Down syndrom???
_0604 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2005
    #1

    Down syndrom???

    vad beror det på, hur uppstår den sjukdomen???
  2. 1
    Down syndrom??? vad beror det på, hur uppstår den sjukdomen???
  3. Medlem sedan
    Nov 2001
    #2

    Kromosom fel

    Det beror på att när ägg och spermie möts och smälter samman blir det en kromosom för mycket.

  4. 2
    Kromosom fel Det beror på att när ägg och spermie möts och smälter samman blir det en kromosom för mycket.

  5. Medlem sedan
    Oct 2005
    #3

    så det bara blir så..??

    i tidigt skede av sig själv, inget man själv gör på något sätt som kan påverka det???
  6. 3
    så det bara blir så..?? i tidigt skede av sig själv, inget man själv gör på något sätt som kan påverka det???
  7. Medlem sedan
    Aug 2005
    #4

    Tror inte du...

    kan göra nåt åt det. Däremot kan du vara lugn, detta kollar läkaren/BM vid UL.
  8. 4
    Tror inte du... kan göra nåt åt det. Däremot kan du vara lugn, detta kollar läkaren/BM vid UL.
  9. Medlem sedan
    Nov 2001
    #5

    Så har jag förstått

    att man kan inte göra något själv.
    Vad som har betydelse är kvinnans ålder(större risk över 35 år) fast även yngre kvinnor kan få barn med downs syndrom.
  10. 5
    Så har jag förstått att man kan inte göra något själv.
    Vad som har betydelse är kvinnans ålder(större risk över 35 år) fast även yngre kvinnor kan få barn med downs syndrom.
  11. Medlem sedan
    Aug 2005
    #6

    nu kanske jag ljög...

    Det kanske är det man kan kolla genom Fostervattensprov.

    Jag är lite vimsig idag. Det är nåt annat de kollar på UL.
  12. 6
    nu kanske jag ljög... Det kanske är det man kan kolla genom Fostervattensprov.

    Jag är lite vimsig idag. Det är nåt annat de kollar på UL.
  13. sarah på besök
    #7

    Hej

    Har läst lite grann om det här på nätet och om jag förstår det rätt så är det en deffekt i ägget som gör att downs syndrom uppstår. Det är alltså inget man själv kan påverka på något vis, utan har ägget det felet så har det det sas.
  14. 7
    Hej Har läst lite grann om det här på nätet och om jag förstår det rätt så är det en deffekt i ägget som gör att downs syndrom uppstår. Det är alltså inget man själv kan påverka på något vis, utan har ägget det felet så har det det sas.
  15. Ida m Jennie & skruttis
    #8

    Jo precis

    Eller rättare sagt det är oftast ägget. Även spermier kan bli defekta men defekta spermier vinner nästan aldrig kapplöpningen så att de allra flesta kromosomavvikelser kan skyllas på kvinnans ägg.
  16. 8
    Jo precis Eller rättare sagt det är oftast ägget. Även spermier kan bli defekta men defekta spermier vinner nästan aldrig kapplöpningen så att de allra flesta kromosomavvikelser kan skyllas på kvinnans ägg.
  17. Medlem sedan
    Aug 2004
    #9

    Jag har läst

    att även om det inte är tillförlitligt så kan bm eventuellt se vid UL om barnet kan ha downs, pga vissa drag i ansiktet och dylikt. Men jag tvivlar på att det är så vanligt att man upptäcker det då.
  18. 9
    Jag har läst att även om det inte är tillförlitligt så kan bm eventuellt se vid UL om barnet kan ha downs, pga vissa drag i ansiktet och dylikt. Men jag tvivlar på att det är så vanligt att man upptäcker det då.
  19. ingrid m albin bf 7/4
    #10

    hej

    Downs syndrom är en kromosom-avvikelse, och den har inget att göra med vad du gör under graviditeten.

    Om man vill veta säkert om barnet har downs eller inte, får man nog göra fostervattensprov eller moderkaksprov(tror de görs v 14-19 ca).

    Själv gjorde jag en sk NUPP-undersökning i v 14, vilket är en ultraljudsundersökning där ett avstånd i nacken mäts. På så sätt görs en riskbedömning för om barnet har downs eller inte. Man får inget 100% svar, men jag tex som är rätt gammal hade pga min ålder 1 på 62 i risk att få ett barn med downs. Efter NUPPet hade jag bara 1 av 700.

    Hoppas du blev lite klokare.
  20. 10
    hej Downs syndrom är en kromosom-avvikelse, och den har inget att göra med vad du gör under graviditeten.

    Om man vill veta säkert om barnet har downs eller inte, får man nog göra fostervattensprov eller moderkaksprov(tror de görs v 14-19 ca).

    Själv gjorde jag en sk NUPP-undersökning i v 14, vilket är en ultraljudsundersökning där ett avstånd i nacken mäts. På så sätt görs en riskbedömning för om barnet har downs eller inte. Man får inget 100% svar, men jag tex som är rätt gammal hade pga min ålder 1 på 62 i risk att få ett barn med downs. Efter NUPPet hade jag bara 1 av 700.

    Hoppas du blev lite klokare.
  21. Medlem sedan
    May 2004
    #11

    Man brukar oftast kunna se...

    ... på UL om ett barn har down syndrom eftersom det då har en vätskespalt i nacken. Om detta upptäcks gör man ett fostervattensprov för att säkert kunna se om kromosomskador finns...
  22. 11
    Man brukar oftast kunna se... ... på UL om ett barn har down syndrom eftersom det då har en vätskespalt i nacken. Om detta upptäcks gör man ett fostervattensprov för att säkert kunna se om kromosomskador finns...
  23. Medlem sedan
    Aug 2004
    #12

    Det var _så_ det var ja! *imt* :)

    .
  24. 12
    Det var _så_ det var ja! *imt* :) .
  25. Medlem sedan
    Dec 1999
    #13

    Oroa er inte!

    Downs syndrom gör inte ont! *S*

    Jag har en underbar tjej som är 6 år och går i förskoleklass och hon har Downs syndrom. Det fungerar så mycket bättre än jag någonsin vågade drömma om när hon föddes! Downs syndrom kan vara svårt att se på vanligt UL, ja till och med när vår dotter var född så var läkarna osäkra men efter ett kromosomprov fick vi veta att hon hade Downs.

    Kolla gärna in min prinsessa i min info!

    Nikki
  26. 13
    Oroa er inte! Downs syndrom gör inte ont! *S*

    Jag har en underbar tjej som är 6 år och går i förskoleklass och hon har Downs syndrom. Det fungerar så mycket bättre än jag någonsin vågade drömma om när hon föddes! Downs syndrom kan vara svårt att se på vanligt UL, ja till och med när vår dotter var född så var läkarna osäkra men efter ett kromosomprov fick vi veta att hon hade Downs.

    Kolla gärna in min prinsessa i min info!

    Nikki

Liknande trådar

  1. Down syndrom
    By Anonym in forum _1110 Oktoberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-28, 22:47
  2. ett syndrom
    By kickik in forum Allvarligt sjuka
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-11-29, 22:34
  3. syndrom
    By Mamma till Elvira in forum Epilepsi
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 20:59
  4. Syndrom?
    By Anonym pga ämnet in forum Hjärtfel - barn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 12:38
  5. Down syndrom???
    By __dani in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 17:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar