Veckopeng - månadspeng???
_97 Alla barn
  1. Maylin
    #1

    Veckopeng - månadspeng???

    - Vad har era 97:or? Får de månadspeng eller veckopeng? När är det dags att börja ge dem det?
    Min 97:a har inte börjat få det än.
    - Får de köpa sitt lördagsgodis än själv?

    Jag tycker han har nog med pengar från födelsedagar och jultidningsförsäljning. Han har ju inga speciella utgifter ännu och han köper mest leksaker för sina pengar. Nu sparar han till en större byggsats i Lego. Vi köper helggodiset.
  2. 1
    Veckopeng - månadspeng??? - Vad har era 97:or? Får de månadspeng eller veckopeng? När är det dags att börja ge dem det?
    Min 97:a har inte börjat få det än.
    - Får de köpa sitt lördagsgodis än själv?

    Jag tycker han har nog med pengar från födelsedagar och jultidningsförsäljning. Han har ju inga speciella utgifter ännu och han köper mest leksaker för sina pengar. Nu sparar han till en större byggsats i Lego. Vi köper helggodiset.
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2

    Mina har haft

    veckopeng sedan tvåårsåldern. Bara för att de ska se att pengarna faktiskt tar slut.

    Ja, de köper oftast godiset själva, nu äter ju inte dottern godis men sonen gör.
  4. 2
    Mina har haft veckopeng sedan tvåårsåldern. Bara för att de ska se att pengarna faktiskt tar slut.

    Ja, de köper oftast godiset själva, nu äter ju inte dottern godis men sonen gör.
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3

    Mina har

    haft veckopeng i flera år. De måste lära sig att pengar inte växer på träd och att när pengarna är slut så är de det.

    Vill man ha pengar utöver veckopengen får man jobba sig till det. Para ihop sockor, rensa i rabatterna, städa badrummet( Rebeckas stora favvo för då får man blaska vatten utan att någon säger till :-)) eller massera sin stackars mammas rygg. :-) Rebecka är en hejjare på massage så jag betalar henne gladeligen 10 kr. De har massage i skolan.

    Rebecka har ju godisförbud, men vi köper något gott till hela familjen.
  6. 3
    Mina har haft veckopeng i flera år. De måste lära sig att pengar inte växer på träd och att när pengarna är slut så är de det.

    Vill man ha pengar utöver veckopengen får man jobba sig till det. Para ihop sockor, rensa i rabatterna, städa badrummet( Rebeckas stora favvo för då får man blaska vatten utan att någon säger till :-)) eller massera sin stackars mammas rygg. :-) Rebecka är en hejjare på massage så jag betalar henne gladeligen 10 kr. De har massage i skolan.

    Rebecka har ju godisförbud, men vi köper något gott till hela familjen.
  7. Linda & Moa+2 till
    #4

    Jo, Moa har..

    månadspeng, 100 :-
    Men då ska hon plocka undan på rummet, duka av bordet efter sig och ibland så hjälper hon mig att passa lillasyster en liten stund. Pengarna brukar hon spara till nåt som hon vill ha, tex spel

    Men vi köper lördagsgodiset.
  8. 4
    Jo, Moa har.. månadspeng, 100 :-
    Men då ska hon plocka undan på rummet, duka av bordet efter sig och ibland så hjälper hon mig att passa lillasyster en liten stund. Pengarna brukar hon spara till nåt som hon vill ha, tex spel

    Men vi köper lördagsgodiset.
  9. Medlem sedan
    Jun 2005
    #5

    Min grabb

    har månadspeng, men mest för att han vill ha lika som storebror :D

    Godis köper vi gemensamt (alltså vi vuxna betalar) till hela familjen
  10. 5
    Min grabb har månadspeng, men mest för att han vill ha lika som storebror :D

    Godis köper vi gemensamt (alltså vi vuxna betalar) till hela familjen
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6

    Ingen månadspeng...

    här inte.
    Han får en tjugolapp då och då, mest när han är med storebrorsan och handlar är det som viktigast att ha \"kladdpengar\".
  12. 6
    Ingen månadspeng... här inte.
    Han får en tjugolapp då och då, mest när han är med storebrorsan och handlar är det som viktigast att ha \"kladdpengar\".
  13. Medlem sedan
    May 1999
    #7

    20 kr i veckopeng

    Då måste hon:
    Städa sitt rum
    Lägga sin smutstvätt i tvättkorgen
    Duka av sin tallrik
  14. 7
    20 kr i veckopeng Då måste hon:
    Städa sitt rum
    Lägga sin smutstvätt i tvättkorgen
    Duka av sin tallrik
  15. betsy
    #8

    Stora F är ju en liten ekonom

    Hon får 50 kr i veckopeng, men varannan vecka är hon hos sin pappa och där delas ingen veckopeng ut.Så summan blir alltså att hon får 100:- i mån.Det mesta sparas till grejer hon vill köpa , godis och dylk betalar jag.
  16. 8
    Stora F är ju en liten ekonom Hon får 50 kr i veckopeng, men varannan vecka är hon hos sin pappa och där delas ingen veckopeng ut.Så summan blir alltså att hon får 100:- i mån.Det mesta sparas till grejer hon vill köpa , godis och dylk betalar jag.
  17. Medlem sedan
    Jan 1998
    #9

    Månadspeng

    10 kr/år - även halvår så just nu 85kr/månad. Lördagsgodis? Gillar inte det alls och som tur var gör inte maken det heller så det har aldrig existerat i vår familj.
  18. 9
    Månadspeng 10 kr/år - även halvår så just nu 85kr/månad. Lördagsgodis? Gillar inte det alls och som tur var gör inte maken det heller så det har aldrig existerat i vår familj.
  19. Maggan m 4 töser.
    #10

    Ingenting....

    Hon får pengar då o då av oss eller av morfar o mormor som hon sparar mest för sparandets skull (hon är lika snål som mig.)Tycker inte att det är nödvändigt med varken månads eller veckpeng, godis köper vi gemensant, och att göra en prestation för att få en slan känns också fel eftersom de ska hjälpa till hemma ändå.
  20. 10
    Ingenting.... Hon får pengar då o då av oss eller av morfar o mormor som hon sparar mest för sparandets skull (hon är lika snål som mig.)Tycker inte att det är nödvändigt med varken månads eller veckpeng, godis köper vi gemensant, och att göra en prestation för att få en slan känns också fel eftersom de ska hjälpa till hemma ändå.
  21. Medlem sedan
    Jul 2000
    #11

    Min får

    10 kr i veckan och har fått det i ett par år. Men då behöver han inte köpa helg godis eller nått utan den är mer till för att han skull kunna spara till saker han verkligen vill ha och för att han skall lära sig värdet av pengar.
  22. 11
    Min får 10 kr i veckan och har fått det i ett par år. Men då behöver han inte köpa helg godis eller nått utan den är mer till för att han skull kunna spara till saker han verkligen vill ha och för att han skall lära sig värdet av pengar.
  23. Medlem sedan
    Nov 1999
    #12

    Alice har månadspeng,

    sedan ett par år, och har nu 50:- i månaden. Hon köper godis ibland, men oftast finns det godis kvar till lördagen från nåt tidigare kalas hon varit på, dvs hon äter inte så mycket och ibland har jag köpt nåt till familjen. Hon sparar sina pengar till att köpa tex dataspel eller hästgrejor.
  24. 12
    Alice har månadspeng, sedan ett par år, och har nu 50:- i månaden. Hon köper godis ibland, men oftast finns det godis kvar till lördagen från nåt tidigare kalas hon varit på, dvs hon äter inte så mycket och ibland har jag köpt nåt till familjen. Hon sparar sina pengar till att köpa tex dataspel eller hästgrejor.
  25. Medlem sedan
    Apr 2000
    #13

    Min 97:a Tiril....

    får allt från 0kr pr vecka till 50kr pr vecka,lillasyster det samma,99:a, det e maken som sköter det ;0)
  26. 13
    Min 97:a Tiril.... får allt från 0kr pr vecka till 50kr pr vecka,lillasyster det samma,99:a, det e maken som sköter det ;0)

Liknande trådar

  1. Veckopeng/månadspeng
    By StockholmsMaria in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-18, 17:44
  2. veckopeng/månadspeng
    By gabbis31 in forum _95 Alla barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-14, 19:04
  3. Veckopeng/månadspeng?
    By Jica in forum Mammasnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-01, 05:49
  4. Månadspeng el veckopeng??
    By Nettan in forum Stora barn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-03-27, 13:22
  5. Veckopeng/månadspeng
    By snosan in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 08:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar