Fatta att våra barn ska börja...
_00 Alla barn
  1. Medlem sedan
    Jul 1999
    #1

    Fatta att våra barn ska börja...

    förskoleklass till hösten!
    Jag kan inte tro att det är sant. Det har gått så himla fort!

    Hur känns det för er, vet ni i vilken skola era barn ska gå till hösten? Hur mycket vet ni om skolan?

    Adam ska gå på en skola med barn från 6-12 år. Samma som jag gick på i samma ålder!
    Jag var där förra året och det var skönt att se hur förändrat det var sedan jag gick där =) annars är det lätt att tro att det ser lika ut.
    De blir 30 stycken, i två grupper.
    Känns bra men samtidigt tycker jag han är så liten...fast det är ju hela våren och sommaren kvar.
  2. 1
    Fatta att våra barn ska börja... förskoleklass till hösten!
    Jag kan inte tro att det är sant. Det har gått så himla fort!

    Hur känns det för er, vet ni i vilken skola era barn ska gå till hösten? Hur mycket vet ni om skolan?

    Adam ska gå på en skola med barn från 6-12 år. Samma som jag gick på i samma ålder!
    Jag var där förra året och det var skönt att se hur förändrat det var sedan jag gick där =) annars är det lätt att tro att det ser lika ut.
    De blir 30 stycken, i två grupper.
    Känns bra men samtidigt tycker jag han är så liten...fast det är ju hela våren och sommaren kvar.
  3. Medlem sedan
    Dec 1999
    #2

    Skolan?

    Nehe nu tror jag allt du har fel, har jag inte hört talas om alls! ;)
  4. 2
    Skolan? Nehe nu tror jag allt du har fel, har jag inte hört talas om alls! ;)
  5. Medlem sedan
    May 1999
    #3

    Carolina pratar nästa inte om annat

    Hon börjar i stort sett varje mening med \"När jag börjar skolan till höstan ...\" På hennes dagis följs alla 00-or åt och kommer att börja i samma klass. Samma skola som jag gick i, och samma skola som hennes storasyster och kusinerna går i. Känns tryggt att veta att hon kommer i samma klass som sin bästis.
  6. 3
    Carolina pratar nästa inte om annat Hon börjar i stort sett varje mening med \"När jag börjar skolan till höstan ...\" På hennes dagis följs alla 00-or åt och kommer att börja i samma klass. Samma skola som jag gick i, och samma skola som hennes storasyster och kusinerna går i. Känns tryggt att veta att hon kommer i samma klass som sin bästis.
  7. Vinecooler
    #4

    ja usch

    o det känns som om det var i förra veckan hon kom ut ur magen på mig. Var har tiden tagit vägen allt har gått så fort.

    Josse längtar verkligen när jag blir stor och börjar skolan då ska jag passa lillebror så de inte är dum mot honom (han ska börja på dagis i samma skola)
    jamen säger jag har du tid o passa honom du ska ju lära dig o räkna och läsa o annat kul o leka med alla nya kompisar som du träffar. Jamen mamma jag är ju tjej jag har två händer, undrar vem hon har hört det från?

    Vi då blir vi yngre och yngre vi eller???
  8. 4
    ja usch o det känns som om det var i förra veckan hon kom ut ur magen på mig. Var har tiden tagit vägen allt har gått så fort.

    Josse längtar verkligen när jag blir stor och börjar skolan då ska jag passa lillebror så de inte är dum mot honom (han ska börja på dagis i samma skola)
    jamen säger jag har du tid o passa honom du ska ju lära dig o räkna och läsa o annat kul o leka med alla nya kompisar som du träffar. Jamen mamma jag är ju tjej jag har två händer, undrar vem hon har hört det från?

    Vi då blir vi yngre och yngre vi eller???
  9. Medlem sedan
    Feb 2000
    #5

    Långt blogg-klipp

    Jag skrev om det i min blogg för ett tag sedan. Vi har verkligen haft magvärk angående var hon ska börja, men nu är beslutet taget. En friskola slog upp portarna i höstas, i den skola som ligger närmast oss - 6 km bort bara.

    Nyss föddes hon, nu ska hon börja skolan. Det är läskigt, det är häftigt! Jag längtar! Hon får börja där efter påsk redan, eftersom hon ska byta kompisar helt och hållet. Inget barn från dagis följer med eftersom vi byter kommun. Då får hon lära känna barn och personal nu i vår och till hösten blir det \"bara\" skolstart som blir nytt. Det känns jättebra! Här kommer bloggen - läs om ni orkar :-)
    -------
    Vi var och hälsade på i dotterns blivande skola igår, hon och jag. Beslutet är taget, där får hon gå! En liten byaskola, driven i privat regi som friskola. Det var som att kliva in i ett bullerby-motiv. Avslappnad personal som utstrålade tid, tålamod och värme. Litet, sött, välkomnande, lugnt och öppet. Inga låsta dörrar, nyfikna och öppna barnablickar. Jag glömmer ibland skillnaden mellan en 5-årings ögon och en 15-årings, fast jag dagligen ser båda - den ena hemma och den andra på jobbet. När sker förändringen? Det har såklart med ålder, utveckling och pubertet att göra. Inte att sträva efter en 5-årings oskyldiga blick hos 15-åringen alltså, den personen får det svårt. Men jag tror att ju längre barnablicken, den öppet nyfikna och intresserade som inte förväntar sig att bli besviken eller sviken, lyckas hållas vid liv - desto bättre är det. Man måste lära sig livets baksidor också, man måste lära sig att livet är både vitt och svart med alla nyanser där emellan, men ju längre man kan få leva i såpbubblan av barndom desto bättre, tror jag. Jag tror inte att man behöver oroa sig för att de ska stanna där för länge, så ser inte samhället ut idag, oavsett hur skyddat de lever.

    Att riskera 5-åringsblick i 15-åring tror jag inte man behöver grubbla på, inte ens som (relativt) tryggt föräldrapar i bullerby-skola. Men en 15-årings flackande, osäkra blick i 5-åring, det skrämmer mig desto mer. Ibland känner jag mig som en mamma med kort stubin, ett hav av behov av egen tid och litet engagemang i mitt barn. Jag vet att så inte är fallet, jag vet att dottern redan nu har social kompetens och känner sig trygg, men ibland tvivlar mammahjärtat. Jag tror samtidigt att det är nödvändigt för att fortsätta sätta sitt föräldraskap under granskande lupp. Det sker inte av sig själv, föräldraansvaret, det är ett jobb där jag ibland saknar fortbildning. Däremot känner jag sorg gentemot de föräldrar som saknar förmågan att se sitt barn. Familjer som mår så dåligt att barnen skadas. Mammor och pappor som inte orkar se, spegla och bekräfta sina barn. Jag ser det i mitt jobb, jag ser det till viss del på förskolan där dottern nu går. Man läser om det i media och det skrämmer mig.

    Därför är beslutet lätt att ta, jag vill ha min dotter i bullerby-motivet. Jag vill att hennes 7 kommande år i skolan ska få kantas av tät personalstyrka som kan se just mitt barn bland de andra, som kan följa hennes väg mot 15-åringens blick. Den dagen ska den flacka, tvivla och ifrågasätta. Men den ska förhoppningsvis också kunna skratta, glittra och utstråla trygghet – åtminstone korta stunder i taget. Jag ser verkligen fram emot att få vara med på resan!
    -----------
  10. 5
    Långt blogg-klipp Jag skrev om det i min blogg för ett tag sedan. Vi har verkligen haft magvärk angående var hon ska börja, men nu är beslutet taget. En friskola slog upp portarna i höstas, i den skola som ligger närmast oss - 6 km bort bara.

    Nyss föddes hon, nu ska hon börja skolan. Det är läskigt, det är häftigt! Jag längtar! Hon får börja där efter påsk redan, eftersom hon ska byta kompisar helt och hållet. Inget barn från dagis följer med eftersom vi byter kommun. Då får hon lära känna barn och personal nu i vår och till hösten blir det \"bara\" skolstart som blir nytt. Det känns jättebra! Här kommer bloggen - läs om ni orkar :-)
    -------
    Vi var och hälsade på i dotterns blivande skola igår, hon och jag. Beslutet är taget, där får hon gå! En liten byaskola, driven i privat regi som friskola. Det var som att kliva in i ett bullerby-motiv. Avslappnad personal som utstrålade tid, tålamod och värme. Litet, sött, välkomnande, lugnt och öppet. Inga låsta dörrar, nyfikna och öppna barnablickar. Jag glömmer ibland skillnaden mellan en 5-årings ögon och en 15-årings, fast jag dagligen ser båda - den ena hemma och den andra på jobbet. När sker förändringen? Det har såklart med ålder, utveckling och pubertet att göra. Inte att sträva efter en 5-årings oskyldiga blick hos 15-åringen alltså, den personen får det svårt. Men jag tror att ju längre barnablicken, den öppet nyfikna och intresserade som inte förväntar sig att bli besviken eller sviken, lyckas hållas vid liv - desto bättre är det. Man måste lära sig livets baksidor också, man måste lära sig att livet är både vitt och svart med alla nyanser där emellan, men ju längre man kan få leva i såpbubblan av barndom desto bättre, tror jag. Jag tror inte att man behöver oroa sig för att de ska stanna där för länge, så ser inte samhället ut idag, oavsett hur skyddat de lever.

    Att riskera 5-åringsblick i 15-åring tror jag inte man behöver grubbla på, inte ens som (relativt) tryggt föräldrapar i bullerby-skola. Men en 15-årings flackande, osäkra blick i 5-åring, det skrämmer mig desto mer. Ibland känner jag mig som en mamma med kort stubin, ett hav av behov av egen tid och litet engagemang i mitt barn. Jag vet att så inte är fallet, jag vet att dottern redan nu har social kompetens och känner sig trygg, men ibland tvivlar mammahjärtat. Jag tror samtidigt att det är nödvändigt för att fortsätta sätta sitt föräldraskap under granskande lupp. Det sker inte av sig själv, föräldraansvaret, det är ett jobb där jag ibland saknar fortbildning. Däremot känner jag sorg gentemot de föräldrar som saknar förmågan att se sitt barn. Familjer som mår så dåligt att barnen skadas. Mammor och pappor som inte orkar se, spegla och bekräfta sina barn. Jag ser det i mitt jobb, jag ser det till viss del på förskolan där dottern nu går. Man läser om det i media och det skrämmer mig.

    Därför är beslutet lätt att ta, jag vill ha min dotter i bullerby-motivet. Jag vill att hennes 7 kommande år i skolan ska få kantas av tät personalstyrka som kan se just mitt barn bland de andra, som kan följa hennes väg mot 15-åringens blick. Den dagen ska den flacka, tvivla och ifrågasätta. Men den ska förhoppningsvis också kunna skratta, glittra och utstråla trygghet – åtminstone korta stunder i taget. Jag ser verkligen fram emot att få vara med på resan!
    -----------
  11. Lilly
    #6

    Ska bli både och

    Skolans läge är perfekt, nära och inga vägar att korsa. Bra skolgård, bra personal. Men usel ekonomi gör att det är för stora grupper i för små lokaler. Gillar _inte_ att de ska gå i \"spår\" dvs åldersblandat från förskoleklass till årsk. 3.

    Tycker det ska bli skönt att hon börjar 6års, hon behöver nya utmaningar, hon börjar växa ur dagis liksom... Ser fram emot att hon blir mer och mer självständig- det ska bli skoj!
  12. 6
    Ska bli både och Skolans läge är perfekt, nära och inga vägar att korsa. Bra skolgård, bra personal. Men usel ekonomi gör att det är för stora grupper i för små lokaler. Gillar _inte_ att de ska gå i \"spår\" dvs åldersblandat från förskoleklass till årsk. 3.

    Tycker det ska bli skönt att hon börjar 6års, hon behöver nya utmaningar, hon börjar växa ur dagis liksom... Ser fram emot att hon blir mer och mer självständig- det ska bli skoj!
  13. Mustardseed
    #7

    Det låter

    jättehärligt Sabina. Jag undrar hur du menar med att det bara blir skolstarten som blir nytt till hösten. Har de dagisverksamhet också alltså och det är där hon börjar i vår?
  14. 7
    Det låter jättehärligt Sabina. Jag undrar hur du menar med att det bara blir skolstarten som blir nytt till hösten. Har de dagisverksamhet också alltså och det är där hon börjar i vår?
  15. Medlem sedan
    Jan 2005
    #8

    Ja det här

    med skolan är ett tuggande här hemma. Vi kommer flytta till ny kommun så nu är det lite svårt att svara på hennes frågor och så vidare. Kommer att vara skönt att hon kommer ha storasyster i 2:an som kan hjälpa henne.
    Hoppas och tror att allt kommer att ordna sig.
  16. 8
    Ja det här med skolan är ett tuggande här hemma. Vi kommer flytta till ny kommun så nu är det lite svårt att svara på hennes frågor och så vidare. Kommer att vara skönt att hon kommer ha storasyster i 2:an som kan hjälpa henne.
    Hoppas och tror att allt kommer att ordna sig.
  17. Medlem sedan
    Sep 2002
    #9

    känns bara bra

    Paulina har ju en storebror som går i ettan nu så den värsta oron har lagt sig :) Det är hur bra som helst i vår skola som är ganska nybyggd och anpassad till den sortens skola man har idag. Dessutom jobbar de mycket med utomhuspedagogik vilket jag tycker är jättebra!

    Hur många de blir vet vi inte än. Tror vi får veta det i maj. Men det är väl c:a 50 barn på två klasser skulle jag gissa, som se´n delas i två grupper vardera mesta tiden
  18. 9
    känns bara bra Paulina har ju en storebror som går i ettan nu så den värsta oron har lagt sig :) Det är hur bra som helst i vår skola som är ganska nybyggd och anpassad till den sortens skola man har idag. Dessutom jobbar de mycket med utomhuspedagogik vilket jag tycker är jättebra!

    Hur många de blir vet vi inte än. Tror vi får veta det i maj. Men det är väl c:a 50 barn på två klasser skulle jag gissa, som se´n delas i två grupper vardera mesta tiden
  19. Medlem sedan
    Feb 2000
    #10

    Det blir...

    ...nya kompisar nu i vår och \"bara\" skolstart till hösten. Eg är det en F-6 skola men eftersom den är nystartad och de har få barn tar de under våren emot även 5-åringar. En kille har redan börjat och Clara och en tjej till startar nu under våren. Men jag menar alltså att det inte både blir nya kompisar OCH skolstart till hösten som det hade blivit om vi väntat med starten tills dess.
  20. 10
    Det blir... ...nya kompisar nu i vår och \"bara\" skolstart till hösten. Eg är det en F-6 skola men eftersom den är nystartad och de har få barn tar de under våren emot även 5-åringar. En kille har redan börjat och Clara och en tjej till startar nu under våren. Men jag menar alltså att det inte både blir nya kompisar OCH skolstart till hösten som det hade blivit om vi väntat med starten tills dess.
  21. Mustardseed
    #11

    Så nu i vår

    blir det vanlig dagisverksamhet, fast i skolans lokaler alltså?

    Ja det blir spännande att se hur det blir när de börjar, Lova vacklar mellan att längta ihjäl sig och tveka eftersom hon börjat förstå att alla dagiskompisarna inte hamnar på samma ställe.
  22. 11
    Så nu i vår blir det vanlig dagisverksamhet, fast i skolans lokaler alltså?

    Ja det blir spännande att se hur det blir när de börjar, Lova vacklar mellan att längta ihjäl sig och tveka eftersom hon börjat förstå att alla dagiskompisarna inte hamnar på samma ställe.
  23. Medlem sedan
    Jun 2000
    #12

    Maja har redan börjat.....

    nu efter jul och det går jätte bra. Hon och en till 5 åring från dagis fick börja tidigare då de ansåg att dem börjat \"växa ur\" dagis. Går alltså med 6 åringar och dem är 17 st i en grupp. Hon stortrivs nu mer att gå till skolan. Skolan har perfekt läge och det är gång och cykel väg hela vägen.
  24. 12
    Maja har redan börjat..... nu efter jul och det går jätte bra. Hon och en till 5 åring från dagis fick börja tidigare då de ansåg att dem börjat \"växa ur\" dagis. Går alltså med 6 åringar och dem är 17 st i en grupp. Hon stortrivs nu mer att gå till skolan. Skolan har perfekt läge och det är gång och cykel väg hela vägen.
  25. Medlem sedan
    Feb 2000
    #13

    Ja, ungefär.

    Eller förmoligen blir det 6-årsverksamhet lite för tidigt, för jag antar att de får hänga på den gruppen. Jag ska dit på måndag och prata igen med läraren, sen blir det beslut när starten ska ske.
  26. 13
    Ja, ungefär. Eller förmoligen blir det 6-årsverksamhet lite för tidigt, för jag antar att de får hänga på den gruppen. Jag ska dit på måndag och prata igen med läraren, sen blir det beslut när starten ska ske.
  27. Kat med A o A
    #14

    Det tror jag måste vara

    någon slags sammansvärjning....jag fattade ingenting när brevet kom igår med inbjudan till info-möte inför förskoleklass...*ler* men Anna tycker det bara ska bli kul, varje gång vi åker förbi \"hennes\" skola pratar hon om den. Det känns bra men inte riktigt klokt, vart tog alla år vägen?
  28. 14
    Det tror jag måste vara någon slags sammansvärjning....jag fattade ingenting när brevet kom igår med inbjudan till info-möte inför förskoleklass...*ler* men Anna tycker det bara ska bli kul, varje gång vi åker förbi \"hennes\" skola pratar hon om den. Det känns bra men inte riktigt klokt, vart tog alla år vägen?
  29. Medlem sedan
    Jan 2000
    #15

    För mig har tiden inte gått snabbt,

    varje dag har varit lång, och jag tycker det är väldigt skönt att sonen blivit lite \"stor\". Men det beror ju på att jag mår/mått såpass dåligt, så jag är avundsjuk på alla er som kan skriva att åren gått så fort...
    Och tyvärr känns det lite för tidigt med skola, sonen har just börjat tycka att dagis är kul, vågar nu leka ordentligt där med de andra barnen, och hade nog behövt mer tid där och träna det med såpass få barn. Men det känns ju inte som tillräcklig orsak för att inte låta honom börja till hösten. Fast det låter hemskt mycket med 27 barn i varje sexårsklass (två lärare), och 75 barn på fritids (5 fröknar)...
    Jag undrar verkligen hur det kommer att gå, men det är väl bara att försöka preparera personalen i förväg så gott det går, så att inte sonen blir stående bortglömd i ett hörn den första tiden - det skulle verkligen kunna förstöra allt som dagispersonalen och han själv lyckats bygga upp nu det senaste året...
  30. 15
    För mig har tiden inte gått snabbt, varje dag har varit lång, och jag tycker det är väldigt skönt att sonen blivit lite \"stor\". Men det beror ju på att jag mår/mått såpass dåligt, så jag är avundsjuk på alla er som kan skriva att åren gått så fort...
    Och tyvärr känns det lite för tidigt med skola, sonen har just börjat tycka att dagis är kul, vågar nu leka ordentligt där med de andra barnen, och hade nog behövt mer tid där och träna det med såpass få barn. Men det känns ju inte som tillräcklig orsak för att inte låta honom börja till hösten. Fast det låter hemskt mycket med 27 barn i varje sexårsklass (två lärare), och 75 barn på fritids (5 fröknar)...
    Jag undrar verkligen hur det kommer att gå, men det är väl bara att försöka preparera personalen i förväg så gott det går, så att inte sonen blir stående bortglömd i ett hörn den första tiden - det skulle verkligen kunna förstöra allt som dagispersonalen och han själv lyckats bygga upp nu det senaste året...

Liknande trådar

  1. När brukar barn fatta historiens gång
    By Lilla_jag_79 in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-11, 11:27
  2. Kan inte fatta att min bebis ska börja
    By lottalotta in forum _0312 Decemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 19:59
  3. När ska våra börja komma?
    By -Annie- in forum _0605 Majbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-14, 07:57
  4. Nu vet våra barn ...............
    By Trean06 bf 9/7 in forum _0607 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-02, 17:13
  5. Ses vi under våra barn nu?
    By kris_ in forum _0209 Septemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-12, 09:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar