Syskon möter nytt syskon??
_0603 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    Syskon möter nytt syskon??

    Hur kommer ni göra med det första mötet. Vi har inte kommit underfund med vad som är bäst när storasyster för första gången skall träffa bebis.

    Antingen får hon följa med och hämta hem oss från BB eller så får hon vara hemma med släkting och vänta på att bebis kommer hem med oss.

    Hur har ni med fler barn gjort?
    För mig är det jätte viktigt att storasyster får den plats hon behöver och att hennes situation uppmärksammas lika mycket som vår och bebisen.

    Kom gärna med fler förslag på syskon presentation.

  2. 1
    Syskon möter nytt syskon?? Hur kommer ni göra med det första mötet. Vi har inte kommit underfund med vad som är bäst när storasyster för första gången skall träffa bebis.

    Antingen får hon följa med och hämta hem oss från BB eller så får hon vara hemma med släkting och vänta på att bebis kommer hem med oss.

    Hur har ni med fler barn gjort?
    För mig är det jätte viktigt att storasyster får den plats hon behöver och att hennes situation uppmärksammas lika mycket som vår och bebisen.

    Kom gärna med fler förslag på syskon presentation.

  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2

    Så här gjorde vi.

    Och vi kommer att göra likadant den här gången.
    Storebror stannade hos farmor och farfar när vi åkte in till förlossningen. Dagen efter kom de alla tre till BB för att träffa bebisen. Vi gav storebror mycket plats och han var den som först fick hålla lillasyster. Det funkade jätte bra. Han sken som en stolt storebror ;)
  4. 2
    Så här gjorde vi. Och vi kommer att göra likadant den här gången.
    Storebror stannade hos farmor och farfar när vi åkte in till förlossningen. Dagen efter kom de alla tre till BB för att träffa bebisen. Vi gav storebror mycket plats och han var den som först fick hålla lillasyster. Det funkade jätte bra. Han sken som en stolt storebror ;)
  5. Medlem sedan
    Dec 1999
    #3

    Så här har vi tänkt göra:

    Typ så fort bebisen är född (och jag är presentabel ;)) ska Malte komma med farmor till sjukhuset. Sen får han väl vara där så mycket det går. Jag har ingen aning om hur länge vi blir kvar eller så, men tanken är att Malte ska vara med så att han inte känner sig helt avpolletterad, eller att det verkar för honom som att vi \"försvinner\" för att helt plötsligt återkomma med en liten skrikande bebis som tar all uppmärksamhet :-)

    Jag har tänkt att de som hälsar på sen hemma ska hälsa på Malte först plus att han ska få visa nya besökare bebisen också.
  6. 3
    Så här har vi tänkt göra: Typ så fort bebisen är född (och jag är presentabel ;)) ska Malte komma med farmor till sjukhuset. Sen får han väl vara där så mycket det går. Jag har ingen aning om hur länge vi blir kvar eller så, men tanken är att Malte ska vara med så att han inte känner sig helt avpolletterad, eller att det verkar för honom som att vi \"försvinner\" för att helt plötsligt återkomma med en liten skrikande bebis som tar all uppmärksamhet :-)

    Jag har tänkt att de som hälsar på sen hemma ska hälsa på Malte först plus att han ska få visa nya besökare bebisen också.
  7. Medlem sedan
    Aug 2002
    #4

    Men RS!!

    Vi antar att det fortfarande kommer vara besöksförbud pga RS-viruset och då kan de ju inte komma till BB.
  8. 4
    Men RS!! Vi antar att det fortfarande kommer vara besöksförbud pga RS-viruset och då kan de ju inte komma till BB.
  9. korv
    #5

    träffar dem

    på bb på eftermiddagen. de tror jag vi gör
  10. 5
    träffar dem på bb på eftermiddagen. de tror jag vi gör
  11. Medlem sedan
    May 2003
    #6

    kommer göra som sist

    När Aimee föddes väntade storebror här hemma ( mormor&morfar här som barnvakter) och mötte alltså lillasyster första gången här när vi kom hem.
    Gick jättebra, han var iofs bara 18 månader men fick hjälpa till att bära in babyskyddet och klä av henne.
    Lät honom vara med väldigt mycket redan från början. Funkade bra och kommer alltså göra ungefär så denna gång oxå :)
  12. 6
    kommer göra som sist När Aimee föddes väntade storebror här hemma ( mormor&morfar här som barnvakter) och mötte alltså lillasyster första gången här när vi kom hem.
    Gick jättebra, han var iofs bara 18 månader men fick hjälpa till att bära in babyskyddet och klä av henne.
    Lät honom vara med väldigt mycket redan från början. Funkade bra och kommer alltså göra ungefär så denna gång oxå :)
  13. Medlem sedan
    Feb 2002
    #7

    Troligen

    Gör vi så att vi hämtar David hos farmor på vägen hem från förlossningen. Vi tänker ju bara stanna 6 timmar eller max till nästa morgon, lite beroende på vilken tid den föds. Eller så är farmor här hemma med David under tiden och så kommer vi hem och presenterar dem. Jag kommer dock att vara noga med att ha famnen fri när jag möter honom!
  14. 7
    Troligen Gör vi så att vi hämtar David hos farmor på vägen hem från förlossningen. Vi tänker ju bara stanna 6 timmar eller max till nästa morgon, lite beroende på vilken tid den föds. Eller så är farmor här hemma med David under tiden och så kommer vi hem och presenterar dem. Jag kommer dock att vara noga med att ha famnen fri när jag möter honom!
  15. Medlem sedan
    May 2000
    #8

    Beror på om besöksförbud ff råder

    just nu råder det ju besöksförbud runtom på bbs avdelningar pga av detta med rs och råder det fortfarande då bebis föds finns ju bara en lösning och det är att möta syskonen först då vi kommer hem med han/hon.

    Blir det som så att jag blir kvar på bb eller bbh gör vi nog som så att hannah får följa med ner då det är dags för bebis och mig att åka hem och får då träffa bebis där första gången.

    Går allt bra och jag får åka hem efter 6 timmar får hannah träffa sitt syskon då vi kommer hem.

    Vi kommer inte tvinga hannah gå fram till bebis eller så utan hon får ta den tid hon vill på sig för att bekanta sig med honom/henne och jag kommer nog ägna en hel del uppmärksamhet mot henne för att hon inte ska känna sig åsidosatt eller liknande...det kommer jag även \"kräva\" av släkt och vänner som kommer hem till oss efteråt för att hälsa på bebis, att även hannah får uppmärksamhet då och inte bara bebis.
  16. 8
    Beror på om besöksförbud ff råder just nu råder det ju besöksförbud runtom på bbs avdelningar pga av detta med rs och råder det fortfarande då bebis föds finns ju bara en lösning och det är att möta syskonen först då vi kommer hem med han/hon.

    Blir det som så att jag blir kvar på bb eller bbh gör vi nog som så att hannah får följa med ner då det är dags för bebis och mig att åka hem och får då träffa bebis där första gången.

    Går allt bra och jag får åka hem efter 6 timmar får hannah träffa sitt syskon då vi kommer hem.

    Vi kommer inte tvinga hannah gå fram till bebis eller så utan hon får ta den tid hon vill på sig för att bekanta sig med honom/henne och jag kommer nog ägna en hel del uppmärksamhet mot henne för att hon inte ska känna sig åsidosatt eller liknande...det kommer jag även \"kräva\" av släkt och vänner som kommer hem till oss efteråt för att hälsa på bebis, att även hannah får uppmärksamhet då och inte bara bebis.
  17. Banga 26/3
    #9

    Vi gjorde såhär

    För oss var det viktigt att storebror var den första som skulle få träffa lillasyster. När vi kom hem efter 12 timmar på förlossningen väntade han hemma med moster. Så det första mötet skedde i soffan hemma. Alla uppmärksammade storebror jättemycket, tyckte faktiskt tom att vissa glömde nya bebisen :).

  18. 9
    Vi gjorde såhär För oss var det viktigt att storebror var den första som skulle få träffa lillasyster. När vi kom hem efter 12 timmar på förlossningen väntade han hemma med moster. Så det första mötet skedde i soffan hemma. Alla uppmärksammade storebror jättemycket, tyckte faktiskt tom att vissa glömde nya bebisen :).

  19. Medlem sedan
    Jan 2003
    #10

    Jag tror

    det är bäst att de träffas hemma. Vi planerar inte att stanna länge alls på BB.

    Ellen grät så mycket på vägen hem från BB så jag vill inte att hon nu ska få första upplevelsen med nya bäbisen på det viset. Jag gissar att lillkillen kommer göra samma sak.

    Jag vill helst att han ska tyst och lugn när de träffas första gången. First impression lasts....
  20. 10
    Jag tror det är bäst att de träffas hemma. Vi planerar inte att stanna länge alls på BB.

    Ellen grät så mycket på vägen hem från BB så jag vill inte att hon nu ska få första upplevelsen med nya bäbisen på det viset. Jag gissar att lillkillen kommer göra samma sak.

    Jag vill helst att han ska tyst och lugn när de träffas första gången. First impression lasts....
  21. Medlem sedan
    Oct 2001
    #11

    Ska föda hemma

    och häromdagen frågade dottern om inte hon kunde få vara med och \"ta emot bebisen när den kommer ut\" (vi har berättat så många ggr om hur det gick till när hon kom ut).

    Så, just nu planerar vi för att hon ska vara med. Lite vanskligt kanske, men vi har förberett henne och oss så gott som det bara går och har reservbarnvakter runt omkring.

    Mycket spännande, både för oss och henne!

    (Jag vet att det inte är ett alternativ för de flesta av er, ville bara berätta ändå...)
  22. 11
    Ska föda hemma och häromdagen frågade dottern om inte hon kunde få vara med och \"ta emot bebisen när den kommer ut\" (vi har berättat så många ggr om hur det gick till när hon kom ut).

    Så, just nu planerar vi för att hon ska vara med. Lite vanskligt kanske, men vi har förberett henne och oss så gott som det bara går och har reservbarnvakter runt omkring.

    Mycket spännande, både för oss och henne!

    (Jag vet att det inte är ett alternativ för de flesta av er, ville bara berätta ändå...)
  23. Medlem sedan
    May 2000
    #12

    Jaa, sambon...

    har frågat mig flera ggr om vi inte ska låta hannah få vara med när bebis föds men tyvärr är det som så att på sjukhuset där vi ska föda får inte syskon vara med vid förlossningar.
    Ett tag var jag lite inne på detta med hemförlossningen men tyvärr finns ingen bm som kan ställa upp på en sådan och jag törs inte föda själv...

    Tror säkert det hade varit spännande för hannah att få vara med, men samtidigt kan det ju vara skrämmande också att se sin mamma ha ont + att det ju kan gå fel etc...
  24. 12
    Jaa, sambon... har frågat mig flera ggr om vi inte ska låta hannah få vara med när bebis föds men tyvärr är det som så att på sjukhuset där vi ska föda får inte syskon vara med vid förlossningar.
    Ett tag var jag lite inne på detta med hemförlossningen men tyvärr finns ingen bm som kan ställa upp på en sådan och jag törs inte föda själv...

    Tror säkert det hade varit spännande för hannah att få vara med, men samtidigt kan det ju vara skrämmande också att se sin mamma ha ont + att det ju kan gå fel etc...
  25. Medlem sedan
    Oct 2001
    #13

    Så synd

    men du har säkert hittat på något bra alternativ!
    Jag har frågat på det sjukhuset som jag hör till, vad som händer om vi måste åka dit och inte har någon barnvakt, och... hör och häpna, bm sa att det var ok att ta med dottern!

    Det är klart att det kan vara skrämmande, vi har pratat en hel del om det. Förra veckan tittade vi på en förlossningsfilm där ett syskon var med, vi fick låna den på mvc. Vi ska också titta på det vi spelade in under hennes förlossning.
    Men sen tänker jag att det där med att det kan gå fel och så, det blir ju svårt att hantera hur som haver. Om dottern inte är med och vi kommer hem utan barn tex, så blir det liksom inget avslut för henne. Hon har varit så otroligt med under hela graviditeten, så att neka henne känns nästan som att neka min man.

    Men sen är det så också att jag planerar att ha med min syster på förlossningen, så det finns en \"extra\" person tillhands.

    Men som sagt, det var inget självklart val, men jag tror att det blir en spännande upplevelse för henne som hon kommer att ha med sig resten av livet. Hon har redan sagt \"mamma, när jag blir stor och föder barn vill jag att du ska vara med!\" :-)
  26. 13
    Så synd men du har säkert hittat på något bra alternativ!
    Jag har frågat på det sjukhuset som jag hör till, vad som händer om vi måste åka dit och inte har någon barnvakt, och... hör och häpna, bm sa att det var ok att ta med dottern!

    Det är klart att det kan vara skrämmande, vi har pratat en hel del om det. Förra veckan tittade vi på en förlossningsfilm där ett syskon var med, vi fick låna den på mvc. Vi ska också titta på det vi spelade in under hennes förlossning.
    Men sen tänker jag att det där med att det kan gå fel och så, det blir ju svårt att hantera hur som haver. Om dottern inte är med och vi kommer hem utan barn tex, så blir det liksom inget avslut för henne. Hon har varit så otroligt med under hela graviditeten, så att neka henne känns nästan som att neka min man.

    Men sen är det så också att jag planerar att ha med min syster på förlossningen, så det finns en \"extra\" person tillhands.

    Men som sagt, det var inget självklart val, men jag tror att det blir en spännande upplevelse för henne som hon kommer att ha med sig resten av livet. Hon har redan sagt \"mamma, när jag blir stor och föder barn vill jag att du ska vara med!\" :-)
  27. Medlem sedan
    Jan 2003
    #14

    Det blir ju ingen skillnad...

    på om bebisen får träffa sina syskon på BB eller hemma. Vi har två större barn, den ena går i skolan och den andra på dagis så bebisen kommer att utsättas för bassilusker hur vi än gör.
  28. 14
    Det blir ju ingen skillnad... på om bebisen får träffa sina syskon på BB eller hemma. Vi har två större barn, den ena går i skolan och den andra på dagis så bebisen kommer att utsättas för bassilusker hur vi än gör.

Liknande trådar

  1. Nytt jobb, men hur gör vi med syskon då?
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-28, 00:28
  2. HEJ ANG NYTT SYSKON
    By anonym in forum Utsatta barn & familjehem
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-03-04, 13:28
  3. Nytt syskon!
    By MissW in forum _0506 Junibarn
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-03-28, 20:28
  4. Förberedelse för nytt syskon- råd
    By Anneli bf 13/2 & Jonatan in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-23, 14:09
  5. hur gör jag nu? /nytt syskon
    By mor till nea och xerxes in forum Småbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-23, 17:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar