Min bebis bara spyr..
_0601 Januaribarn
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    Min bebis bara spyr..

    Min bebis är snart (på torsdag) en månad. Han bara ska äta o äta o äta idag, 10 minuter efter att han ätit skriker han för fullt o ska ha mer.
    Inte jätte konstigt att han är hungrig eftersom han spyr upp allt direkt efter att han ätit.

    Va på BVC men dem tog mig inte på allvar o snackade om tillväxt period, men ju mer jag funderar på det dessto konstigare låter det. Varför spyr han upp allt om han har tillväxt period, o varför hade han bara gått upp 100 gr på en vecka när dem vill att bebisen går upp 150?

    Någon som varit med om liknade o vet vad det kan vara?
  2. 1
    Min bebis bara spyr.. Min bebis är snart (på torsdag) en månad. Han bara ska äta o äta o äta idag, 10 minuter efter att han ätit skriker han för fullt o ska ha mer.
    Inte jätte konstigt att han är hungrig eftersom han spyr upp allt direkt efter att han ätit.

    Va på BVC men dem tog mig inte på allvar o snackade om tillväxt period, men ju mer jag funderar på det dessto konstigare låter det. Varför spyr han upp allt om han har tillväxt period, o varför hade han bara gått upp 100 gr på en vecka när dem vill att bebisen går upp 150?

    Någon som varit med om liknade o vet vad det kan vara?
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2

    Svårt att säga...

    Att han kräker mycket spelar klart roll för hur mycket han vill suga, men det är ju inte så att han kräker upp allt! Han går ju upp i vikt, så nog får han i sig. Viktuppgången, det är olika hur mycket de går upp, man kan inte säga att de \"ska\" gå upp ett visst antal gram i veckan, det är ju helt olika från barn till barn och varierar också i perioder. Det verkar konstigt tycker jag att bvc har sådana absloluta mått på hur stor viktuppgången ska vara.

    Verkar han pigg och nöjd för det mesta? Kissar han minst 5-6 blöjor per dygn? Isf skulle jag inte oroa mig.

    Det kan ju också vara så att din lillkille vill ligga vid bröstet och snutta/mysa lite, men att det blir lite mycket mjölk (med tanke på att han kräker mycket). Du kan prova att amma från ett och samma bröst 2-3 gånger innan du växlar, så håller du nere mjölkproduktionen lite grand. Plus att då får han i sig lite mer av den fetare mjölken, nybildad mjölk är mer laktosrik och inte lika mättande.

    En del barn har också lite omogen magmun vilket gör att de kräks jättemycket, men det kan man inte säga nåt om förrän de har hållt på en lite längre period och kräkts mycket.

    Du kan ju hålla lite koll och se hur det utvecklas. Min erfarenhet är att det under spädbarnstiden kommer och går perioder när de äter mer eller mindre, kräks mer eller mindre, och har ojämn viktuppgång, utan att det är något konstigt med det. Men känner du dig orolig, så avvakta ett tag och se hur det utvecklas, och ta upp det nästa gång på bvc.
  4. 2
    Svårt att säga... Att han kräker mycket spelar klart roll för hur mycket han vill suga, men det är ju inte så att han kräker upp allt! Han går ju upp i vikt, så nog får han i sig. Viktuppgången, det är olika hur mycket de går upp, man kan inte säga att de \"ska\" gå upp ett visst antal gram i veckan, det är ju helt olika från barn till barn och varierar också i perioder. Det verkar konstigt tycker jag att bvc har sådana absloluta mått på hur stor viktuppgången ska vara.

    Verkar han pigg och nöjd för det mesta? Kissar han minst 5-6 blöjor per dygn? Isf skulle jag inte oroa mig.

    Det kan ju också vara så att din lillkille vill ligga vid bröstet och snutta/mysa lite, men att det blir lite mycket mjölk (med tanke på att han kräker mycket). Du kan prova att amma från ett och samma bröst 2-3 gånger innan du växlar, så håller du nere mjölkproduktionen lite grand. Plus att då får han i sig lite mer av den fetare mjölken, nybildad mjölk är mer laktosrik och inte lika mättande.

    En del barn har också lite omogen magmun vilket gör att de kräks jättemycket, men det kan man inte säga nåt om förrän de har hållt på en lite längre period och kräkts mycket.

    Du kan ju hålla lite koll och se hur det utvecklas. Min erfarenhet är att det under spädbarnstiden kommer och går perioder när de äter mer eller mindre, kräks mer eller mindre, och har ojämn viktuppgång, utan att det är något konstigt med det. Men känner du dig orolig, så avvakta ett tag och se hur det utvecklas, och ta upp det nästa gång på bvc.
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3

    3 dagar, 3 veckor, 3 månader

    Vid dessa tider ska bebisarna tydligen ha öknings-perioder då de vill suga massor och kan va kinkigare än vanligt. Skulle tippa på att många suger alldeles för mkt då och därför kräks upp överskottet.

    Hade en sån där kräkbebis förra gången (nu kräks ju iofs Tilde oxå men int elika mkt) och hon kräktes masor från start och sedan till hon var 8-9 månader. Helt hopplöst var det. Men inget fel kunde de hitta på henne!
  6. 3
    3 dagar, 3 veckor, 3 månader Vid dessa tider ska bebisarna tydligen ha öknings-perioder då de vill suga massor och kan va kinkigare än vanligt. Skulle tippa på att många suger alldeles för mkt då och därför kräks upp överskottet.

    Hade en sån där kräkbebis förra gången (nu kräks ju iofs Tilde oxå men int elika mkt) och hon kräktes masor från start och sedan till hon var 8-9 månader. Helt hopplöst var det. Men inget fel kunde de hitta på henne!
  7. Nessa m. Lova & Alvar
    #4

    Lova var en kräkis

    hon kaskadkräktes flera gånger/dag och däremellan kräktes hon \"vanligt\" efter nästan varje amning. Alvar kräks också mycket, inte lika illa som Lova än men nästan efter varje amning kommer en hel del upp.
    Vad de sa till mig på bvc när Lova var liten var att inte amma igen direkt efter en kräkning. Hon var ju självklart hungrig när mycket hade kommit upp men vi väntade ändå minst ca 20-30 minuter innan hon fick äta igen. Det var för att agen skulle hinna \"lugna\" sig och då skulle risken vara mindre att det kom en riktig kaskadkräkning igen. Så kanske kan ni prova det, att inte mata igen direkt efter en storkräk?
  8. 4
    Lova var en kräkis hon kaskadkräktes flera gånger/dag och däremellan kräktes hon \"vanligt\" efter nästan varje amning. Alvar kräks också mycket, inte lika illa som Lova än men nästan efter varje amning kommer en hel del upp.
    Vad de sa till mig på bvc när Lova var liten var att inte amma igen direkt efter en kräkning. Hon var ju självklart hungrig när mycket hade kommit upp men vi väntade ändå minst ca 20-30 minuter innan hon fick äta igen. Det var för att agen skulle hinna \"lugna\" sig och då skulle risken vara mindre att det kom en riktig kaskadkräkning igen. Så kanske kan ni prova det, att inte mata igen direkt efter en storkräk?
  9. Medlem sedan
    Apr 2005
    #5

    Verkar han ha magknip?

    Vet hur hopplöst det kan kännas när barnen bara kräks, har själv haft två kräkbarn. Med pojken var det värst - han åt och grät och kräktes och åt och kräktes och grät...

    Jag fick lära mig att när de små har ont i magen kan de misstolka det som hunger. Då är det lätt att äta mer än man \"behöver\", och då kommer överskottet upp. Och ibland kommer det upp lite mer än överskott, när man ändå är igång så att säga. Kanske är han inte hungrig fast han visar tecken på det?

    Sedan visade sig det också att min son var mjölköverkänslig (dock inte så mycket så att det gav utslag på doktorns test). När jag uteslöt all mjölk (obs ALL mjölk) ur min kost så slutade han både kräkas och gråta och blev plötsligt en glad och lycklig bebis! En sak som gjorde att jag började misstänka mjölken var att han kräktes även långt efter maten, det kunde ibland gå 1-2 timmar efter amning innan han kräktes och då handlar det ju inte om att \"få upp överskottet\".

    Vad vill jag då säga med det här inlägget? Bara att du, som mamma, känner din son allra bäst och känner du att allt inte är som det ska så ska du gå på den känslan. Testa olika saker och se om du hittar nåt som hjälper. Amma oftare? Amma mer sällan? Testa Mini-fom mot magknip? Utesluta något ur din kost? etc.

    Lycka till!
  10. 5
    Verkar han ha magknip? Vet hur hopplöst det kan kännas när barnen bara kräks, har själv haft två kräkbarn. Med pojken var det värst - han åt och grät och kräktes och åt och kräktes och grät...

    Jag fick lära mig att när de små har ont i magen kan de misstolka det som hunger. Då är det lätt att äta mer än man \"behöver\", och då kommer överskottet upp. Och ibland kommer det upp lite mer än överskott, när man ändå är igång så att säga. Kanske är han inte hungrig fast han visar tecken på det?

    Sedan visade sig det också att min son var mjölköverkänslig (dock inte så mycket så att det gav utslag på doktorns test). När jag uteslöt all mjölk (obs ALL mjölk) ur min kost så slutade han både kräkas och gråta och blev plötsligt en glad och lycklig bebis! En sak som gjorde att jag började misstänka mjölken var att han kräktes även långt efter maten, det kunde ibland gå 1-2 timmar efter amning innan han kräktes och då handlar det ju inte om att \"få upp överskottet\".

    Vad vill jag då säga med det här inlägget? Bara att du, som mamma, känner din son allra bäst och känner du att allt inte är som det ska så ska du gå på den känslan. Testa olika saker och se om du hittar nåt som hjälper. Amma oftare? Amma mer sällan? Testa Mini-fom mot magknip? Utesluta något ur din kost? etc.

    Lycka till!
  11. Medlem sedan
    Oct 2005
    #6

    Åh, jag...

    hade samma bekymmer m min första och var så orolig hela tiden, ja, de första veckorna iaf. Hon var en rikttig kräkis... Hon gick upp 10 ena veckan och 70 veckan efter sen kunde hon stå still och tom gå ner! Med facit i hand inser jag nu att allt var okej och att jag inte hade behövt oroa mig så mkt. Ta det lite lungt ett tag och om det inte blir bättre så be de ta dig på allvar på bvc...
  12. 6
    Åh, jag... hade samma bekymmer m min första och var så orolig hela tiden, ja, de första veckorna iaf. Hon var en rikttig kräkis... Hon gick upp 10 ena veckan och 70 veckan efter sen kunde hon stå still och tom gå ner! Med facit i hand inser jag nu att allt var okej och att jag inte hade behövt oroa mig så mkt. Ta det lite lungt ett tag och om det inte blir bättre så be de ta dig på allvar på bvc...
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7

    Tack för era svar!

    Hann tyvärr inte läsa demigår eftersom det va kaos här hemma. Efter ett dygns gallskrik så vände jag mig till amningshjälpen o dem trodde inte alls på tillväxtperiod, utan trodde det berodde på att han fick upp allt han åt + magknipen

    Så dem rådde till att ge miniform o sen amma väldigt kort stund, rapa ordentligt o amma o sen rapa osv. Och dem sa att vill han ha mat en kvart efter han fått, så ge honom det (för att komma \"ikapp\" om han har helt tom mage)

    Jag testade o det funkade!!!!
    Han har inte skrikit sen igår vid 23-tiden!
    Och han har inte spytt lika farligt heller. Lite har ju kommit upp men inte som innan.

    Hoppas att det va detta som va problemet. Höll på att bli totalt knäpp i allt skrik.
    Tillslut grät jag ju lika mycket som babyn, för jag tycke det va så synd om honom.
  14. 7
    Tack för era svar! Hann tyvärr inte läsa demigår eftersom det va kaos här hemma. Efter ett dygns gallskrik så vände jag mig till amningshjälpen o dem trodde inte alls på tillväxtperiod, utan trodde det berodde på att han fick upp allt han åt + magknipen

    Så dem rådde till att ge miniform o sen amma väldigt kort stund, rapa ordentligt o amma o sen rapa osv. Och dem sa att vill han ha mat en kvart efter han fått, så ge honom det (för att komma \"ikapp\" om han har helt tom mage)

    Jag testade o det funkade!!!!
    Han har inte skrikit sen igår vid 23-tiden!
    Och han har inte spytt lika farligt heller. Lite har ju kommit upp men inte som innan.

    Hoppas att det va detta som va problemet. Höll på att bli totalt knäpp i allt skrik.
    Tillslut grät jag ju lika mycket som babyn, för jag tycke det va så synd om honom.

Liknande trådar

  1. Är det bara jag som spyr på att...
    By marmeglad in forum Ordet är fritt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-01-07, 18:20
  2. Är det bara min bebis
    By Ce-Ess in forum _0904 Aprilbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 19:54
  3. Är det bara min bebis...
    By Marmelad in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-02-26, 13:29
  4. Är det bara min bebis?
    By Bennie in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 11:42
  5. Är det bara min bebis
    By Sirpa in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-01-10, 11:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar