Ni som läser i läser i basgrupper.
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Anti-PBL
    #1

    Ni som läser i läser i basgrupper.

    Upplever ni att majoriteten är nöjda med systemet med PBL och basgrupper? Eller att det finns en stor grupp som skulle vilja slippa..?

    På min utbildning verkar det vara ungefär 25 % som är nöjda med det som det är. 25 % vill arbeta i grupper, men vill välja sina gruppkompisar själva - inte bli tvångsplacerade. Och 50 % vill inte ha PBL alls, men har inte kommit in på en riktig skola.

    Jag känner, att om det är så här vanligt att många helst skulle vilja slippa basgruppstillfällena, så skulle man kanske kunna lobba för att göra dem frivilliga..? Jag menar: man kan ju ha basgrupperna som grundindelning till andra moment (seminarier, labbar, studiebesök...)

    Men just de här basgruppstillfällena där man ska \"diskutera\" litteraturen känns så meningslösa. Det ger absolut ingenting. Jag och många med mig skulle mycket hellre vilja ha den tiden till att plugga själva.

    På en krävande utbildning där varje minur är dyrbar...
  2. 1
    Ni som läser i läser i basgrupper. Upplever ni att majoriteten är nöjda med systemet med PBL och basgrupper? Eller att det finns en stor grupp som skulle vilja slippa..?

    På min utbildning verkar det vara ungefär 25 % som är nöjda med det som det är. 25 % vill arbeta i grupper, men vill välja sina gruppkompisar själva - inte bli tvångsplacerade. Och 50 % vill inte ha PBL alls, men har inte kommit in på en riktig skola.

    Jag känner, att om det är så här vanligt att många helst skulle vilja slippa basgruppstillfällena, så skulle man kanske kunna lobba för att göra dem frivilliga..? Jag menar: man kan ju ha basgrupperna som grundindelning till andra moment (seminarier, labbar, studiebesök...)

    Men just de här basgruppstillfällena där man ska \"diskutera\" litteraturen känns så meningslösa. Det ger absolut ingenting. Jag och många med mig skulle mycket hellre vilja ha den tiden till att plugga själva.

    På en krävande utbildning där varje minur är dyrbar...
  3. Medlem sedan
    May 2002
    #2

    Vi gillade det inte heller

    Skulle säga att en klar majoritet på min utbildning inte heller gillar PBL. Jag ogillar hela upplägget och särskilt att man inte får välja grupper själv - man vet ju bäst själv vilka man samarbetar bra med. Jag tycker mest att det belv dubbelt jobb, både PBL-mötena plus allt vanligt plugg. Blä.
  4. 2
    Vi gillade det inte heller Skulle säga att en klar majoritet på min utbildning inte heller gillar PBL. Jag ogillar hela upplägget och särskilt att man inte får välja grupper själv - man vet ju bäst själv vilka man samarbetar bra med. Jag tycker mest att det belv dubbelt jobb, både PBL-mötena plus allt vanligt plugg. Blä.
  5. Medlem sedan
    May 2000
    #3

    Läser PBL

    och på min kurs finns det en person som är negativ till PBL. Resterande 23 st är nöjda.
    Det jag tycker är positivt är att man lär sig att arbeta tillsammans även med de personer som man kanske inte jobbar bäst med. För så ser ju verkligheten ut sedan när man ska jobba.

    Sen anser jag att basgruppstillfällena blir vad man gör dem till. Om man går dit och hatar PBL tror jag inte att det blir så bra. Jag får ut väldigt mycket av basgruppstillfällena, och vi brukar lyfta nivån ett snäpp, vilket gör att man faktiskt lär sig otroligt mycket, mycket mer än om var och en går hem och läser en bok motsvarande tid.
  6. 3
    Läser PBL och på min kurs finns det en person som är negativ till PBL. Resterande 23 st är nöjda.
    Det jag tycker är positivt är att man lär sig att arbeta tillsammans även med de personer som man kanske inte jobbar bäst med. För så ser ju verkligheten ut sedan när man ska jobba.

    Sen anser jag att basgruppstillfällena blir vad man gör dem till. Om man går dit och hatar PBL tror jag inte att det blir så bra. Jag får ut väldigt mycket av basgruppstillfällena, och vi brukar lyfta nivån ett snäpp, vilket gör att man faktiskt lär sig otroligt mycket, mycket mer än om var och en går hem och läser en bok motsvarande tid.
  7. Anti-PBL
    #4

    Okej. Men vi pluggar så svåra...

    saker. Man måste läsa in stora mängder text om varje liten sak.

    Då hjälper det liksom inte om någon håller låda i basgruppen, man hinner inte fatta det och lära in det ändå. Det skulle vara mycket bättre att få ha den tiden och läsa själv, för man hinner aldrig klart.

    Dessutom är det ett problem att folk i min kurs har så olika motivation och ambitionsnivå:

    Vissa vill vara bäst på allting och ska ut och göra karriär sedan.

    Andra vill komma undan med så lite arbete som möjligt; de vill bara ha poängen (och studiemedlen).

    Ytterligare andra ser studierna som en hobby. De har inte en tanke på att ta examen, och vill bara göra de bitar som de själva har lust med.

    Utifrån detta ska man sedan försöka samarbeta och sätta ihop uppsatser i ett jobbigt ämne...
  8. 4
    Okej. Men vi pluggar så svåra... saker. Man måste läsa in stora mängder text om varje liten sak.

    Då hjälper det liksom inte om någon håller låda i basgruppen, man hinner inte fatta det och lära in det ändå. Det skulle vara mycket bättre att få ha den tiden och läsa själv, för man hinner aldrig klart.

    Dessutom är det ett problem att folk i min kurs har så olika motivation och ambitionsnivå:

    Vissa vill vara bäst på allting och ska ut och göra karriär sedan.

    Andra vill komma undan med så lite arbete som möjligt; de vill bara ha poängen (och studiemedlen).

    Ytterligare andra ser studierna som en hobby. De har inte en tanke på att ta examen, och vill bara göra de bitar som de själva har lust med.

    Utifrån detta ska man sedan försöka samarbeta och sätta ihop uppsatser i ett jobbigt ämne...
  9. Anti-PBL
    #5

    PBL är borttaget hos er, va?

    Lobbade ni för att få bort det?

    Jag pluggar i Linköping, och eftersom det var här PBL startade och ledningen är så väldigt stolta över det, så tror jag att det är jättesvårt att få bort det här tyvärr.

    Om man klagar så säger dom att man får söka sig en annan skola med traditionell utbildning. Men det är inte så lätt om man inte kommer in, och inte heller om man redan har rotat sig här och barnen går i skolan och på dagis här...
  10. 5
    PBL är borttaget hos er, va? Lobbade ni för att få bort det?

    Jag pluggar i Linköping, och eftersom det var här PBL startade och ledningen är så väldigt stolta över det, så tror jag att det är jättesvårt att få bort det här tyvärr.

    Om man klagar så säger dom att man får söka sig en annan skola med traditionell utbildning. Men det är inte så lätt om man inte kommer in, och inte heller om man redan har rotat sig här och barnen går i skolan och på dagis här...
  11. Medlem sedan
    May 2000
    #6

    Ok.

    Vad pluggar du?

    Jag brukar alltid se till att man när man skriver basgruppskontraktet tar en diskussion om vad man har för förväntningar på basgruppstillfällena. Jag tror nämligen att om man vet vad andra har för förväntningar från början i stället för att bli förvånad och förbannad när det visar sig att ambitionsnivån skiftar så, så är det lättare att fastställa vad man ska göra och ska ha gjort innan basgruppstillfället, och dessutom skriva in det i kontraktet.
    Om det är en PBL-utbildning (för antagligen har ingen av er blivit förda bakom ljuset vad gäller detta), så _ska_ man läsa enligt PBL. Annars förstör man både för sig själv och andra. Det kanske vore bra att ta upp en diskussion angående detta, både med utbildningsansvarig och förstås, alla kursare.
    Har det varit så här hela tiden?
  12. 6
    Ok. Vad pluggar du?

    Jag brukar alltid se till att man när man skriver basgruppskontraktet tar en diskussion om vad man har för förväntningar på basgruppstillfällena. Jag tror nämligen att om man vet vad andra har för förväntningar från början i stället för att bli förvånad och förbannad när det visar sig att ambitionsnivån skiftar så, så är det lättare att fastställa vad man ska göra och ska ha gjort innan basgruppstillfället, och dessutom skriva in det i kontraktet.
    Om det är en PBL-utbildning (för antagligen har ingen av er blivit förda bakom ljuset vad gäller detta), så _ska_ man läsa enligt PBL. Annars förstör man både för sig själv och andra. Det kanske vore bra att ta upp en diskussion angående detta, både med utbildningsansvarig och förstås, alla kursare.
    Har det varit så här hela tiden?
  13. Anti-PBL
    #7

    Fast de där kontrakten...

    tror jag alla bara ser som en formalitet.

    För mig har PBL-sammankomsterna i alla fall bara bestått i att sitta av tiden. Det ger absolut ingenting.

    Problemet är att jag sitter fast i den här staden med barn och exet som jag delar barnen med...
  14. 7
    Fast de där kontrakten... tror jag alla bara ser som en formalitet.

    För mig har PBL-sammankomsterna i alla fall bara bestått i att sitta av tiden. Det ger absolut ingenting.

    Problemet är att jag sitter fast i den här staden med barn och exet som jag delar barnen med...
  15. Jenny
    #8

    Blev lite nyfiken..

    Jag läser också i Linköping och är än så länge nöjd med PBL. Jag är bara inne på termin 2 så mycket kan hända än (sämre basgruppskonstellationer med mer problem tex) men över lag känner jag att min \"klass\" också gillar PBL och tycker att det fungerar. Jag tror också att PBL kanske fungerar bättre på mitt program än på vissa andra program på HU. Personligen lär jag mig mycket av att diskutera i grupp. Det blir tråkigt när basgrupperna landar i några slag individuella föreläsningar och man får sitta och lyssna på någon som bara rapar upp precis samma sak som man själv har läst, men så blir det oftast inte som tur är. Om det känns trögt startar vi gärna med en frågeställning som någon inte riktigt har greppat svaret på och sedan är diskutionen igång. Jag tycker ibland att det kan bli lite irriterande när de andra i min basgrupp inte kan hålla tempot uppe då jag själv vill vara så effektiv som möjligt men jag brukar också kunna uttrycka mig klart när jag känner att något kan förbättras. Sedan har man självklart hört om skräckexempel där basgruppsarbetet inte fungerat alls och då många gånger pga av olika personkemi och personligheter. Å andra sidan är det precis så det är i arbetslivet, där kommer man \"tvingas\" arbeta sida vid sida med människor som både har totalt olika synsätt jämfört med en själv och som kanske dessutom retar gallfeber på en :-).

    Nu har jag bluddrat på lite om PBL, hoppas att du inte tror att jag försöker att omvända dig för så är det inte alls. Jag vet ju inte alls vilket program du läser och jag har full förståelse för att du inte gillar PBL och tycker att det är jättetråkigt att du måste plugga med den pedagogiken fast du inte vill. Det måste vara väldigt frustrerande och även ta bort en del av glädjen med att studera. Om du har lust får du gärna skriva lite om vad du tycker fungerar dåligt så att jag kan få tips om vilka problem som kan tänkas dyka upp och hur jag skulle kunna tackla dem.

    Lycka till!
  16. 8
    Blev lite nyfiken.. Jag läser också i Linköping och är än så länge nöjd med PBL. Jag är bara inne på termin 2 så mycket kan hända än (sämre basgruppskonstellationer med mer problem tex) men över lag känner jag att min \"klass\" också gillar PBL och tycker att det fungerar. Jag tror också att PBL kanske fungerar bättre på mitt program än på vissa andra program på HU. Personligen lär jag mig mycket av att diskutera i grupp. Det blir tråkigt när basgrupperna landar i några slag individuella föreläsningar och man får sitta och lyssna på någon som bara rapar upp precis samma sak som man själv har läst, men så blir det oftast inte som tur är. Om det känns trögt startar vi gärna med en frågeställning som någon inte riktigt har greppat svaret på och sedan är diskutionen igång. Jag tycker ibland att det kan bli lite irriterande när de andra i min basgrupp inte kan hålla tempot uppe då jag själv vill vara så effektiv som möjligt men jag brukar också kunna uttrycka mig klart när jag känner att något kan förbättras. Sedan har man självklart hört om skräckexempel där basgruppsarbetet inte fungerat alls och då många gånger pga av olika personkemi och personligheter. Å andra sidan är det precis så det är i arbetslivet, där kommer man \"tvingas\" arbeta sida vid sida med människor som både har totalt olika synsätt jämfört med en själv och som kanske dessutom retar gallfeber på en :-).

    Nu har jag bluddrat på lite om PBL, hoppas att du inte tror att jag försöker att omvända dig för så är det inte alls. Jag vet ju inte alls vilket program du läser och jag har full förståelse för att du inte gillar PBL och tycker att det är jättetråkigt att du måste plugga med den pedagogiken fast du inte vill. Det måste vara väldigt frustrerande och även ta bort en del av glädjen med att studera. Om du har lust får du gärna skriva lite om vad du tycker fungerar dåligt så att jag kan få tips om vilka problem som kan tänkas dyka upp och hur jag skulle kunna tackla dem.

    Lycka till!

Liknande trådar

  1. Man läser och läser och läser lite till
    By pösmunken in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 13:28
  2. Alltså, jag läser o läser men
    By Sniffo in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-02, 18:30
  3. Läser om mördaren som läser
    By LaMa in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 19:31
  4. Ni som läser i basgrupper.
    By Anonym just nu in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-08, 13:00
  5. läser och läser men skriver inte ofta
    By aberge in forum Mellan missfall & graviditet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-08, 12:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar