Grädde i maten t 9-månaders...?
_05 Vårbarn
  1. Medlem sedan
    May 2002
    #1

    Grädde i maten t 9-månaders...?

    Alltså det här m mjölkprodukter! Kanske borde jag ha mer koll som ändå har ett barn sedan innan, men E åt knappt nån mat att tala om före 1 års ålder, så jag vet inte så mkt som jag kanske borde ;-)

    Iaf så äter ju Dexter kopiösa mängder mat och jag vill gärna modifiera vår mat så att han kan äta den. Jag vet ju att rapsolja är bra att ha i bebismat, men ibland tycker jag konstistensen blir så... guckig *vad har hänt m mitt ordförråd*...

    KAN man ha i grädde istället? Jag testade att mosa köttbullar och potatis ihop m ärtor, grädde och vatten och det blev så himla mkt trevligare både vad gäller smak och konsistens jämfört med hur det blev m rapsolja... Men kanske ska man inte göra så pga att mjölk hämmar järnupptaget?

    Andra tips t nån som aldrig lagat egen barnmat...?
  2. 1
    Grädde i maten t 9-månaders...? Alltså det här m mjölkprodukter! Kanske borde jag ha mer koll som ändå har ett barn sedan innan, men E åt knappt nån mat att tala om före 1 års ålder, så jag vet inte så mkt som jag kanske borde ;-)

    Iaf så äter ju Dexter kopiösa mängder mat och jag vill gärna modifiera vår mat så att han kan äta den. Jag vet ju att rapsolja är bra att ha i bebismat, men ibland tycker jag konstistensen blir så... guckig *vad har hänt m mitt ordförråd*...

    KAN man ha i grädde istället? Jag testade att mosa köttbullar och potatis ihop m ärtor, grädde och vatten och det blev så himla mkt trevligare både vad gäller smak och konsistens jämfört med hur det blev m rapsolja... Men kanske ska man inte göra så pga att mjölk hämmar järnupptaget?

    Andra tips t nån som aldrig lagat egen barnmat...?
  3. Medlem sedan
    Jul 2002
    #2

    Du har mess :) IMT

    2
  4. 2
    Du har mess :) IMT 2
  5. Medlem sedan
    May 2002
    #3

    O du har svar! *imt*

    **
  6. 3
    O du har svar! *imt* **
  7. Medlem sedan
    Jul 2002
    #4

    Mail på väg!

    *
  8. 4
    Mail på väg! *
  9. Medlem sedan
    Feb 2003
    #5

    Borde väl vara ok

    Jag är ingen expert och har inte givit grädde i Gretas mat än, men jag tror det borde vara ok. Man ska ju inte ge mjölk att dricka än, men små mängder i matlagning ska vara ok. Sedan är det väl samma skäl att föredra olja framför animaliska fetter till barn som till vuxna: Det är bättre fett helt enkelt. Men en skvätt grädde då och då borde inte skada!
  10. 5
    Borde väl vara ok Jag är ingen expert och har inte givit grädde i Gretas mat än, men jag tror det borde vara ok. Man ska ju inte ge mjölk att dricka än, men små mängder i matlagning ska vara ok. Sedan är det väl samma skäl att föredra olja framför animaliska fetter till barn som till vuxna: Det är bättre fett helt enkelt. Men en skvätt grädde då och då borde inte skada!
  11. Iso
    #6

    ska man inte??

    oj då, min lill* dricker mjölk jämt =( Varför ska man inte det?
  12. 6
    ska man inte?? oj då, min lill* dricker mjölk jämt =( Varför ska man inte det?
  13. Medlem sedan
    Feb 2003
    #7

    Bra fråga

    Jag blev förstås tvungen att kolla varifrån jag fått denna idé..! Så här står det i Livsmedelsverkets broschyr Mat för spädbarn:

    \"Om en stor del av barnets mat består av mjölk och mjölkprodukter är det risk för att barnet inte får i sig tillräckligt mycket av järnrika livsmedel. Vänta därför med mjölk som dryck och större mängder fil och yoghurt till slutet av spädbarnsåret. små mängder i matlagning eller till gröt är dock inget hinder\".

    Det är alltså en fråga om hur man tolkar det där med \"slutet av spädbarnsåret\". Tror ärligt talat inte att det spelar så stor roll, mjölk kommer ju att bli en viktig dryck för våra små snart i alla fall!
  14. 7
    Bra fråga Jag blev förstås tvungen att kolla varifrån jag fått denna idé..! Så här står det i Livsmedelsverkets broschyr Mat för spädbarn:

    \"Om en stor del av barnets mat består av mjölk och mjölkprodukter är det risk för att barnet inte får i sig tillräckligt mycket av järnrika livsmedel. Vänta därför med mjölk som dryck och större mängder fil och yoghurt till slutet av spädbarnsåret. små mängder i matlagning eller till gröt är dock inget hinder\".

    Det är alltså en fråga om hur man tolkar det där med \"slutet av spädbarnsåret\". Tror ärligt talat inte att det spelar så stor roll, mjölk kommer ju att bli en viktig dryck för våra små snart i alla fall!

Liknande trådar

  1. Grädde
    By annchen in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-13, 18:36
  2. Grädde?
    By Annamj in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-12-13, 16:20
  3. kan jag byta grädde mot matlagn grädde
    By alacs in forum Mat & dryck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-16, 17:41
  4. Har ni ofta grädde i maten?
    By Marmelad in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-28, 19:41
  5. Blå grädde?
    By Hur?? in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-13, 22:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar