Förstorat njurbäcken (hydronefros)
Gravidsnack
  1. Lisa
    #1

    Förstorat njurbäcken (hydronefros)

    finns det någon härinne som fått den diagnosen på sitt foster, hur och när upptäcktes det och hur såg det ut (om det var via ultraljudet det upptäcktes)?
    Tacksam för svar, UL visade vätska vid vänstra njuren och vi ska tillbaka för ett nytt UL om några dagar. Jag är förstås jätteorolig :-(
  2. 1
    Förstorat njurbäcken (hydronefros) finns det någon härinne som fått den diagnosen på sitt foster, hur och när upptäcktes det och hur såg det ut (om det var via ultraljudet det upptäcktes)?
    Tacksam för svar, UL visade vätska vid vänstra njuren och vi ska tillbaka för ett nytt UL om några dagar. Jag är förstås jätteorolig :-(
  3. Medlem sedan
    Apr 2004
    #2

    Vår tjej (långt blev det)

    Man såg ett förstorat njurbäcken vid rutinultraljud, som följdes upp med två ultraljud sent i graviditeten. Direkt efter förlossningen satte man in en svag dos antibiotika (Trimetoprim)för att undvika ev urinvägsinfektion. Ultraljud gjordes sedan på hennes njurar när hon var någon vecka och när hon var runt 6 v gjordes en test för att se om hon hade någon reflux. Det vidjade njurbäckenet gick tillbaka och ingen reflux (några ultraljud till har gjorts)och nu när hon fyllde 2 kollades att njurarna hade växt som dom skulle (det hade dom, så nu är hon friskskriven). Lycka till med allt!
  4. 2
    Vår tjej (långt blev det) Man såg ett förstorat njurbäcken vid rutinultraljud, som följdes upp med två ultraljud sent i graviditeten. Direkt efter förlossningen satte man in en svag dos antibiotika (Trimetoprim)för att undvika ev urinvägsinfektion. Ultraljud gjordes sedan på hennes njurar när hon var någon vecka och när hon var runt 6 v gjordes en test för att se om hon hade någon reflux. Det vidjade njurbäckenet gick tillbaka och ingen reflux (några ultraljud till har gjorts)och nu när hon fyllde 2 kollades att njurarna hade växt som dom skulle (det hade dom, så nu är hon friskskriven). Lycka till med allt!
  5. Lisa
    #3

    Tack snälla för svar!

    Vad underbart att höra att allt har gått så bra för er lilla tjej! Hur såg det förstorade njurbäckenet ut på ultraljudet? På mitt har de sett en/två vätskefyllda områden, ser ungefär ut som magsäcken. Jag ska göra ett nytt UL i dag, är jättenervös och rädd för vilket besked jag ska få :-(
  6. 3
    Tack snälla för svar! Vad underbart att höra att allt har gått så bra för er lilla tjej! Hur såg det förstorade njurbäckenet ut på ultraljudet? På mitt har de sett en/två vätskefyllda områden, ser ungefär ut som magsäcken. Jag ska göra ett nytt UL i dag, är jättenervös och rädd för vilket besked jag ska få :-(
  7. Susanne
    #4

    Min kille...

    ... hade det. Fick göra flera ultraljud för att se hur det utvecklades, tydligen försvinner det ofta av sig själv. Min kille blev undersökt med ultraljud innan vi åkte hem från BB, och då såg allt bra ut. Frisk som en nötkärna är han!

    Lycka till och hoppas att allt går bra! Fråga om allt du vill veta när du är där nästa gång! Klart att du är orolig, sånt där vill man ju inte höra. Nackdelen med en screening som man gör på alla foster är ju att man kommer att få en del \"utslag\" som inte blir något, och så har man oroat någon i onödan. Håller tummarna för dig!
  8. 4
    Min kille... ... hade det. Fick göra flera ultraljud för att se hur det utvecklades, tydligen försvinner det ofta av sig själv. Min kille blev undersökt med ultraljud innan vi åkte hem från BB, och då såg allt bra ut. Frisk som en nötkärna är han!

    Lycka till och hoppas att allt går bra! Fråga om allt du vill veta när du är där nästa gång! Klart att du är orolig, sånt där vill man ju inte höra. Nackdelen med en screening som man gör på alla foster är ju att man kommer att få en del \"utslag\" som inte blir något, och så har man oroat någon i onödan. Håller tummarna för dig!
  9. Lisa
    #5

    Tack för svar,

    det verkar inte vara njurbäckenet utan det är cystor på ena njuren. Inget roligt besked, men enligt läkaren är den andra njuren ok och i övrigt ser allt jättebra ut, så vi ska inte oroa oss tycker han. Svårt att inte göra det ändå, men vi var på något sätt inställda på ett mycket värre besked, så det här kändes på något sätt hanterbart. Vi ska tillbaka om fyra veckor för nytt UL och sen blir det fortsatta kontroller både innan och efter födsel. Även om det känns trist att få ett sådant besked vid UL så känner vi ändå att det känns jättebra att vår lille kille kommer att få bästa möjliga vård redan från början.
  10. 5
    Tack för svar, det verkar inte vara njurbäckenet utan det är cystor på ena njuren. Inget roligt besked, men enligt läkaren är den andra njuren ok och i övrigt ser allt jättebra ut, så vi ska inte oroa oss tycker han. Svårt att inte göra det ändå, men vi var på något sätt inställda på ett mycket värre besked, så det här kändes på något sätt hanterbart. Vi ska tillbaka om fyra veckor för nytt UL och sen blir det fortsatta kontroller både innan och efter födsel. Även om det känns trist att få ett sådant besked vid UL så känner vi ändå att det känns jättebra att vår lille kille kommer att få bästa möjliga vård redan från början.
  11. Medlem sedan
    Apr 2004
    #6

    Förstorat

    och vad jag minns så pratade man inte om något vätskefyllt. Däremot har man inte släppt henne från nefromottagningen förrän man hade gjort ett antal UL, screening och refluxutredning, trots att njubäckenet såg normalt ut när hon var 2 mån. Skönt iof.
    Lycka till med \"parveln\"
  12. 6
    Förstorat och vad jag minns så pratade man inte om något vätskefyllt. Däremot har man inte släppt henne från nefromottagningen förrän man hade gjort ett antal UL, screening och refluxutredning, trots att njubäckenet såg normalt ut när hon var 2 mån. Skönt iof.
    Lycka till med \"parveln\"
  13. Kristina
    #7

    Ena njuren fungerade inte (långt)

    Jag fick också den diagnosen när jag väntade min dotter, född i maj -01, i samband med ett extra ultraljud i vecka 32 (de hade hållit på med ngn tillväxtstudie och erbjöd fortfarande alla föräldrar detta).

    I samband med detta upptäcktes vidgade njurbäcken på fostret av bm och jag fick en tid hos läkaren 1-2 veckor senare för uppföljning. Han ställde diagnosen hydronefros på båda sidor, lätt-måttligt på vänster sida och mer uttalat på höger sida. Han misstänkte att fostret hade reflux, och skrev ett utlåtande som bifogades till min MVC-jounal om att det skulle följas upp efter födseln.

    När hon hade fötts så fick vi en remiss och fick komma till sjukhuset för ultraljud av njurarna när hon var ca 2 veckor. Även här kvarstod hydronefros på höger sida medan vänster såg bra ut. Därefter fortsatte vidare utredning. Först fick hon ha \"kisslampa\", ett läskpapper fästs med två krokodilklämmor och som läggs i blöjan och som går till ett batteri och en liten lampa. När hon kissade började lampan lysa/blinka och då tog sköterskan och mätte med ultraljud om det fanns kiss kvar i blåsan (tydligen ett \"klassiskt\" tecken på reflux), vilket inte visade ngt onormalt. Även en flödesmätning av njurarnas funktion (renogram?) gjordes på nukleärmedicin i månadsskiftet juni/juli. Den visade på en nersättning av njurfunktionen på höger njure (höger njure hade knappt 10% funktion av normalt). Hon fick börja äta en låg skyddsdos antibiotika (0,6 ml Trimetoprim/dag) \"för säkerhets skull\" för den andra njurens skull, innan de var helt klara med utredningen. Detta följdes sedan upp med ett nytt renogram i oktober, som visade på knappt 1-2% funktion på höger njure. Själva funktionen på njuren hade troligtvis inte minskat, utan den var kvar på samma nivå som från början men inte hängt med när kraven ökade. De rekomenderade att njuren skulle opereras bort för att hon inte skulle få framtida problem med bla blodtryck, så när hon var 11 månader gammal så opererade de bort hennes högra njure.

    Barnkirurgen som vi fick träffa innan hade sagt till oss att vi kunde nog få räkna med att tillbringa 1 vecka-10 dagar på sjukhuset i samband med detta. Visst! Vi kom dit på inskrivning tisdag fm och hon opererades onsdag morgon. På torsdagsmorgonen när den opererande kirurgen kom för ronden vid ca 8.30 så hade hon redan ratat allt vad gröt, yoghurt, välling etc heter (jag tyckte att det kunde vara lite snällt mot magen att börja med) och istället \"snott\" två ostmackor från mig. Dessutom stått och hoppat i den bäddsoffa jag fick sova i, samt gick fram och tillbaka runt hela rummet genom att hålla sig i de möbler som fanns där - och jag fick försöka springa efter henne och hänga med med de två dropp (\"vanligt\"+ morfindropp) och kisspåse från katetern som hon fortfarande hade. Vi åkte hem fredag lunch!

    Efter operationen tror jag att det gjordes ultraljud vid 2 tillfällen (1 gång/ år) på den kvarvarande njuren för att kolla så den fortfarande var bra - därefter friskförklarades hon helt och vi har idag ingen kontakt med vården pga av detta. Hon mår bra idag och det är inget som märks på henne (förutom själva ärret från operationen. Det enda idag pga av detta är att jag nog hellre tar kontakt med vårdcentralen en gång extra \"för säkerhets skull\" om jag skulle misstänka att hon hade fått en urinvägsinfektion - om inte annat för att kunna utesluta detta.


    Jag väntar nu mitt andra barn (bf 9/5-06), och bad pga av detta om att få göra ett extra ultraljud senare under grav, vilket min läkare & bm tyckte var helt ok och skrev en remiss. När det gjordes av samma läkare som sist - vad hittade han? Jo, normalt vid den tiden vad gäller njurbäcken skulle vara <5mm, och han fick det till 5,4 mm :-\\ när han mätte vilket innebär att jag fick en ny tid om en månad för ny kontroll, men att det är troligtvid ingenting, kan ha berott på att det var en stund sen bebisen kissade. Även om det skulle kvarstå och visa sig vara något i stil med förra gången så är det inte något som jag tar speciellt allvarligt på. Jag resonerar som så, att det är bättre att man vet om att det ev kan vara något än att man tror att allt är bra och att ens barn helt plötsligt skulle bli oförklarligt svårt sjuk och att man då skulle få en smärre chock att det var något som var fel.

    Jag är medveten om att detta blev långt, men jag hoppas att det kan vara till hjälp för dig att få höra att det kan bli väldigt bra även om det skulle visa sig att det är något. Hör gärna av dig om hur det har gått för dig eller om du vill veta något mer.
  14. 7
    Ena njuren fungerade inte (långt) Jag fick också den diagnosen när jag väntade min dotter, född i maj -01, i samband med ett extra ultraljud i vecka 32 (de hade hållit på med ngn tillväxtstudie och erbjöd fortfarande alla föräldrar detta).

    I samband med detta upptäcktes vidgade njurbäcken på fostret av bm och jag fick en tid hos läkaren 1-2 veckor senare för uppföljning. Han ställde diagnosen hydronefros på båda sidor, lätt-måttligt på vänster sida och mer uttalat på höger sida. Han misstänkte att fostret hade reflux, och skrev ett utlåtande som bifogades till min MVC-jounal om att det skulle följas upp efter födseln.

    När hon hade fötts så fick vi en remiss och fick komma till sjukhuset för ultraljud av njurarna när hon var ca 2 veckor. Även här kvarstod hydronefros på höger sida medan vänster såg bra ut. Därefter fortsatte vidare utredning. Först fick hon ha \"kisslampa\", ett läskpapper fästs med två krokodilklämmor och som läggs i blöjan och som går till ett batteri och en liten lampa. När hon kissade började lampan lysa/blinka och då tog sköterskan och mätte med ultraljud om det fanns kiss kvar i blåsan (tydligen ett \"klassiskt\" tecken på reflux), vilket inte visade ngt onormalt. Även en flödesmätning av njurarnas funktion (renogram?) gjordes på nukleärmedicin i månadsskiftet juni/juli. Den visade på en nersättning av njurfunktionen på höger njure (höger njure hade knappt 10% funktion av normalt). Hon fick börja äta en låg skyddsdos antibiotika (0,6 ml Trimetoprim/dag) \"för säkerhets skull\" för den andra njurens skull, innan de var helt klara med utredningen. Detta följdes sedan upp med ett nytt renogram i oktober, som visade på knappt 1-2% funktion på höger njure. Själva funktionen på njuren hade troligtvis inte minskat, utan den var kvar på samma nivå som från början men inte hängt med när kraven ökade. De rekomenderade att njuren skulle opereras bort för att hon inte skulle få framtida problem med bla blodtryck, så när hon var 11 månader gammal så opererade de bort hennes högra njure.

    Barnkirurgen som vi fick träffa innan hade sagt till oss att vi kunde nog få räkna med att tillbringa 1 vecka-10 dagar på sjukhuset i samband med detta. Visst! Vi kom dit på inskrivning tisdag fm och hon opererades onsdag morgon. På torsdagsmorgonen när den opererande kirurgen kom för ronden vid ca 8.30 så hade hon redan ratat allt vad gröt, yoghurt, välling etc heter (jag tyckte att det kunde vara lite snällt mot magen att börja med) och istället \"snott\" två ostmackor från mig. Dessutom stått och hoppat i den bäddsoffa jag fick sova i, samt gick fram och tillbaka runt hela rummet genom att hålla sig i de möbler som fanns där - och jag fick försöka springa efter henne och hänga med med de två dropp (\"vanligt\"+ morfindropp) och kisspåse från katetern som hon fortfarande hade. Vi åkte hem fredag lunch!

    Efter operationen tror jag att det gjordes ultraljud vid 2 tillfällen (1 gång/ år) på den kvarvarande njuren för att kolla så den fortfarande var bra - därefter friskförklarades hon helt och vi har idag ingen kontakt med vården pga av detta. Hon mår bra idag och det är inget som märks på henne (förutom själva ärret från operationen. Det enda idag pga av detta är att jag nog hellre tar kontakt med vårdcentralen en gång extra \"för säkerhets skull\" om jag skulle misstänka att hon hade fått en urinvägsinfektion - om inte annat för att kunna utesluta detta.


    Jag väntar nu mitt andra barn (bf 9/5-06), och bad pga av detta om att få göra ett extra ultraljud senare under grav, vilket min läkare & bm tyckte var helt ok och skrev en remiss. När det gjordes av samma läkare som sist - vad hittade han? Jo, normalt vid den tiden vad gäller njurbäcken skulle vara <5mm, och han fick det till 5,4 mm :-\\ när han mätte vilket innebär att jag fick en ny tid om en månad för ny kontroll, men att det är troligtvid ingenting, kan ha berott på att det var en stund sen bebisen kissade. Även om det skulle kvarstå och visa sig vara något i stil med förra gången så är det inte något som jag tar speciellt allvarligt på. Jag resonerar som så, att det är bättre att man vet om att det ev kan vara något än att man tror att allt är bra och att ens barn helt plötsligt skulle bli oförklarligt svårt sjuk och att man då skulle få en smärre chock att det var något som var fel.

    Jag är medveten om att detta blev långt, men jag hoppas att det kan vara till hjälp för dig att få höra att det kan bli väldigt bra även om det skulle visa sig att det är något. Hör gärna av dig om hur det har gått för dig eller om du vill veta något mer.
  15. Lisa
    #8

    Tack snälla

    för ditt inlägg! Precis som du skrev är det till stor hjälp och tröst att läsa om andras upplevelser, särskilt när de ändå är så positiva som din verkar ha varit!
    Det verkar som att det inte är förstorat njurbäcken vår bebis har utan cystor på ena njuren. Vid förra ultraljudet gav läkaren oss en god prognos, men jag ska nu tillbaka på ett nytt ultraljud och känner mig lite nervös. Det jag är mest orolig för att förstås att även den andra njuren ska vara \"angripen\" men enligt läkaren är den risken liten, så jag håller tummarna för det. Tack igen för ditt svar.
  16. 8
    Tack snälla för ditt inlägg! Precis som du skrev är det till stor hjälp och tröst att läsa om andras upplevelser, särskilt när de ändå är så positiva som din verkar ha varit!
    Det verkar som att det inte är förstorat njurbäcken vår bebis har utan cystor på ena njuren. Vid förra ultraljudet gav läkaren oss en god prognos, men jag ska nu tillbaka på ett nytt ultraljud och känner mig lite nervös. Det jag är mest orolig för att förstås att även den andra njuren ska vara \"angripen\" men enligt läkaren är den risken liten, så jag håller tummarna för det. Tack igen för ditt svar.
  17. Kristina
    #9

    Lite mer njurinfo

    Om det nu skulle vara något fel med ditt barns njurar så behöver det inte vara något som behöver påverka så värst mycket. Den informationen som jag fick under tiden som min dotter utreddes var att det är inte förrän den sammanlagda njurfunktionen av båda njurarna har minskat till mellan 20-30% (av en njures \"normalfunktion\") som det kan märkas på personen och han/hon mår dåligt av det.

    Den läkaren (vid ultraljud för gravida på US i Linköping) som har kollat både min dotter och det barn jag nu väntar brukar berätta om hans egen farmor för föräldrar där han upptäcker avvikelser vad gäller njurar på fostret. Hon levde och mådde bra med bara en njure och som blev över 90 år innan hon dog :-).

    Jag har även arbetat tillsammans med en tjej som bara hade en fungerande njure (upptäcktes när hon var runt 15 år). Hennes njure opererade de inte bort, utan den har hon fortfarande kvar, men hon får ta medicin för att den inte ska ställa till bekymmer (typ en spruta/månad). Hon lever helt som vanligt. De enda förhållningsregler som hon har fått till följd av hennes njurproblem är att hon bör ta det lugnt med alkohol, inte så att hon blivit förbjuden utan snarare uppmanad att hålla konsumtionen på en måttlig nivå.
  18. 9
    Lite mer njurinfo Om det nu skulle vara något fel med ditt barns njurar så behöver det inte vara något som behöver påverka så värst mycket. Den informationen som jag fick under tiden som min dotter utreddes var att det är inte förrän den sammanlagda njurfunktionen av båda njurarna har minskat till mellan 20-30% (av en njures \"normalfunktion\") som det kan märkas på personen och han/hon mår dåligt av det.

    Den läkaren (vid ultraljud för gravida på US i Linköping) som har kollat både min dotter och det barn jag nu väntar brukar berätta om hans egen farmor för föräldrar där han upptäcker avvikelser vad gäller njurar på fostret. Hon levde och mådde bra med bara en njure och som blev över 90 år innan hon dog :-).

    Jag har även arbetat tillsammans med en tjej som bara hade en fungerande njure (upptäcktes när hon var runt 15 år). Hennes njure opererade de inte bort, utan den har hon fortfarande kvar, men hon får ta medicin för att den inte ska ställa till bekymmer (typ en spruta/månad). Hon lever helt som vanligt. De enda förhållningsregler som hon har fått till följd av hennes njurproblem är att hon bör ta det lugnt med alkohol, inte så att hon blivit förbjuden utan snarare uppmanad att hålla konsumtionen på en måttlig nivå.
  19. Lisa
    #10

    Tack igen,

    glömde förstås bort att jag skulle skriva att jag håller tummarna för att allt ser bra ut med bebin du har i magen! Även den läkare som undersökte mig sa att det ibland upptäcktes gamla människor som levt hela livet med bara en njure utan problem. Vi får se vad jag får för besked vid nästa UL.
  20. 10
    Tack igen, glömde förstås bort att jag skulle skriva att jag håller tummarna för att allt ser bra ut med bebin du har i magen! Även den läkare som undersökte mig sa att det ibland upptäcktes gamla människor som levt hela livet med bara en njure utan problem. Vi får se vad jag får för besked vid nästa UL.
  21. Medlem sedan
    Apr 2009
    #11

    hur gick det för din son?

    Hej, hur gick det sedan med allt, mår han bra nu din son? Jag har precis fått samma besked som du fick, med en cysta på en njure och är mcket orolig.
    Jag förstår att chansen inte är så stor att du svarar, det är ju tre år sedan du skrev ditt inlägg. Men jag skickar iväg det här i alla fall.

    //Mia
  22. 11
    hur gick det för din son? Hej, hur gick det sedan med allt, mår han bra nu din son? Jag har precis fått samma besked som du fick, med en cysta på en njure och är mcket orolig.
    Jag förstår att chansen inte är så stor att du svarar, det är ju tre år sedan du skrev ditt inlägg. Men jag skickar iväg det här i alla fall.

    //Mia
  23. Medlem sedan
    Apr 2010
    #12
    Hej, hur gick det sedan med allt, mår han bra nu din son? Jag har precis fått samma besked som du fick, med en cysta på en njure och är mcket orolig.
    Jag förstår att chansen inte är så stor att du svarar, det är ju tre år sedan du skrev ditt inlägg. Men jag skickar iväg det här i alla fall.

    //Mia
    Hej jag har också fått samma besked som du. Jag väntar nu mitt tredje barn..
    Jag fick också gå tillbaka till ul för att en läkare skulle kolla upp det och han sa att det högra njuren är större än den vänstra och att man skulle följa upp det hela och att det kan röra sig om en cysta men kan också växa bort därför är det viktigt att man gör en kontroll vid v 32-34 alltså man blir ju orolig, man borde få en bättre förklaring så slipper man oroa sig. Min äldsta fick faktiskt problem med njurarna när hon var 9 mån, det började med urinvägsinf. men försvann sen efter alla behandlingar och besök på sjukhuset och hon är 12 år nu det andra barnet som är 7år har i alla fall inte fått något sådant undrar om det är ärfligt? Jaja hoppas på det bästa och lycka till
  24. 12
    Hej, hur gick det sedan med allt, mår han bra nu din son? Jag har precis fått samma besked som du fick, med en cysta på en njure och är mcket orolig.
    Jag förstår att chansen inte är så stor att du svarar, det är ju tre år sedan du skrev ditt inlägg. Men jag skickar iväg det här i alla fall.

    //Mia
    Hej jag har också fått samma besked som du. Jag väntar nu mitt tredje barn..
    Jag fick också gå tillbaka till ul för att en läkare skulle kolla upp det och han sa att det högra njuren är större än den vänstra och att man skulle följa upp det hela och att det kan röra sig om en cysta men kan också växa bort därför är det viktigt att man gör en kontroll vid v 32-34 alltså man blir ju orolig, man borde få en bättre förklaring så slipper man oroa sig. Min äldsta fick faktiskt problem med njurarna när hon var 9 mån, det började med urinvägsinf. men försvann sen efter alla behandlingar och besök på sjukhuset och hon är 12 år nu det andra barnet som är 7år har i alla fall inte fått något sådant undrar om det är ärfligt? Jaja hoppas på det bästa och lycka till

Liknande trådar

  1. Förstorat njurbäcken på foster
    By ellem in forum Gravidsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-06, 07:20
  2. Hydronefros?
    By Tessan&Ville in forum Allvarligt sjuka
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-11, 07:45
  3. Hydronefros
    By Tessan&Ville in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-08, 11:42
  4. förstorat njurbäcken
    By gröna hönan in forum Kropp & hälsa
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-14, 05:51
  5. hydronefros!
    By mariann_81 in forum Övriga funktionshinder
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-10-28, 11:40
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar