Tips önskas!*lite långt+lite despo*
_0309 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2003
    #1

    Tips önskas!*lite långt+lite despo*

    I tre-fyra veckor ylar ungen som en varg såfort hon får syn på mig när jag ska hämta henne från dm. Jag får köra värsta brottningsmatchen med henne för att överhuvudtaget få på henne kläderna. Vid ett par tillfälle har jag burit ut unge och alla vinterkläder i trapphuset hos dm och tagit fajten där för att dm ska slippa tinitus.
    Ungen vill inte hem - med mig. När hennes pappa hämtar henne går det utmärkt (vilket dm påpekade igår...).
    Jag har försökt följande:
    - att tala lugnt och resonera : \"Du måst3e följa med mig hem för du får inte stanna här på¨kvällen. Men imorgon....\" osv
    - avleda \"Vi ska hem och göra pannkakor!\"
    - varnat, nedräknat samt gett henne en konsekvens (ingen film vid hemkomst t.ex)

    VAD SKA JAG GÖRA !!!????
  2. 1
    Tips önskas!*lite långt+lite despo* I tre-fyra veckor ylar ungen som en varg såfort hon får syn på mig när jag ska hämta henne från dm. Jag får köra värsta brottningsmatchen med henne för att överhuvudtaget få på henne kläderna. Vid ett par tillfälle har jag burit ut unge och alla vinterkläder i trapphuset hos dm och tagit fajten där för att dm ska slippa tinitus.
    Ungen vill inte hem - med mig. När hennes pappa hämtar henne går det utmärkt (vilket dm påpekade igår...).
    Jag har försökt följande:
    - att tala lugnt och resonera : \"Du måst3e följa med mig hem för du får inte stanna här på¨kvällen. Men imorgon....\" osv
    - avleda \"Vi ska hem och göra pannkakor!\"
    - varnat, nedräknat samt gett henne en konsekvens (ingen film vid hemkomst t.ex)

    VAD SKA JAG GÖRA !!!????
  3. Medlem sedan
    Dec 2000
    #2

    be dm förvarna

    Be dagmamman förvaran Freja, alltså säga åt henne en liten stund innan hämtningstid att hon snart ska gå hem. Det brukar vi göra på jobbet och det brukar funka bra. Vissa barn (fast då lite äldre) som \"strular\" med den ene eller bägge föräldrarna brukar vi säga till att de ska gå och börja klä på sig.

    Jag tror att det kommer gå över snart iofs, hon testar var hon har dig, och så länge du är konsekvent, altlså att hon följer med hem och inte får vara kvar *S* så kommer hon sluta tjorva med tiden. Tror jag. Lycka till!
  4. 2
    be dm förvarna Be dagmamman förvaran Freja, alltså säga åt henne en liten stund innan hämtningstid att hon snart ska gå hem. Det brukar vi göra på jobbet och det brukar funka bra. Vissa barn (fast då lite äldre) som \"strular\" med den ene eller bägge föräldrarna brukar vi säga till att de ska gå och börja klä på sig.

    Jag tror att det kommer gå över snart iofs, hon testar var hon har dig, och så länge du är konsekvent, altlså att hon följer med hem och inte får vara kvar *S* så kommer hon sluta tjorva med tiden. Tror jag. Lycka till!
  5. Gullan m Axel -03, bf 1/8
    #3

    Inga tips

    Men kan trösta om att Axel är likadan mot min man, och han sitter ihop med en annan pappa med samma problem varje em. Det är nog bara en sådan period, hoppas jag? Själv hämtar jag aldrig, men då jag har kortdag så får jag glädjen att göra det och det går alltid bra. För det är inte som det brukar. Samma när farmor o farmor hämtade sist.

    Hoppas det vänder snart!
  6. 3
    Inga tips Men kan trösta om att Axel är likadan mot min man, och han sitter ihop med en annan pappa med samma problem varje em. Det är nog bara en sådan period, hoppas jag? Själv hämtar jag aldrig, men då jag har kortdag så får jag glädjen att göra det och det går alltid bra. För det är inte som det brukar. Samma när farmor o farmor hämtade sist.

    Hoppas det vänder snart!
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4

    Hon tycker helt enkelt

    inte om dig längre Lia *flin*
    För att sluta skämta då; det visar att hon är väldigt trygg i dig och vill testa lite hur du funkar tror jag. C var likadan ett tag, jag tog helt sonika skrikande unge och kläder under armen och gick hem.
    Jag skriver under på det Nina säger också, be dm att förbereda henne på att du kommer snart. Och att det är DU som kommer när ni sagt det och inte att pappa dyker upp. Och tvärtom. Förbered henne redan på morgonen, att idag kommer mamma och hämtar eller pappa och hämtar.
    Det går över med tiden, men det är inte kul.
  8. 4
    Hon tycker helt enkelt inte om dig längre Lia *flin*
    För att sluta skämta då; det visar att hon är väldigt trygg i dig och vill testa lite hur du funkar tror jag. C var likadan ett tag, jag tog helt sonika skrikande unge och kläder under armen och gick hem.
    Jag skriver under på det Nina säger också, be dm att förbereda henne på att du kommer snart. Och att det är DU som kommer när ni sagt det och inte att pappa dyker upp. Och tvärtom. Förbered henne redan på morgonen, att idag kommer mamma och hämtar eller pappa och hämtar.
    Det går över med tiden, men det är inte kul.
  9. Medlem sedan
    Nov 2001
    #5

    Be dm vara elak?

    Så du framstår i bättre dager?

    Nääääää!!!!!!!! JAG SKOJADE!!
    Det var bara den första tanken som dök upp när jag tänkte mig in i situationen själv. Emelina har ju nämligen föredragit min kompis kille framför oss, även min pappa står högre i rang. Man blir liksom lite sårad i mamma-hjärtat.

    Jag vet faktiskt inte. Se tiden an är också ett sätt. Inte försöka så mycket utan mer göra och hoppas att det går över med tiden.

    Lycka till!!! Hoppas det vänder, det är ju ändå några år kvar.
  10. 5
    Be dm vara elak? Så du framstår i bättre dager?

    Nääääää!!!!!!!! JAG SKOJADE!!
    Det var bara den första tanken som dök upp när jag tänkte mig in i situationen själv. Emelina har ju nämligen föredragit min kompis kille framför oss, även min pappa står högre i rang. Man blir liksom lite sårad i mamma-hjärtat.

    Jag vet faktiskt inte. Se tiden an är också ett sätt. Inte försöka så mycket utan mer göra och hoppas att det går över med tiden.

    Lycka till!!! Hoppas det vänder, det är ju ändå några år kvar.
  11. Medlem sedan
    Mar 2003
    #6

    Be dagmamman klä på ett tag

    Kan du be att dagmamman klär på under ett tag. Där jag arbetade innan studierna så hade vi ett barn som illvråla och vägra klä på sig när mamma kom. Vi gjorde så att vi under en/två veckor klädde på barnet för att \"bryta den onda cirkeln\". Mamman ringde då innan hon kom så att vi visste när hon skulle komma, och efter det så funkade det bra.

    Jag hoppas det löser sig. Lycka till.
  12. 6
    Be dagmamman klä på ett tag Kan du be att dagmamman klär på under ett tag. Där jag arbetade innan studierna så hade vi ett barn som illvråla och vägra klä på sig när mamma kom. Vi gjorde så att vi under en/två veckor klädde på barnet för att \"bryta den onda cirkeln\". Mamman ringde då innan hon kom så att vi visste när hon skulle komma, och efter det så funkade det bra.

    Jag hoppas det löser sig. Lycka till.
  13. lia m Freja
    #7

    Ska fråga dm idag!

    Tror att hon förvarnar för ibland är dottern lixom sur redan innan jag kommer.....
    Tack för uppmuntran!
  14. 7
    Ska fråga dm idag! Tror att hon förvarnar för ibland är dottern lixom sur redan innan jag kommer.....
    Tack för uppmuntran!
  15. lia m Freja
    #8

    Precis så!

    HAr min sambo det oxå - lugna gatan vid hämtning och gullegull hela kvällen..... JAG ÄR INTE AAAAALLS BITTER !!! ;-)
  16. 8
    Precis så! HAr min sambo det oxå - lugna gatan vid hämtning och gullegull hela kvällen..... JAG ÄR INTE AAAAALLS BITTER !!! ;-)
  17. lia m Freja
    #9

    Imorse testade jag

    att berätta för henne att jag skulle komma och hämta henne (som om det var en suprise!!! - jättesuperduperkul-rösten lixom...) och hur jag vill att hon ska göra när jag kommer.
    Får strax se om det hjälpte....

    Eller oxå är det helt enkelt så att hon -precis som du skriver- slutat gilla mig ;-)... Unge!!!!
  18. 9
    Imorse testade jag att berätta för henne att jag skulle komma och hämta henne (som om det var en suprise!!! - jättesuperduperkul-rösten lixom...) och hur jag vill att hon ska göra när jag kommer.
    Får strax se om det hjälpte....

    Eller oxå är det helt enkelt så att hon -precis som du skriver- slutat gilla mig ;-)... Unge!!!!
  19. lia m Freja
    #10

    Eller

    kan jag ju använda helgen åt att baktala dm - skrämma upp Freja med att dm egentligen är ett hemskt troll som äter små flickor... :-)))

    Hoppas oxå att det vänder - det är sådär kul att höra ungen som man burit på och klämt ut så blodet sprutade skrika : JAG VILL INTE VA ME DEJ MAAAAAMMMMAAA!!!! ;-)
  20. 10
    Eller kan jag ju använda helgen åt att baktala dm - skrämma upp Freja med att dm egentligen är ett hemskt troll som äter små flickor... :-)))

    Hoppas oxå att det vänder - det är sådär kul att höra ungen som man burit på och klämt ut så blodet sprutade skrika : JAG VILL INTE VA ME DEJ MAAAAAMMMMAAA!!!! ;-)
  21. lia m Freja
    #11

    Tack men vi har prövat det :-(

    utan annat resultat än att hon blir galenarg på dm också... men vill lixom ändå vara kvar där.

    Tack iallafall!
  22. 11
    Tack men vi har prövat det :-( utan annat resultat än att hon blir galenarg på dm också... men vill lixom ändå vara kvar där.

    Tack iallafall!
  23. Gullan m Axel -03, bf 1/8
    #12

    Åååå nån skillnad?

    Min man vill nog gärna höra hurdet gick! :-)
  24. 12
    Åååå nån skillnad? Min man vill nog gärna höra hurdet gick! :-)
  25. lia m Freja
    #13

    En liten

    Det blev iallafall inget vredesutbrott med tillhörande brottningsmatch samt den gamla klagosången (som ela kvarteret kan refrängen på vid det här laget...): \"Jag vill inte va me dej mamma!\"
    Jag kunde referera till vårt samtal i morse och då blev hon lite allvarlig och försökte faktiskt skärpa till sig.
    Kanske något som mannen din kan försöka med? Det kan ju också bero på att alla de andra barnen redan var hämtade och att hon var allmäst fredagstrött....
  26. 13
    En liten Det blev iallafall inget vredesutbrott med tillhörande brottningsmatch samt den gamla klagosången (som ela kvarteret kan refrängen på vid det här laget...): \"Jag vill inte va me dej mamma!\"
    Jag kunde referera till vårt samtal i morse och då blev hon lite allvarlig och försökte faktiskt skärpa till sig.
    Kanske något som mannen din kan försöka med? Det kan ju också bero på att alla de andra barnen redan var hämtade och att hon var allmäst fredagstrött....
  27. Gullan m Axel -03, bf 1/8
    #14

    Ska tipsa om det!

    Oftast lämnar ju jag, men då får han referera till vad jag pratat med Axel om.
  28. 14
    Ska tipsa om det! Oftast lämnar ju jag, men då får han referera till vad jag pratat med Axel om.

Liknande trådar

  1. Råd önskas! (lite långt)
    By Kanske Manila? in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-11, 23:09
  2. Lite tips önskas
    By Cissi med G och A in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 09:22
  3. Hej! Råd önskas, lite långt!
    By sofia_72 in forum Vikt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-07, 11:53
  4. Lite råd önskas (långt)
    By TRött in forum Mammasnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-02-17, 11:08
  5. lite tips på mat önskas
    By eva_n m linnea&elin in forum Vikt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-04, 17:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar