Tessie!
_0608 Augustibarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    Tessie!

    Visst är det du som brukar göra dinkelpannkakor? Har för mig att jag har läst det någonstans här på Aff. Jag funderar på pannkisar till middag (Axel önskade sig det) men tänkte att det kanske går att göra dem lite nyttigare än de gamla vanliga. Hur gör du? Gör du vanliga tunna eller gör du amerikanska? Byter du ut mjölet rakt av eller bara en del? Finns det olika typer av dinkelmjöl och vilken sort ska man i så fall välja? Hoppad nu bara att du är rätt person och att du har tid. Tack!
  2. 1
    Tessie! Visst är det du som brukar göra dinkelpannkakor? Har för mig att jag har läst det någonstans här på Aff. Jag funderar på pannkisar till middag (Axel önskade sig det) men tänkte att det kanske går att göra dem lite nyttigare än de gamla vanliga. Hur gör du? Gör du vanliga tunna eller gör du amerikanska? Byter du ut mjölet rakt av eller bara en del? Finns det olika typer av dinkelmjöl och vilken sort ska man i så fall välja? Hoppad nu bara att du är rätt person och att du har tid. Tack!
  3. Medlem sedan
    Jul 2002
    #2

    Jo just det!

    Har ju en pannkakslover där hemma och gör därför mycket för att göra dem lite matigare och godare. :)

    Dinkel finns som fullkorn, som sikt och som vanligt mjöl. Och det är som vanligt mjöl som det funkar bäst i pannkaka. Man kan byta ut allt, men får då ta lite andra proportioner på ägg och mjölk. Annars kan du ta ett vanligt recept och köra hälften/hälften. Klistrar in ett recept som funkar och som ger 6 pannkakor, brukar dubbla det.

    1 dl dinkelmjöl
    2 dl mjölk
    2 ägg
    en aning salt
    smör/rapsolja till stekning

    En annan favvo är morotspannakakor:

    3 st, ca 300 g morötter
    2½ dl vetemjöl
    ½ tsk salt
    6 dl mjölk
    3 ägg
    smör/rapsolja till stekning

    Och så brukar jag ha i någon msk sojamjöl (finns på hälsokosthyllan oftast, bland torra linser och bönor och sånt) för att höja proteininnehållet på maten.

    Hoppas det blir goda pannkisar! :)
  4. 2
    Jo just det! Har ju en pannkakslover där hemma och gör därför mycket för att göra dem lite matigare och godare. :)

    Dinkel finns som fullkorn, som sikt och som vanligt mjöl. Och det är som vanligt mjöl som det funkar bäst i pannkaka. Man kan byta ut allt, men får då ta lite andra proportioner på ägg och mjölk. Annars kan du ta ett vanligt recept och köra hälften/hälften. Klistrar in ett recept som funkar och som ger 6 pannkakor, brukar dubbla det.

    1 dl dinkelmjöl
    2 dl mjölk
    2 ägg
    en aning salt
    smör/rapsolja till stekning

    En annan favvo är morotspannakakor:

    3 st, ca 300 g morötter
    2½ dl vetemjöl
    ½ tsk salt
    6 dl mjölk
    3 ägg
    smör/rapsolja till stekning

    Och så brukar jag ha i någon msk sojamjöl (finns på hälsokosthyllan oftast, bland torra linser och bönor och sånt) för att höja proteininnehållet på maten.

    Hoppas det blir goda pannkisar! :)
  5. Medlem sedan
    Dec 2002
    #3

    Jag gör som vanligt...

    byter bara vetemjöl mot dinkelmjöl rakt av, det blir jättebra. Gör iofs plättar om det kan ha någon betydelse? Gott är det iaf! :)
  6. 3
    Jag gör som vanligt... byter bara vetemjöl mot dinkelmjöl rakt av, det blir jättebra. Gör iofs plättar om det kan ha någon betydelse? Gott är det iaf! :)

Liknande trådar

  1. Tessie!
    By SanktaCecilia in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-27, 14:45
  2. Tessie!!
    By Lurpan in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 17:12
  3. Men Tessie
    By emeli in forum _0308 Augustibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 13:55
  4. Tessie!
    By Ce-Ess in forum _0308 Augustibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 20:39
  5. Tessie!
    By -miapia- in forum _0308 Augustibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-27, 19:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar