Diagnos: Kolik
_0601 Januaribarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    Diagnos: Kolik



    Jaha... så sitter jag här igen. Med kolik-bebis nr. 2. Känns hopplöst om än inte lika jobbigt som förra gången. Nu vet man ju trots allt att det finns en ände på helvetet. Även om jag får erkänna att jag inte såg slutet på tunneln inatt kring midnatt när Tilde ff vägrade sova sen kl. 17 på em och bara skrek, ammade, kräktes och skrek igen....

    Va på BVC idag för vägning och lillsnorpan fortsätter uppåt likt en spik. Nu har hon passerat 5-kilos-strecket t.o.m. Tilde passade dock på att visa sin allra missnöjdaste, gnorkigaste och skrikiga sida och demonstrerade duktigt för BVC-sköterskan hur hon beter sej om dagarna och kvällarna här hemma. Fy så det skär i hjärtat ska ni veta. Klockren kolik lät domen.

    Fan vad livet känns orättvist rent ut sagt. :(

    Nåväl, nu ska vi testa akupunktur igen men inte ge upp efter tre behandlingar som sist. Det behövs tydligen oftast uppåt 6 ggr eller ibland t.o.m. mer innan man får resultat efter en studie som gjordes hösten-04. Hjälper inte detta så blir det läkarbesök på BVC och troligtvis utskriven kolik-medicin...

    Nån som orkar hålla en tumme eller två för en mkt trött och uppgiven två-barnsmor som älskar sina ungar mest i hela världen men aldrig aldrig tänker göra om detta igen. :(
  2. 1
    Diagnos: Kolik

    Jaha... så sitter jag här igen. Med kolik-bebis nr. 2. Känns hopplöst om än inte lika jobbigt som förra gången. Nu vet man ju trots allt att det finns en ände på helvetet. Även om jag får erkänna att jag inte såg slutet på tunneln inatt kring midnatt när Tilde ff vägrade sova sen kl. 17 på em och bara skrek, ammade, kräktes och skrek igen....

    Va på BVC idag för vägning och lillsnorpan fortsätter uppåt likt en spik. Nu har hon passerat 5-kilos-strecket t.o.m. Tilde passade dock på att visa sin allra missnöjdaste, gnorkigaste och skrikiga sida och demonstrerade duktigt för BVC-sköterskan hur hon beter sej om dagarna och kvällarna här hemma. Fy så det skär i hjärtat ska ni veta. Klockren kolik lät domen.

    Fan vad livet känns orättvist rent ut sagt. :(

    Nåväl, nu ska vi testa akupunktur igen men inte ge upp efter tre behandlingar som sist. Det behövs tydligen oftast uppåt 6 ggr eller ibland t.o.m. mer innan man får resultat efter en studie som gjordes hösten-04. Hjälper inte detta så blir det läkarbesök på BVC och troligtvis utskriven kolik-medicin...

    Nån som orkar hålla en tumme eller två för en mkt trött och uppgiven två-barnsmor som älskar sina ungar mest i hela världen men aldrig aldrig tänker göra om detta igen. :(
  3. Medlem sedan
    Jun 2005
    #2

    hur vet man...

    att dom har kolik och att det inte bara är magknip...jackie snuttade hysteriskt igår tuttarna blev tomma som påsar dom hade inte en chans att fyllas på ef att hon hängde på dom ideligen...
  4. 2
    hur vet man... att dom har kolik och att det inte bara är magknip...jackie snuttade hysteriskt igår tuttarna blev tomma som påsar dom hade inte en chans att fyllas på ef att hon hängde på dom ideligen...
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3

    Frågan är vad som är skillnaden

    Kolik sägs ju va magknip. Om man har en bebis som väldigt ofta verkar ha stora problem med gasig och ond mage så verkar det som att man säger att den har kolik. Tilde har ju så här dygnet om.

    Att bebis hänger i tuttarna hela kvällarna tror jag dock är mer regel än undantag. (Min Tilde ammar oxå mkt på kvällen men får till slut total spunk, spottar ut bröstet och vrålar istället som inte går att trösta) Och visst hinner de fyllas på, även om de känns både utsugna och urskitna som jag brukar säga. Så fort du ammar så börjar ny mjölk bildas. Växla fram och tillbaka mellan brösten hela kvällen så finns det alltid mat att tillgå! :)
  6. 3
    Frågan är vad som är skillnaden Kolik sägs ju va magknip. Om man har en bebis som väldigt ofta verkar ha stora problem med gasig och ond mage så verkar det som att man säger att den har kolik. Tilde har ju så här dygnet om.

    Att bebis hänger i tuttarna hela kvällarna tror jag dock är mer regel än undantag. (Min Tilde ammar oxå mkt på kvällen men får till slut total spunk, spottar ut bröstet och vrålar istället som inte går att trösta) Och visst hinner de fyllas på, även om de känns både utsugna och urskitna som jag brukar säga. Så fort du ammar så börjar ny mjölk bildas. Växla fram och tillbaka mellan brösten hela kvällen så finns det alltid mat att tillgå! :)
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4

    stackars tilde

    o stackars mamma.
    Men som du själv skriver så tar det ju slut även om det inte känns som det..
    Tummar hålls för att akupunkturen hjälper!!
  8. 4
    stackars tilde o stackars mamma.
    Men som du själv skriver så tar det ju slut även om det inte känns som det..
    Tummar hålls för att akupunkturen hjälper!!
  9. Medlem sedan
    Jun 2005
    #5

    jo

    så gör jackie också! ångest skrik om hon inte får bröstet med ens fast hon blev hel ammad 20min innan... så höll hon på hela kvällen fram till midnatt...
  10. 5
    jo så gör jackie också! ångest skrik om hon inte får bröstet med ens fast hon blev hel ammad 20min innan... så höll hon på hela kvällen fram till midnatt...
  11. Medlem sedan
    Jun 2005
    #6

    köpte hem

    miniform utifall att
  12. 6
    köpte hem miniform utifall att
  13. Medlem sedan
    Sep 2002
    #7

    men du...

    Det bildas mjölk hela tiden, inte bara mellan amningarna utan även under tiden som du ammar. Att brösten känns \"tomma\" innebär inte att de är det. Det bara verkar så:-)

    Det låter helt normalt f.ö att hon snuttar hela kvällarna, det är snarare regel än undantag att bebisar har nån period på dygnet när de vill amma oavbrutet, ofta är det kvällstid. Båda mina stora barn gjorde det särskilt Valdemar. Han hade lite gasig mage, men var mest en gnällkille, han skrek inte kolikskrik. Jag drack fänkålste och det hjälpte honom lite grand.
  14. 7
    men du... Det bildas mjölk hela tiden, inte bara mellan amningarna utan även under tiden som du ammar. Att brösten känns \"tomma\" innebär inte att de är det. Det bara verkar så:-)

    Det låter helt normalt f.ö att hon snuttar hela kvällarna, det är snarare regel än undantag att bebisar har nån period på dygnet när de vill amma oavbrutet, ofta är det kvällstid. Båda mina stora barn gjorde det särskilt Valdemar. Han hade lite gasig mage, men var mest en gnällkille, han skrek inte kolikskrik. Jag drack fänkålste och det hjälpte honom lite grand.
  15. Medlem sedan
    May 2005
    #8

    Din stackare!

    Jag håller tummarna för att du ska få vila och orka med. *kram*
  16. 8
    Din stackare! Jag håller tummarna för att du ska få vila och orka med. *kram*
  17. Medlem sedan
    Sep 2002
    #9

    Nää vännen...

    Fy din stackare, åh det är så jobbigt när de skriker.

    Som du säger så vet du ju nu att det finns en ände på det även om det ändå känns mörkt när man är mitt uppe i det. Jag hoppas så mycket för din/er skull att akupunkturen hjälper.

    Många många kramar
  18. 9
    Nää vännen... Fy din stackare, åh det är så jobbigt när de skriker.

    Som du säger så vet du ju nu att det finns en ände på det även om det ändå känns mörkt när man är mitt uppe i det. Jag hoppas så mycket för din/er skull att akupunkturen hjälper.

    Många många kramar
  19. Medlem sedan
    Jun 2005
    #10

    fänkålstéet

    var köper man det? *rimmade* *hi hi*
  20. 10
    fänkålstéet var köper man det? *rimmade* *hi hi*
  21. Dina m Julius 25/1
    #11

    Hälsokosten *imt*

    ..
  22. 11
    Hälsokosten *imt* ..
  23. Medlem sedan
    Jun 2005
    #12

    bockaroch niger\'imt\'

    ö
  24. 12
    bockaroch niger\'imt\' ö
  25. Medlem sedan
    Nov 2001
    #13

    Håller verkligen

    mina tummar för att ni ska få rätsida på koliken. man blir ju både frustrerad, ledsen och Trött när de små liven mår dåligt.
    Styrkekramar!
  26. 13
    Håller verkligen mina tummar för att ni ska få rätsida på koliken. man blir ju både frustrerad, ledsen och Trött när de små liven mår dåligt.
    Styrkekramar!
  27. Medlem sedan
    Jan 2003
    #14

    Fast...

    ...Tilde får bröstet precis hur ofta hon vill. Det är när hon skriker ändå och inte blir tröstad av amningen som det är helt hopplöst. :(
  28. 14
    Fast... ...Tilde får bröstet precis hur ofta hon vill. Det är när hon skriker ändå och inte blir tröstad av amningen som det är helt hopplöst. :(
  29. Nessa m. Lova & Alvar
    #15

    Håller mina tummar stenhårt!

    Å lilla Tilde - så jobbigt för både henne och er. Så Jonna hade också kolik? Läste någonstans att det ofta var ärftligt så om syskonen haft kolik var risken högre att även nya bebisen fick det.
    jag håller tummarna stenhårt att akupunkturen hjälper.
    Jättekram
  30. 15
    Håller mina tummar stenhårt! Å lilla Tilde - så jobbigt för både henne och er. Så Jonna hade också kolik? Läste någonstans att det ofta var ärftligt så om syskonen haft kolik var risken högre att även nya bebisen fick det.
    jag håller tummarna stenhårt att akupunkturen hjälper.
    Jättekram
  31. Medlem sedan
    Jan 2003
    #16

    Tack!!

    Tummar i mass emottages tacksamt. :)
  32. 16
    Tack!! Tummar i mass emottages tacksamt. :)
  33. Medlem sedan
    Jan 2003
    #17

    Tack!!

    Ja... vila är det ont om tyvärr. *skriver med en arm och ammar med den andra* :)
  34. 17
    Tack!! Ja... vila är det ont om tyvärr. *skriver med en arm och ammar med den andra* :)
  35. Medlem sedan
    Nov 2001
    #18

    Nä din stackars..

    ..det känns ju som om ni fick er dos förra gången!!
    Vad jobbigt!
    Jahåller tummarna för att det åtminstone blir lindrgare den här gången och för att akupunkturen hjälper stackars Tilde och er!!!

    Kram!!!
  36. 18
    Nä din stackars.. ..det känns ju som om ni fick er dos förra gången!!
    Vad jobbigt!
    Jahåller tummarna för att det åtminstone blir lindrgare den här gången och för att akupunkturen hjälper stackars Tilde och er!!!

    Kram!!!
  37. Medlem sedan
    Jun 2005
    #19

    åh jaha!

    jo jag tänkte att miniformen skulle vara mer som en back up om man får det bekymmret ngn gång... det hjälper väl magen om jag råkat äta nåt som inte hon tycker e´så skoj för hennes mage s a`s?
  38. 19
    åh jaha! jo jag tänkte att miniformen skulle vara mer som en back up om man får det bekymmret ngn gång... det hjälper väl magen om jag råkat äta nåt som inte hon tycker e´så skoj för hennes mage s a`s?
  39. Medlem sedan
    Nov 2001
    #20

    Hej Hungran!

    Tänkte bara flika in lite:)

    De flesta bebisar äter extremt ofta på kvällarna och det beror på att mjölken är _mkt_ mindre näringsfattig på kvällarna än på dagarna! Många blir alltså hungriga nästan direkt efter att det har ätit och det är helt normalt!

    Detta förklarade vår bm när jag hade fått Joanna och smått desperat undrade om en unge verkligen kunde äta så ofta som hon gjorde på kvällarna:)

    Ha det bra!!
  40. 20
    Hej Hungran! Tänkte bara flika in lite:)

    De flesta bebisar äter extremt ofta på kvällarna och det beror på att mjölken är _mkt_ mindre näringsfattig på kvällarna än på dagarna! Många blir alltså hungriga nästan direkt efter att det har ätit och det är helt normalt!

    Detta förklarade vår bm när jag hade fått Joanna och smått desperat undrade om en unge verkligen kunde äta så ofta som hon gjorde på kvällarna:)

    Ha det bra!!
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Kolik?
    By mammatillm in forum _1110 Oktoberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-12-16, 12:24
  2. koli kolik kolik
    By Jajja m A&A in forum _0402 Februaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-10, 15:55
  3. !!! KOLIK !!!
    By Kråkan in forum _0810 Oktoberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-11-03, 10:27
  4. Diagnos eller inte diagnos...
    By Killens mamma in forum Autismspektrum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-05, 14:31
  5. Diagnos: Kolik
    By -LillaMy- in forum _0403 Marsbarn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-02-09, 10:17
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar