Får skolan göra såhär?!
Bokstavsbarn
  1. Medlem sedan
    Dec 2001
    #1

    Får skolan göra såhär?!

    Trollet sfröken har varit sjuk denna vecka och ska vara hemma resten med. Då har de använt Trollets assistent som vikarie.

    Billigt och bra naturligtvis- men med tanke på att de satt och sa för ett par tre veckor sen att de skulle koncentera sig enormt på hennes sociala svårigheter och \"ligga på\" och punktbevaka henne för att förekomma attackerna så känns det som ett stort svek när de plötsligt använder assistenten som fröken och då gör Trollet utan.

    Problemet är att jag inte fått nåt besked om huruvida assistenten _är_ Trollets egen assistent eller till för hela klassen. Förra terminen var hon en annan pojkes assistent men nu när han slutat skulle Trollet få \"ärva\" assistenten. kan jag ändå kräva att Trollet ska få ha sin assistenthjälp oavsett om fröken är sjuk eller inte? Söker de inte pengar för assitenten i ett visst barns namn, eller kan de söka för en hel klass?

    Ser på henne att hon är trött och slut och håller henne hemma i morgon för att inte utsätta henne för onödiga \"risker\", vilket skilan ju gör utan att informera ett dugg.
  2. 1
    Får skolan göra såhär?! Trollet sfröken har varit sjuk denna vecka och ska vara hemma resten med. Då har de använt Trollets assistent som vikarie.

    Billigt och bra naturligtvis- men med tanke på att de satt och sa för ett par tre veckor sen att de skulle koncentera sig enormt på hennes sociala svårigheter och \"ligga på\" och punktbevaka henne för att förekomma attackerna så känns det som ett stort svek när de plötsligt använder assistenten som fröken och då gör Trollet utan.

    Problemet är att jag inte fått nåt besked om huruvida assistenten _är_ Trollets egen assistent eller till för hela klassen. Förra terminen var hon en annan pojkes assistent men nu när han slutat skulle Trollet få \"ärva\" assistenten. kan jag ändå kräva att Trollet ska få ha sin assistenthjälp oavsett om fröken är sjuk eller inte? Söker de inte pengar för assitenten i ett visst barns namn, eller kan de söka för en hel klass?

    Ser på henne att hon är trött och slut och håller henne hemma i morgon för att inte utsätta henne för onödiga \"risker\", vilket skilan ju gör utan att informera ett dugg.
  3. Medlem sedan
    Dec 2001
    #2

    Stavar som en apa... IMT

    .
  4. 2
    Stavar som en apa... IMT .
  5. Medlem sedan
    Sep 2004
    #3

    Resursperson

    Min kille har en resursperson på dagis. Fick genom personalen reda på att denna extraperson ibland användes som vikarie på en annan avdelning då annan vikarie ej gick att ordna! Fick som svar då jag frågade rektorn,-att om de ansåg att barngruppen var tillräckligt liten för att klaras på mindre personal var det upp till henne att fördela resurserna. Tycker själv att man kunde utnyttja de dagar då det är färre barn till att lägga lite extra tid på min grabb! Suck, vad gör man?
  6. 3
    Resursperson Min kille har en resursperson på dagis. Fick genom personalen reda på att denna extraperson ibland användes som vikarie på en annan avdelning då annan vikarie ej gick att ordna! Fick som svar då jag frågade rektorn,-att om de ansåg att barngruppen var tillräckligt liten för att klaras på mindre personal var det upp till henne att fördela resurserna. Tycker själv att man kunde utnyttja de dagar då det är färre barn till att lägga lite extra tid på min grabb! Suck, vad gör man?
  7. marib
    #4

    Får och får...

    de HAR uppenbarligen gjort det.
    Ring till rektorn i morgondag och fråga vad tusan h*n tänker på, och hur det är tänkt i framtiden
  8. 4
    Får och får... de HAR uppenbarligen gjort det.
    Ring till rektorn i morgondag och fråga vad tusan h*n tänker på, och hur det är tänkt i framtiden
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5

    de söker

    inte pangar alls. De ska klara sig på de pengar de får och ska då omfördela resurserna mellan de klasser/barn som behöver det. Den pengapung man får per barn beror på olika kriterier i samhället där skolan ligger,,,,hur invandrartätt det är, utbildningsgrad på de vuxna i området, hur många som är arbetslösa i området o.s.v. Oftast så tar skolan in en resurs till en klass,,,,även om det är ett speciellt barn som gör att det behövs resurs i den klassen,,,,,detta gör nog av det skäl som du redan beskrivit,,,man kan då utnyttja resursen lite var som helst.
    Men ta upp detta med rektorn ,,absolut fel gjort av dem tycker jag,,,,men frågan är om de har gjort fel enligt reglerna. Lycka till.
    Åsa.
  10. 5
    de söker inte pangar alls. De ska klara sig på de pengar de får och ska då omfördela resurserna mellan de klasser/barn som behöver det. Den pengapung man får per barn beror på olika kriterier i samhället där skolan ligger,,,,hur invandrartätt det är, utbildningsgrad på de vuxna i området, hur många som är arbetslösa i området o.s.v. Oftast så tar skolan in en resurs till en klass,,,,även om det är ett speciellt barn som gör att det behövs resurs i den klassen,,,,,detta gör nog av det skäl som du redan beskrivit,,,man kan då utnyttja resursen lite var som helst.
    Men ta upp detta med rektorn ,,absolut fel gjort av dem tycker jag,,,,men frågan är om de har gjort fel enligt reglerna. Lycka till.
    Åsa.
  11. Linda
    #6

    I den skola mina barn går i söker man resurspengar till barn med särskilda behov och dessa pengar får man inte nyttja till andra barn. Dvs resursen får inte gå in och täcka upp för sjuk personal så länge resursbarnet är i skolan.

    I verkligheten är det nog så att många rektorer tullar på resurspengarna iaf.
  12. 6
    Nä I den skola mina barn går i söker man resurspengar till barn med särskilda behov och dessa pengar får man inte nyttja till andra barn. Dvs resursen får inte gå in och täcka upp för sjuk personal så länge resursbarnet är i skolan.

    I verkligheten är det nog så att många rektorer tullar på resurspengarna iaf.
  13. Medlem sedan
    Jan 2004
    #7

    jasså

    det svaret fick inte jag när jag frågade skolverket och rektorn på vår skola. Vår rektor kan ju veta vad som gäller bara lokalt i och för sig, men skolverket borde ju veta. Jag fick veta att den kommun jag bor i har sökt pengar för barn med extra behov och sedan fördelat dem (efter de kriterier jag skrev tidigare), och att skolan sedan inte kan söka mer pengar. Man kan ju alltid försöka flörta med kommunens politiker, men fick man nej där så fanns det inga mer pengar att få från statligt håll sa han på skolverket.
    Konstigt det där.
    Men säkert inte ovanligt att rektorerna använder resurspersoner till att täcka upp vid sjukdom,,,,säkert inget ovanligt alls.
    Åsa.
  14. 7
    jasså det svaret fick inte jag när jag frågade skolverket och rektorn på vår skola. Vår rektor kan ju veta vad som gäller bara lokalt i och för sig, men skolverket borde ju veta. Jag fick veta att den kommun jag bor i har sökt pengar för barn med extra behov och sedan fördelat dem (efter de kriterier jag skrev tidigare), och att skolan sedan inte kan söka mer pengar. Man kan ju alltid försöka flörta med kommunens politiker, men fick man nej där så fanns det inga mer pengar att få från statligt håll sa han på skolverket.
    Konstigt det där.
    Men säkert inte ovanligt att rektorerna använder resurspersoner till att täcka upp vid sjukdom,,,,säkert inget ovanligt alls.
    Åsa.
  15. marib
    #8

    Kan det vara så olika?

    där ser man. Har också fått samma uppgifter som bullen71, de har EN pengapåse som ska räcka till alla.
    Om din kommun har andra regler så är ni bara att gratulera *avis*
  16. 8
    Kan det vara så olika? där ser man. Har också fått samma uppgifter som bullen71, de har EN pengapåse som ska räcka till alla.
    Om din kommun har andra regler så är ni bara att gratulera *avis*
  17. Medlem sedan
    Dec 2001
    #9

    De får tydligen det...

    eftersom de gjort det smarta draget att låta assistenten vara för klassen.
    Höll henne hemma idag och talade om att det var för att jag ville skydda henne från risken att råka in i nya misslyckanden.
  18. 9
    De får tydligen det... eftersom de gjort det smarta draget att låta assistenten vara för klassen.
    Höll henne hemma idag och talade om att det var för att jag ville skydda henne från risken att råka in i nya misslyckanden.
  19. Trebarnsmor
    #10

    Tyvärr får de nog det...

    ...för det finns inget som säger att man har RÄTT TILL assistent...bara att man har rätt till trygghet och bla blaa bla...
    Det är gräsligt att våra barn alltid ska komma i kläm, för det är sällan som de är huvudfokus när ett problem uppstår. Hur ska vi göra den här lektionen intressant för TROLLET. Oftast blir det.Så här gör vi för den stora massan i klassen-tror du Trollet också fixar det? Alla barn skulle må bra av den pedagogik man måste visa bokstavsbarnen, men bokstavsbarnen klarar inte alltid av de \"normalfungerandes\" pedagogik. Varför då inte oftare sätta Trollets behov först?
    Det jag saknar är en RAK kommunikation med skolan.
    Jag har stött på en och annan som jag har kunnat fråga rakt och få ärliga svar, men ofta vill man ju \"visa upp\" en tjusig fasad och det är vi bokstavsföräldrar för luttrade för att gå på, men det förstår inte en del lärare...
    När fröken på utvecklingssamtalet sa att \"det går ju så bra\" på idrotten numera och sonen har ju så bra kamratrelationer nu i den nya gruppen...och man kommer hem och får höra av sonen att han slagits samma dag på idrotten undrar man ju? Så då skrev jag till idrottsläraren...som svarade: Det är ofta bråk kring din son, men vi jobbar på det och det är mycket bättre i år i nya gruppen än i fjol med den gamla och vad gäller slagsmålet idag så vet jag ingenting-mycket sker bakom min rygg också!
    Gissa om det var läraren som sa att min son fungerade så bra eller han som sa att \"din son är bråkig\" som jag lyfter till skyarna?
    Andra tror att vi inte kan ta kritik men jag sa YES-ÄNTLIGEN när jag fick hans mail...någon man kan vara rak med...undrar om det är manligt och kvinnligt detta-då idrottsläraren är man?
  20. 10
    Tyvärr får de nog det... ...för det finns inget som säger att man har RÄTT TILL assistent...bara att man har rätt till trygghet och bla blaa bla...
    Det är gräsligt att våra barn alltid ska komma i kläm, för det är sällan som de är huvudfokus när ett problem uppstår. Hur ska vi göra den här lektionen intressant för TROLLET. Oftast blir det.Så här gör vi för den stora massan i klassen-tror du Trollet också fixar det? Alla barn skulle må bra av den pedagogik man måste visa bokstavsbarnen, men bokstavsbarnen klarar inte alltid av de \"normalfungerandes\" pedagogik. Varför då inte oftare sätta Trollets behov först?
    Det jag saknar är en RAK kommunikation med skolan.
    Jag har stött på en och annan som jag har kunnat fråga rakt och få ärliga svar, men ofta vill man ju \"visa upp\" en tjusig fasad och det är vi bokstavsföräldrar för luttrade för att gå på, men det förstår inte en del lärare...
    När fröken på utvecklingssamtalet sa att \"det går ju så bra\" på idrotten numera och sonen har ju så bra kamratrelationer nu i den nya gruppen...och man kommer hem och får höra av sonen att han slagits samma dag på idrotten undrar man ju? Så då skrev jag till idrottsläraren...som svarade: Det är ofta bråk kring din son, men vi jobbar på det och det är mycket bättre i år i nya gruppen än i fjol med den gamla och vad gäller slagsmålet idag så vet jag ingenting-mycket sker bakom min rygg också!
    Gissa om det var läraren som sa att min son fungerade så bra eller han som sa att \"din son är bråkig\" som jag lyfter till skyarna?
    Andra tror att vi inte kan ta kritik men jag sa YES-ÄNTLIGEN när jag fick hans mail...någon man kan vara rak med...undrar om det är manligt och kvinnligt detta-då idrottsläraren är man?

Liknande trådar

  1. Kan man göra såhär?
    By Cherinne in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-02-03, 16:08
  2. Såhär borde alla barn få ha det i skolan
    By mariamed4 in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 18:19
  3. hur f..n kan man göra såhär
    By sandra_78 in forum _0707 Julibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-11-28, 08:28
  4. hur kan man göra såhär mot ett
    By sandra_78 in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-11-27, 13:48
  5. Får de göra såhär?
    By kajsus in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-11, 09:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar