Ber om snabba råd..
Bokstavsbarn
  1. Anonym för sonens skull
    #1

    Ber om snabba råd..

    ja ursäkta men just nu är jag arg på sonen!!!!!!!
    Han är 15 år och har med stor sannolikhet adhd.Utredningen är på sluttampen.
    Han är mästare på att retas,nyss gick han fram till sin 8-åriga lillasyster som han jäklas JÄMT med,och släppte en _rejäl_ fis mitt i hennes ansikte.
    Alla i familjen blir upprörda över detta sätt.
    Han hoppar också fram bakom dörrar ,där hon kommer gående,kanske på väg att gå och sova på kvällen.
    Inte kul att passera en mörk hall, och så hoppar en stor kille på 1.90 fram och skrämmer henne..

    Igår blev hon så rädd när han gjorde så att hon hoppade till och gjorde illa foten,så att hennes häl smärtade då hon gick.
    Har pratat med honom tusen ggr om detta,men det blir inte bättre!!

    Hans äldre syrra på 18 år.är alltid också arg på honom.Hon retar sig på att han \"inte pratar alls,men NÄR han säger nåt,så är det bara nåt dumt..\"

    Hon tycker att jag \"borde säga åt honom\",men jag gör ju snart inget annat!
    Det blir sån negativ stämning..han stjäl också ibland av oss,nån tjuga här o var.Alla vet att det är han,men aldrig att han erkänner,jo,efter några dagar..Han ljuger och luras och man vet inte riktigt när man kan lita på honom.Han är en lugn hemma-kille,som ytterst sällan går ut med kompisarna utan hellre sitter hemma framför datorn.
    Vi har inga problem med att han börjat vara ute o \"strula\".Man får kanske vara glad över det..

  2. 1
    Ber om snabba råd.. ja ursäkta men just nu är jag arg på sonen!!!!!!!
    Han är 15 år och har med stor sannolikhet adhd.Utredningen är på sluttampen.
    Han är mästare på att retas,nyss gick han fram till sin 8-åriga lillasyster som han jäklas JÄMT med,och släppte en _rejäl_ fis mitt i hennes ansikte.
    Alla i familjen blir upprörda över detta sätt.
    Han hoppar också fram bakom dörrar ,där hon kommer gående,kanske på väg att gå och sova på kvällen.
    Inte kul att passera en mörk hall, och så hoppar en stor kille på 1.90 fram och skrämmer henne..

    Igår blev hon så rädd när han gjorde så att hon hoppade till och gjorde illa foten,så att hennes häl smärtade då hon gick.
    Har pratat med honom tusen ggr om detta,men det blir inte bättre!!

    Hans äldre syrra på 18 år.är alltid också arg på honom.Hon retar sig på att han \"inte pratar alls,men NÄR han säger nåt,så är det bara nåt dumt..\"

    Hon tycker att jag \"borde säga åt honom\",men jag gör ju snart inget annat!
    Det blir sån negativ stämning..han stjäl också ibland av oss,nån tjuga här o var.Alla vet att det är han,men aldrig att han erkänner,jo,efter några dagar..Han ljuger och luras och man vet inte riktigt när man kan lita på honom.Han är en lugn hemma-kille,som ytterst sällan går ut med kompisarna utan hellre sitter hemma framför datorn.
    Vi har inga problem med att han börjat vara ute o \"strula\".Man får kanske vara glad över det..

  3. Wild
    #2

    Finns det några lugna lägen?

    Hej,
    Jag sitter och funderar och känner igen en del av din problematik. Hos oss funkar det inte att \"säga till\", \"skälla\" när något precis har hänt. Visst markerar vi kraftigt att han gick över gränsen, men att ta en diskussion när man är upprörd har jag med åren lärt mig att låta bli - för den ballar ALLTID ur! ALLTID! (för mig, för jag blir så jäkla ARG)

    Det som däremot fungerar rätt bra, är att sätta sig ner i lugn och ro vid annat tillfälle och då ta upp det som hände för en timme sedan, eller dagen innan.
    Hörru XX, igår när du fes din lilla syster i ansiktet, hur tänkte du då? (avspänt, frågande, nyfiket - inte argt och anklagande)
    Prata om det, fråga honom - vad han skulle tycka om du gjorde så på honom?
    Fråga honom om han själv har någon plan på att låta bli och skrämmas - få honom att förstå att hon faktiskt kan bli mörkrädd för livet.
    Lycka till!
  4. 2
    Finns det några lugna lägen? Hej,
    Jag sitter och funderar och känner igen en del av din problematik. Hos oss funkar det inte att \"säga till\", \"skälla\" när något precis har hänt. Visst markerar vi kraftigt att han gick över gränsen, men att ta en diskussion när man är upprörd har jag med åren lärt mig att låta bli - för den ballar ALLTID ur! ALLTID! (för mig, för jag blir så jäkla ARG)

    Det som däremot fungerar rätt bra, är att sätta sig ner i lugn och ro vid annat tillfälle och då ta upp det som hände för en timme sedan, eller dagen innan.
    Hörru XX, igår när du fes din lilla syster i ansiktet, hur tänkte du då? (avspänt, frågande, nyfiket - inte argt och anklagande)
    Prata om det, fråga honom - vad han skulle tycka om du gjorde så på honom?
    Fråga honom om han själv har någon plan på att låta bli och skrämmas - få honom att förstå att hon faktiskt kan bli mörkrädd för livet.
    Lycka till!
  5. marib
    #3

    Snabba råd vet jag väl inte....

    men en stund så funderad jag om det var JAG som skrivit inlägget. För precis så är det här också. Vi pratar, tjatar förklarar men det går inte in.
    HAN tycker det är skitkul (jo jag vet, där fick jag till rätt ord)att släppa fisar i ansiktet på folk men blir helt hysterisk om nån annan behagar släppa sig i samma rum som han. Logik???
  6. 3
    Snabba råd vet jag väl inte.... men en stund så funderad jag om det var JAG som skrivit inlägget. För precis så är det här också. Vi pratar, tjatar förklarar men det går inte in.
    HAN tycker det är skitkul (jo jag vet, där fick jag till rätt ord)att släppa fisar i ansiktet på folk men blir helt hysterisk om nån annan behagar släppa sig i samma rum som han. Logik???
  7. Anonym för sonens skull
    #4

    Jaså??

    Det finns alltså flera..jo,det förstod jag ju men ibland känner jag mig så _ensam_.Ensam om att ta konflikter,tillrättavisa,förkl ara.mm.Mannen jobbar utomlands då och då också så allt faller liksom på mig.
    Förmodligen förstoras saker upp också när man blir arg.
    Det vore naturligtvis bättre att ta upp saken nästa dag i lugn och ro.
    Men då är jag så glad att allt är lugnare igen!
    Sonen sover nu,det gör han hela dagarna på helgerna eftersom han sitter vid datorn ända tills gryningen,och ännu längre! Det spelas Counter Strike o annat.Har lust att chocka honom nu genom att gå upp och väcka honom.Bli väckt klockan 12.19 på dagen-DET vore en smärre chock för honom.
    Barnslig som jag blir när jag är arg,så får jag lust att \"hämnas\" lite,hrmm..Men istället ska jag ta några av barnen och åka på Ikea idag! Måste köpa nya jeans till sonen men han vill inte följa med.Han hatar affärer och mycket folk och vill att jag ska köpa kläderna.Han blir väldigt osäker ute bland en massa folk.Just det är väl egentligen hans största problem.Eller,_han _verkar inte alls bry sig,men vi föräldrar hoppas att han en dag kommer att kunna fungera bättre socialt.Det är svårt att tvinga honom också..

    Hoppas på tur med jeansen igen,brukar kunna hitta rätt modell o storlek..annars får han följa med.Tack för svaret!
  8. 4
    Jaså?? Det finns alltså flera..jo,det förstod jag ju men ibland känner jag mig så _ensam_.Ensam om att ta konflikter,tillrättavisa,förkl ara.mm.Mannen jobbar utomlands då och då också så allt faller liksom på mig.
    Förmodligen förstoras saker upp också när man blir arg.
    Det vore naturligtvis bättre att ta upp saken nästa dag i lugn och ro.
    Men då är jag så glad att allt är lugnare igen!
    Sonen sover nu,det gör han hela dagarna på helgerna eftersom han sitter vid datorn ända tills gryningen,och ännu längre! Det spelas Counter Strike o annat.Har lust att chocka honom nu genom att gå upp och väcka honom.Bli väckt klockan 12.19 på dagen-DET vore en smärre chock för honom.
    Barnslig som jag blir när jag är arg,så får jag lust att \"hämnas\" lite,hrmm..Men istället ska jag ta några av barnen och åka på Ikea idag! Måste köpa nya jeans till sonen men han vill inte följa med.Han hatar affärer och mycket folk och vill att jag ska köpa kläderna.Han blir väldigt osäker ute bland en massa folk.Just det är väl egentligen hans största problem.Eller,_han _verkar inte alls bry sig,men vi föräldrar hoppas att han en dag kommer att kunna fungera bättre socialt.Det är svårt att tvinga honom också..

    Hoppas på tur med jeansen igen,brukar kunna hitta rätt modell o storlek..annars får han följa med.Tack för svaret!
  9. Anonym för sonens skull
    #5

    Tack..

    jo jag ska prata med honom senare idag.Men jag VET att det inte dröjer länge innan liknande saker händer..
  10. 5
    Tack.. jo jag ska prata med honom senare idag.Men jag VET att det inte dröjer länge innan liknande saker händer..

Liknande trådar

  1. Vad CSN är snabba!
    By mariamed4 in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-05, 06:41
  2. OK. Fem snabba?
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2009-06-06, 22:40
  3. 10 snabba
    By zandran in forum _0812 Decemberbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-04-27, 23:13
  4. Snabba JA/NEJ
    By Frågvis in forum Småbarn
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2006-10-31, 10:30
  5. Ni är så snabba
    By HiB. in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 22:16
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar