Lägesrapport och funderingar.....
Hjärnskador
  1. Malin
    #1

    Lägesrapport och funderingar.....

    Annie är nu 3,5 år. Hennes diagnos är fortfarande vä hemiplegi, även om någon läkare nämnt diplegi....
    Hon går med stöd av bord, stolar, gåvagn etc. Vänster ben är relativt spactiskt vilket gör att hon gärna går på tå. Vänster hand använder hon mer och mer som stödhand, men hon öppnar den inte och greppar spontant. Jag uppplever att hon har någon form av problem med att fokusera på saker med blicken. Hon liksom söker sig fram till en bild genom att pröva olika avstånd och vinklar. Genom bilrutan kan hon däremot tex se en häst i en hage vid vägen.
    Annie är sen med sitt tal, hon säger en så länge få ord korrekt men har egna uttal för flera. Hon kommunicerar väldigt mycket och har väldigt precisa önskemål....
    Vi har inte börjat med stödtecken än, men det börjar kännas aktuellt. Vad har ni för erfarenhet av det ?
    Jag läste nå´t citat \"Att ha handikappat barn är en bagatell, men kampen för att få den hjälp man har rätt till desto hårdare.\" Är väldigt benägen att hålla med.
    Be strong out there.....
    Hälsningar Malin
  2. 1
    Lägesrapport och funderingar..... Annie är nu 3,5 år. Hennes diagnos är fortfarande vä hemiplegi, även om någon läkare nämnt diplegi....
    Hon går med stöd av bord, stolar, gåvagn etc. Vänster ben är relativt spactiskt vilket gör att hon gärna går på tå. Vänster hand använder hon mer och mer som stödhand, men hon öppnar den inte och greppar spontant. Jag uppplever att hon har någon form av problem med att fokusera på saker med blicken. Hon liksom söker sig fram till en bild genom att pröva olika avstånd och vinklar. Genom bilrutan kan hon däremot tex se en häst i en hage vid vägen.
    Annie är sen med sitt tal, hon säger en så länge få ord korrekt men har egna uttal för flera. Hon kommunicerar väldigt mycket och har väldigt precisa önskemål....
    Vi har inte börjat med stödtecken än, men det börjar kännas aktuellt. Vad har ni för erfarenhet av det ?
    Jag läste nå´t citat \"Att ha handikappat barn är en bagatell, men kampen för att få den hjälp man har rätt till desto hårdare.\" Är väldigt benägen att hålla med.
    Be strong out there.....
    Hälsningar Malin
  3. Marika med Cordelia
    #2

    Hej Malin

    Cordelia blir 4 i maj och vi började med stödtecken för ca 1½ år sedan. Det har fungerat jättebra tycker vi. Det tog tre veckor innan Cordelia visade sitt första tecken själv och sedan ramlade tecken efter tecken på. Hon har v-sidig hemiplegi så tecknen blev inte alltid rätt eftersom hon bara tecknade med en hand men vi förstod varandra.

    Idag har vi i princip släppt alla tecken eftersom språket har satt fart ordentligt. Att gå kursen för stödtecken var även jätteroligt. Tycker verkligen att ni ska prova det!
  4. 2
    Hej Malin Cordelia blir 4 i maj och vi började med stödtecken för ca 1½ år sedan. Det har fungerat jättebra tycker vi. Det tog tre veckor innan Cordelia visade sitt första tecken själv och sedan ramlade tecken efter tecken på. Hon har v-sidig hemiplegi så tecknen blev inte alltid rätt eftersom hon bara tecknade med en hand men vi förstod varandra.

    Idag har vi i princip släppt alla tecken eftersom språket har satt fart ordentligt. Att gå kursen för stödtecken var även jätteroligt. Tycker verkligen att ni ska prova det!
  5. Viveca
    #3

    Till Malin från Viveca, 95 B...

    Hej Malin! Har tänkt mycket på er. Har tänkt att maila några rader för att berätta lite om hur vi har det.Vi har precis flyttat så din adress försvann i samband med det.Håller med dig i citatet du skrev, någon större förklaring behövs inte...Vi kämpar på som tidigare, läget är ganska oförändrat.På lördag ska vi hämta en hundvalp, det är mellandottern som har väntat och längtat så länge och nu ska det äntligen bli av.Det ska bli skönt att få fokusera på något annat ett tag. Sköt om er! Kram Viveca
  6. 3
    Till Malin från Viveca, 95 B... Hej Malin! Har tänkt mycket på er. Har tänkt att maila några rader för att berätta lite om hur vi har det.Vi har precis flyttat så din adress försvann i samband med det.Håller med dig i citatet du skrev, någon större förklaring behövs inte...Vi kämpar på som tidigare, läget är ganska oförändrat.På lördag ska vi hämta en hundvalp, det är mellandottern som har väntat och längtat så länge och nu ska det äntligen bli av.Det ska bli skönt att få fokusera på något annat ett tag. Sköt om er! Kram Viveca
  7. Malin
    #4

    Hej !

    Har tänkt mycket på er också. Vad kul med en hundvalp. Vilken ras? Har ni flyttat långt? Ska till era trakter och hämta får på söndag. [email protected]
    Hälsa alla Kram Malin
  8. 4
    Hej ! Har tänkt mycket på er också. Vad kul med en hundvalp. Vilken ras? Har ni flyttat långt? Ska till era trakter och hämta får på söndag. [email protected]
    Hälsa alla Kram Malin
  9. Medlem sedan
    Aug 2002
    #5

    Vi har tecknat

    och har bara positiva erfarenheter av det. Jag tror Calle var runt 2 år när vi började lite smått, vi gick hos logopeden och lärde oss grunderna. Innan vi började teckna var Calle ofta ilsken, men det är ju inte konstigt när ingen förstår en, men det släppte litegrann när han började kommunicera. När han var 3 1/2 år skulle vi börja med tecknade tvåordsmeningar var det tänkt, men då började han helt plötsligt prata istället. Inte mycket, och i början väldigt otydligt, men nu pratar han riktigt bra. Såpass att inte bara faniljen förstår honom. Jag minns fortfarande det första han sa: \"Stort blått tåg!\". Vi bor nära stationen och tåg är hans stora passion. Detta var kommentaren när stockholmståget dundrade in vid perrongen.

    Jag tycker tecken var ett riktigt lyft, prova absolut på det.

    Calle har ju en lillasyster också, och hon tecknade innan hon började prata eftersom vi ändå höll på och tecknade allt med Calle. Jag minns att hon stod vid frysen, knappt ett år gammal, och gjorde tecknet för glass. Gullegumman.
  10. 5
    Vi har tecknat och har bara positiva erfarenheter av det. Jag tror Calle var runt 2 år när vi började lite smått, vi gick hos logopeden och lärde oss grunderna. Innan vi började teckna var Calle ofta ilsken, men det är ju inte konstigt när ingen förstår en, men det släppte litegrann när han började kommunicera. När han var 3 1/2 år skulle vi börja med tecknade tvåordsmeningar var det tänkt, men då började han helt plötsligt prata istället. Inte mycket, och i början väldigt otydligt, men nu pratar han riktigt bra. Såpass att inte bara faniljen förstår honom. Jag minns fortfarande det första han sa: \"Stort blått tåg!\". Vi bor nära stationen och tåg är hans stora passion. Detta var kommentaren när stockholmståget dundrade in vid perrongen.

    Jag tycker tecken var ett riktigt lyft, prova absolut på det.

    Calle har ju en lillasyster också, och hon tecknade innan hon började prata eftersom vi ändå höll på och tecknade allt med Calle. Jag minns att hon stod vid frysen, knappt ett år gammal, och gjorde tecknet för glass. Gullegumman.
  11. Medlem sedan
    Jan 2003
    #6

    hej

    Vi använder tecken som stöd och har väl gjort det hyfsat seriöst sedan i höstas. Ordförståelsen har ökat och framförallt intresset för kommunikation. Alexander tecknar inte ännu
  12. 6
    hej Vi använder tecken som stöd och har väl gjort det hyfsat seriöst sedan i höstas. Ordförståelsen har ökat och framförallt intresset för kommunikation. Alexander tecknar inte ännu
  13. Viveca
    #7

    Hej

    Ja nu är hunden här,en blandras. Mest cockerspaniel och tibetansk terrier.Det går jättebra.Vi har flyttat några kilometer bara, vi håller oss kvar här.Jag ska maila dig när det blir lite lugnare här, vår lilla prinsessa har precis varit magsjuk...Kram Viveca
  14. 7
    Hej Ja nu är hunden här,en blandras. Mest cockerspaniel och tibetansk terrier.Det går jättebra.Vi har flyttat några kilometer bara, vi håller oss kvar här.Jag ska maila dig när det blir lite lugnare här, vår lilla prinsessa har precis varit magsjuk...Kram Viveca

Liknande trådar

  1. Lägesrapport
    By thess705 in forum Vikt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-20, 11:35
  2. lägesrapport...........
    By Hankim in forum Hjärtfel - barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-16, 22:55
  3. Lägesrapport!
    By Jennyla in forum _0411 Novemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-14, 13:00
  4. Lägesrapport!
    By mli.m.Malva&Leo in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 05:58
  5. Lägesrapport!
    By -Grynet- in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-15, 12:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar