åka vagn
_02 Sommarbarn
  1. Anna
    #1

    åka vagn

    Gillar era sommarbarn -02 att åka vagn?
    Vårt barn älskar att få åka på promenad några ggr i veckan. Han frågar tom om vi inte kan \"gå en sväng\" och jag älskar att promenera. Annars rör han sig mycket. Men jag börjar undra om han börjar vara för stor för att åka vagn?? Ser att maxvikten på en sitty är 15kg egentligen. Skjussar ni era barn i vagn ännu?

    Skulle inte tänka mig att mitt barn skulle orka gå om vi var i centrum tex. Hur länge har man barn i vagn tro?? Börjr undra om vi är de enda..
  2. 1
    åka vagn Gillar era sommarbarn -02 att åka vagn?
    Vårt barn älskar att få åka på promenad några ggr i veckan. Han frågar tom om vi inte kan \"gå en sväng\" och jag älskar att promenera. Annars rör han sig mycket. Men jag börjar undra om han börjar vara för stor för att åka vagn?? Ser att maxvikten på en sitty är 15kg egentligen. Skjussar ni era barn i vagn ännu?

    Skulle inte tänka mig att mitt barn skulle orka gå om vi var i centrum tex. Hur länge har man barn i vagn tro?? Börjr undra om vi är de enda..
  3. Medlem sedan
    Dec 2005
    #2

    sålde

    dubbelvagnen nu i höstas när stora var drygt 2, har en enkelvagn kvar, och tyvärr e Novalie lite lat så hon brukar stå bak på vagnen när lilla åker i =)
    Snart tycker jag nästan det ser lite roligt ut för så stora barn att åka vagn...iaf till sommaren får det vara nog-skjutsat för vår del=)
  4. 2
    sålde dubbelvagnen nu i höstas när stora var drygt 2, har en enkelvagn kvar, och tyvärr e Novalie lite lat så hon brukar stå bak på vagnen när lilla åker i =)
    Snart tycker jag nästan det ser lite roligt ut för så stora barn att åka vagn...iaf till sommaren får det vara nog-skjutsat för vår del=)
  5. Medlem sedan
    Jul 2000
    #3

    Simone har inte åkt

    vagn på 1½ år. Vi sålde syskonvagnen när lillebror föddes. Simone var då exakt 2 år. Sedan dess har hon gått och hon orkar att gå riktigt långa promenader (upp mot 6-7 km) bara man tar det i hennes takt.

    Kramisar
  6. 3
    Simone har inte åkt vagn på 1½ år. Vi sålde syskonvagnen när lillebror föddes. Simone var då exakt 2 år. Sedan dess har hon gått och hon orkar att gå riktigt långa promenader (upp mot 6-7 km) bara man tar det i hennes takt.

    Kramisar
  7. karinxxx
    #4

    Det är praktiskt med vagn

    Barnet går så långt det orkar och sedan kan det åka. Det funkar bra hela dagisåldern. En sittvagn/sulky typ. Hur länge man behåller vagnen beror ju på vad familjen har för vanor; om man är en familj som brukar gå långa sträckor alltså.
  8. 4
    Det är praktiskt med vagn Barnet går så långt det orkar och sedan kan det åka. Det funkar bra hela dagisåldern. En sittvagn/sulky typ. Hur länge man behåller vagnen beror ju på vad familjen har för vanor; om man är en familj som brukar gå långa sträckor alltså.
  9. Medlem sedan
    Jan 2002
    #5

    Svår fråga

    Har vi bråttom så stoppar jag gärna ner bägge barnen i syskonsittyn(som jag eg. avskyr!) och springer till dagis eller bussen eller vad det nu är.
    Annars har vi sulky till Lukas med ståbräda till Rebecka. Det är ingen optimal lösning dock men det beror på ståbrädan så det ska nog gå och fixa till.
    Rebecka orkar gå långt och det är egentligen inga problem, men hon har börjat bli lat och vill gärna åka...inget kul.
  10. 5
    Svår fråga Har vi bråttom så stoppar jag gärna ner bägge barnen i syskonsittyn(som jag eg. avskyr!) och springer till dagis eller bussen eller vad det nu är.
    Annars har vi sulky till Lukas med ståbräda till Rebecka. Det är ingen optimal lösning dock men det beror på ståbrädan så det ska nog gå och fixa till.
    Rebecka orkar gå långt och det är egentligen inga problem, men hon har börjat bli lat och vill gärna åka...inget kul.
  11. Medlem sedan
    Feb 2004
    #6

    Vanja

    har inte åkyt vagn på nästan ett år. Hon slutade åka väldigt tidigt, o till slut blev vagnen ett hot i stället:) Hon trivs med att gå och jag tycker det är så skönt att slippa!
  12. 6
    Vanja har inte åkyt vagn på nästan ett år. Hon slutade åka väldigt tidigt, o till slut blev vagnen ett hot i stället:) Hon trivs med att gå och jag tycker det är så skönt att slippa!
  13. Jessika m. J & A
    #7

    Amanda...

    åker aldrig vagn till vardags. Dock åker vi bil till dagis, och går sällan några längre sträckor för övrigt. På stormarknaden åker hon gärna kundvagn.

    I somras använde vi vår sulky vid djurparksbesök o. dyl. Vi har den kvar, och funderar på om den skall användas i sommar igen...
    Jag tycker det är så svårt med minsta barnet, för när man slutar med vagnen måste man dels bära all sin och barnens packning, och sedan eventuellt barnet också! :-(
  14. 7
    Amanda... åker aldrig vagn till vardags. Dock åker vi bil till dagis, och går sällan några längre sträckor för övrigt. På stormarknaden åker hon gärna kundvagn.

    I somras använde vi vår sulky vid djurparksbesök o. dyl. Vi har den kvar, och funderar på om den skall användas i sommar igen...
    Jag tycker det är så svårt med minsta barnet, för när man slutar med vagnen måste man dels bära all sin och barnens packning, och sedan eventuellt barnet också! :-(
  15. Medlem sedan
    Jan 2004
    #8

    Haha

    När Robin var liten hatade han sin vagn, nu sen ett halvår tillbaka så vill han alltid åka vagn om den är med men nu fick jag ju världens bästa ursäkt att låta vagnen stå kvar hemma.
    Robin väger nämligen 17kg utan kläder, lägg på minst 2kg till nu när det är vinter och vi är ute.
  16. 8
    Haha När Robin var liten hatade han sin vagn, nu sen ett halvår tillbaka så vill han alltid åka vagn om den är med men nu fick jag ju världens bästa ursäkt att låta vagnen stå kvar hemma.
    Robin väger nämligen 17kg utan kläder, lägg på minst 2kg till nu när det är vinter och vi är ute.
  17. Gafsan m. Axel & Kalle
    #9

    Slutåkt efter treårsdagen....

    ...var det för min äldsta kille. Dels var han duktig att gå och dels var han jättetung och jag orkade helt enkelt inte dra syskonvagnen med både honom och minstingen i backarna där vi bor. Han var väl lite arg till att börja med men accepterade snart faktum och kunde vid 3.5 år gott och väl gå 5 km utan att gnälla. (även om vi inte så ofta gjorde så långa promenader).

    Kalle däremot åker fortfarande vagn relativt ofta, dels är han inte alls lika tung som storebror var och dels har jag ju ingen mer vagnåkare nu. Lite orättvist kan tyckas (men å andra sidan har det säkert sina fördelaar att vara storebror också, så det jämnar väl ut sig i längden :-)

    Så länge ungarna får tillräckligt med motion, så länge man själv står ut och så länge inte vagnen brakar ihop så är det väl inget problem att de åker vagn. Det största problemet med vagnåkande barn är väl snarast barn som rör sig för lite och sen mutas med godis, saft osv för att sitta still i vagnen medan föräldrarna motionerar. Det kan ju inte vara bra för hälsan. Men annars, som sagt, så länge både du och barnet vill och vagnen håller, så varför inte låta honom åka?
  18. 9
    Slutåkt efter treårsdagen.... ...var det för min äldsta kille. Dels var han duktig att gå och dels var han jättetung och jag orkade helt enkelt inte dra syskonvagnen med både honom och minstingen i backarna där vi bor. Han var väl lite arg till att börja med men accepterade snart faktum och kunde vid 3.5 år gott och väl gå 5 km utan att gnälla. (även om vi inte så ofta gjorde så långa promenader).

    Kalle däremot åker fortfarande vagn relativt ofta, dels är han inte alls lika tung som storebror var och dels har jag ju ingen mer vagnåkare nu. Lite orättvist kan tyckas (men å andra sidan har det säkert sina fördelaar att vara storebror också, så det jämnar väl ut sig i längden :-)

    Så länge ungarna får tillräckligt med motion, så länge man själv står ut och så länge inte vagnen brakar ihop så är det väl inget problem att de åker vagn. Det största problemet med vagnåkande barn är väl snarast barn som rör sig för lite och sen mutas med godis, saft osv för att sitta still i vagnen medan föräldrarna motionerar. Det kan ju inte vara bra för hälsan. Men annars, som sagt, så länge både du och barnet vill och vagnen håller, så varför inte låta honom åka?
  19. Medlem sedan
    Jul 2000
    #10

    Vi använder vagn

    \"trots\" att Pontus är 3½ år. Vi lämnar barn på två olika ställen + att han oftast är extremt morgontrött och även trött efter dagis. Därför låter vi honom sitta och mysa där istället för att tjata honom runt hela bostadsområdet. Visst ligger det mycket i att jag gör det för egen bekvämlighets skull...vagnen gör lämningen en dryg halvtimme kortare varje morgon men så länge han rör på sig i övrigt så gör det mig inget.
  20. 10
    Vi använder vagn \"trots\" att Pontus är 3½ år. Vi lämnar barn på två olika ställen + att han oftast är extremt morgontrött och även trött efter dagis. Därför låter vi honom sitta och mysa där istället för att tjata honom runt hela bostadsområdet. Visst ligger det mycket i att jag gör det för egen bekvämlighets skull...vagnen gör lämningen en dryg halvtimme kortare varje morgon men så länge han rör på sig i övrigt så gör det mig inget.
  21. Medlem sedan
    Jul 1998
    #11

    Vi använder inte vagn...

    ...han slutade åka vagn när lillebrorsan kom... då var han drygt 2.
  22. 11
    Vi använder inte vagn... ...han slutade åka vagn när lillebrorsan kom... då var han drygt 2.
  23. Medlem sedan
    Jul 2001
    #12

    Robin

    har inte åkt vagn sedan juni någon gång då vår dubbelvagn blev stulen för andra gången.
    Vi kan uppenbarligen inte ha vagn då de blir stulna för jämnan så det blev till att Robin får gå själv sedan dess.
    Det går för övrigt jättebra
  24. 12
    Robin har inte åkt vagn sedan juni någon gång då vår dubbelvagn blev stulen för andra gången.
    Vi kan uppenbarligen inte ha vagn då de blir stulna för jämnan så det blev till att Robin får gå själv sedan dess.
    Det går för övrigt jättebra
  25. Medlem sedan
    Sep 2004
    #13

    Det var länge sedan..

    Minns inte riktigt när Noah slutade åka vagn, men det var bra länge sedan. Han har fått gå och det fixar han bra. Men å andra sidan utsätter man ju inte honom för allt för långa strapatser. Nu mer skippar jag även vagnen till lilltjejen som är 1 år också. Har nämligen upptäckt fördelarna med att bära i sjal i stället :-)Men nog tycker jag du ska låta honom åka på myspromenad om han vill. Nog håller vagnarna för det. Det blir ju bra kondis för dig med att styra ett tyngre barn ;-)
  26. 13
    Det var länge sedan.. Minns inte riktigt när Noah slutade åka vagn, men det var bra länge sedan. Han har fått gå och det fixar han bra. Men å andra sidan utsätter man ju inte honom för allt för långa strapatser. Nu mer skippar jag även vagnen till lilltjejen som är 1 år också. Har nämligen upptäckt fördelarna med att bära i sjal i stället :-)Men nog tycker jag du ska låta honom åka på myspromenad om han vill. Nog håller vagnarna för det. Det blir ju bra kondis för dig med att styra ett tyngre barn ;-)
  27. Medlem sedan
    Feb 2002
    #14

    Ida åker

    Ida åker sulky till dagis, trots att det bara är ca 500 meter. Jag har helt enkelt inte tid att ta det i hennes takt eftersom jag ska med en buss. Hem åker hon också då eftersom sulkyn ska hem. När Hasse lämnade henne åkte de bil och då åkte hon ståbräda eller gick hem.
    Eftersom vi har lillebror i vagnen så har vi oftast med ståbrädan, så den åker hon ofta på. Om vi ska på någon längre trip med bara henne tar vi sulkyn. Ibland vill hon gå, ibland vill hon åka. Det beror också lite på syftet med promenaden. Om den är för att komma någon stans för att göra något annat, är det ju trist om det tar allt för lång tid, så då är det smidigast om hon åker/står på ståbräda. Men om man bara tar en promenad så går hon oftast.

    Men snart är det dags att göra sig av med lillebrors vagn, så då blir det sulky för honom och apostlahästarna för Ida.
  28. 14
    Ida åker Ida åker sulky till dagis, trots att det bara är ca 500 meter. Jag har helt enkelt inte tid att ta det i hennes takt eftersom jag ska med en buss. Hem åker hon också då eftersom sulkyn ska hem. När Hasse lämnade henne åkte de bil och då åkte hon ståbräda eller gick hem.
    Eftersom vi har lillebror i vagnen så har vi oftast med ståbrädan, så den åker hon ofta på. Om vi ska på någon längre trip med bara henne tar vi sulkyn. Ibland vill hon gå, ibland vill hon åka. Det beror också lite på syftet med promenaden. Om den är för att komma någon stans för att göra något annat, är det ju trist om det tar allt för lång tid, så då är det smidigast om hon åker/står på ståbräda. Men om man bara tar en promenad så går hon oftast.

    Men snart är det dags att göra sig av med lillebrors vagn, så då blir det sulky för honom och apostlahästarna för Ida.
  29. Medlem sedan
    Jan 2004
    #15

    Ytterst sällan...

    åker Simon vagn numer. Det är i princip bara när jag tvingar honom i syskonvagnen för att vi ska gå en bit längst bilvägen här hemma där det inte finns gångväg eller trottoar. Annars går han jämt, även lillebror 20 mån går helst (eftersom brorsan går). SImon vill helst inte ens åka kundvagn nrä man handlar. *s*
  30. 15
    Ytterst sällan... åker Simon vagn numer. Det är i princip bara när jag tvingar honom i syskonvagnen för att vi ska gå en bit längst bilvägen här hemma där det inte finns gångväg eller trottoar. Annars går han jämt, även lillebror 20 mån går helst (eftersom brorsan går). SImon vill helst inte ens åka kundvagn nrä man handlar. *s*
  31. KerstinAmandusElfrida
    #16

    Elfrida har ofta valmöjligheten

    ... att antingen gå eller åka vagn. Jag ger mig inte ut på stan eller på andra utflykter ensam med två barn utan att ha vagn med. Ofta väljer hon att åka hela vägen, men lika gärna kan vagnen kännas överflödig den mesta tiden vi är ute.
    Vi rör oss väldigt mycket till fots, och det blir jobbigt både för Elfrida och storebror Amandus, 5½ år, eftersom vi inte alltid strosar omkring utan verkligen förflyttar oss med ett mål i sikte. Är vi ute hela familjen sitter ofta barnen på våra axlar när de inte orkar gå - tills vi inte orkar bära :-)
    Nyligen testade jag att inte ta vagn när jag och barnen skulle på bio tillsammans med min syster i Kista centrum. Jag kommer inte att göra om detta - åtminstone inte innan vår/sommar är här. Där inne var vi ju tvungna att bära barnens tjocka ytterplagg, någon kasse med inköpta grejer, svettas i våra egna ytterplagg samt försöka övertyga jättetrötta och klängiga barn om att \"nej, jag kan inte bära dig nu - du orkar visst gå själv...\" Om vi haft vagnen hade vi åtminstone sluppit släpa på alla kläder och grejer :-)
    Ibland tar jag vår minsta vagn, en superlätt sulky från McLaren. Tyvärr blir storebror då också väldigt lat och vill åka, för det är hans vagn (jo, det var ju hans från början...). Märker jag att han är trött på riktigt brukar han få åka men då ha Elfrida i knä. Undrar om den vagnen är dimensionerad för mina barns sammanlagda ca 34 kg + klädernas tyngd...?!
    Vår kraftigare sulky håller som bäst på att rasa ihop - så det kanske är dags att vänja sig och barnen av med denna fantastiska uppfinning barnvagnen ;-)
  32. 16
    Elfrida har ofta valmöjligheten ... att antingen gå eller åka vagn. Jag ger mig inte ut på stan eller på andra utflykter ensam med två barn utan att ha vagn med. Ofta väljer hon att åka hela vägen, men lika gärna kan vagnen kännas överflödig den mesta tiden vi är ute.
    Vi rör oss väldigt mycket till fots, och det blir jobbigt både för Elfrida och storebror Amandus, 5½ år, eftersom vi inte alltid strosar omkring utan verkligen förflyttar oss med ett mål i sikte. Är vi ute hela familjen sitter ofta barnen på våra axlar när de inte orkar gå - tills vi inte orkar bära :-)
    Nyligen testade jag att inte ta vagn när jag och barnen skulle på bio tillsammans med min syster i Kista centrum. Jag kommer inte att göra om detta - åtminstone inte innan vår/sommar är här. Där inne var vi ju tvungna att bära barnens tjocka ytterplagg, någon kasse med inköpta grejer, svettas i våra egna ytterplagg samt försöka övertyga jättetrötta och klängiga barn om att \"nej, jag kan inte bära dig nu - du orkar visst gå själv...\" Om vi haft vagnen hade vi åtminstone sluppit släpa på alla kläder och grejer :-)
    Ibland tar jag vår minsta vagn, en superlätt sulky från McLaren. Tyvärr blir storebror då också väldigt lat och vill åka, för det är hans vagn (jo, det var ju hans från början...). Märker jag att han är trött på riktigt brukar han få åka men då ha Elfrida i knä. Undrar om den vagnen är dimensionerad för mina barns sammanlagda ca 34 kg + klädernas tyngd...?!
    Vår kraftigare sulky håller som bäst på att rasa ihop - så det kanske är dags att vänja sig och barnen av med denna fantastiska uppfinning barnvagnen ;-)
  33. Medlem sedan
    Oct 2002
    #17

    Nej

    Nathalie har inte åkt vagn sen hösten-04.

    Tycker hon är aldeles för stor för vagn nu oavsett hur långt vi går.

    Senast så gick vi en promenad till min Pappa och det är en gång på 20 min i min takt och det tog typ 30-40 min att gå med Nathalie och det var jättemysigt. :)

    Anledningen till att jag slutade använda vagn redan som knappt 2½ år var för att lillasyster låg i magen och jag vägrar ha syskonvagn när hon var så stor :)

    Annars tror jag nog att jag hade använt vagnen till Nathalie tills hon var 3... men mest för att lasta i alla andra kläder i och så. :)
  34. 17
    Nej Nathalie har inte åkt vagn sen hösten-04.

    Tycker hon är aldeles för stor för vagn nu oavsett hur långt vi går.

    Senast så gick vi en promenad till min Pappa och det är en gång på 20 min i min takt och det tog typ 30-40 min att gå med Nathalie och det var jättemysigt. :)

    Anledningen till att jag slutade använda vagn redan som knappt 2½ år var för att lillasyster låg i magen och jag vägrar ha syskonvagn när hon var så stor :)

    Annars tror jag nog att jag hade använt vagnen till Nathalie tills hon var 3... men mest för att lasta i alla andra kläder i och så. :)
  35. Medlem sedan
    Nov 1999
    #18

    ibland...

    det beror lite på vad vi ska göra. De blir ju faktiskt tröttare i benen fortare än vad vi blir....
  36. 18
    ibland... det beror lite på vad vi ska göra. De blir ju faktiskt tröttare i benen fortare än vad vi blir....

Liknande trådar

  1. Jogga med vagn - vilken vagn då?
    By johannanstans in forum Bebissnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-01-22, 11:05
  2. Vagn eller inte vagn... (hjälp)
    By Lurpan in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-07-12, 16:07
  3. typ av vagn
    By esteten in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 07:58
  4. Vagn vagn vagn...Hjälp
    By Jenny m.Matilda&Adam in forum _0605 Majbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-31, 21:53
  5. Vad har ni för vagn?
    By Rut m. Emma 4/4-05 in forum _05 Vårbarn
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 10:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar