Kraftigt irriterad
Styvfamiljer
  1. Ilsken
    #1

    Kraftigt irriterad

    Min sambos dotter (14 år) bor på heltid hos sin mamma. Nu ska mamman flytta ihop med sin pojkvän. Dotter vill inte flytta med men får hon en hund så är det OK att flytta med samt att hon blir körd till skolan varje dag. Hon kan inget om hundar, hon kunde inte sköta om sitt marsvin som till slut dog. Mamman är inte ett dugg djurintresserad. Däremot vet ju styvis att jag har ett brinnanade intresse för hundar, men där går hon bet. Sa till min sambo att jag kommer inte ställa upp när hon har tröttnad på denna ev. hund. När man har en valp är det nästan som att ha en bebis. Dom ska ut femtielva gånger om dagen för att få dom rumsrena. Man kan inte ligga till strax efter lunch på helgerna. Har lust att ta ett snack med hennes mamma om vad det innebär att ha hund. Men jag vet inte.
  2. 1
    Kraftigt irriterad Min sambos dotter (14 år) bor på heltid hos sin mamma. Nu ska mamman flytta ihop med sin pojkvän. Dotter vill inte flytta med men får hon en hund så är det OK att flytta med samt att hon blir körd till skolan varje dag. Hon kan inget om hundar, hon kunde inte sköta om sitt marsvin som till slut dog. Mamman är inte ett dugg djurintresserad. Däremot vet ju styvis att jag har ett brinnanade intresse för hundar, men där går hon bet. Sa till min sambo att jag kommer inte ställa upp när hon har tröttnad på denna ev. hund. När man har en valp är det nästan som att ha en bebis. Dom ska ut femtielva gånger om dagen för att få dom rumsrena. Man kan inte ligga till strax efter lunch på helgerna. Har lust att ta ett snack med hennes mamma om vad det innebär att ha hund. Men jag vet inte.
  3. Flubber
    #2

    Tänk att föräldrar gör så...

    mutar med en hund. Kan nästan inte låta bli att skratta. Pappa försökte med det när jag var liten... men jag såg aldrig av någon hund iofsig, men det var nog lika bra det.

    Och min sd\'s mamma skulle ju flytta till Uppsala med dottern för ett tag sen och dottern ringde till oss och berättade att hon skulle flytta till Uppsala snart (utan att vi hört ett ord om det). Det ska bli jättekul tyckte hon. Jag ska få en hund. På tomten ska vi ha en liten pool som mamma ska köpa och jag ska få en elkickbike då. På frågan om hur det kändes att byta skola då så svarade hon att det skulle bli jättekul för hon skulle få jättemycket nya snälla kompisar!

    Jag bara satt och gapade med luren i örat... Visste inte vad jag skulle säga och sa bara Jaha, vad bra osv. Sen var jag tvungen att lämna över luren till hennes pappa för att inte säga nåt dumt till henne! Hur kan man sitta och lova ett barn att hon ska få massa med snälla kompisar. Dessutom ett barn som är superblyg och inte tar ett enda initiativ själv bland nya människor. Fast mamman skulle visst vara med i skolan hela tiden tills hon fått nya kompisar oxå. Och att locka med hund, pool och elkickbike... bara för att hon sen ska låta positiv och glad när hon meddelar det till oss. Näe fy! När mina barn är med om förändringar, så berättar jag sanningen! Jag säger att förhoppningsvis så är det massa snälla barn där som du säkert kan bli kompis med. Pratar om att det kan kännas lite jobbigt och ensamt att byta skola osv. men att jag tror att h*n kommer att fixa det galant! Osv.

    Skulle hellre aldrig muta på det sättet. Och definitivt inte med ett levande djur. Precis som du säger så är det ett otroligt ansvar. Och jag har sagt att så länge jag inte är beredd att ta över det fulla anvsvaret om barnet tröttnar... så skulle jag aldrig låta barnen skaffa en hund. Det är ju ändå så att mer än hälften av alla barn lessnar efter ett tag. Bara ett fåtal klarar ju av att faktiskt ha ensamt ansvar för en hund. Och oftast så är det dom personerna som innan sprungit ut med andras hundar... som har rader med hundböcker osv.

    Jag hoppas att om hon nu får en hund, så kommer hon att klara av det. Men visst vore det väl bra om du pratade med biomamman innan. Om ni har bra kontakt alltså... annars så ger det nog motsatt effekt. Kanske kan du förmedla vad du vill ha sagt genom pappan i så fall... Om han har bättre kontakt!

    Lycka till och hoppas att du inte får en hund på halsen... hur mysigt det än är, så är det ju så himla mkt jobb!
  4. 2
    Tänk att föräldrar gör så... mutar med en hund. Kan nästan inte låta bli att skratta. Pappa försökte med det när jag var liten... men jag såg aldrig av någon hund iofsig, men det var nog lika bra det.

    Och min sd\'s mamma skulle ju flytta till Uppsala med dottern för ett tag sen och dottern ringde till oss och berättade att hon skulle flytta till Uppsala snart (utan att vi hört ett ord om det). Det ska bli jättekul tyckte hon. Jag ska få en hund. På tomten ska vi ha en liten pool som mamma ska köpa och jag ska få en elkickbike då. På frågan om hur det kändes att byta skola då så svarade hon att det skulle bli jättekul för hon skulle få jättemycket nya snälla kompisar!

    Jag bara satt och gapade med luren i örat... Visste inte vad jag skulle säga och sa bara Jaha, vad bra osv. Sen var jag tvungen att lämna över luren till hennes pappa för att inte säga nåt dumt till henne! Hur kan man sitta och lova ett barn att hon ska få massa med snälla kompisar. Dessutom ett barn som är superblyg och inte tar ett enda initiativ själv bland nya människor. Fast mamman skulle visst vara med i skolan hela tiden tills hon fått nya kompisar oxå. Och att locka med hund, pool och elkickbike... bara för att hon sen ska låta positiv och glad när hon meddelar det till oss. Näe fy! När mina barn är med om förändringar, så berättar jag sanningen! Jag säger att förhoppningsvis så är det massa snälla barn där som du säkert kan bli kompis med. Pratar om att det kan kännas lite jobbigt och ensamt att byta skola osv. men att jag tror att h*n kommer att fixa det galant! Osv.

    Skulle hellre aldrig muta på det sättet. Och definitivt inte med ett levande djur. Precis som du säger så är det ett otroligt ansvar. Och jag har sagt att så länge jag inte är beredd att ta över det fulla anvsvaret om barnet tröttnar... så skulle jag aldrig låta barnen skaffa en hund. Det är ju ändå så att mer än hälften av alla barn lessnar efter ett tag. Bara ett fåtal klarar ju av att faktiskt ha ensamt ansvar för en hund. Och oftast så är det dom personerna som innan sprungit ut med andras hundar... som har rader med hundböcker osv.

    Jag hoppas att om hon nu får en hund, så kommer hon att klara av det. Men visst vore det väl bra om du pratade med biomamman innan. Om ni har bra kontakt alltså... annars så ger det nog motsatt effekt. Kanske kan du förmedla vad du vill ha sagt genom pappan i så fall... Om han har bättre kontakt!

    Lycka till och hoppas att du inte får en hund på halsen... hur mysigt det än är, så är det ju så himla mkt jobb!
  5. marie
    #3

    jo mamman e fel ute MEN

    Det är en sak mellan bioföräldrarna att lösa.
    Det där med hunden är inte ditt ansvar så ta inte på
    dig något.
  6. 3
    jo mamman e fel ute MEN Det är en sak mellan bioföräldrarna att lösa.
    Det där med hunden är inte ditt ansvar så ta inte på
    dig något.
  7. Ilsken
    #4

    instämmer

    i det du säger, men tösungen har ju inte fattat att vi har ett astmatiskt barn i huset så det är otänkbart att hunden får komma hit. Anledningen till att jag har blir irriterad är att jag vet att hon kommer att tröttna inom sin tid och då är det hunden som blir lidande. Min sambo ska prata med mamma och dra upp allt \"negativt\" med hund så kanske hon får en annan syn på det hela.
  8. 4
    instämmer i det du säger, men tösungen har ju inte fattat att vi har ett astmatiskt barn i huset så det är otänkbart att hunden får komma hit. Anledningen till att jag har blir irriterad är att jag vet att hon kommer att tröttna inom sin tid och då är det hunden som blir lidande. Min sambo ska prata med mamma och dra upp allt \"negativt\" med hund så kanske hon får en annan syn på det hela.
  9. Mustardseed
    #5

    Men varför i allsin

    dar ska ni dra upp allt negativt med hund och försöka få dem att ändra sig? RÄcker det inte med att ni är extremt tydliga med att hunden inte kan komma till er och att hon måste byta kläder osv innan hon kommer till er? Varför ta ansvar för sånt som handlar om det andra hemmet?
  10. 5
    Men varför i allsin dar ska ni dra upp allt negativt med hund och försöka få dem att ändra sig? RÄcker det inte med att ni är extremt tydliga med att hunden inte kan komma till er och att hon måste byta kläder osv innan hon kommer till er? Varför ta ansvar för sånt som handlar om det andra hemmet?
  11. Medlem sedan
    Apr 2005
    #6

    hej

    Hmm... mutor gillar jag inte..
    Nu vet jag inte hur din styvis mamma är men min erfarenhet är att alllt man säger av välmening formar dom om till kritik å sen så hatar dom en och låter allt gå ut över barnet...ursch..
    Men lycka till..jag tycker som du
  12. 6
    hej Hmm... mutor gillar jag inte..
    Nu vet jag inte hur din styvis mamma är men min erfarenhet är att alllt man säger av välmening formar dom om till kritik å sen så hatar dom en och låter allt gå ut över barnet...ursch..
    Men lycka till..jag tycker som du
  13. Ilsken
    #7

    Kan ha

    att göra med att jag själv har haft hund i många år och vet vilket ansvar det är och jag vill inte se en ev. hund lida pga misskötsel pga av att hon tröttnar. Men helt klart kommer vi göra klart för henne vad som gäller i vårt hem. Kan man inte sköta ett litet marsvin som inte kräver så hur ska man då klara av att sköta en hund som kräver stor omsorg????
  14. 7
    Kan ha att göra med att jag själv har haft hund i många år och vet vilket ansvar det är och jag vill inte se en ev. hund lida pga misskötsel pga av att hon tröttnar. Men helt klart kommer vi göra klart för henne vad som gäller i vårt hem. Kan man inte sköta ett litet marsvin som inte kräver så hur ska man då klara av att sköta en hund som kräver stor omsorg????
  15. Ilsken
    #8

    tycker som du!

    styvisen mamma gör det säkert oxå för att döva sitt dåliga samvete för hon har problem med alkholen. Hon har varit på behandlingshem med hon misslyckades tyvärr och drack första helgen hemma.
  16. 8
    tycker som du! styvisen mamma gör det säkert oxå för att döva sitt dåliga samvete för hon har problem med alkholen. Hon har varit på behandlingshem med hon misslyckades tyvärr och drack första helgen hemma.
  17. Mother!
    #9

    Gör bara klart att

    HUNDEN aldrig komme rinnanför era dörrar så mycket mer kan ni ju inte göra. Det är ju ett enkelt sätt.
  18. 9
    Gör bara klart att HUNDEN aldrig komme rinnanför era dörrar så mycket mer kan ni ju inte göra. Det är ju ett enkelt sätt.
  19. Snart styvis
    #10

    Deras beslut...

    ... skulle jag vilja säga. De köper en hund till _sin_ familj. Förstår att du vurmar för hunden men det är ändå _deras_ beslut. Och vem vet, hennes blivande sambo kanske är lika djurintresserad som du är?

    Jag föreslår att ni enbart markerar att ni på inget sätt kommer att kunna ta emot hunden i erat hem och att dottern måste byta kläder (om det nu behövs) när hon ska komma till er.

    Allt annat skulle jag faktiskt se som att ni la er i något som ni inte har att göra med. Och även som att ni tror er veta bättre. Säger inte att det är så, men det kan lätt uppfattas så.
  20. 10
    Deras beslut... ... skulle jag vilja säga. De köper en hund till _sin_ familj. Förstår att du vurmar för hunden men det är ändå _deras_ beslut. Och vem vet, hennes blivande sambo kanske är lika djurintresserad som du är?

    Jag föreslår att ni enbart markerar att ni på inget sätt kommer att kunna ta emot hunden i erat hem och att dottern måste byta kläder (om det nu behövs) när hon ska komma till er.

    Allt annat skulle jag faktiskt se som att ni la er i något som ni inte har att göra med. Och även som att ni tror er veta bättre. Säger inte att det är så, men det kan lätt uppfattas så.
  21. Medlem sedan
    Apr 2005
    #11

    synd

    aha...ja så e det och jag kan lova dej att när jag var liten så drack min pappa å när han gjorde saker för att bedöva sitt dåliga samvete till mej så var jag super nöjd..jag levde på det iflera veckor..tills jag insåg att han enbart gjorde det för sin egen skull å inte för mej en ända gång..å i dag har vi ingen kontakt..
  22. 11
    synd aha...ja så e det och jag kan lova dej att när jag var liten så drack min pappa å när han gjorde saker för att bedöva sitt dåliga samvete till mej så var jag super nöjd..jag levde på det iflera veckor..tills jag insåg att han enbart gjorde det för sin egen skull å inte för mej en ända gång..å i dag har vi ingen kontakt..
  23. Eva E
    #12

    Mina barns pappa...

    ...köpte hund till barnen i höstas. Jag hade samma tankar som du – ”Vem ska ta hand om den kraken efter den första roliga tiden?”. Barnen har inte orkat ta hand om sina hamstrar som de tidigare hade som husdjur. Men jag sa inget, för det är inte min sak att ha åsikter om ex:ets husdjursinköp. Det är inte din sak att lägga dig i om bonusbarnets andra familj köper hund, mer än du lägger dig i om ”tanten i Konsumkassan” köper hund. Och för mina barn har det gått bättre att engagera sig i en hund än i hamstar…
  24. 12
    Mina barns pappa... ...köpte hund till barnen i höstas. Jag hade samma tankar som du – ”Vem ska ta hand om den kraken efter den första roliga tiden?”. Barnen har inte orkat ta hand om sina hamstrar som de tidigare hade som husdjur. Men jag sa inget, för det är inte min sak att ha åsikter om ex:ets husdjursinköp. Det är inte din sak att lägga dig i om bonusbarnets andra familj köper hund, mer än du lägger dig i om ”tanten i Konsumkassan” köper hund. Och för mina barn har det gått bättre att engagera sig i en hund än i hamstar…
  25. Medlem sedan
    Aug 2002
    #13

    lite fel ute

    tycker jag att du är. Att hunden inte ska komma hem till er ska ni självklart göra klart och sen borde det vara färdigt med det.

    Varför ska du måla upp tänkbara scenarion och lägga dig i det som händer hemma hos mamman? Ärligt talat hade mitt xs nya fru ringt och haft åsikter om mina barn skaffade djur hemma hos mig tror jag att jag hade blivit mer än lovligt irriterad.

    Fast å andra sidan vet jag att xets fru inte skulle göra det, tack o lov.
  26. 13
    lite fel ute tycker jag att du är. Att hunden inte ska komma hem till er ska ni självklart göra klart och sen borde det vara färdigt med det.

    Varför ska du måla upp tänkbara scenarion och lägga dig i det som händer hemma hos mamman? Ärligt talat hade mitt xs nya fru ringt och haft åsikter om mina barn skaffade djur hemma hos mig tror jag att jag hade blivit mer än lovligt irriterad.

    Fast å andra sidan vet jag att xets fru inte skulle göra det, tack o lov.
  27. Lena M-ö
    #14

    Men snälla

    Låt dem göra som de vill. Du har väl inget med det att göra, inte ens om dom köper en elefant. Tala om att lägga sig i!
  28. 14
    Men snälla Låt dem göra som de vill. Du har väl inget med det att göra, inte ens om dom köper en elefant. Tala om att lägga sig i!

Liknande trådar

  1. BM gjorde kraftigt fel!
    By Anonym in forum Gravidsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-04, 17:01
  2. kraftigt håravfall
    By Lööv_choklad in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-11, 17:18
  3. Kraftigt illamående
    By Pethrelita in forum _0707 Julibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-28, 11:01
  4. Här svänger det kraftigt ;)
    By -Maria N- in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 15:18
  5. vad är kraftigt synfel?
    By madeleine med 4 in forum Synskador & nedsatt syn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-29, 07:43
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar