Liten uppdatering
_0404 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2003
    #1

    Liten uppdatering

    klipper ut mitt svar från \"Autismspektrum\"någorlund a:
    Jag var på 3-årskontroll i torsdags med Oliver och det gick väl inte så bra. Dagis hade fått fylla i ett papper med bl.a frågan hur han leker i grupp/andra barn. De hade svarat att han inte tar kontakt med andra barn, men leker ok med sin lilla grupp. En fråga vi fick på vårt papper att fylla i var om han oftast är snäll och lugn. Jag hade svarat \"vet ej\" för jag är osäker för mellan sina utbrott är han hur lugn och fin som helst.

    DÅ tappade han en kloss och fick världens utbrott och skrek, kastade sig på golvet, dunkade huvudet och kastade klossarna runt i rummet! Då som först förstod hon på riktigt vad jag faktiskt menade. Hon tog upp ögonkontakt och det gillar han inte. Hans utbrott är inte av denna värld, han fungerar inte i stora grupper, hans språk är inte jättebra, ibland kommer det nån mening, men oftast pratar han som lillasyster Alicia som är 2 år i april.

    Fick läkartid 25/4 och sen ska han avgöra om vi ska gå vidare. Fick förklarat att om man har ett barn med en autistisk diagnos är det inte ovanligt att ett barn till får/har det. Alexander har en autistisk diagnos och ska nu på utredning för ytterligare en...

    Att vi inte tänkt på detta innan!! Åh, vad hemsk mamma jag känner mig! Hon pratade om damp och jag tog inte in det för jag vet fortfarande inte vad hon sa. Hon ville inte uttala sig om vad hon trodde, utan vänta på läkarens uttal och det förstår jag ju. VARFÖR har jag inmte märkt nåt själv?? Hans utbrott är hysteriska, han äter minimalt och har alltid spytt kaskader. Fyllde 3 år i november är 97 cm lång och vägde 12,7 innan bara. Men i torsdags hade han faktiskt gått upp till 14,5! Då blev jag glad i alla fall! :-) Så, ni kanske förstår att jag inte orkar skriva så mycket, hoppas ni förstår. Jag läser i princip allt, men orkar helt enkelt skriva, allt är så upprivet. 2 pojkar som ska utredas, det tar mer på krafterna än man kan tro.

    Madde; tänker på er med olyckan. Väldigt skönt att det gick så bra, din man tänkte smart och snabbt där. Och skönt att höra att ni pratat med tanten med. *kram*
  2. 1
    Liten uppdatering klipper ut mitt svar från \"Autismspektrum\"någorlund a:
    Jag var på 3-årskontroll i torsdags med Oliver och det gick väl inte så bra. Dagis hade fått fylla i ett papper med bl.a frågan hur han leker i grupp/andra barn. De hade svarat att han inte tar kontakt med andra barn, men leker ok med sin lilla grupp. En fråga vi fick på vårt papper att fylla i var om han oftast är snäll och lugn. Jag hade svarat \"vet ej\" för jag är osäker för mellan sina utbrott är han hur lugn och fin som helst.

    DÅ tappade han en kloss och fick världens utbrott och skrek, kastade sig på golvet, dunkade huvudet och kastade klossarna runt i rummet! Då som först förstod hon på riktigt vad jag faktiskt menade. Hon tog upp ögonkontakt och det gillar han inte. Hans utbrott är inte av denna värld, han fungerar inte i stora grupper, hans språk är inte jättebra, ibland kommer det nån mening, men oftast pratar han som lillasyster Alicia som är 2 år i april.

    Fick läkartid 25/4 och sen ska han avgöra om vi ska gå vidare. Fick förklarat att om man har ett barn med en autistisk diagnos är det inte ovanligt att ett barn till får/har det. Alexander har en autistisk diagnos och ska nu på utredning för ytterligare en...

    Att vi inte tänkt på detta innan!! Åh, vad hemsk mamma jag känner mig! Hon pratade om damp och jag tog inte in det för jag vet fortfarande inte vad hon sa. Hon ville inte uttala sig om vad hon trodde, utan vänta på läkarens uttal och det förstår jag ju. VARFÖR har jag inmte märkt nåt själv?? Hans utbrott är hysteriska, han äter minimalt och har alltid spytt kaskader. Fyllde 3 år i november är 97 cm lång och vägde 12,7 innan bara. Men i torsdags hade han faktiskt gått upp till 14,5! Då blev jag glad i alla fall! :-) Så, ni kanske förstår att jag inte orkar skriva så mycket, hoppas ni förstår. Jag läser i princip allt, men orkar helt enkelt skriva, allt är så upprivet. 2 pojkar som ska utredas, det tar mer på krafterna än man kan tro.

    Madde; tänker på er med olyckan. Väldigt skönt att det gick så bra, din man tänkte smart och snabbt där. Och skönt att höra att ni pratat med tanten med. *kram*
  3. Kristina m Hjalmar
    #2

    Gumman!

    Förstår verkligen att du har det rörigt omkring dig just nu, två barn på utredning måste vara jättetufft för dig, förutom att de har det jobbigt redan som det är. Jag har ingen egen erfarenhet av barn med såna bekymmer, så jag kan inte ens föreställa mig hur jobbig din vardag kan vara. Men en stor styrkekram kan jag i alla fall bidra med.
    *KRAAAAAM*
  4. 2
    Gumman! Förstår verkligen att du har det rörigt omkring dig just nu, två barn på utredning måste vara jättetufft för dig, förutom att de har det jobbigt redan som det är. Jag har ingen egen erfarenhet av barn med såna bekymmer, så jag kan inte ens föreställa mig hur jobbig din vardag kan vara. Men en stor styrkekram kan jag i alla fall bidra med.
    *KRAAAAAM*
  5. Medlem sedan
    Sep 2001
    #3

    Hej Marie.

    roligt att se dig, även om det verkar jobbigt med en till som ska utredas. Såg att du tänkte ta en paus och jag kommer att sakna dina inlägg då. Själv hinner jag inte med att vara här så ofta eftersom jag jobbar heltid nu.
    Men tillbaka till oliver. Jag tycker inte att du ska känna dig som en dålig mamma, du är den bästa mamman dom kan ha. Det är inte så lätt att se om ett barn är autisitskt eller inte , ibland är det så uppenbart att något är fel men många gånger anar man bara något men kan inte sätta fingret på vad det är.
    Jag har oxå hört att det kan vara så att syskon kan ha autistiska drag men vad jag vet så är det inte helt klarlagt.
    Men det är ju bra med en utredning om ni misstänker något det är ju gör Olivers skull så att vardagen blir lättare och ni vet hur ni ska handskas med utbrotten.
    Sen har han ju språket emot sig i och med att han inte pratar så bra, då ligger det ju nära till hand att reagera med ilska. Kanske är det så att han bara behöver hjälp av en talpdagog. Elias går hos en sådan, han pratar som en kråka. Och blir riktgt arg när vi inte fattar eller inte förstår eller något inte blir som han vill.

    Och det finns många treåringar som inte leker med andra barn utan att vara autistiska eller ha damp. Ibland kan det vara så att helt enkelt vill leka med själva eller inte har knäckt lekkoderna hur man leker med andra. Skulle vara intressant att höra hur dagis jobbar med lekandet eller hur de hjälper honom att ta kontakt med andra barn.
    Upp med hakan Marie, du ska se att det ordnar sig med Oliver. Tänk vad långt han kommer ett komma i världen med sitt humör, ingen kommer att sätta sig på honom och han vet ju vad han vill. Det är ju bra.
    Många kramar till er och tack för tankarna.
  6. 3
    Hej Marie. roligt att se dig, även om det verkar jobbigt med en till som ska utredas. Såg att du tänkte ta en paus och jag kommer att sakna dina inlägg då. Själv hinner jag inte med att vara här så ofta eftersom jag jobbar heltid nu.
    Men tillbaka till oliver. Jag tycker inte att du ska känna dig som en dålig mamma, du är den bästa mamman dom kan ha. Det är inte så lätt att se om ett barn är autisitskt eller inte , ibland är det så uppenbart att något är fel men många gånger anar man bara något men kan inte sätta fingret på vad det är.
    Jag har oxå hört att det kan vara så att syskon kan ha autistiska drag men vad jag vet så är det inte helt klarlagt.
    Men det är ju bra med en utredning om ni misstänker något det är ju gör Olivers skull så att vardagen blir lättare och ni vet hur ni ska handskas med utbrotten.
    Sen har han ju språket emot sig i och med att han inte pratar så bra, då ligger det ju nära till hand att reagera med ilska. Kanske är det så att han bara behöver hjälp av en talpdagog. Elias går hos en sådan, han pratar som en kråka. Och blir riktgt arg när vi inte fattar eller inte förstår eller något inte blir som han vill.

    Och det finns många treåringar som inte leker med andra barn utan att vara autistiska eller ha damp. Ibland kan det vara så att helt enkelt vill leka med själva eller inte har knäckt lekkoderna hur man leker med andra. Skulle vara intressant att höra hur dagis jobbar med lekandet eller hur de hjälper honom att ta kontakt med andra barn.
    Upp med hakan Marie, du ska se att det ordnar sig med Oliver. Tänk vad långt han kommer ett komma i världen med sitt humör, ingen kommer att sätta sig på honom och han vet ju vad han vill. Det är ju bra.
    Många kramar till er och tack för tankarna.
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4

    jag önskar

    att det fanns något jag kunde säga för att det skulle kännas bättre. Men det är nog svårt. Vill bara påpeka att du verkligen inte är en hemsk mamma,du är en fantastisk stark mamma till dina tre som får möta stora påfrestningar, du är stark och fantastisk!

    Jag tänker på er och hoppas att läkarbesök och kontroller avlöper väl och att ni får den hjälp ni behöver.

    kram
  8. 4
    jag önskar att det fanns något jag kunde säga för att det skulle kännas bättre. Men det är nog svårt. Vill bara påpeka att du verkligen inte är en hemsk mamma,du är en fantastisk stark mamma till dina tre som får möta stora påfrestningar, du är stark och fantastisk!

    Jag tänker på er och hoppas att läkarbesök och kontroller avlöper väl och att ni får den hjälp ni behöver.

    kram
  9. Medlem sedan
    Aug 2003
    #5

    Tack

    Ibland bara 2 utbrott/dag, ibland 10. Tack för kramarna!
  10. 5
    Tack Ibland bara 2 utbrott/dag, ibland 10. Tack för kramarna!
  11. Medlem sedan
    Aug 2003
    #6

    Jag HOPPAS

    av hela mitt hjärta att det bara är så som du skrev. Men hoppet känns inte stort då bvc sa att han absolut hade tendenserna. Han kan vara så arg att utbrotten resulterar i volter så jag tror ibland han skadar nacken!

    Ja, du fick mig att le där i slutet, han kommer att komma långt i världen. :-)
  12. 6
    Jag HOPPAS av hela mitt hjärta att det bara är så som du skrev. Men hoppet känns inte stort då bvc sa att han absolut hade tendenserna. Han kan vara så arg att utbrotten resulterar i volter så jag tror ibland han skadar nacken!

    Ja, du fick mig att le där i slutet, han kommer att komma långt i världen. :-)
  13. Medlem sedan
    Aug 2003
    #7

    Det gjorde du

    Efter en kram kan det kännas mycket bättre, tack!
  14. 7
    Det gjorde du Efter en kram kan det kännas mycket bättre, tack!
  15. Medlem sedan
    Feb 2002
    #8

    Nämen oj...

    Jag kan bara skicka en *kram* och lite pepp... Så skönt ändå att sköterkan faktiskt fick se vad ni upplever var och varannan dag, och reagerade direkt. Även om jag förstår att det måste vara _skitjobbigt_ med två barn under utredning, så är det ju så att ju tidigare desto bättre. Nu kan de få den stöd och hjälpt de behöver redan från början!
  16. 8
    Nämen oj... Jag kan bara skicka en *kram* och lite pepp... Så skönt ändå att sköterkan faktiskt fick se vad ni upplever var och varannan dag, och reagerade direkt. Även om jag förstår att det måste vara _skitjobbigt_ med två barn under utredning, så är det ju så att ju tidigare desto bättre. Nu kan de få den stöd och hjälpt de behöver redan från början!
  17. Medlem sedan
    Aug 2003
    #9

    Precis så

    hon med sa! Att det inte ska upptäckas så sent som Alexanders, Alexander behöver hjälp NU och inte i juni när han har tid till hab. MEN han ska få komma tidigare för det funkar inte länge till i skolan.

    Ja det var bra att han fick ett anfall där för jag är verkligen dålig på att beskriva! Efter anfallet bara satt hon och stirrade och var näst intill mållös... Hon förstod då. Tack för svar!
  18. 9
    Precis så hon med sa! Att det inte ska upptäckas så sent som Alexanders, Alexander behöver hjälp NU och inte i juni när han har tid till hab. MEN han ska få komma tidigare för det funkar inte länge till i skolan.

    Ja det var bra att han fick ett anfall där för jag är verkligen dålig på att beskriva! Efter anfallet bara satt hon och stirrade och var näst intill mållös... Hon förstod då. Tack för svar!
  19. Medlem sedan
    May 2003
    #10

    Men vännen!

    Jag har tänkt på dig och undrat hur det går. Jag förstår att det är jobbigt nu. Vet inte riktigt vad jag ska skriva eftersom jag inte har någon erfarenhet av autism i någon form. Hoppas barnen får den hjälp de behöver och att ni vuxna får det stöd NI behöver också!

    Stora kramar från oss!
  20. 10
    Men vännen! Jag har tänkt på dig och undrat hur det går. Jag förstår att det är jobbigt nu. Vet inte riktigt vad jag ska skriva eftersom jag inte har någon erfarenhet av autism i någon form. Hoppas barnen får den hjälp de behöver och att ni vuxna får det stöd NI behöver också!

    Stora kramar från oss!
  21. Medlem sedan
    Aug 2003
    #11

    Ja vi kommer få

    massa stöd verkar det som. T.ex stöd/kontaktfamilj men det kommer vara min mamma. Jag skulle aldrig kunna lämna nån av barnen till nån okänd för dom! De som beslutar om såna familjer är bara glada om man redan har en färdig och det går bra med en anhörig. Snart kommer lille Oliver hem, han har sovit hos min mamma i natt. *saknar!* Kram tillbaka, Saga är för söt på det kortet!
  22. 11
    Ja vi kommer få massa stöd verkar det som. T.ex stöd/kontaktfamilj men det kommer vara min mamma. Jag skulle aldrig kunna lämna nån av barnen till nån okänd för dom! De som beslutar om såna familjer är bara glada om man redan har en färdig och det går bra med en anhörig. Snart kommer lille Oliver hem, han har sovit hos min mamma i natt. *saknar!* Kram tillbaka, Saga är för söt på det kortet!
  23. Medlem sedan
    Aug 2003
    #12

    Glömde

    skriva om dagis du undrade. De försöker verkligen men så fort barn kommer och vill vara med blir han tvärarg, skriker och kastar saker. Han slår ALDRIG NÅGON! Och det är så skönt! Jo, sig själv, men ingen annan. Och än så länge har han inte \"lyckats\" träffa någon med nån sak heller. Så, dagis försöker, men det går inte så bra.
  24. 12
    Glömde skriva om dagis du undrade. De försöker verkligen men så fort barn kommer och vill vara med blir han tvärarg, skriker och kastar saker. Han slår ALDRIG NÅGON! Och det är så skönt! Jo, sig själv, men ingen annan. Och än så länge har han inte \"lyckats\" träffa någon med nån sak heller. Så, dagis försöker, men det går inte så bra.
  25. Medlem sedan
    Jan 2003
    #13

    Oj

    Jag förstår att ni har mycket att tänka på just nu. Hoppas nu att ni får bra svar (läs: rätt svar) av läkaren och att utredningen går bra. Tänker på er!
  26. 13
    Oj Jag förstår att ni har mycket att tänka på just nu. Hoppas nu att ni får bra svar (läs: rätt svar) av läkaren och att utredningen går bra. Tänker på er!
  27. Medlem sedan
    Oct 2002
    #14

    Förstår

    att det känns tungt och jobbigt.
    Skickar styrkekramar!
  28. 14
    Förstår att det känns tungt och jobbigt.
    Skickar styrkekramar!
  29. Medlem sedan
    Nov 1999
    #15

    Men kära vän!

    Vad jag lider med er!
    Jag har ju förstått att ni haft det jobbigt, men har nog inte förstått HUR jobbigt. Jag har ju oxå en flicka med utbrott, men det är mer åt ADHD hållet. Damp är ju som ADHD fast den motoriska biten är oxå dålig.

    Många JÄTTEstora karmar till er. Vi finns här för dig när du orkar och när DU vill.
  30. 15
    Men kära vän! Vad jag lider med er!
    Jag har ju förstått att ni haft det jobbigt, men har nog inte förstått HUR jobbigt. Jag har ju oxå en flicka med utbrott, men det är mer åt ADHD hållet. Damp är ju som ADHD fast den motoriska biten är oxå dålig.

    Många JÄTTEstora karmar till er. Vi finns här för dig när du orkar och när DU vill.
  31. Anonym
    #16

    inte hemsk

    du har ju fullt upp att klara vardagen kära Marie. Klandra dig inte för at du inte tänkt på det. Var glad om ni kan få hjälp med Oliver, ni har det ju så jobbigt med honom.

    Skickar massor med styrkekramar!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!
  32. 16
    inte hemsk du har ju fullt upp att klara vardagen kära Marie. Klandra dig inte för at du inte tänkt på det. Var glad om ni kan få hjälp med Oliver, ni har det ju så jobbigt med honom.

    Skickar massor med styrkekramar!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!
  33. Medlem sedan
    Mar 2004
    #17

    Jobbigt!

    Vad jobbigt med ännu en utredning och hemskt att det ska behöva ta sån tid att komma till läkare. Oftast är ju väntan och osäkerheten inför vad som väntar värst. Du har ju skrivit ibland om Olivers bekymmer och ni kan ju verkligen behöva lite hjälp och avlastning. Jättebra att sköterskan tog tag i det direkt även om det inte är skoj att få en ev. diagnos sådär utan förvarning.

    Lycka till med den fortsatta utredningen!

    Kramis!
  34. 17
    Jobbigt! Vad jobbigt med ännu en utredning och hemskt att det ska behöva ta sån tid att komma till läkare. Oftast är ju väntan och osäkerheten inför vad som väntar värst. Du har ju skrivit ibland om Olivers bekymmer och ni kan ju verkligen behöva lite hjälp och avlastning. Jättebra att sköterskan tog tag i det direkt även om det inte är skoj att få en ev. diagnos sådär utan förvarning.

    Lycka till med den fortsatta utredningen!

    Kramis!
  35. Medlem sedan
    May 2000
    #18

    Oj

    önskar er all lycka till med utredningen. Förstår att du/ni har det jobbigt. Hoppas att ni får bra hjälp nu!!!
    Tänker på er.

    KRAM
  36. 18
    Oj önskar er all lycka till med utredningen. Förstår att du/ni har det jobbigt. Hoppas att ni får bra hjälp nu!!!
    Tänker på er.

    KRAM
  37. Åsa m 2 varannan vecka
    #19

    Usch!

    Fy vad jobbigt för er alla! Hoppas ni träffar bra läkare och ge inte upp! Tveka inte att gå vidare om du inte får svar på alla dina frågor. Skickar en bunt styrkekramar på vägen!
  38. 19
    Usch! Fy vad jobbigt för er alla! Hoppas ni träffar bra läkare och ge inte upp! Tveka inte att gå vidare om du inte får svar på alla dina frågor. Skickar en bunt styrkekramar på vägen!
  39. Medlem sedan
    Aug 2003
    #20

    Skulle svarat

    ett massvar till resten som svarat men sitter bara och degar och väntar på nanny som börjar 21 ändå så. :-) Tack för ditt svar och tankar!
  40. 20
    Skulle svarat ett massvar till resten som svarat men sitter bara och degar och väntar på nanny som börjar 21 ändå så. :-) Tack för ditt svar och tankar!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Liten uppdatering...
    By Malin Lucas o Casper in forum _1007 Julibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-08-15, 14:34
  2. Liten uppdatering
    By **jag** in forum Autismspektrum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-22, 01:22
  3. Liten uppdatering.
    By Sicily in forum _0502 Februaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-27, 13:22
  4. Liten uppdatering
    By Fiachra in forum _0810 Oktoberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 09:22
  5. liten uppdatering
    By elvatolv in forum _0611 Novemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-04, 12:47
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar