....sen har de haft magsjuka ett par ggr var (de är nu 5 resp 7) men alltid lindrigt. De kräks en gång och har diarré några ggr och ligger sen slöa i sofffan en dag och vill inte äta. Värre är det med mig, jag blir superdålig och har oerhörda smärtor i magsäcken en vecka efteråt varje gång....

Liknande trådar

  1. Kräks respektive magsjuka?
    By Maria H in forum _1009 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-13, 23:16
  2. Magsjuka eller vad???
    By Nissa in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-16, 13:28
  3. Magsjuka eller ej?
    By -Tess- in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-12-10, 12:02
  4. Magsjuka eller?
    By Hoppsan in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-11, 12:37
  5. Magsjuka eller vad?
    By Orolig mamma till O in forum Kropp & hälsa
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-14, 10:40
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar