aldrig mer 2hjulsdrivet
Bilsnack
  1. sandra_78
    #1

    aldrig mer 2hjulsdrivet

    har varit bortskämd med 4wd ett par år nu, men i dag skulle jag i väg i snön med en 2hjulsdriven bil, och HERREGUD vad det slirade och jag kom ju ingenstans. Nej tacka vet jag 4wd, man slipper stå kvar i korsningar till det blir rött igen och det blir en helt annan bil att köra. Jag är frälst.på fyrhjulsdrift:)
  2. 1
    aldrig mer 2hjulsdrivet har varit bortskämd med 4wd ett par år nu, men i dag skulle jag i väg i snön med en 2hjulsdriven bil, och HERREGUD vad det slirade och jag kom ju ingenstans. Nej tacka vet jag 4wd, man slipper stå kvar i korsningar till det blir rött igen och det blir en helt annan bil att köra. Jag är frälst.på fyrhjulsdrift:)
  3. Medlem sedan
    Feb 1998
    #2

    Konstigt ...

    jag står aldrig kvar i korsningarna och 4-hjulsdrivet har jag inte. Möjligen kan det vara bakhjulsdriften?
  4. 2
    Konstigt ... jag står aldrig kvar i korsningarna och 4-hjulsdrivet har jag inte. Möjligen kan det vara bakhjulsdriften?
  5. sandra_78
    #3

    jag var ju ovan med

    och det kan ju ha spelat in, vette fasen om den var fram eller bakhjulsdriven, men det bara snurrade. Kassa däck? kan ju finnas flera förklaringar, men aldrig att jag skulle byta till 2hjulsdrivet.
  6. 3
    jag var ju ovan med och det kan ju ha spelat in, vette fasen om den var fram eller bakhjulsdriven, men det bara snurrade. Kassa däck? kan ju finnas flera förklaringar, men aldrig att jag skulle byta till 2hjulsdrivet.
  7. Medlem sedan
    Jun 2001
    #4

    Man blir lätt frälst...

    det är något visst med 4wd, precis som man blir snabbt van och frälst vid abs, antispinn och esp. Gösses snart kör bilen själv, och jag njuter :) Behöver jag säga att min bil har alla fyra grejerna :) Makens bil har inga av finesserna, men han är glad ändå :)
  8. 4
    Man blir lätt frälst... det är något visst med 4wd, precis som man blir snabbt van och frälst vid abs, antispinn och esp. Gösses snart kör bilen själv, och jag njuter :) Behöver jag säga att min bil har alla fyra grejerna :) Makens bil har inga av finesserna, men han är glad ändå :)
  9. Medlem sedan
    Feb 1998
    #5

    och för mig

    tog det två år innan jag uppfattade hur abs:en fungerade och att den fanns *ler*.

    Det är som att få pumpa tre gånger på bromspedalen för att få upp trycket innan bromsarna tar. Man vänjer sig och lägger sig till ett körsätt, utan att tänka på det.
  10. 5
    och för mig tog det två år innan jag uppfattade hur abs:en fungerade och att den fanns *ler*.

    Det är som att få pumpa tre gånger på bromspedalen för att få upp trycket innan bromsarna tar. Man vänjer sig och lägger sig till ett körsätt, utan att tänka på det.
  11. Medlem sedan
    Jan 2003
    #6

    Jag har heller aldrig upplevt

    det du beskriver och den extra decilitern soppa kan jag var utan också. Lite lättare på gasen och växla upp direkt funkar bra i all vinterkörning.
  12. 6
    Jag har heller aldrig upplevt det du beskriver och den extra decilitern soppa kan jag var utan också. Lite lättare på gasen och växla upp direkt funkar bra i all vinterkörning.
  13. Medlem sedan
    May 2003
    #7

    Vanekörning är farligt!;-)

    Säger som en kollega sa vid tillfälle!
    \"4-hjulsdrift är skitbra!Man kommer längre in i skogen när man kör av vägen!\":)

    Visst är det bra med 4-wd,tycker själv om att köra det men man får inte glömma bort att KÖRA bil!
  14. 7
    Vanekörning är farligt!;-) Säger som en kollega sa vid tillfälle!
    \"4-hjulsdrift är skitbra!Man kommer längre in i skogen när man kör av vägen!\":)

    Visst är det bra med 4-wd,tycker själv om att köra det men man får inte glömma bort att KÖRA bil!
  15. frasse-boy
    #8

    kör du dragracing

    på vintern?
    hur gör du när du bromsar då? om du har så dåliga däck att du blir kvar i korsningarna
  16. 8
    kör du dragracing på vintern?
    hur gör du när du bromsar då? om du har så dåliga däck att du blir kvar i korsningarna
  17. Medlem sedan
    Feb 1998
    #9

    Men det kan

    ju inte vara så farligt att komma längre in i skogen vid avkörning, man har ju 4-hjulsdrift. *ler*
  18. 9
    Men det kan ju inte vara så farligt att komma längre in i skogen vid avkörning, man har ju 4-hjulsdrift. *ler*
  19. Medlem sedan
    Apr 2001
    #10

    Det är du inte ensam om...

    Jag är också helt fast på 4WD! Visst funkar det väl att åka 2-hjulsdrift, men då åker jag allra helst framhjulsdrivet när det är halt.

    Däremot finns det en fara med 4WD som man kanske inte tänker på. Det är lätt och smidigt att ta sig framåt i halka och snö. Men när det ska bromsas så beter den sig på samma sätt som en 2WD, och då kanske man inte märkt _hur_ halt det är och istället missbedömer fäste och lämplig hastighet...

    Det bästa är hur som helst att köra försiktigt och med hänsyn till väder och andra trafikanter... :-)
  20. 10
    Det är du inte ensam om... Jag är också helt fast på 4WD! Visst funkar det väl att åka 2-hjulsdrift, men då åker jag allra helst framhjulsdrivet när det är halt.

    Däremot finns det en fara med 4WD som man kanske inte tänker på. Det är lätt och smidigt att ta sig framåt i halka och snö. Men när det ska bromsas så beter den sig på samma sätt som en 2WD, och då kanske man inte märkt _hur_ halt det är och istället missbedömer fäste och lämplig hastighet...

    Det bästa är hur som helst att köra försiktigt och med hänsyn till väder och andra trafikanter... :-)
  21. frasse-boy
    #11

    du har inte

    heller något bättre sidgrepp i däcken än på vilken 2 hjulsdriven bil som helst, du kör med andra ord av vägen vid samma hastighet som med en 2 hjulsdriven bil

    så frågan är om det är bättre att ha 4hjulsdrift och inte märka att det är halt bara för att det inte slirar när man kör i väg

    eller ha 2 hjulsdrift och direkt märka att det är halkigt ute på vägen och kunna anpassa hastigheten långt innan någon större fara uppstår

  22. 11
    du har inte heller något bättre sidgrepp i däcken än på vilken 2 hjulsdriven bil som helst, du kör med andra ord av vägen vid samma hastighet som med en 2 hjulsdriven bil

    så frågan är om det är bättre att ha 4hjulsdrift och inte märka att det är halt bara för att det inte slirar när man kör i väg

    eller ha 2 hjulsdrift och direkt märka att det är halkigt ute på vägen och kunna anpassa hastigheten långt innan någon större fara uppstår

  23. Medlem sedan
    Jun 2001
    #12

    Eller så...

    kör man som jag...som om jag hade en 2wd fast jag har en 4wd...det tror jag är säkrast...inga höga hastigheter inga tvärbromsningar och inga onödiga gasningar eller snabba kurvtagningar. Det skall inte kännas alls att det är vinter enligt min åsikt, för då kör man för fort! Tur att det inte står 4wd i rumpan på min bil för då skulle alla förstå vilken mes jag är...nu kan de iaf tro att jag har riktigt dåligt fäste :)
  24. 12
    Eller så... kör man som jag...som om jag hade en 2wd fast jag har en 4wd...det tror jag är säkrast...inga höga hastigheter inga tvärbromsningar och inga onödiga gasningar eller snabba kurvtagningar. Det skall inte kännas alls att det är vinter enligt min åsikt, för då kör man för fort! Tur att det inte står 4wd i rumpan på min bil för då skulle alla förstå vilken mes jag är...nu kan de iaf tro att jag har riktigt dåligt fäste :)
  25. Medlem sedan
    May 2003
    #13

    Hehehe!!!

    Det beror väl på hur tätt träden står!!!:)
  26. 13
    Hehehe!!! Det beror väl på hur tätt träden står!!!:)
  27. Medlem sedan
    Feb 1998
    #14

    Okej då men

    efter Gudrun ska det väl inte vara några större problem. I vissa områden åtminstone.

    Har aldrig kört 4-hjulsdrivet och har testat framhjulsdrivet en gång på folkracebanan.
  28. 14
    Okej då men efter Gudrun ska det väl inte vara några större problem. I vissa områden åtminstone.

    Har aldrig kört 4-hjulsdrivet och har testat framhjulsdrivet en gång på folkracebanan.
  29. Medlem sedan
    Apr 2001
    #15

    Det var väl ungefär så jag menade..

    Jag utgår alltid från att det är halt när det är vinter. Jag är såld på 4WD just på grund av att man tar sig fram där det är dåligt väglag och/eller snö - på igenyrda vägar ute på vischan, innan de plogat riksvägen, i allmänt dåligt väder, m.m.

    Det var därför jag skrev \"Däremot finns det en fara med 4WD som man kanske inte tänker på\", men skulle väl utvecklat lite till.

    Det uppstår ofta situationer, åtminstone där jag bor och åker, där jag har nytta av att åka 4WD. Det hade säkert varit skillnad om jag bodde i Täby och jobbade i Kista... :-)
  30. 15
    Det var väl ungefär så jag menade.. Jag utgår alltid från att det är halt när det är vinter. Jag är såld på 4WD just på grund av att man tar sig fram där det är dåligt väglag och/eller snö - på igenyrda vägar ute på vischan, innan de plogat riksvägen, i allmänt dåligt väder, m.m.

    Det var därför jag skrev \"Däremot finns det en fara med 4WD som man kanske inte tänker på\", men skulle väl utvecklat lite till.

    Det uppstår ofta situationer, åtminstone där jag bor och åker, där jag har nytta av att åka 4WD. Det hade säkert varit skillnad om jag bodde i Täby och jobbade i Kista... :-)
  31. Medlem sedan
    Jun 2001
    #16

    Håller helt med!

    Bor man i stan är det onödigt med 4wd. Bor man på landet så är det ibland väldigt bra med 4wd. Vi har 7 km till närmsta stora väg över åker och äng. Dvs plogbilen kommer sist till oss och det är regäla snödrev här, då är man tacksam att man har 4wd om man absolut måste ut och köra i det vädret. Helt ärligt 4-5 månader om året är jag bara sååååå glad att jag har 4wd. Maken har en 2wd men använder min bil flitigt när det behövs. För oss är 4wd en säkerhet inte en anledning att köra fort :)
  32. 16
    Håller helt med! Bor man i stan är det onödigt med 4wd. Bor man på landet så är det ibland väldigt bra med 4wd. Vi har 7 km till närmsta stora väg över åker och äng. Dvs plogbilen kommer sist till oss och det är regäla snödrev här, då är man tacksam att man har 4wd om man absolut måste ut och köra i det vädret. Helt ärligt 4-5 månader om året är jag bara sååååå glad att jag har 4wd. Maken har en 2wd men använder min bil flitigt när det behövs. För oss är 4wd en säkerhet inte en anledning att köra fort :)
  33. sandra_78
    #17

    oj,vilkek tråd det blev av detta:)

    jag har inte nånstans sagt att jag använder 4wd och tänker att jag kan köra som en vilde, jag är mycket väl medveten om vad bilen kan och inte kan göra, provbromsar alltid när jag kör, lite då och då för att se hur det beter sig (givetvis inte om det är bilar bakom)och visst kan en provbromsning inte jämföras med om man får tvärbromsa för något eller väja, men man får en uppfattning och kan anpassa sin körning.

    Och nej jag kör inte dragracing på vintern, och vad det var för däck på den 2wd jag körde vet ja inte, var en kompis bil de var odubbade vinterdäck i alla fall vilket antagligen gjorde sitt när jag bara stod o spann, och även min ovana att köra 2wd. Men som ett par redan sagt, jag kör lika försiktigt med min 4wd som en vanlig, MEN jag kommer fram om det är modd och slask,jag behöver inte gräva mig ur först om jag fått en driva vid bilen, oplogade vägar no problem, en isig korsning-inget slir här inte. Så för mig finns inget annat, jag kunde inte vara nöjdare.

    Hoppas ni alla är nöjda med era bil-val och med de egenskaper just din bil har för då finns det ingen anledning att byta.

    tack för mig, ha det gott!
  34. 17
    oj,vilkek tråd det blev av detta:) jag har inte nånstans sagt att jag använder 4wd och tänker att jag kan köra som en vilde, jag är mycket väl medveten om vad bilen kan och inte kan göra, provbromsar alltid när jag kör, lite då och då för att se hur det beter sig (givetvis inte om det är bilar bakom)och visst kan en provbromsning inte jämföras med om man får tvärbromsa för något eller väja, men man får en uppfattning och kan anpassa sin körning.

    Och nej jag kör inte dragracing på vintern, och vad det var för däck på den 2wd jag körde vet ja inte, var en kompis bil de var odubbade vinterdäck i alla fall vilket antagligen gjorde sitt när jag bara stod o spann, och även min ovana att köra 2wd. Men som ett par redan sagt, jag kör lika försiktigt med min 4wd som en vanlig, MEN jag kommer fram om det är modd och slask,jag behöver inte gräva mig ur först om jag fått en driva vid bilen, oplogade vägar no problem, en isig korsning-inget slir här inte. Så för mig finns inget annat, jag kunde inte vara nöjdare.

    Hoppas ni alla är nöjda med era bil-val och med de egenskaper just din bil har för då finns det ingen anledning att byta.

    tack för mig, ha det gott!
  35. Medlem sedan
    Jun 2001
    #18

    Det är ett hett ämne...

    och diskuteras rätt ofta här inne. Fast den är rätt nyttig, för det är allt för många som kanske inte skulle behöva en soppaslukande suv med 4wd. Det har väll och är väll rätt mycket mode i det hela. Min pappa t.ex. kör suv i Stockholm och har blandannat extraljus och sådant monterat...hur ofta behöver han 4wd? Hur ofta behöver han extraljus?
    Själv bor jag på landet där vi inte har gatlyktor och knappt att vägarna plogas...där tycker iaf jag att en 4wd med extraljus är klart behövlig. Ja, så det är nog nyttan eller nöjet som diskuteras här inne rätt ofta. Fortsätt köra din 4wd med gott samvete om du trivs med det, det gör iaf jag :)
  36. 18
    Det är ett hett ämne... och diskuteras rätt ofta här inne. Fast den är rätt nyttig, för det är allt för många som kanske inte skulle behöva en soppaslukande suv med 4wd. Det har väll och är väll rätt mycket mode i det hela. Min pappa t.ex. kör suv i Stockholm och har blandannat extraljus och sådant monterat...hur ofta behöver han 4wd? Hur ofta behöver han extraljus?
    Själv bor jag på landet där vi inte har gatlyktor och knappt att vägarna plogas...där tycker iaf jag att en 4wd med extraljus är klart behövlig. Ja, så det är nog nyttan eller nöjet som diskuteras här inne rätt ofta. Fortsätt köra din 4wd med gott samvete om du trivs med det, det gör iaf jag :)
  37. Medlem sedan
    Aug 2005
    #19

    ja det e skillnad på att

    behöva och \"behöva\"..och de e sant att många tror dom kan köra hur som helst med sin 4wd men de lär dom ju bli medvetna om en dag när verkligheten kommer i fatt dom. Och jaaaa, ja trivs oxå med det och och det tänker jag fortsätta göra:)
  38. 19
    ja det e skillnad på att behöva och \"behöva\"..och de e sant att många tror dom kan köra hur som helst med sin 4wd men de lär dom ju bli medvetna om en dag när verkligheten kommer i fatt dom. Och jaaaa, ja trivs oxå med det och och det tänker jag fortsätta göra:)
  39. Medlem sedan
    Apr 2001
    #20

    Håller med!

    4WD är min melodi!! (Vi har en 4WD och \"vanlig\").
  40. 20
    Håller med! 4WD är min melodi!! (Vi har en 4WD och \"vanlig\").
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Använd ALDRIG ALDRIG lökpulver
    By Li-- in forum Mat & dryck
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-09, 07:42
  2. Man ska aldrig säga aldrig...
    By Annica med A o L in forum _05 Höstbarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-08-12, 21:52
  3. Jag har aldrig ammat, aldrig...
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-24, 10:57
  4. Man ska aldrig säga aldrig...
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-11-09, 09:06
  5. Man ska aldrig säga aldrig
    By -Nena- in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-25, 21:12
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar