Kakao till nötallergiker - går det?
Astma & allergi - barn
  1. Maria med 3
    #1

    Kakao till nötallergiker - går det?

    Hej! Tittar in här med en fråga (igen - jag brukar få bra hjälp) Jag ska baka till en kollektivfika och en av personerna är allergisk mot nötter och mandel. Kakan jag fastnat för innehåller kakao. Kan hon äta det? Jag tänker på att choklad ofta är ett problem...? Och förresten - kokos - är det en nöt?
  2. 1
    Kakao till nötallergiker - går det? Hej! Tittar in här med en fråga (igen - jag brukar få bra hjälp) Jag ska baka till en kollektivfika och en av personerna är allergisk mot nötter och mandel. Kakan jag fastnat för innehåller kakao. Kan hon äta det? Jag tänker på att choklad ofta är ett problem...? Och förresten - kokos - är det en nöt?
  3. Tango
    #2

    Jag skulle fraga

    Nöt- och mandelallergier kan vara allt fran endast litet irritationsmoment till högriskallergi. Konstigt att hon är bade nöt- och mandelallergiker. Det är inte sa vanligt. Det far mig att tro att hon har det som korsallergi mot pollen och därmed troligtvis endast far klada i munnen om hon äter det. Men som sagt, fraga.

    Personligen skulle jag aldrig utesluta kakao om jag bakar till manga savida inte nagon uttryckligen bett mig lata bli. Men det är jag det ;-)
  4. 2
    Jag skulle fraga Nöt- och mandelallergier kan vara allt fran endast litet irritationsmoment till högriskallergi. Konstigt att hon är bade nöt- och mandelallergiker. Det är inte sa vanligt. Det far mig att tro att hon har det som korsallergi mot pollen och därmed troligtvis endast far klada i munnen om hon äter det. Men som sagt, fraga.

    Personligen skulle jag aldrig utesluta kakao om jag bakar till manga savida inte nagon uttryckligen bett mig lata bli. Men det är jag det ;-)
  5. Medlem sedan
    May 2004
    #3

    Nja

    mandel och nötallergi är det ovanligt? Min sambo har det, och även tex vallmofrön, det betyder inte att man är allergisk mot kakao, men läs noga på förpackningar så inget innehåller spår av nåt.
  6. 3
    Nja mandel och nötallergi är det ovanligt? Min sambo har det, och även tex vallmofrön, det betyder inte att man är allergisk mot kakao, men läs noga på förpackningar så inget innehåller spår av nåt.
  7. Medlem sedan
    Jan 2001
    #4

    tror det går (inte expert dock)

    Jag trodde att problemet med choklad var att \"vanliga\" chokladkakor tillverkas i samma maskiner som de tillverkar choklad med nötter i, men att de inte rengör tillräckligt emellan.

    Men kakao borde väl inte vara \"nedsmittat\" av nötter?? De tillverkar väl knappast nöt-kakao också?

    (Fast jag kanske har missat något i resonemanget; jag är inte själv nötallergiker, och har inte allvarlig nötallergi på nära håll.)
  8. 4
    tror det går (inte expert dock) Jag trodde att problemet med choklad var att \"vanliga\" chokladkakor tillverkas i samma maskiner som de tillverkar choklad med nötter i, men att de inte rengör tillräckligt emellan.

    Men kakao borde väl inte vara \"nedsmittat\" av nötter?? De tillverkar väl knappast nöt-kakao också?

    (Fast jag kanske har missat något i resonemanget; jag är inte själv nötallergiker, och har inte allvarlig nötallergi på nära håll.)
  9. Karin
    #5

    Svar

    Choklad har ingen koppling alls till nöt och madel så är man allergisk mot det så är det \"slumpen\". Som mamma till en allergiker tycker jaga tt det är bra att du och andra vill baka så alla kan äta. Det jag är lite skeptisk till är att det ibland verkar vara lite osäkert vad det eg handlar om och då tycker jag att det som är allra bäst är att fråga personen själv. Visst kan vi mycket men det finns ju många varianter och den bästa källan är personen själv. De alleriger du nämner kan vara ytterst allvarliga så jag skulle fråga direkt.
  10. 5
    Svar Choklad har ingen koppling alls till nöt och madel så är man allergisk mot det så är det \"slumpen\". Som mamma till en allergiker tycker jaga tt det är bra att du och andra vill baka så alla kan äta. Det jag är lite skeptisk till är att det ibland verkar vara lite osäkert vad det eg handlar om och då tycker jag att det som är allra bäst är att fråga personen själv. Visst kan vi mycket men det finns ju många varianter och den bästa källan är personen själv. De alleriger du nämner kan vara ytterst allvarliga så jag skulle fråga direkt.
  11. Medlem sedan
    Oct 2001
    #6

    Så himla ovanligt är inte det

    En korsreaktion kan vara lika allvarlig som andra allergiska reaktioner.
    Jag- tex- tål inte heller mandel- eftersom jag inte tål stenfrukter. Jag får allergichock av tex körsbär, aprikoser, mandel och ett gäng andra saker...Ändå kommer reaktionerna från början från pollenallergierna.
  12. 6
    Så himla ovanligt är inte det En korsreaktion kan vara lika allvarlig som andra allergiska reaktioner.
    Jag- tex- tål inte heller mandel- eftersom jag inte tål stenfrukter. Jag får allergichock av tex körsbär, aprikoser, mandel och ett gäng andra saker...Ändå kommer reaktionerna från början från pollenallergierna.
  13. Furiosa
    #7

    Är också allergisk mot

    nötter och mandel och tål heller inte sesamfrön. Kanske inte så ovanligt ändå?
  14. 7
    Är också allergisk mot nötter och mandel och tål heller inte sesamfrön. Kanske inte så ovanligt ändå?
  15. Lizzie_L
    #8

    Nej!

    Jag är nöt- och mandelallergiker och jag har det som korsallergi (björkpollen). Mot hasselnötter reagerar jag väldigt kraftigt. Kokosnöt är ingen nöt, inte heller muskotnöt, pinjenöt eller jordnöt. Men kanske är hon även allergisk mot någon av dessa \"nötter\", jag tål t.ex. inte jordnötter.

    Det ska stå på paketet om kakaon/chokladen innehållre spår av nötter men man kan inte alltid lita på det och om man är hyperalergisk så ska man tänka på att det ofta finns nötter på samma fabriker som det finns choklad.
  16. 8
    Nej! Jag är nöt- och mandelallergiker och jag har det som korsallergi (björkpollen). Mot hasselnötter reagerar jag väldigt kraftigt. Kokosnöt är ingen nöt, inte heller muskotnöt, pinjenöt eller jordnöt. Men kanske är hon även allergisk mot någon av dessa \"nötter\", jag tål t.ex. inte jordnötter.

    Det ska stå på paketet om kakaon/chokladen innehållre spår av nötter men man kan inte alltid lita på det och om man är hyperalergisk så ska man tänka på att det ofta finns nötter på samma fabriker som det finns choklad.

Liknande trådar

  1. Nötallergiker - snabbt svar?
    By --Ia-- in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-02-07, 21:50
  2. Skillnad på kakao och kakao?
    By lizape in forum Mat & dryck
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 20:27
  3. inte nötallergiker...
    By Hwila & Zion:s mamma in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 09:34
  4. Kakao i Frankrike
    By Anna, Frankrike - igen in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-24, 10:04
  5. Philadelphiaglasyr men med kakao i?
    By BigFatMama in forum Mat & dryck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-28, 08:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar