Efter mycket tjat från vår sida
Dyslexi & dyskalkyli
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Efter mycket tjat från vår sida

    har skolan testat dotterns läs- och skrivförmåga. Eftersom hon går i 8:an var det på tiden tycker jag. Hon gjorde bla ett avkodningstest som visade på: Stanine 2. Vilket innebär? Skolan ska i alla fall skicka en remiss till logoped nu, hur lång tid brukar det ta? Om det nu kommer att visa på att hon har svårigheter, vad kan man då kräva av skolan?
  2. 1
    Efter mycket tjat från vår sida har skolan testat dotterns läs- och skrivförmåga. Eftersom hon går i 8:an var det på tiden tycker jag. Hon gjorde bla ett avkodningstest som visade på: Stanine 2. Vilket innebär? Skolan ska i alla fall skicka en remiss till logoped nu, hur lång tid brukar det ta? Om det nu kommer att visa på att hon har svårigheter, vad kan man då kräva av skolan?
  3. Medlem sedan
    Jul 2001
    #2

    Också en dotter i åttan


    och hon fick diagnosticerad dyslexi precis innan jul.

    Hon hade Stanine 3 och logopeden förklarade för oss att poängskalan är 1-9, där 5 är \"normalast\", 1 sämst och 9 bäst. Hos oss tog det ungefär ett år i kö till logopeden, men jag hoppas verkligen det går fortare för er.

    Vår dotter har fått en \"Daisy-spelare\" som är en slags bärbar spelare för CD-rom skivor så att hon kan lyssna på faktaböckerna istf att läsa dem. Hon fick (eller fick låna) den i förra veckan, så vi har inte kunnat se något direkt resultat än men det märks på henne at hon tycker det är skönt att ha alterntivet att lyssna istället. Hennes minne är helt enormt och slipper hon bara lägga så mycket energi på läsningen så är jag helt övertygad om att det kommer att gå mycket bättre för henne i de rena \"fakta-ämnena\".

    Stort lycka till önskar jag dig och dottern! Fråga gärna mer, så ska jag se om jag kan svara ;:-)
  4. 2
    Också en dotter i åttan
    och hon fick diagnosticerad dyslexi precis innan jul.

    Hon hade Stanine 3 och logopeden förklarade för oss att poängskalan är 1-9, där 5 är \"normalast\", 1 sämst och 9 bäst. Hos oss tog det ungefär ett år i kö till logopeden, men jag hoppas verkligen det går fortare för er.

    Vår dotter har fått en \"Daisy-spelare\" som är en slags bärbar spelare för CD-rom skivor så att hon kan lyssna på faktaböckerna istf att läsa dem. Hon fick (eller fick låna) den i förra veckan, så vi har inte kunnat se något direkt resultat än men det märks på henne at hon tycker det är skönt att ha alterntivet att lyssna istället. Hennes minne är helt enormt och slipper hon bara lägga så mycket energi på läsningen så är jag helt övertygad om att det kommer att gå mycket bättre för henne i de rena \"fakta-ämnena\".

    Stort lycka till önskar jag dig och dottern! Fråga gärna mer, så ska jag se om jag kan svara ;:-)
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3

    Tack för ditt svar!

    Jag hoppas också att det går fortare än 1 år! För om ett år ska hon ju ha sökt till gymnasiet och för att få en ärlig chans borde det utredas tidigare. Bor ni i storstad? Vi bor i Lund så vi kan ju hoppas på att det är kort kö här! Min mammas kusin är logoped och gör dyslexiutredningar, jag får väl konsultera henne om det tar för lång tid. Jag kanske frågar mer sen, just nu är det väldigt nytt även om det var jag som tjatade mig till de här första testen.
  6. 3
    Tack för ditt svar! Jag hoppas också att det går fortare än 1 år! För om ett år ska hon ju ha sökt till gymnasiet och för att få en ärlig chans borde det utredas tidigare. Bor ni i storstad? Vi bor i Lund så vi kan ju hoppas på att det är kort kö här! Min mammas kusin är logoped och gör dyslexiutredningar, jag får väl konsultera henne om det tar för lång tid. Jag kanske frågar mer sen, just nu är det väldigt nytt även om det var jag som tjatade mig till de här första testen.

Liknande trådar

  1. Efter mycket tjat och gnat...
    By Jannice in forum _0210 Oktoberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-13, 20:23
  2. Mycket tjat om att rösta
    By *Camilla* in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-11, 19:19
  3. Efter MYCKET tjat så vet jag!
    By MrsHyde in forum Förlossning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-07, 08:35
  4. Efter allt tjat om hår
    By LaMa in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 18:50
  5. Mycket flytt tjat nu men..
    By J m K&L in forum _0409 Septemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-19, 10:57
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar