Ögoninflammation....
_0508 Augustibarn
  1. Medlem sedan
    Oct 1998
    #1

    Ögoninflammation....

    ...har Oliver (dock inte konstaterat av någon annan än mig själv) men högerögat rinner och det kommer både gult och grönt därifrån. I övrigt är han alldeles röd i båda ögonen och ser allmänt dålig ut.....:-(

    Någon som har erfarenhet av ögoninflammation hos så här pass små barn?

    Kramar!
  2. 1
    Ögoninflammation.... ...har Oliver (dock inte konstaterat av någon annan än mig själv) men högerögat rinner och det kommer både gult och grönt därifrån. I övrigt är han alldeles röd i båda ögonen och ser allmänt dålig ut.....:-(

    Någon som har erfarenhet av ögoninflammation hos så här pass små barn?

    Kramar!
  3. Zelca *Sigge*&Vilgot
    #2

    Vi har haft det ...

    Eller rättare sagt Vilgot. Han var förkyld med feber, sedan fick han ögoninflammation och samtidigt någon hostbakterie. Han åt pencillin för hostan och då försvann ögoninflammationen på 2 dagar ... Om pencillinet inte hade bitit på det hade han fått någon salva utskriven. En sköterska på VC tipsade om att torka ögonen med bröstmjölk - tydligen skulle det fungera där också ;-) Hoppas Oliver snart blir bättre!
  4. 2
    Vi har haft det ... Eller rättare sagt Vilgot. Han var förkyld med feber, sedan fick han ögoninflammation och samtidigt någon hostbakterie. Han åt pencillin för hostan och då försvann ögoninflammationen på 2 dagar ... Om pencillinet inte hade bitit på det hade han fått någon salva utskriven. En sköterska på VC tipsade om att torka ögonen med bröstmjölk - tydligen skulle det fungera där också ;-) Hoppas Oliver snart blir bättre!
  5. Medlem sedan
    Oct 1998
    #3

    Tack för tipset!

    Bröstmjölk kan ju fungera lite överallt så jag ska prova om han inte protesterar alltförmycket. Annars är det väl det gamla vanliga med ljummet vatten. Tänkte vänta lite till innan jag ringer vc om salva om han inte blir ännu värre i sina ögon förstås.

  6. 3
    Tack för tipset! Bröstmjölk kan ju fungera lite överallt så jag ska prova om han inte protesterar alltförmycket. Annars är det väl det gamla vanliga med ljummet vatten. Tänkte vänta lite till innan jag ringer vc om salva om han inte blir ännu värre i sina ögon förstås.

  7. Medlem sedan
    Feb 2005
    #4

    inte på så små...

    ...men Klara har just blivit bra från någon sorts ögoninfektion som hon har haft i en hel månad, med var i ögonen och totalt igenklistrade ögon varje morgon. Jag frågade på BVC och de sa att man skulle tvätta ögonen flera gånger om dagen, även när det inte syntes var. De vill tydligen helst inte ge någon medecin i första taget, men det kanske är skillnad med en så pass liten som Oliver. Hoppas att det går över snart.

    Kram
  8. 4
    inte på så små... ...men Klara har just blivit bra från någon sorts ögoninfektion som hon har haft i en hel månad, med var i ögonen och totalt igenklistrade ögon varje morgon. Jag frågade på BVC och de sa att man skulle tvätta ögonen flera gånger om dagen, även när det inte syntes var. De vill tydligen helst inte ge någon medecin i första taget, men det kanske är skillnad med en så pass liten som Oliver. Hoppas att det går över snart.

    Kram
  9. Medlem sedan
    Oct 1998
    #5

    Vet en gång....

    ...när en av döttrarna hade ögoninflammation. Jag kämpade med att tvätta ögonen och till slut så ringde jag vc som genast ringde in ett recept (det var före e-receptens tid....*ler*) till apoteket på salva. När jag hämtade ut den så hann jag inte ens börja använda den förrän ögoninflammationen var över.

    Men blir han sämre så ska jag ringa vc eftersom han är så pass liten.

    Kramar!
  10. 5
    Vet en gång.... ...när en av döttrarna hade ögoninflammation. Jag kämpade med att tvätta ögonen och till slut så ringde jag vc som genast ringde in ett recept (det var före e-receptens tid....*ler*) till apoteket på salva. När jag hämtade ut den så hann jag inte ens börja använda den förrän ögoninflammationen var över.

    Men blir han sämre så ska jag ringa vc eftersom han är så pass liten.

    Kramar!
  11. Medlem sedan
    Sep 1999
    #6

    Måste instämma

    med Zelca - prova bröstmjölk. Sist när Linnea var kladdig i ögonen så droppade jag ut mjölk i ögonvrån och lät sedan det sköljas runt i ögat. Det gick bort på 1 dygn! Helt otroligt!
    Hoppas det hjälper även er!
    Kram
  12. 6
    Måste instämma med Zelca - prova bröstmjölk. Sist när Linnea var kladdig i ögonen så droppade jag ut mjölk i ögonvrån och lät sedan det sköljas runt i ögat. Det gick bort på 1 dygn! Helt otroligt!
    Hoppas det hjälper även er!
    Kram
  13. Medlem sedan
    Oct 1998
    #7

    Vad bra att det....

    ...fungerade på Linnea. Jag ska testa oxå och återkommer hur det gick.

    Kramar!
  14. 7
    Vad bra att det.... ...fungerade på Linnea. Jag ska testa oxå och återkommer hur det gick.

    Kramar!
  15. Medlem sedan
    Oct 2001
    #8

    En annan grej

    som är kanon är kamomillte. Trodde inte på det förrän jag testade på mig själv när S smittade mig för nå\'t år sedan. Det gick över på nolltid då, så sedan använde jag det på honom när han fick tillbaka det några månader senare. Det var oerhört effektivt och kändes lugnande för ögonen (det gör ordentligt ont med ögoninf. kan jag berätta...:-/ ). Man ska tvätta med det, alltså... inte dricka det...*ler*
  16. 8
    En annan grej som är kanon är kamomillte. Trodde inte på det förrän jag testade på mig själv när S smittade mig för nå\'t år sedan. Det gick över på nolltid då, så sedan använde jag det på honom när han fick tillbaka det några månader senare. Det var oerhört effektivt och kändes lugnande för ögonen (det gör ordentligt ont med ögoninf. kan jag berätta...:-/ ). Man ska tvätta med det, alltså... inte dricka det...*ler*
  17. Medlem sedan
    Oct 1998
    #9

    Det går knappt att torka....

    ...honom vid ögonen för han har fruktansvärt ont och är alldeles svullen. Så jag avvaktar lite med att badda med bröstmjölk och kamomillte har jag inte hemma tyvärr. Han har fått lite Alvedon men verkar fortfarande må pestigt.

    Hoppas han kan sova lite i natt och är bättre i morgon.

    Tack för ditt tips Sanna!

    Kramar!
  18. 9
    Det går knappt att torka.... ...honom vid ögonen för han har fruktansvärt ont och är alldeles svullen. Så jag avvaktar lite med att badda med bröstmjölk och kamomillte har jag inte hemma tyvärr. Han har fått lite Alvedon men verkar fortfarande må pestigt.

    Hoppas han kan sova lite i natt och är bättre i morgon.

    Tack för ditt tips Sanna!

    Kramar!
  19. Medlem sedan
    Jan 2005
    #10

    Hoppas att

    Oliver snart är bra och att inflamationen går över.

    Lea hade ögoninflamation, men den gick över ganska snabbt vad jag kommer ihåg. Vi tvättade bara rent och så.

    Jag hoppas det inte blir långvarit.

    Kramar till er
  20. 10
    Hoppas att Oliver snart är bra och att inflamationen går över.

    Lea hade ögoninflamation, men den gick över ganska snabbt vad jag kommer ihåg. Vi tvättade bara rent och så.

    Jag hoppas det inte blir långvarit.

    Kramar till er
  21. Medlem sedan
    Oct 1998
    #11

    Tack Jennie!

    Hoppas oxå på en kort sekvens med ögoninflammation och att den inte smittar alla andra i familjen.

    Kramar!
  22. 11
    Tack Jennie! Hoppas oxå på en kort sekvens med ögoninflammation och att den inte smittar alla andra i familjen.

    Kramar!
  23. Medlem sedan
    Jul 2002
    #12

    Stackars Oliver!

    Har tyvärr inga tips att ge mer än att man skulle skölja utifrån och in - fick vi som tips på BB.

    Kramar
  24. 12
    Stackars Oliver! Har tyvärr inga tips att ge mer än att man skulle skölja utifrån och in - fick vi som tips på BB.

    Kramar
  25. Medlem sedan
    Sep 1999
    #13

    Badda inte

    med b.mjölken - spruta direkt på ögat och låt honom blinka in det/runt det. Löser upp gegget också...
    Kram
  26. 13
    Badda inte med b.mjölken - spruta direkt på ögat och låt honom blinka in det/runt det. Löser upp gegget också...
    Kram
  27. Medlem sedan
    Jan 2005
    #14

    Krya på dig Oliver!

    Har ingen erfarenhet själv men från kompisen kommer råden att torka inifrån och ut med ljummet vatten på en tvättlapp/trasa. Koksalt kan man också använda om det är för illa men ljummet vatten kan räcka säger hon.

    Hoppas det snart går över och att du och dina stora slipper få det. Tvätta händerna jättenoga så du inte får det själv. Sköt om er!
  28. 14
    Krya på dig Oliver! Har ingen erfarenhet själv men från kompisen kommer råden att torka inifrån och ut med ljummet vatten på en tvättlapp/trasa. Koksalt kan man också använda om det är för illa men ljummet vatten kan räcka säger hon.

    Hoppas det snart går över och att du och dina stora slipper få det. Tvätta händerna jättenoga så du inte får det själv. Sköt om er!
  29. Medlem sedan
    Jan 2005
    #15

    hopps..

    an..Läste alla de andras kloka råd nu efteråt och inser att mina små bokstäver inte gör dig så stor nytta. Hoppas han slipper ha så ont stackarn.
  30. 15
    hopps.. an..Läste alla de andras kloka råd nu efteråt och inser att mina små bokstäver inte gör dig så stor nytta. Hoppas han slipper ha så ont stackarn.
  31. Medlem sedan
    Oct 1998
    #16

    Tack vännen!

    Han är lite bättre idag i sina ögon men är alldeles genomförkyld och blir såklart ledsen över när det gör ont när han hostar och snoret rinner. Men förkylningar ska väl alla barn och vuxna ha då och då tyvärr. Känner själv av att det gör ont i halsen och huvudet, men inte så farligt ännu.

    Svårt det där med ögoninflammation och att det smittar så lätt. Hoppas vi slipper få det.

    Kramar!
  32. 16
    Tack vännen! Han är lite bättre idag i sina ögon men är alldeles genomförkyld och blir såklart ledsen över när det gör ont när han hostar och snoret rinner. Men förkylningar ska väl alla barn och vuxna ha då och då tyvärr. Känner själv av att det gör ont i halsen och huvudet, men inte så farligt ännu.

    Svårt det där med ögoninflammation och att det smittar så lätt. Hoppas vi slipper få det.

    Kramar!
  33. Medlem sedan
    Oct 1998
    #17

    Alla råd....

    ...gör nytta och det är så skönt att det är så många som bryr sig så tack Katarina för det du skrev....:-)

    Kramar!
  34. 17
    Alla råd.... ...gör nytta och det är så skönt att det är så många som bryr sig så tack Katarina för det du skrev....:-)

    Kramar!
  35. Medlem sedan
    May 2002
    #18

    Fått ögonsalva utskrivet...

    ...det är ingen höjdare med ögoninflammationer,et smittar ju så väldigt lätt också. Mina två små har hunnit haft ögoninflammation ett par - tre gånger och när det inte gått över på fem-sex dagar har jag gått till läkare och fått ögonslava utskriven. Det finns i engångspipetter som är toppen, mycket bättre än en hel tub. Hoppas Oliver blir bättre snart!
  36. 18
    Fått ögonsalva utskrivet... ...det är ingen höjdare med ögoninflammationer,et smittar ju så väldigt lätt också. Mina två små har hunnit haft ögoninflammation ett par - tre gånger och när det inte gått över på fem-sex dagar har jag gått till läkare och fått ögonslava utskriven. Det finns i engångspipetter som är toppen, mycket bättre än en hel tub. Hoppas Oliver blir bättre snart!
  37. Medlem sedan
    Oct 1998
    #19

    Tack Stina!

    Nej, ögoninflammation är inte skojigt men jag tycker han är lite bättre i sina ögon idag. Får se hur det blir framåt kvällen. Bra idé med engångspipetter så det ska jag komma ihåg ifall vi behöver kontakta läkare.
  38. 19
    Tack Stina! Nej, ögoninflammation är inte skojigt men jag tycker han är lite bättre i sina ögon idag. Får se hur det blir framåt kvällen. Bra idé med engångspipetter så det ska jag komma ihåg ifall vi behöver kontakta läkare.

Liknande trådar

  1. Ögoninflammation
    By KatharinaA in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 09:40
  2. Ögoninflammation
    By Lott@ in forum _0607 Julibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 10:53
  3. ögoninflammation
    By girli in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-12, 07:38
  4. Ögoninflammation
    By Vänamön in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-29, 19:28
  5. Ögoninflammation
    By Tess in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-03-06, 09:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar