Vad tycker ni är viktigt
_02 Sommarbarn
  1. Helen m Elin och Ida
    #1

    Vad tycker ni är viktigt

    att kunna för era 3-åringar, dvs ska de säga tack för maten, kunna städa undan efter sig, klä på sig själva, kunna ringa själva på telefonen, sitta kvar vid matbordet och vänta på alla osv
    Kort sagt - vilka regler försöker ni följa hemma?
  2. 1
    Vad tycker ni är viktigt att kunna för era 3-åringar, dvs ska de säga tack för maten, kunna städa undan efter sig, klä på sig själva, kunna ringa själva på telefonen, sitta kvar vid matbordet och vänta på alla osv
    Kort sagt - vilka regler försöker ni följa hemma?
  3. Medlem sedan
    Jul 1998
    #2

    Att kunna...

    ...säga förlåt, att kunna ta på sig själv, att hjälpa till med dukning och bortdukning, att städa på uppmaning, att kunna \"lyda\" när det gäller viktiga saker (dvs inte rusa ut på gatan, inte glömma att stänga trappgrinden inne osv). Vi matbordet kör vi med \"vänta på en kompis\" dvs att barnen måste ha ätit färdigt innan de kan gå... sen kan vi vuxna sitta själva kvar o sega länge om vi vill.
  4. 2
    Att kunna... ...säga förlåt, att kunna ta på sig själv, att hjälpa till med dukning och bortdukning, att städa på uppmaning, att kunna \"lyda\" när det gäller viktiga saker (dvs inte rusa ut på gatan, inte glömma att stänga trappgrinden inne osv). Vi matbordet kör vi med \"vänta på en kompis\" dvs att barnen måste ha ätit färdigt innan de kan gå... sen kan vi vuxna sitta själva kvar o sega länge om vi vill.
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3

    de regler vi har

    att man ska
    * tacka för maten * duka bort efter sig
    * klä på sig * inte skrika vid matbordet
    * hjälpa till och städa undan lite
    * svara ordentligt i telefon och ge luren till den det berör (dock inte ta meddelanden)
    * smaka på all mat som bjuds, minst 1 gång
    * dela med sig av sina saker till både syskon och kompisar på besök

    sedan har vi säkert mer småregler som vi vill ska följas men som jag inte kommer o tänka på just nu.
  6. 3
    de regler vi har att man ska
    * tacka för maten * duka bort efter sig
    * klä på sig * inte skrika vid matbordet
    * hjälpa till och städa undan lite
    * svara ordentligt i telefon och ge luren till den det berör (dock inte ta meddelanden)
    * smaka på all mat som bjuds, minst 1 gång
    * dela med sig av sina saker till både syskon och kompisar på besök

    sedan har vi säkert mer småregler som vi vill ska följas men som jag inte kommer o tänka på just nu.
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4

    hmmm.....

    Vi försöker att ha så få förväntningar och regler som möjligt, dock så skriker vi inte, vi sitter kvar vid matbordet tills ala ätit upp och smuttstvätt läggs i tvättkorgen innan man går och lägger sig.

    Visst kan han klä på sig själv, städa sitt rum med hjälp, duka bordet, duka av mm men det är inget jag förväntar mig atthan ska göra utan vi försöker uppmuntra honom genom att göra tråkiga saker roliga.

    Dock säger vi aldrig förl¨t i den här familjen utan vi ber om ursäkt efter att ha läst boken \"Sorgbearbetning\"
  8. 4
    hmmm..... Vi försöker att ha så få förväntningar och regler som möjligt, dock så skriker vi inte, vi sitter kvar vid matbordet tills ala ätit upp och smuttstvätt läggs i tvättkorgen innan man går och lägger sig.

    Visst kan han klä på sig själv, städa sitt rum med hjälp, duka bordet, duka av mm men det är inget jag förväntar mig atthan ska göra utan vi försöker uppmuntra honom genom att göra tråkiga saker roliga.

    Dock säger vi aldrig förl¨t i den här familjen utan vi ber om ursäkt efter att ha läst boken \"Sorgbearbetning\"
  9. Medlem sedan
    Jan 2002
    #5

    Våra regler

    är inte så många.
    Man får inte kasta jackan på golvet, den ska hängas upp eller ges till oss vuxna.
    Man tar av sig skorna på stenarna(klinkergolv som börjar innan parkettgolvet i hallen).
    Man ska säga tack för maten.
    Man kallar inte varandra för \"dumma\".
    Sen får man naturligtvis inte slåss, nypas, bitas, spottas etc.

    Vi vill gärna att barnen smakar på maten men de behöver aldrig äta upp, och vi tvingar dem aldrig till ngt när det handlar om mat.
    De ska sitta kvar tills de båda ätit klart men behöver inte vänta på oss vuxna.
    Rebecka _kan_ klä sig själv men måste inte. Vill hon vara liten så får hon.
    Ringa själv har vi inte ens funderat på.
  10. 5
    Våra regler är inte så många.
    Man får inte kasta jackan på golvet, den ska hängas upp eller ges till oss vuxna.
    Man tar av sig skorna på stenarna(klinkergolv som börjar innan parkettgolvet i hallen).
    Man ska säga tack för maten.
    Man kallar inte varandra för \"dumma\".
    Sen får man naturligtvis inte slåss, nypas, bitas, spottas etc.

    Vi vill gärna att barnen smakar på maten men de behöver aldrig äta upp, och vi tvingar dem aldrig till ngt när det handlar om mat.
    De ska sitta kvar tills de båda ätit klart men behöver inte vänta på oss vuxna.
    Rebecka _kan_ klä sig själv men måste inte. Vill hon vara liten så får hon.
    Ringa själv har vi inte ens funderat på.
  11. karinxxx
    #6

    Oj vad duktiga barn ni har!

    Våra regler är mer på den nivån att man inte får slå lillebror, och inte springa sin väg när det är dags att klä på sig...

    ...och vi lyckas bara halvbra med dem...

    Fast det finns saker hon är bra på också. Gå och lägga sig till exempel.
  12. 6
    Oj vad duktiga barn ni har! Våra regler är mer på den nivån att man inte får slå lillebror, och inte springa sin väg när det är dags att klä på sig...

    ...och vi lyckas bara halvbra med dem...

    Fast det finns saker hon är bra på också. Gå och lägga sig till exempel.
  13. Emma med J&O
    #7

    Kan du förklara...

    hur ni ber om ursäkt, istället för att säga förlåt? Jag undrar över skillnaden.
  14. 7
    Kan du förklara... hur ni ber om ursäkt, istället för att säga förlåt? Jag undrar över skillnaden.
  15. Emma Med J&O
    #8

    Jakob...

    tar på sig själv.
    -ska inte ta leksaker från lillebror
    -ska kunna vänta med att prata tills andra är klara (funkar inget visare hittills *skrattar*)
    -ska heja på alla, och säga hejdå till alla
    -ska med hjälp kunna plocka undan efter sig,
    -ska hänga upp kläderna
    -ska inte gå ut utan att tala om vart han går (har fått larma ena ytterdörren för att han inte ska sticka)
    -ska smaka på allt som serveras men måste inte äta någonting.
    -ska sitta kvar tills vi är färdiga vid bordet
    -ska ta det lugnt och fint vid bordet
    - ska hjälpa till med dukning och matlagning där det går.

    Det var allt, tror jag (han kan dessutom tömma tvättmaskinen och sätta på egen skitig tvätt, tyvärr)
  16. 8
    Jakob... tar på sig själv.
    -ska inte ta leksaker från lillebror
    -ska kunna vänta med att prata tills andra är klara (funkar inget visare hittills *skrattar*)
    -ska heja på alla, och säga hejdå till alla
    -ska med hjälp kunna plocka undan efter sig,
    -ska hänga upp kläderna
    -ska inte gå ut utan att tala om vart han går (har fått larma ena ytterdörren för att han inte ska sticka)
    -ska smaka på allt som serveras men måste inte äta någonting.
    -ska sitta kvar tills vi är färdiga vid bordet
    -ska ta det lugnt och fint vid bordet
    - ska hjälpa till med dukning och matlagning där det går.

    Det var allt, tror jag (han kan dessutom tömma tvättmaskinen och sätta på egen skitig tvätt, tyvärr)
  17. Medlem sedan
    Jan 2004
    #9

    Skilnaden är minimal

    förutom att det ena är en fråga och det andra ett påstående.

    Ex:
    -Förlåt mig
    -Nä, tänker jag inte göra för du var så dum mot mig.
    - Jo men snälla förlåt mig!
    - Nä!

    - Jag ber om ursäkt.
    - Nä.
    - Jo, det gör jag....

    Att be om förlåt är att lägga sitt mående i någon annans händer.
    Att be om ursäkt är att ta sitt ansvar.

    Att förlåta däremot är att ge upp tanken på en annorlunda gårdag.

    Läs boken, den är helt klart en aha-upplevelse..
  18. 9
    Skilnaden är minimal förutom att det ena är en fråga och det andra ett påstående.

    Ex:
    -Förlåt mig
    -Nä, tänker jag inte göra för du var så dum mot mig.
    - Jo men snälla förlåt mig!
    - Nä!

    - Jag ber om ursäkt.
    - Nä.
    - Jo, det gör jag....

    Att be om förlåt är att lägga sitt mående i någon annans händer.
    Att be om ursäkt är att ta sitt ansvar.

    Att förlåta däremot är att ge upp tanken på en annorlunda gårdag.

    Läs boken, den är helt klart en aha-upplevelse..
  19. Monica med Tintin -02
    #10

    Vi håller hårt på...

    ... att man ska säga \"Tack för maten\" och ta bort sin tallrik efter maten.

    Att man ska säga förlåt om man gjort något dumt.

    Att man ska kissa innan man går och lägger sig (eftersom vi slutat med nattblöja).

    Sen är det förstås det vanliga om att inte slåss, dela med sig av leksakerna, borsta tänderna osv.

    Sonen fick en dator för en vecka sedan när han blev sjuk. Nu har vi fått införa tidsbegränsning på hur länga man får sitta vid den, max 30 minuter. En äggklocka inköptes igår och det var jättespännande när den ringde!
  20. 10
    Vi håller hårt på... ... att man ska säga \"Tack för maten\" och ta bort sin tallrik efter maten.

    Att man ska säga förlåt om man gjort något dumt.

    Att man ska kissa innan man går och lägger sig (eftersom vi slutat med nattblöja).

    Sen är det förstås det vanliga om att inte slåss, dela med sig av leksakerna, borsta tänderna osv.

    Sonen fick en dator för en vecka sedan när han blev sjuk. Nu har vi fått införa tidsbegränsning på hur länga man får sitta vid den, max 30 minuter. En äggklocka inköptes igår och det var jättespännande när den ringde!
  21. Medlem sedan
    Sep 2004
    #11

    Verkligen duktiga barn..

    Så här ser det väl ungefär ut hos oss:
    *INTE slåss och putta lillasyster (finns tendenser)
    *Äta upp det mesta av maten (brukar inte vara några problem)
    *Säga tack för maten och ibland får de även bära bort tallriken (inte så noga med det sista)
    *Klä på sig själv (det får vi jobba hårt med, men är duktig på ytterklädena :o)
    *Inte skrika och bära sig åt vid bordet, då åker man ut.
    *Städa rummet innan Bolibompa (tillsammans med storebror)
    *Kunna dela på en leksak som båda killarna vill ha
    Kommer inte på mer nu..
  22. 11
    Verkligen duktiga barn.. Så här ser det väl ungefär ut hos oss:
    *INTE slåss och putta lillasyster (finns tendenser)
    *Äta upp det mesta av maten (brukar inte vara några problem)
    *Säga tack för maten och ibland får de även bära bort tallriken (inte så noga med det sista)
    *Klä på sig själv (det får vi jobba hårt med, men är duktig på ytterklädena :o)
    *Inte skrika och bära sig åt vid bordet, då åker man ut.
    *Städa rummet innan Bolibompa (tillsammans med storebror)
    *Kunna dela på en leksak som båda killarna vill ha
    Kommer inte på mer nu..
  23. Emma
    #12

    aha!

    tackar för svaret :-)Jag har nog aldrig lagt in just den betydelseskillnaden i de två orden.
  24. 12
    aha! tackar för svaret :-)Jag har nog aldrig lagt in just den betydelseskillnaden i de två orden.
  25. Helen m Elin och Ida
    #13

    Tack för alla svar

    och här är mina egna tankar.

    -säga tack för maten (det försöker vi hålla stenhårt på)
    -kunna samsas om saker
    -inte slåss, puttas osv (ständiga konflikter mellan 5,5 åring och denna 3,5åring)
    -kunna säga förlåt/be om ursäkt
    - klä på sig själv (detta får vi tjata om ständigt)
    - kunna uppföra sig bland folk,tex på stan
    - vi vill att de ska städan undan innan bolibompa och det försöker vi hålla på men det går inte alltid
  26. 13
    Tack för alla svar och här är mina egna tankar.

    -säga tack för maten (det försöker vi hålla stenhårt på)
    -kunna samsas om saker
    -inte slåss, puttas osv (ständiga konflikter mellan 5,5 åring och denna 3,5åring)
    -kunna säga förlåt/be om ursäkt
    - klä på sig själv (detta får vi tjata om ständigt)
    - kunna uppföra sig bland folk,tex på stan
    - vi vill att de ska städan undan innan bolibompa och det försöker vi hålla på men det går inte alltid
  27. Medlem sedan
    Oct 2002
    #14

    Eh

    att inte slåss?? Ja det är väl den regeln vi har här...sen över hon sig på resten, men jag anser att hon rä på tok förliten att klara av vissa saker själv, utan jag är oftast med o gör det samtidigt som hon.
    Sen klär hon sig själv osv, men det är ju ingen regel??


    Att säga förlåt tex är man inte redo för när man är 3. Man kan härma efter andra, men innebörden av ett förlåt förstår man inet då....

    Så hon är väldigt självgående, men har inga \"regler\".


    Kramis
  28. 14
    Eh att inte slåss?? Ja det är väl den regeln vi har här...sen över hon sig på resten, men jag anser att hon rä på tok förliten att klara av vissa saker själv, utan jag är oftast med o gör det samtidigt som hon.
    Sen klär hon sig själv osv, men det är ju ingen regel??


    Att säga förlåt tex är man inte redo för när man är 3. Man kan härma efter andra, men innebörden av ett förlåt förstår man inet då....

    Så hon är väldigt självgående, men har inga \"regler\".


    Kramis
  29. Medlem sedan
    Oct 2002
    #15

    Alltså

    hon är inget ohyfsat barn heller;)
    Hon säger tack för maten osv men det är inget vi kräver av henne. Tycker sånt ska komma från hjärtat inte per vana!

    Kram Emma
  30. 15
    Alltså hon är inget ohyfsat barn heller;)
    Hon säger tack för maten osv men det är inget vi kräver av henne. Tycker sånt ska komma från hjärtat inte per vana!

    Kram Emma

Liknande trådar

  1. Tycker du det är viktigt att ha märkes
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-03-30, 07:59
  2. Jag tycker det är viktigt att inte bli
    By ullet in forum Ordet är fritt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 22:09
  3. Vad tycker ni är viktigt med
    By mariamed4 in forum _0507 Julibarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-06-20, 14:18
  4. Tycker ni att det är viktigt att
    By Vaijlet in forum Småbarn
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2005-11-29, 20:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar