Fakturera eller ej?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Johanna
    #1

    Fakturera eller ej?

    Min sambo har ett företag, enskild firma, jag tar hand om hans bokföring och allt pappersarbete. Jag har också en enskild firma som i och för sig inte sysslar med bokföring. Ska jag fakturera honom för mitt arbete med hans firma, jag har just nu ingen annan inkomst än den lägsta f-penningen. Jag har läst i någon skattebroschyr att han kan lägga över en del av sin vinst på mig i alla fall eftersom jag sköter bokföringen och vi är sambos. Någon som vet vad det blir för skillnad om det blir någon?
  2. 1
    Fakturera eller ej? Min sambo har ett företag, enskild firma, jag tar hand om hans bokföring och allt pappersarbete. Jag har också en enskild firma som i och för sig inte sysslar med bokföring. Ska jag fakturera honom för mitt arbete med hans firma, jag har just nu ingen annan inkomst än den lägsta f-penningen. Jag har läst i någon skattebroschyr att han kan lägga över en del av sin vinst på mig i alla fall eftersom jag sköter bokföringen och vi är sambos. Någon som vet vad det blir för skillnad om det blir någon?
  3. Anette
    #2

    Som för oss

    Jag äger företaget, men sambon jobbar i det. Massor...(Medhjälpande make/maka) Av mitt företags resultat får en procentdel läggas över på sambons företags resultat. De som sköter vår bokföring ska fixa det där så jag är inte så jätteinsatt i hur stor procentsatsen är.

    Som jag fattat det får en enskild näringsidkares make arbeta i verksamheten, men den ersättning maken får, får inte dras av i företaget.
    Och ersättning som inte får dras av, ska inte heller tas upp hos som inkomst.
    Vilket borde göra att du inte kan ändra din SGI med hänvisning till \"lönen\" från din sambos företag.
  4. 2
    Som för oss Jag äger företaget, men sambon jobbar i det. Massor...(Medhjälpande make/maka) Av mitt företags resultat får en procentdel läggas över på sambons företags resultat. De som sköter vår bokföring ska fixa det där så jag är inte så jätteinsatt i hur stor procentsatsen är.

    Som jag fattat det får en enskild näringsidkares make arbeta i verksamheten, men den ersättning maken får, får inte dras av i företaget.
    Och ersättning som inte får dras av, ska inte heller tas upp hos som inkomst.
    Vilket borde göra att du inte kan ändra din SGI med hänvisning till \"lönen\" från din sambos företag.
  5. Johanna
    #3

    Tack, men...

    jag tänkte inte på att höja SGI:n jag har ändå bara några få dagar kvar. Jag tänkte bara om det är någon skillnad på att jag fakturerar honom eller att han lägger över någon procent av vinsten på mig. Blir det sak samma eller? Får man göra som man vill?
  6. 3
    Tack, men... jag tänkte inte på att höja SGI:n jag har ändå bara några få dagar kvar. Jag tänkte bara om det är någon skillnad på att jag fakturerar honom eller att han lägger över någon procent av vinsten på mig. Blir det sak samma eller? Får man göra som man vill?
  7. Anette
    #4

    Aha!

    Då har jag ingen aaaning. (Min sambo jobbar alldeles gratis...)
    Ska jag vara på mitt allra elakaste humör gissar jag att det bara är trubbel med skatteverket att fakturera mellan makar. Fast jag är nog bara min paranoia.
  8. 4
    Aha! Då har jag ingen aaaning. (Min sambo jobbar alldeles gratis...)
    Ska jag vara på mitt allra elakaste humör gissar jag att det bara är trubbel med skatteverket att fakturera mellan makar. Fast jag är nog bara min paranoia.
  9. Inte bara mamma...
    #5

    Det blir ingen skillnad

    Jag tycker att det verkar enklast att du tar en del av hans resultat som medhjälpande make, det blir då en tilläggspost på din egen näringsbilaga i deklarationen och en avdragspost för honom.
  10. 5
    Det blir ingen skillnad Jag tycker att det verkar enklast att du tar en del av hans resultat som medhjälpande make, det blir då en tilläggspost på din egen näringsbilaga i deklarationen och en avdragspost för honom.
  11. Johanna
    #6

    Tack

    Vet du hur man räknar ut hur mycket, är det motsvarande vad man skulle ha tagit i arvode, har för mig att jag läst det.
  12. 6
    Tack Vet du hur man räknar ut hur mycket, är det motsvarande vad man skulle ha tagit i arvode, har för mig att jag läst det.
  13. Inte bara mamma...
    #7

    För medhjälpande make

    ska ersättningen inte överstiga 120 kr per arbetad timme.
  14. 7
    För medhjälpande make ska ersättningen inte överstiga 120 kr per arbetad timme.

Liknande trådar

  1. Hur sent får man fakturera?
    By Kalla in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-07-02, 11:47
  2. Hjälp att fakturera?
    By Fotograf in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-10, 20:43
  3. Fakturera
    By gitL in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-20, 18:38
  4. Att fakturera barn?
    By -Emla- in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-12, 01:29
  5. Att fakturera barn?
    By -Emla- in forum Ordet är fritt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2007-01-11, 20:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar